Kornspitz
Fra : Leif

Dato : 06-10-09 21:23

I Østrig spiser vi altid Kornspitz som morgenbrød og også gerne til mad.
Det er et specielt smågærbrød bagt af alskens mel, fuldkornsmel, diverse
former for klid både af hved og rug samt lidt kommen og groft salt.

Kornspitz er udviklet af et østrisk firma og er såvel navne- som
produktionsbeskyttet. En bager skal have licens til at bage dem.
Melblandingen kan ikke fås i detailledet. Der findes ingen opskrift
tilgængelig.

I Danmark har kæden Guldbageren fået eneret på Kornspitz.

Mit spørgsmål er:

Er der nogle der har en opskrift der giver noget, som ligner det ovenfor
nævnte brød?

Hvis nej må jeg i gang med prøvebagning.

mvh
Leif Johansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-10-09 01:17

http://www.aldoc.dk/images/kornspitz.pdf

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Leif

Dato : 08-10-09 09:07

Ole Larsen skrev:

> http://www.aldoc.dk/images/kornspitz.pdf

Tak Ole,

sammensætning af kornblandingen må man så eksperimentere med. Det er vel
netop det, som bageren køber hos det østriske firma.

mvh
Leif

Fra : Kim

Dato : 08-10-09 15:44

"Leif" <leif@dagnyleif-johansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
Hvad er "Wiener Note" ?

Mvh, Kim

Fra : Leif

Dato : 14-10-09 10:50

Kim skrev:
> "Leif" <leif@dagnyleif-johansen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad er "Wiener Note" ?
>
> Mvh, Kim
Tilsyneladende et bagetilskud fra firmaet, som har eneret på Kornspitz
opskriften.

WIENER NOTE – Special pastry improver for all yeast and sweet yesat
doughs. Dosage: 2-15%.
(fra firmaets ingrediensliste)

"Wiener Note" kan betyde noget i retning af Wiener flavour.

mvh
Leif