grydestegt kylling
Fra : Ralph

Dato : 30-09-09 16:25

Jeg har en fin støbejernsstegegryde, når jeg laver kylling i gryde bliver
den fint mør, MEN skindet hænger i laser.

Først steger jeg et par skiver bacon i gryden, fjerner den stegte bacon igen
kommer lidt ekstra smør i, når smørret er brunt kommer jeg kyllingen i og
bruner for fuld varme på alle fire sider, dæmper varmen kommer krydderier,
grøntsager i og hælder vand på til det næsten dækker og kommer låg på,
vender dyret efter ½ times tid. ½ time til kylling op, si skyen, opbagt sovs
med lidt fløde i.

Hvad gør jeg galt?

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 30-09-09 17:33

"Ralph" wrote:

> [...]
>kommer lidt ekstra smør i, når smørret er brunt kommer jeg kyllingen i og
>bruner for fuld varme på alle fire sider,
<snip>

>Hvad gør jeg galt?

Jeg vil tro, at bruningstemperaturen er for høj.
Den kan fint blot være omkring 125 - 130 grader C.; men det tager så
længere tid.
(jeg har udeladt teknisk begrundelse)

En anden mulighed er, at du har vasket din støbejernsgryde med
opvaskemiddel i varmt vand. Herved fjernes grydens beskyttende hinde,
som herefter først skal opbygges ved opvarmning af olie og salt før
anvendelse.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 30-09-09 19:54

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg vil tro, at bruningstemperaturen er for høj.
> Den kan fint blot være omkring 125 - 130 grader C.; men det tager så
> længere tid.
> (jeg har udeladt teknisk begrundelse)

Den har du garanteret allerede skrevet, så den vil jeg gerne se Men mon
ikke der er lidt ovn indblandet, jeg ANER ikke hvilken temperatur mine
gryder har på komfuret - ovn er ikke et problem, ingen plastichåndtag eller
noget, så kom glad.

> En anden mulighed er, at du har vasket din støbejernsgryde med
> opvaskemiddel i varmt vand.

ALDRIG, ej heller mine pander (non-stick) som alligevel ikke holder ret
længe - 2-3 år (Jamie Oliver Tefal)

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 30-09-09 23:00

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

>Den har du garanteret allerede skrevet, så den vil jeg gerne se

Nej, den tekniske begrundelse har jeg ikke nedskrevet, da den er
grundviden indenfor madlavningens udfoldelsesmuligheder.

Fra : Edward Jensen

Dato : 30-09-09 23:37

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message

> Nej, den tekniske begrundelse har jeg ikke nedskrevet, da den er
> grundviden indenfor madlavningens udfoldelsesmuligheder.

Det er da et forholdsvist arrogant udsagn for de, som ikke måtte have denne
viden, og jeg tror, at mange, der læser denne gruppe, må falde i denne
kategori.

Fra : Emil

Dato : 01-10-09 01:08

"Edward Jensen" wrote:

> [...]

>viden, og jeg tror, at mange, der læser denne gruppe, må falde i denne

Måske har du ret; alligevel vil jeg fastholde, at de færreste læsere i
denne gruppe gider beskæftige sig med de tilgrundlæggende,
videnskabelige, og dokumenterede fremgangsmåder, og ikke på nogen måde
vil ændre deres adfærd.

De fleste opskrifter på "nettet", er så smækfyldte med fejl, at man
skulle tro, at det var var løgn.

Har du et seriøst spørgsmål, vil jeg gerne forsøge at give et
velbegrundet svar.

m.v.h. Emil

Fra : Nicky

Dato : 30-09-09 18:05

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> låg på, vender dyret efter ½ times tid. ½ time til kylling op, si skyen,

Ingenting. Mit bud er at det skyldes gryden. Har du prøvet at anvende en
gryde med en anden belægning?

Fra : jos

Dato : 30-09-09 18:11

Nicky wrote:
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ingenting. Mit bud er at det skyldes gryden. Har du prøvet at anvende
> en gryde med en anden belægning?
En god støbejernsgryde har ikke anden belægning end den olie som med tidens
brug har sat sig.
- og ja, som sagt af tidligere skriver: støbejern og sulfo er
selvmodsigende.

finn