MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
save-dialog-boksen i vista
Fra : Peter T.

Dato : 02-10-09 21:02

Dette er et lidt pudsigt problem og jeg kan egentlig nemt snige mig
forbi det. Men alligevel...

Jeg laver feks. et nyt dok i notepad. Jeg vil gemme det, åbner save-
boksen, vælger et allerede-eksisterende filnavn i mappen kaldet xxx.txt,
indtaster filnavnet xyz.txt og vælger [gem].
Her vælger den at spørge, om jeg vil overskrive xxx.txt. Her siger jeg
naturligvis nej tak, da jeg gerne vil have, at den hedder xyz.txt.
Altså det er som om Windows VIL gemme filen under det filnavn, jeg
valgte i dialogboksen inden jeg ændrede det. Dette sker umiddelbart i
hvilket som helst program, jeg bruger i Windows vista, og jeg har ikke
oplevet det i tidligere versioner af windows.

Så er der nogen årsag til hvorfor den gør sådan eller er det en vista-
charme, jeg blot skal vænne mig til?

--
Peter T.

Fra : Stampe

Dato : 02-10-09 23:05

Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i meddelelsen
> [...]
> oplevet det i tidligere versioner af windows.
>
> Så er der nogen årsag til hvorfor den gør sådan eller er det en vista-

Hej -

Jeg tror det er fordi din Vista viser filtypen "TXT" det kan du slå fra inde
i Kontrolpanel -> Mappeindstillinger -> Vis -> Skjul filtypenavne på kendte
filtyper

Mvh
Allan

Fra : Lars E. P.

Dato : 03-10-09 12:25

Sat, 3 Oct 2009 00:05:24 +0200, skrev "Stampe"
<ask@ask-service.SLETdk> :

> [...]
>i Kontrolpanel -> Mappeindstillinger -> Vis -> Skjul filtypenavne på kendte

Nu kender jeg ikke så meget til Vista, men umiddelbart lyder det som
det rene vrøvl.

Og ved at skjule filtyperne, får man et dårligere overblik, da man
ikke kan se hvilket program en fil tilhører.

Hilsen Lars

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-10-09 13:49

Er der nogen speciel grund til at du først vælger en eksisterende fil
som du alligevel ikke vil overskrive. Hvad med bare at skrive det navn
du ønsker.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-10-09 13:59

Jens Peter Karlsen wrote:

> Er der nogen speciel grund til at du først vælger en eksisterende fil
> som du alligevel ikke vil overskrive. Hvad med bare at skrive det navn
> du ønsker.

I mange tilfælde fordi det er hurtigere end at skrive hele navnet.
Eksempelvis scannede jeg en række billeder som skulle hedde

spskdr_01.jpg
spskdr_02.jpg
etc.

Når man har gemt den første fil, er det nemt når de efterfølgende skal
gemmes, at vælge et eksisterende filnavn og rette det.

XP kunne finde ud af det, men ikke Vista. Tilsyneladende gemmer Vista
dog korrekt nok under det rettede filnavn og overskriver ikke det
oprindelige, men advarslen kommer alligevel.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter T.

Dato : 03-10-09 21:43

In article <4ac74ab3$0$293$14726298@news.sunsite.dk>,
erik.olsen@ishoejby.dk says...

> I mange tilfælde fordi det er hurtigere end at skrive hele navnet.
> Eksempelvis scannede jeg en række billeder som skulle hedde

> [...]

Netop.

> XP kunne finde ud af det, men ikke Vista. Tilsyneladende gemmer Vista
> dog korrekt nok under det rettede filnavn og overskriver ikke det
> oprindelige, men advarslen kommer alligevel.

Aha!

--
Peter T.

Fra : Peter T.

Dato : 04-10-09 08:00

In article <MPG.2531d5cddae19fb598980f@news.tele.dk>, pinoc10
@hotmail.GEBIScom says...

> Aha!

Du har ret i hvad du skriver. Jeg har netop lige prøvet det med en
håndfuld programmer. Og det viser sig, at filen ikke overskrives, men
at der rent faktisk oprettes en ny fil på trods af advarselsboksen.

Jeg håber det er rettet i win7. :)

--
Peter T.

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-10-09 10:03

Peter T. wrote:

> Du har ret i hvad du skriver. Jeg har netop lige prøvet det med en
> håndfuld programmer. Og det viser sig, at filen ikke overskrives, men
> at der rent faktisk oprettes en ny fil på trods af advarselsboksen.

Da jeg scannede og navngav den lange række af jpg-filer som jeg beskrev,
indtastede jeg møjsommeligt filnavnet for hver enkelt fil. Da dit
spørgsmål dukkede op, tog jeg mod til mig og prøvede det af med nogle
testbilleder. Det burde jeg jo have gjort før.

Fra : Peter T.

Dato : 04-10-09 10:59

In article <4ac864bd$0$285$14726298@news.sunsite.dk>,
erik.olsen@ishoejby.dk says...

> [...]
> spørgsmål dukkede op, tog jeg mod til mig og prøvede det af med nogle
> testbilleder. Det burde jeg jo have gjort før.

Der findes programmer, som kan gøre en massiv renaming til en leg. Søg
på "multiple rename" i google, og du burde finde lige det, du har brug
for. :)

--
Peter T.

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-10-09 11:11

Peter T. wrote:

> Der findes programmer, som kan gøre en massiv renaming til en leg.
> Søg på "multiple rename" i google, og du burde finde lige det, du har
> brug for. :)

Øh, jeg har ikke brug for noget program til 'massiv renaming'.

Fra : Ole C

Dato : 03-10-09 22:38

Peter T. skrev blandt andet:

> [...]
> oplevet det i tidligere versioner af windows.
>
> Så er der nogen årsag til hvorfor den gør sådan eller er det en vista-

Nu har jeg lige prøvet at følge din "opskrift" ganske nøje - og sådan
opfører min Vista Home Premium sig altså ikke....?
Et vildt gæt: kan det skyldes UserAccountControl? - den har jeg nemlig
koblet fra.

--
vh
Ole C

Fra : Peter T.

Dato : 04-10-09 07:57

In article <4ac7c442$0$286$14726298@news.sunsite.dk>, mail@FJERNolec.dk
says...

> [...]
> opfører min Vista Home Premium sig altså ikke....?
> Et vildt gæt: kan det skyldes UserAccountControl? - den har jeg nemlig

AUC er også slået fra her.

--
Peter T.