Kylling i karry
Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 01-10-09 11:24

Hej

Idag står den på kylling i karry til aften - det har "chefen" bestemt :) Jeg
har googlet lidt efter den mest lækre opskrift og jeg kunne selvfølgelig
bare vælge en blandt søgeresultaterne, men er der en, der ligger inde med en
genial opskift på kylling i karry, så er jeg meget modtagelig.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-09 13:07

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev

men er der en, der ligger inde med en genial opskift på kylling i karry,
så er jeg meget modtagelig.

Genoial og genial, det er vel så meget sagt...

Jeg plejer at tage en kylling og rense den godt, koge den i en times tid i
lidt saltet vand (så det dækker), en porre i kvarter - nogle korn sort peber
og en lille smule revet ingefær.
Så tager jeg kyllingen op - piller kødet af benene og skærer det i mindre
stykker.
I en tykbundet gryde tager jeg lidt fedtstof - jeg bruger gerne smør, men
det er kun fordi vi sjældent eller aldrig har margarine i huset. Deri kommer
jeg så en håndfuld hakket eller ternet bacon, svitser det godt og tager dte
op med en hulske - fedtet tilsætter jeg god karry - og det er så her det
geniale islæt kan komme - for det er jo et vidt begreb. Nogen gange er det
bare alm husholdningskarry, andre gange er det karrypasta.fra den asiatiske.
Karryen brændes af - og der tilsættes lidt mel. Sovsen bages op med væden
fra den kogte kylling til den er temmelig tyk Sovsen snmages til med
kokosmælk - og er det husholdningskarry, så får den også en spids cayenne.
Sovsen koger godt igennem og kyllingen tilsættes.
Den ristede bacom drysses over ved servering.

Hvis jeg har mange porrer, så er det altså ikke så dumt at skive et par
stykker og tilsætte dem, ligesom jeg også kunne finde på at rense en bakke
champignons og komme i - idet hele taget er det jo et spørgsmål om
temperament samt pengepung - retten kan jo spædes op og forstrækkes med alt,
hvis tiderne er knappe.
Her i huset er vi gået over til brune ris, men igen er der jo frit slag.
Retten smager godt med revet æble oevnpå.

Men det ovenstående er jo bare "kylling i karry"

Af og til laver vi en lidt sundere version - kyllingen gøres i stand på
samme måde som ovenfor -
Dernæst svitses karry igen i lidt fedstof og et snittet hvidkål tilsættes
samt tyndtstrimlet selleri og lidt hakket løg - noget af suppen fra
kyllingen tilsættes og dte hele koger mørt. Kyllingen tilsættes og der
røres rundt - gennemvarmes - og serveres.
Ikke det mest interessante, men det mætter, og det feder ikke.