Mc kørekort sidevogn ?
Fra : Ukendt

Dato : 01-10-09 00:49

Var ned for at få ny pas = 600 kr Grrrrrrrrrr
Nå vil da lige høre om hvad og hvordan med mit gamle foldekørekort , som jeg
egenligt gerne vil have byttet til et nyt a la kreditkort

Jo jo 260 kr tror jeg det var så langt så godt

Har kørekort med en masse stempler , men mangler egenligt MC med sidevogn ,
synes jeg kan huske noget om at det fik man pr automatik når man skiftede

Nix sagde hun , noget kode 100 som der stod på hendes skærm alså kun MC uden
sidevogn

Jeg er sku næsten sikker på at kunne huske en tråd , hvor man bare skulle
sige sådan og sådan

Så i gamle , skal jeg virkelig op til teori og bla bla , for at sætte et
treide hjul på MCen

Har nu kørt med støttehjul på Mcen flere gange , men det var nu for at holde
forhjulet nede = Dragbike

PE

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-10-09 07:08

"PE" <x112kvik4u (a) dotcomprik. DK> crashed Echelon writing

> Så i gamle , skal jeg virkelig op til teori og bla bla , for at sætte et
> treide hjul på MCen

Jeg er forbløffet. Idag skal alle nye jo på teknisk anlæg og pines med
en sidevogn, omend kun i 15-20 minutter.

--
Bjarke Andersen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-10-09 07:34

> Jeg er forbløffet. Idag skal alle nye jo på teknisk anlæg og pines med
> en sidevogn, omend kun i 15-20 minutter.

Du skal gennemføre samme kursus med sidevogn som nye motorcyklister. Du skal
hverken til ny teori eller køreprøve.

/A

Fra : Jan A Jensen

Dato : 01-10-09 12:36

> Nix sagde hun , noget kode 100 som der stod på hendes skærm alså kun MC
> uden sidevogn
>
> Så i gamle , skal jeg virkelig op til teori og bla bla , for at sætte et
> treide hjul på MCen

Nej du skal snakke med en kørerlærer og lave en aftale om at når kørerlæren
alligevel er på køreteknisk anlæg endag.
så skal du lige køre en tur med sidevogn mens kørerlæren ser på.. Og når du
har kørt tilfredsstillinde skriver kørerlæren et bevis. Som du medbringer på
motorkontoret.

Og ang. prisen. så kommer det meget an på kørerlæren. sidst jeg spurgte var
prisen 900 kr.
men jeg har en bekendt som fik det for 400 fordi han tog ned til kørelæren
hvor hans datter var ved at tage kørekort.

--
Jan A Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-10-09 13:41

Jeg tog kurset for nogle år siden på Jyllandsringen....

Ikke noget med nogen prøver..

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-10-09 17:26

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mvh.
> Henrik
>
> Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Tjah - for ca 12 år siden, da jeg tog kortet, var de nye reger indført. Dvs
vi skulle prøve sdevogn på manøvrebane. Det foregik på KTI ved Tune på en
Jawa med sidevognsstel med en bundplade på - ingen kasse.
Og altså ikke den store vægt - hvilket fik en vis betydning ganske hurtigt.
Jawa'en (den eneste, de havde med sidevogn) ville nemlig kun tænde på 1 af 2
cylindre - sådan set vel meget betrryggende første gang. Men når man nu
kører på en lille bane med 2 langsider og dermed også 2 ganske skarpe sving
er det sgu ikke spor morsomt når sår'n gammel Jawa finder på pludseligt at
tænde på begge cylíndre i hvet sving !
Det gav et par overraskende udgaver af sving - og har helt sikkert været
sjovt at se på
Siden har jeg været forskånet for sidevogn - heldigvis

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-10-09 20:26

På Jyllandsringen var det nu nogle lidt større BMW'er med sidevogn (tror det
var velorex), men det var stadig noget lort at køre med. Skal man have
sidevogn, skal man nogle klasser op. Som fx. Comete, med medstyrende
sidevognshjul. Det er noget helt andet at køre med.... Men stadig er det
ikke som at køre solo..

Fra : S.B.

Dato : 01-10-09 21:57

> [...]
> sidevogn, skal man nogle klasser op. Som fx. Comete, med medstyrende
> sidevognshjul. Det er noget helt andet at køre med.... Men stadig er det

Overvejede også at tage det, bare for ikke at have nogen begrænsninger i mit
kørekort
har prøvet at køre med sidevogn en gang, endte i en ligusterhæk, ikke nogen
succes

men heller en sidevogn end en trailer, til Spanien med 90 - 100 km/t det
holder jeg ikke til

Søren

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-10-09 08:46

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> sidevogn, skal man nogle klasser op. Som fx. Comete, med medstyrende
> sidevognshjul. Det er noget helt andet at køre med.... Men stadig er det

Jeg har aldrig helt forstået konceptet - en cabriolet er både sjovere og
billigere end end god sidevognscykel.

Til varetransport med Nimbus'en under krigen - jow - og en click-on
click off sidevogn til de dage hvor man gerne vil køre 3 eller fire kan
jeg også se logikken i. Men sådan en FJ1200 med comete og bilhjul der
koster 250.000,- for en godt brugt - jeg forstår det simpelthen ikke.
Kan nogen forklare fænomenet?

--
vh
Torben

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-09 12:18

Torben Scheel skrev:

> Kan nogen forklare fænomenet?

Sig "fanatisme"!

Tænk i øvrigt på alle de Kadetter man kunne få - med varme og hele
svineriet - for dét en standard-cykel koster!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-10-09 12:20

Hans Paulin (6310) wrote:

> Sig "fanatisme"!
>
> Tænk i øvrigt på alle de Kadetter man kunne få - med varme og hele
> svineriet - for dét en standard-cykel koster!

Jeg synes ikke man kan sammenligne. En sidevognscykel er en amputeret
MC, en Cabriolet er en amputeret bil. En MC har ikke fortjent at blive
amputeret

--
vh
Torben

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-09 12:25

Torben Scheel skrev:

> Jeg synes ikke man kan sammenligne. En sidevognscykel er en amputeret
> MC, en Cabriolet er en amputeret bil. En MC har ikke fortjent at blive
> amputeret

Jeg synes snarere man har tilføjet noget - alt andet lige:

En cab får udvidede muligheder om sommeren og en cykel med støttehjul får
ditto om vinteren
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 02-10-09 22:23

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg synes snarere man har tilføjet noget - alt andet lige:
>
> En cab får udvidede muligheder om sommeren og en cykel med støttehjul får
> ditto om vinteren

Tjaeh - det kan godt være at man ikke ligefrem vælter, men et køretøj
der bremser så skævt som en alm. sidevogns-cykel kan (heller) ikke være
sikker i vinterføre :-|

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-09 22:47

Armand skrev:

> Tjaeh - det kan godt være at man ikke ligefrem vælter, men et køretøj
> der bremser så skævt som en alm. sidevogns-cykel kan (heller) ikke
> være sikker i vinterføre :-|

Har prøvet at køre solo én vinter med bl.a. isslag og dér havde jeg følt mig
mere tryg med sidevogn
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-10-09 12:43

"Men sådan en FJ1200 med comete og bilhjul der koster 250.000,- for en godt
brugt "

Det har de vist alligevel aldrig kostet..... Den sidste jeg hørte om, var
prisen 110.000,- på DK plader....

Om man er til det ene eller andet køretøj, afhænger vel af temperament og
hvad man skal bruge det til og hvor man skal hen. Jeg ville nu ikke
sammenligne sidevogn og en cab. med hinanden.

Men jeg skal helt sikkert af en Cab. en dag Men det er vist OT her....

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-10-09 06:58

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> brugt "
>
> Det har de vist alligevel aldrig kostet..... Den sidste jeg hørte om, var

Fair nok. En soloFJ kan fås for en tredjedel.

--
vh
Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-10-09 22:03

On Thu, 1 Oct 2009 18:26:16 +0200, "Jesper Hedegaard"
<eksisterer@ikke.dk> wrote:

Hej.

>Siden har jeg været forskånet for sidevogn - heldigvis

Jeg var på sidevognskursus i foråret.
Ikke fordi jeg skal bruge det til noget lige nu, men det kan jo være
der kommer en dag hvor støttehjul er påkrævet.
Jeg tog en aften på et køreteknisk anlæg med sidevognsteori og en
praktisk del med kørsel på bane.
Det var en GS500 med sidevogn, og jeg sluttede dagen med at køre banen
rundt to gange med sidevognen hævet.
Jeg husker fra min ungdom hvorledes Postvæsnets Nimbus bude kørte som
gale på den måde - De var en kilde til beundring fra min side.
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet det er så let at køre på
den måde, og jeg hyggede mig bravt.
Jeg fik en attest fra kørelæren på at jeg havde gennemgået kurset, og
med den i hånden henvendte jeg mig til "Borgerservice" på det lokale
Rådhus og fik et nyt førebevis med ret til at køre med sidevogn.

Faktisk er det helt uproblematisk.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-09 22:42

Takker for alle indslagene

Ved ikke om jeg nogen sinde kommer i nærheden af sådan en sidevogn , og hvis
jeg kunne undgå , alt det teori , så var det lidt nemmere

PE øhhhh med løftet forhjul og ikke sidehjul

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-10-09 22:52

On Thu, 1 Oct 2009 23:41:32 +0200, "PE" <x112kvik4u (a) dotcomprik.
DK> wrote:

Hej PE.

>PE øhhhh med løftet forhjul og ikke sidehjul

Det med teorien er ikke så slemt.
Det er mest styre- og bremsegeometri, idet sådan et løbehjul gør
anderledes når der kommer en kasse på den ene side.
Jeg syntes faktisk teorien er særdeles velanbragt for at få baggrunden
med før man skal ud og lege tumling.

Du ka' jo prøve om du kan løfte forhjulet på en sidevognsmaskine og
samtidig holde kursen - Det ville jeg gerne se demonstreret )

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-09 23:04

Ha den manøvre tror jeg lige jeg overlader til andre at udføre

Ellers er Google jo din ven , tænker lige på nogen søgeord Hmmmmm

PE

Fra : S.B.

Dato : 02-10-09 20:54

"PE" <x112kvik4u (a) dotcomprik. DK> skrev i en meddelelse
> Takker for alle indslagene
>
> Ved ikke om jeg nogen sinde kommer i nærheden af sådan en sidevogn , og
> hvis jeg kunne undgå , alt det teori , så var det lidt nemmere
>
> PE øhhhh med løftet forhjul og ikke sidehjul

Du plejer da ikke være bange for teori

Har da undervist dig engang, og du har også undervist mig, det gik da fint
for os begge

Søren

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-09 05:07