hvordan laver man de bedste ovnstegte kart~
Fra : Anders

Dato : 30-09-09 12:14

Hej

Jeg bliver aldrig rigtig tilfreds når jeg laver kartoffelbåde, skiver
eller lignende i ovnen. Smagen er sådan set fin nok, men jeg synes tit
de bliver meget slatne.

Er det høj varme i kort tid, eller lav varme i lang tid? MASSER af olie
på, eller intet overhovedet? Salt på før eller efter de har været i ovnen?

Mvh
Anders

Fra : Ralph

Dato : 30-09-09 16:16

"Anders" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det høj varme i kort tid, eller lav varme i lang tid? MASSER af olie
> på, eller intet overhovedet? Salt på før eller efter de har været i ovnen?

Jeg skræller kartoflerne, i en skål blander jeg en sjat* jomfruolivenolie,
salt og de andre krydderier**, dupper kartoflerne nogenlunde tørre og skærer
dem i både direkte ned i olien, det hele vendes sammen med en grydeske,
fordeles på 1,2,3,4 bageplader med bagepapir på, varmluft og 200grader,
efter ½ time vurderes temp. efter mørhed og farve, møre og blege = mere
varme, ikke møre og mørke = mindre varme.

* bestemmes af din samvittighed
** jeg bruger ikke friske krydderurter, men chillipulver, cajunkrydderi,
paprika, peber.

Jeg har lige besluttet at vi skal have cajunkylling med ditto kartofler i
ovn i aften - kyllingen var bestemt, og havde egentlig bestemt mig for
grydestegt, med skysovs agurkesalat og hvide kartofler, men sådan bliver det
ikke.

ny tråd startet med hvorfor ikke grydekylling.

--
Ralph

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 30-09-09 19:47

>"Anders" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg ved at den "korrekte" metode foreskriver opvarmning til en
temperatur, så nedkøling, så knaldhård opvarmning etc. Men sådan her
gør jeg når det bare skal være hurtigt og nemt.

1 - sæt bradepanden til stegning af kartoflerne i ovnen og tænd for
den på knaldhård varme (250+) og grill.
2 - skræl kartofler hvis ønsket, skær i både, stykker eller skiver.
3 - put i en gryde og dæk med koldt vand, varm op til det koger og
sluk. Lad stå i 5 minutter og skyl derefter kartoflerne i koldt vand.
4 - dup kartoflerne tørre og put dem i en frysepose med lidt olie (er
par spiseske-fulde og ryst dem godt så de dækkes af olie.
5 - når ovnen er varm tages bradepanden ud og posen med kartoflerne
fordeles på den. Så ind i varmen og rør i kartoflerne fra tid til
anden.

Alt afhængig af din ovn temperatur så plejer det at være færdigt efter
20-30 minutter. Super sprøde og gyldne på overfladen og bløde indeni.

Det lyder måske besværligt, men er det egentlig ikke når musikken
spiller

Bon appetit.

/Jakob

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 30-09-09 20:59

Anders wrote:

> Jeg bliver aldrig rigtig tilfreds når jeg laver kartoffelbåde, skiver
> eller lignende i ovnen.

1. Vask/skræl kartofler
2. Skær i både og lad dem svømme i vandbad for at skylle stivelse af.
3. Tør dem på enelleranden måde.
4. Smid dem i en pose med en sjat olie og krydderi.
5. Bagepapir i bradepande, kartofler i ét lag ovenpå
6. Ind på varmluft 200 grader, til de ser gyldne og sprøde ud. Varmluft
høvler overskydende vand ud og får olien til at gøre sit.
7. Skift til almindelig varme, indtil resten er klar.

Salter først bagefter.

I min ovn tager det 3/4-1 time alt efter om tykkelse og om der er en eller
to bradepander i ovnen. Hvis jeg er utålmodig skruer jeg op for temperaturen
og vender i fadet, efter 15-20 minutter og fortsætter yderligere 15 minutter
på varmluft.