/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Lade monteret batteri - strømspørgsmål, Ct~
Fra : Tony


Dato : 05-10-09 06:07

Er det helt ok at lade batteriet mens det sidder i maskinen? Kan det
skade batteri eller andet? Må jeg aktivere startspærre med monteret
lader?
Jeg kan se at f.eks. Ctek XS 3600 leveres med noget der ligner
ledninger til fastmontering.

Hvordan måler jeg batteriets helbred og ladebehov? Jeg har multimeter.
Er det direkte på batteriet eller skal der også en pære på?
Jeg synes de kolde morgener piner batteriet lidt, og det kan være
svært at starte.

Er der en fidus i XS3600 over XS800? Der kan lades med flere ampere
fra 3600 - er det nødvendigt?

mvh

Tony

 
 
Anders Majland (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 05-10-09 13:10

> Er det helt ok at lade batteriet mens det sidder i maskinen?
Ja
>Må jeg aktivere startspærre med monteret lader?
Ja

>Hvordan måler jeg batteriets helbred og ladebehov? Jeg har multimeter.
>Er det direkte på batteriet eller skal der også en pære på?

Med en syremåler - Tomgangsspændingen siger ikke meget om hvor slidt
batteriet er galt
http://www.sumborg.dk/Produkt/263/Kategori/52/1/

> Er der en fidus i XS3600 over XS800? Der kan lades med flere ampere
> fra 3600 - er det nødvendigt?

Nej , det tager bare lidt længere at lade et halv fladt batteri med den
lille ...

Men medmindre du kun kører meget korte ture er dit batteri måske ved at
være slidt op ?


Tony (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Tony


Dato : 05-10-09 06:25

On 5 Okt., 14:10, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Er det helt ok at lade batteriet mens det sidder i maskinen?
> Ja
> >Må jeg aktivere startspærre med monteret lader?
>
> Ja
>
> >Hvordan måler jeg batteriets helbred og ladebehov? Jeg har multimeter.
> >Er det direkte på batteriet eller skal der også en pære på?
>
> Med en syremåler - Tomgangsspændingen siger ikke meget om hvor slidt
> batteriet er galthttp://www.sumborg.dk/Produkt/263/Kategori/52/1/
>
> > Er der en fidus i XS3600 over XS800? Der kan lades med flere ampere
> > fra 3600 - er det nødvendigt?
>
> Nej , det tager bare lidt længere at lade et halv fladt batteri med den
> lille ...
>
> Men medmindre du  kun kører meget korte ture er dit batteri måske ved at
> være slidt op ?

Nej, batteriet er fra i år. Men de fleste ture er under ½ time.
Hvad er data på et sundt batteri, og på et sløjt?

Anders Majland (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 05-10-09 13:34

> Nej, batteriet er fra i år. Men de fleste ture er under ½ time.
> Hvad er data på et sundt batteri, og på et sløjt?

Se massefylde måling nede på
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/service_batteri.html
(Et tilfældigt google hit)









Armand (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-10-09 14:37

Anders Majland skrev:
>> Nej, batteriet er fra i år. Men de fleste ture er under ½ time.
>> Hvad er data på et sundt batteri, og på et sløjt?
>
> Se massefylde måling nede på
> http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/service_batteri.html
>
- - - - hvilket forudsætter at akkumulatoren såvel er af syre-typen, som
at der er adgang til syren!

--
Armand.

Tony (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Tony


Dato : 05-10-09 07:44

> - - - - hvilket forudsætter at akkumulatoren såvel er af syre-typen, som
> at der er adgang til syren!

det er der heldigvis - takker for svarene.

Tony

scootergrisen (05-10-2009)
Kommentar
Fra : scootergrisen


Dato : 05-10-09 09:07

Jeg er næsten sikker på at du kan fast montere de ledninger og oplade
batteriet mens det sidder i.

Her ses ledninger ved en XS 800
http://www.batteribyen.dk/ctek_xs_800_lader_til_blybatterier-pi-1991.html?osCsid=850ea9b32b386fd181698d61a114777b
Hvis de ikke fulgte med til din oplader så det måske blot for at holde
prisen lidt nede også kan du altid købe kablet ved siden af hvis du
vil.

XS 800 kan lade med op til 0,800 ampere
XS 3600 kan lade med op til 3,600 ampere.

XS 800 er beregnet til batterier med en kapacitet på 1,2 Ah til 32 Ah.
XS 3600 er beregnet til 1,2 Ah til 120 Ah.

Altså det vil gå hurtigere hvis man skal lade store batteri med en XS
3600.
Men så vidt jeg ved kan man lave selv store batterier med en XS 800
det vil bare tage lang tid.

Manualer:
http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterilader/manual_XS800_DK_003.pdf
http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterilader/manual_XS3600_DK.pdf

Det er rigtigt at om vinteren, altså når det er koldt at have
batteriet et lavere Ah end det ville have i varmere vejr, det fordi
den kemiske reaktion sker langsommerer i batteriet.
Tilgengæld selvaflader batteriet langsommere når det er koldt.

Eftersom den oplader du har skulle være fuldautomatisk så behøver du
ikke måle batteri spændingen eller syren. Oplader finder selv ud af
hvor mange volt batteriet har og tilpasser opladningen derefter. Men
du må selvfølgelig godt dobbelt checke. Du skal bare først vente cirka
30 minutter eller mere hvis du lidt har opladt eller brugt dit batteri
for at få en korrekt måling.
Så hvis du tager dit batteri inden for og lader det står ubrugt i
mindst 30 minutter, så måler du med dit multimeter hvor mange volt det
har.
Et fuldt opladt af den slags du har hvor du kan skrue 6 propper af
skal gerne have 12,4-12,6. Et vedligeholdselsesfrit batteri skal have
12,8-13,1 volt når det er fuldt opladt.

Har jeg en Optimate 4 oplader og den er også fuld automatisk, den kan
man bare sætte til lade stå i mange dage så står den selv om holder
øje med batteri spændingen og oplader hvis det er nødvendigt, jeg er
næsten også sikker på du kan lade din oplader være koblet til i flere
dage af gange men læs lige manualen for at være sikkert.

Tony (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Tony


Dato : 06-10-09 01:34

On 5 Okt., 17:06, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:
> Jeg er næsten sikker på at du kan fast montere de ledninger og oplade
> batteriet mens det sidder i.
>
> Her ses ledninger ved en XS 800http://www.batteribyen.dk/ctek_xs_800_lader_til_blybatterier-pi-1991....
> Hvis de ikke fulgte med til din oplader så det måske blot for at holde
> prisen lidt nede også kan du altid købe kablet ved siden af hvis du
> vil.
>
> XS 800 kan lade med op til 0,800 ampere
> XS 3600 kan lade med op til 3,600 ampere.
>
> XS 800 er beregnet til batterier med en kapacitet på 1,2 Ah til 32 Ah.
> XS 3600 er beregnet til 1,2 Ah til 120 Ah.
>
> Altså det vil gå hurtigere hvis man skal lade store batteri med en XS
> 3600.
> Men så vidt jeg ved kan man lave selv store batterier med en XS 800
> det vil bare tage lang tid.
>
> Manualer:http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterilader/manual_XS800_DK_003.pdfhttp://www.elfrasolen.dk/Support/Batterilader/manual_XS3600_DK.pdf
>
> Det er rigtigt at om vinteren, altså når det er koldt at have
> batteriet et lavere Ah end det ville have i varmere vejr, det fordi
> den kemiske reaktion sker langsommerer i batteriet.
> Tilgengæld selvaflader batteriet langsommere når det er koldt.
>
> Eftersom den oplader du har skulle være fuldautomatisk så behøver du
> ikke måle batteri spændingen eller syren. Oplader finder selv ud af
> hvor mange volt batteriet har og tilpasser opladningen derefter. Men
> du må selvfølgelig godt dobbelt checke. Du skal bare først vente cirka
> 30 minutter eller mere hvis du lidt har opladt eller brugt dit batteri
> for at få en korrekt måling.
> Så hvis du tager dit batteri inden for og lader det står ubrugt i
> mindst 30 minutter, så måler du med dit multimeter hvor mange volt det
> har.
> Et fuldt opladt af den slags du har hvor du kan skrue 6 propper af
> skal gerne have 12,4-12,6. Et vedligeholdselsesfrit batteri skal have
> 12,8-13,1 volt når det er fuldt opladt.
>
> Har jeg en Optimate 4 oplader og den er også fuld automatisk, den kan
> man bare sætte til lade stå i mange dage så står den selv om holder
> øje med batteri spændingen og oplader hvis det er nødvendigt, jeg er
> næsten også sikker på du kan lade din oplader være koblet til i flere
> dage af gange men læs lige manualen for at være sikkert.

Mange tak for et fyldigt svar.

mvh

Tony

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408186
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste