Opbevaring af "tørrede" tomater
Fra : MetteM

Dato : 30-09-09 09:49

Hej NG.
Jeg er just ved at tilberede en skovlfuld semi-dried tomater i ovnen, og vi
får nok ikke spist dem alle indenfor en uge, hvorfor vi gerne vil opbavare
dem rimeligt forsvarligt til senere brug.

Kan man bare hælde dem på glas og fylde op med olie (med lufttæt-låg
selvfølgelig)?
Skal jeg lige give glassene en gang Atamon inden?
Og nogen der ved hvad ca. holdbarhedstiden er på opbavaring hvis jeg gør
ovenstående?
Andre metoder er meget velkomne - jeg er ikke just C. Plum i et køkken...

/Mette

Fra : kim rasmussen

Dato : 30-09-09 10:29

"MetteM" <mettermeyerskalfjernes@gmailskalogsaafjernes.com> skrev i en
meddelelse news:jPKdnfwVJ-oRhl7XnZ2dnUVZ8jydnZ2d@giganews.com...

Hej....
Jeg plejer at rengøre glassene og skylle dem i atamon....
Derefter kommer jeg tømaterne i glas og hælder olivenolie,tilsat skivede
hvidløg og tørret oregano på ,så tomaterne er dækket.
Holder i køleskab ca 1½ mdr.....
hilsen Kim

Fra : MetteM

Dato : 30-09-09 18:03

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Derefter kommer jeg tømaterne i glas og hælder olivenolie,tilsat skivede
> hvidløg og tørret oregano på ,så tomaterne er dækket.

Tak; har gjort som beskrevet. Og tomaterne blev forresten rigtig lækre, så
super dejligt hvis de også kan nydes om et par uger

/Mette

Fra : Heidi

Dato : 01-10-09 05:08

MetteM wrote:
> [...]
> og vi får nok ikke spist dem alle indenfor en uge, hvorfor vi gerne
> vil opbavare dem rimeligt forsvarligt til senere brug.

Vil du ikke afsløre hvordan du laver dem?

--
Heidi

Fra : MetteM

Dato : 01-10-09 20:17

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> skrev i meddelelsen

> Vil du ikke afsløre hvordan du laver dem?
>
> --
> Heidi

Jo da.
Fyldte en bradepande med store halverede blommetomater*, penslede med
olivenolie, gav dem en omgang groft salt og lidt basilikum samt en snas
"Balsamix" - satte dem midt i ovnen ved 100 gr. og gav dem godt 5 timer.,
til de ca. var skrumpet ind til det halve (havde troet de kun skulle have
2-3 timer - men måtte sande det var alt for lidt til mine kæmpe tomater.)

*Frilandsdyrket på terrassen - utroligt at de stadig giver afkast så sent på
året...

Tror dog sagtens man kan mindske bagetiden betydeligt hvis man sætter ovnen
på varmluft - og/eller bruger mindre tomater...

Har smagt dem i pitabrød, hvilket var rigtig godt - og selvfølgelig tæller
glæden over noget hj.lavet også meget
Har opbevaret resten i Atamon-skyllede glas tilsat lidt hvidløg.

/Mette

Fra : Heidi

Dato : 01-10-09 20:51

MetteM wrote:
> [...]
> tæller glæden over noget hj.lavet også meget
> Har opbevaret resten i Atamon-skyllede glas tilsat lidt hvidløg.

Tak for det - jeg er så nød til at spørge hvad Balsamix er? Er det et
andet navn for balsamicoeddike?

--
Heidi

Fra : MetteM

Dato : 02-10-09 19:36

Klip

> Tak for det - jeg er så nød til at spørge hvad Balsamix er? Er det et
> andet navn for balsamicoeddike?
>
> --
> Heidi

Ja, og alligevel nej.
Det hedder ganske enkelt Balsamix, balsamic sauce, og er en tyktflydende
dressing lavet af balsamico-eddike og sukker, hvilket giver en, synes jeg,
fantastisk god smag af både surt og sødt. (Den er også velegnet til salater,
specielt er den god til salater med jordbær, synes jeg).
Den kan købes i de store supermarkeder; mener jeg har købt den i Føtex eller
Kvickly...

/Mette