Stille km-tæller
Fra : Tony

Dato : 05-10-09 05:37

Jeg har brug for at stille min km-tæller så den matcher
cykelcomputeren.

I en periode kørte jeg med defekt speedometerkabel, og nu vil jeg
gerne justere km-tallet.
Jeg har prøvet at skille speedometeret ad, men kom ikke ind til at
stille på tælleren.
Med en boremaskine der kører baglæns kan "køre med" 60 km/t - der er
for langt til 1900km.

Har du en ide? Jeg forestiller mig en lille elmotor evt. med gearing,
men kan ikke finde ud af at gøre det.

Fra : Armand

Dato : 05-10-09 14:33

Tony skrev:
> [...]
> for langt til 1900km.
>
> Har du en ide? Jeg forestiller mig en lille elmotor evt. med gearing,

Selv med et par hundrede km/t's er der omkring 10 timers "rullen" for at
hente de 1900km!

--
Armand.

Fra : Tony

Dato : 05-10-09 07:38

> Selv med et par hundrede km/t's er der omkring 10 timers "rullen" for at
> hente de 1900km!

Men læsset der skal trækkes er ikke så stort, så måske en lille
konstruktion der passer sig selv?

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 05-10-09 17:43

Tony skrev:
> [...]
> for langt til 1900km.
>
> Har du en ide? Jeg forestiller mig en lille elmotor evt. med gearing,

Hvad med at sætte en Dremel på kablet? Ved laveste hastighed kan den
måske undgå at køre for højt op i hastighed.
Hilsen Matthias

Fra : Morten

Dato : 05-10-09 19:27

"Tony" <ledelsen@sol.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej tony du kan sagtens bruge en lille bitte elmotor feks fra en lejetøjsbil
båndoptager eller andet så tager du en ledningssamler dobbelt og klipper
plastikken af og skruer på akslen og en tændstik i speedometeret. det hele
skal tapes på et bædt eller plade. og til at drive det med bruger du en
variabel strømforsyning.og så er det bare at holde øje med km men husk ikke
for mange omdrejninger for så kommer der ubalance i og du skal starte
forfra.

faktisk ret nemt

Fra : Hekto

Dato : 05-10-09 14:30

On 5 Okt., 20:26, "Morten" <1blad...@get2net.dk(fjern 1)> wrote:
> [...]
> variabel strømforsyning.og så er det bare at holde øje med km men husk ikke
> for mange omdrejninger for så kommer der ubalance i og du skal starte

Speedometerkablet roterer faktisk ikke ret hurtigt når man kører, så
med en boremaskine eller lignende vil det ikke tage særligt lang tid
at trille 1900 Km.

Fra : Morten

Dato : 06-10-09 10:36

"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Speedometerkablet roterer faktisk ikke ret hurtigt når man kører, så
med en boremaskine eller lignende vil det ikke tage særligt lang tid

Din boremaskine vil brænde af efter en time eller 2 tåler ikke at køre uden
belastning så lang tid og med ca 50 -60km/t vil det tage lang tid.(så dyrt i
boremaskiner)

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 06-10-09 12:15

Hvis det er et analogt speedometer, så sidder der nok en spiralfjeder inde
i et magnethus, og fjederen knækker hvis du kører for hurtigt, så en Dreml
boremaskine skal køre langsommere via en regulerbar strømforsyning.