MS Windows
briani 27239
Kryptering af tekstfil
Fra : Helge Hammer

Dato : 04-10-09 14:18

Hej! Jeg ville egentlig helst gemme alle mine log-in oplysninger,
pinkoder o.s.v. i tekstfil, så den er nem at gå til. Men så skal den
krypteres og hvordan gør man lige det?

Helge.

Fra : Kim2000

Dato : 04-10-09 14:41

"Helge Hammer" <helge.hammer@elromail.dk> skrev i meddelelsen

> Hej! Jeg ville egentlig helst gemme alle mine log-in oplysninger, pinkoder
> o.s.v. i tekstfil, så den er nem at gå til. Men så skal den krypteres og
> hvordan gør man lige det?

Jeg ville nok bruge http://pdf995.com og så ellers bare lave et pdf dokument
med en adgangskode.

Det er jo begrænset hvor sikker du kan gøre det uden det koster en
bondegård. Med denne løsning kan du sikkert afskære de fleste fra at få
koderne og hvis der er tale om indbrud så kan det sikkert holde dem standen
længe nok til du kan få spærret dine kort.

Fra : Rado

Dato : 04-10-09 15:15

On Sun, 04 Oct 2009 15:18:27 +0200, Helge Hammer
<helge.hammer@elromail.dk> wrote:

>Hej! Jeg ville egentlig helst gemme alle mine log-in oplysninger,
>pinkoder o.s.v. i tekstfil, så den er nem at gå til. Men så skal den
>krypteres og hvordan gør man lige det?

Det er endnu lettere med en password manager, den kan automatisk
udfylde login felterne på websider m.m. Bruger selv den her:

http://www.moonsoftware.com/pwagent.asp

men ellers findes der vist også en del gratis programmer af slagsen.

Så er der også fSekrit, det er nærmest en slags tekstfil som er
passwordbeskyttet:

http://www.donationcoder.com/Software/Other/fSekrit/

--
Rado

Religion and science are opposed ... but only in the same sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 04-10-09 16:03

On Sun, 04 Oct 2009 15:18:27 +0200, Helge Hammer
<helge.hammer@elromail.dk> wrote:

>Hej! Jeg ville egentlig helst gemme alle mine log-in oplysninger,
>pinkoder o.s.v. i tekstfil, så den er nem at gå til.

Måske kan du bruge dette lille freeware-program, som jeg selv har
megen gavn af:

http://www.stoneware.dk/keykeeper/default.htm

Det laver godt nok ikke en tekstfil; men det er i hvert fald nemt at
gå til

Vh Gert

Fra : LG

Dato : 05-10-09 11:11

"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.stoneware.dk/keykeeper/default.htm
>
> Det laver godt nok ikke en tekstfil; men det er i hvert fald nemt at

Jeg bruger selv Keykeeper, men jeg kan ikke indsætte et password til at
beskytte programmet med. Dvs. at en tyv kan hugge PC'en og efterfølgende
åbne Keykeeper og se alle mine oplysninger.
Har du en løsning på dette?

mvh
LG

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 05-10-09 14:26

On Mon, 5 Oct 2009 12:11:15 +0200, "LG" <leifgraversen@mail.dk> wrote:

[snip]

>Jeg bruger selv Keykeeper, men jeg kan ikke indsætte et password til at
>beskytte programmet med. Dvs. at en tyv kan hugge PC'en og efterfølgende
>åbne Keykeeper og se alle mine oplysninger.

Jeg antager, at du bruger Keykeeper ver. 1.1. - det er den nyeste
version - men hvilket OS anvender du?

Vh Gert

Fra : LG

Dato : 08-10-09 09:43

> [...]
>
> [snip]

> Jeg antager, at du bruger Keykeeper ver. 1.1. - det er den nyeste

Version 1.0.4 af KeeKeeper. Har downloadet en nyere version, men kan ikke
overføre de gamle data til den.

XP Pro, sp3

vh
LG

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 08-10-09 14:34

On Thu, 8 Oct 2009 10:43:05 +0200, "LG" <leifgraversen@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Version 1.0.4 af KeeKeeper. Har downloadet en nyere version, men kan ikke

OK - jeg kører selv XP Media Center Edition 2002 med SP3.

Hvis man vil password-beskytte KeyKeeper, *skal* man oprette mindst én
bruger, når man har installeret Keykeeper.

Det er ikke nødvendigt at angive noget password ifm. oprettelsen af
brugeren; det kan man gøre senere.

Hvis man ikke opretter nogen bruger, men blot begynder at definere
mapper og værdier, kan disse ikke password-beskyttes og heller ikke
bagefter overføres til en oprettet bruger.

Når man opretter en bruger, placeres der 2 filer i det bibliotek, hvor
KeyKeeper er installeret, f.eks. i C:\Program Files\KeyKeeper.
Filerne hedder <brugernavn>.dat og <brugernavn>.kko

Hvis man installerer KeyKeeper på mere end én PC, kan man overføre de
oprettede mapper og værdier fra én installation til den nye.
Forinden skal man oprette en bruger på den nye installation med samme
brugernavn og password som på den installation, man vil overføre data
fra. Dernæst kopieres de ovenfor nævnte .dat- og .kko-filer til det
nye installationsbibliotek.

På denne måde har jeg overført mine Keykeeper-data fra min hoved-PC
til mine 3 øvrige PC'er - det er rart altid at have sine adgangskoder
osv. ved hånden.

Vh Gert

Fra : Rado

Dato : 05-10-09 19:08

> [...]

>beskytte programmet med. Dvs. at en tyv kan hugge PC'en og efterfølgende
>åbne Keykeeper og se alle mine oplysninger.

Password Agent har master password, men den koster så også de her
$25. Der er dog også en gratis version der kan håndtere op til 25
passwords, derudover er der ingen forskel på dem.

Fra : Per

Dato : 04-10-09 17:14

Helge Hammer wrote:
> Hej! Jeg ville egentlig helst gemme alle mine log-in oplysninger,
> pinkoder o.s.v. i tekstfil, så den er nem at gå til. Men så skal den
> krypteres og hvordan gør man lige det?
>
> Helge.

Hej Helge !

Jeg bruger selv gratis Kruptos2 til lige nøjagtigt det du efterspørger.

http://www.kruptos2.co.uk/

Det er et meget simpelt program og jeg har ingen problemer med det på Vista,
selvom de skriver, at det ikke er testet på en sådan.

mvh. Per

Fra : Per

Dato : 04-10-09 17:17

Per wrote:

> [...]
>
> Det er et meget simpelt program og jeg har ingen problemer med det på
> Vista, selvom de skriver, at det ikke er testet på en sådan.

UPS !

Jeg kan se at man ikke mere kan installere programmet på en Vista - jeg har
en gammel version, der kører perfekt !!

mvh. Per

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-10-09 17:23

Helge Hammer formulated on søndag :
> Hej! Jeg ville egentlig helst gemme alle mine log-in oplysninger, pinkoder
> o.s.v. i tekstfil, så den er nem at gå til. Men så skal den krypteres og
> hvordan gør man lige det?

Med KeePass er der gode muligheder.
http://keepass.info

--

Lars Jørgensen

Fra : Ole C

Dato : 05-10-09 14:21

Helge Hammer skrev blandt andet:

> Hej! Jeg ville egentlig helst gemme alle mine log-in oplysninger,
> pinkoder o.s.v. i tekstfil, så den er nem at gå til. Men så skal den
> krypteres og hvordan gør man lige det?

Det hjælper dog ikke meget, medmindre du aldrig lader Windows huske de
forskellige koder, for der findes mange programmer, som kan aflæse dem -
også selvom de kun står med prikkker/stjerner.

--
vh
Ole C

Fra : Helge Hammer

Dato : 05-10-09 23:39

Ole C skrev:

> Det hjælper dog ikke meget, medmindre du aldrig lader Windows huske de
> forskellige koder, for der findes mange programmer, som kan aflæse dem -
> også selvom de kun står med prikkker/stjerner.

Uha.. det tænkte jeg nok. Nå, men så er det første valg. Og så gemme
den krypterede fil på en usb-stick eller lign.

Tak for alle svarene, jeg undersøger dem alle.

Helge.