15W / 30W i forgaffel; hvilken forskel?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-09 05:04

Hvilken forskel vil der være i virkemåden på en forgaffel hvor man smider
30W olie i i stedet for 15W?

"Man" anbefaler 15W; forgaflen er med antidive (og luftunderstøttelse) hvis
det skulle have noget at sige.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-09 05:37

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> 30W olie i i stedet for 15W?
>
> "Man" anbefaler 15W; forgaflen er med antidive (og luftunderstøttelse)

Hej Hans
Det må du ikke gøre, den vil blive alt for hård/langsom.
Hygge PD CBR1100t/ 1000rr (banecykel)

Fra : Armand

Dato : 02-10-09 10:44

Poul Dam skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hej Hans
> Det må du ikke gøre, den vil blive alt for hård/langsom.

Jup!
Min personlige erfaring går på 30W istedet for 20W: Teleskopet blev
ubrugelig beton-hård p.g.a. det tilsyneladende uskyldige spring

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-09 12:15

Armand skrev:

> Jup!
> Min personlige erfaring går på 30W istedet for 20W: Teleskopet blev
> ubrugelig beton-hård p.g.a. det tilsyneladende uskyldige spring

Tak til jer begge!

Hvad skulle man gøre uden d.f.m.?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 22:34

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 22:34

Fra : daniel

Dato : 02-10-09 11:35

On Oct 2, 1:15 pm, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Tak til jer begge!
>
> Hvad skulle man gøre uden d.f.m.?
> --
>   Med venlig hilsen
>           Hanswww.zofiaoghans.dk

skal man ikke bruge special olie i forgafflen som ikke danner luft
bobler ?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-09 21:19

daniel skrev:

> skal man ikke bruge special olie i forgafflen som ikke danner luft
> bobler ?

Ka godt være...

Min mc-pusher har i hvert fald "Fork-oil"...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : daniel

Dato : 02-10-09 14:46

On Oct 2, 10:19 pm, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Ka godt være...
>
> Min mc-pusher har i hvert fald "Fork-oil"...
> --
>   Med venlig hilsen
>           Hanswww.zofiaoghans.dk

Da jeg troede med ældre daterede motorcykler var det ihvertfald alpha/
omega at ikke bruge motorolier, og det var noget med luft bobler, i
dæmper funktionen..ligesom med støddæmpere som også bruger speciel
olie (olien bliver trykket igennem nogle små huller på hver side af
stemplet, hvis olien danner bobler kan selve dæmpe virkningen
forsvinder.... men som nævnt det er måske en anden viden (ældre
cykler).
Ville bare forestille mig det stadgig gjaldt, da jeg ligeledes stadig
ser fork-oil på MC sider.

Fra : Armand

Dato : 02-10-09 22:34

daniel skrev:

> [...]
> cykler).
> Ville bare forestille mig det stadgig gjaldt, da jeg ligeledes stadig

Jup. Det er helt korrekt.
andre formål hvor det er praktisk med skumhæmmet olie er
automat-gearkasser og i hydraulik, så står man uden at kunne skaffe
fork-oil er begge disse egnede som alternativ - stadig forudsat
viskositeten matcher!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 02-10-09 22:36

Armand skrev:

> Jup. Det er helt korrekt.

Det er forøvrigt min opfattelse at bobler/skum i højere grad er noget
olien udsættes for under vacuum, hvilket jo er hvad der sker ved
udstrækning af teleskop/støddæmper!

--
Armand.

Fra : Henrik Thomsen

Dato : 20-10-09 18:33

Hejsa
Kører moto guzz 850 t3 1979
der har jeg lige skiftet olie i forgaflen der anbefales en atf olie alså en
olie der bruger i aotumatgearkasser og i servostyringer
det syntes jeg lyder mere fornuftigt end en motorolie.
dette fungerer i hvertfald super godt.
Hilsen Henrik Thomsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-10-09 21:39

On Fri, 02 Oct 2009 23:33:39 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>automat-gearkasser og i hydraulik, så står man uden at kunne skaffe
>fork-oil er begge disse egnede som alternativ - stadig forudsat

Jeg har aldrig brugt andet end ATF olie på mine støddæmpere.
Årsagen må tilskrives at første gang jeg renoverede en forgaffel havde
jeg ikke andet end en bøtte ATF olie til min bil, og så var der ikke
langt fra tanke til handling.
Resultatet var så positivt at jeg besluttede at blive ved det

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : N/A