En smule OT...
Fra : Jens Bruun

Dato : 06-10-09 15:44

....men jeg vover alligevel et øje:

Jeg dyrker selv mine citrusfrugter (citron, lime, kafir-lime, kumquart,
klementin, pomerans mm.), og oplever nu og da, at smagen afviger væsentligt
fra købeudgaverne. Eksempelvis bliver mine citroner og limefrugter nogen
gange direkte søde, og kan derfor ikke bruges i madlavningen som ellers
planlagt. Hvad skyldes dette, og kan jeg gøre noget for at fremelske den
"originale" smag"?

Det underlige er, at samme træ også kan producere frugter, der er perfekte
rent smagsmæssigt, så jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der sker.

Og et tillægsspørgsmål: Jeg har en del småplanter avlet direkte fra
citruskerner. Hvor får jeg fat i egnede citrustyper, hvorpå disse kan podes?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 06-10-09 15:49

Hej Jens

> Det underlige er, at samme træ også kan producere frugter, der er
> perfekte rent smagsmæssigt, så jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der
> sker.

Sørger du for kun at vande med regnvand ?

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-10-09 15:57

> Sørger du for kun at vande med regnvand ?

Nej. Jeg ved, de ikke bryder sig om kalk, men jeg må nok tilstå, at de får
postevand, der endda er meget kalkholdigt hér i Hvidovre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 06-10-09 16:42

Hej Jens

> Nej. Jeg ved, de ikke bryder sig om kalk, men jeg må nok tilstå, at
> de får postevand, der endda er meget kalkholdigt hér i Hvidovre.

Måske dette kalk som de ikke kan lide påvirker smagen ?

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-10-09 20:49

Jens Bruun wrote:
[...]
> [...]
> gange direkte søde, og kan derfor ikke bruges i madlavningen som ellers
> planlagt. Hvad skyldes dette, og kan jeg gøre noget for at fremelske den

Hvad mener du med "nogen gange"?

> Det underlige er, at samme træ også kan producere frugter, der er perfekte
> rent smagsmæssigt, så jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der sker.
[...]

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-10-09 20:00

Peter Knutsen wrote:
> Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Hvad mener du med "nogen gange"?

Det er altså hemmeligt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-10-09 20:04

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er altså hemmeligt?

Øh nej. Jeg synes selv, mit indlæg giver svaret senere.

Men har du et forslag til, hvad jeg gør forkert?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-10-09 20:47

Jens Bruun wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Øh nej. Jeg synes selv, mit indlæg giver svaret senere.

Nej, det gør det ikke.

> Men har du et forslag til, hvad jeg gør forkert?

Jeg vil bare gerne vide, hvornår du har gode henholdsvis dårlige frugter?

Er det sådan at et helt års høst kollektivt er god eller dårlig, eller
kan du i løbet af et år høste både gode og dårlige frugter?

Har du oplevet at høste både gode og dårlige frugter på samme dag? Fra
samme træ? Samme træ *og* på samme dag?

Der er en *masse* oplysninger, du ikke har leveret, og det forhindrer
mig i at komme med gæt på, hvad årsagen kan være til at dine frugter
ikke altid er som du ønsker dem.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-10-09 21:02

> Er det sådan at et helt års høst kollektivt er god eller dårlig, eller
> kan du i løbet af et år høste både gode og dårlige frugter?

Ja til det sidste.

> Har du oplevet at høste både gode og dårlige frugter på samme dag? Fra
> samme træ? Samme træ *og* på samme dag?

Nope. Så detaljeret har jeg ikke gjort det.

Men jeg har oplevet, at to ens træer - indkøbt samtidigt og behandlet ens -
giver forskelligt resultat.

Jeg har tillige oplevet, at samme træ giver forskelligt resultat, når jeg
høster frugter med få ugers mellemrum.

> Der er en *masse* oplysninger, du ikke har leveret, og det forhindrer
> mig i at komme med gæt på, hvad årsagen kan være til at dine frugter
> ikke altid er som du ønsker dem.

Jeg håber, jeg har gjort det lidt klarere nu.

Jeg er især forundret over, at samme træ kan producere SÅ forskellige
resultater. De fleste af mine citrusser har blomster/frugter i alle
udviklingsstadier. Jeg lurer lidt på, om jeg nogen gange høster på det
forkerte tidspunkt.

Og som et andet eksempel: Mine citrontræer producerer nogen gange frugter,
der bliver gule og tilsyneladende helt modne, selvom de er meget små. Ved
andre lejligheder producerer samme træer citroner, der bliver helt (korrekt)
store, inden de begynder at blive gule. Og af dem er nogen perfekt
citronsure, og andre søde.

Jeg kan simpelthen ikke finde et mønster.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 07-10-09 09:15

Jens Bruun wrote:
> ...men jeg vover alligevel et øje:
>
> Jeg dyrker selv mine citrusfrugter (citron, lime, kafir-lime,
> kumquart, klementin, pomerans mm.),

Ikke et svar, men et spørgsmål: Hvordan opbevarer du dine planter om
vinteren?
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-10-09 09:54

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4acc4dfb$0$285$14726298@news.sunsite.dk

> Ikke et svar, men et spørgsmål: Hvordan opbevarer du dine planter om
> vinteren?

Lyst og køligt (ca. 5-10 grader - aldrig frost)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.