Fortrydelse på mobiltelefoner
Fra : Kim

Dato : 22-09-09 10:38

Nogen der har erfaring med subj.?
Hvor meget må man pakke ud og prøve, hvis fortrydelsesretten
stadig skal gælde ved køb af en mobil via nettet ?

Mvh, Kim

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 22-09-09 11:03

"Kim" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der har erfaring med subj.?
> Hvor meget må man pakke ud og prøve, hvis fortrydelsesretten
> stadig skal gælde ved køb af en mobil via nettet ?
>
> Mvh, Kim

Så vidt jeg ved, så har du 14 dages returret, dvs. du må godt prøve den af,
og hvis du ikke kan bruge den, så kan du sende den retur.

Dog forlanger mange firmaer, at man sender den i den orignale emballage, for
ellers får man ikke pengene retur.
Desuden skal du selv betale for pakkeportoen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-09 11:22

Anders (6400) skrev:

> Dog forlanger mange firmaer, at man sender den i den orignale emballage, for
> ellers får man ikke pengene retur.

Ja, det gør de - men det har de ikke lov til. Varen skal blot
være forsvarligt indpakket.

Noget andet er at det er smartest for alle parter at man gemmer
emballagen til man er sikker på at man vil beholde varen.

> Desuden skal du selv betale for pakkeportoen.

Ja - eller selv bringe varen.

--
Bertel

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 22-09-09 14:39

> [...]
>
> Noget andet er at det er smartest for alle parter at man gemmer
> emballagen til man er sikker på at man vil beholde varen.

Det er bare ikke lige altid man kan det, hvis man eks. bor i Sønderjylland,
og den butik man handler hos ligger eks.
Århus.

Fra : Hauge

Dato : 22-09-09 14:47

Anders (6400) wrote:
> Det er bare ikke lige altid man kan det, hvis man eks. bor i
> Sønderjylland, og den butik man handler hos ligger eks.
> Århus.

Forstod du ikke betydningen af "eller"? Det betød ret sikkert at hvis man
har miligheden for det, så *kan* man gøre det.

/Hauge

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-09-09 22:56

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, det gør de - men det har de ikke lov til. Varen skal blot
> være forsvarligt indpakket.

Det kommer an på, hvorvidt det forringer varens tilstand så meget, at
den kan siges ikke at være i "væsentligt samme stand" som da den blev
afsendt.

En generel tommelfingerregel må vel være, at hvis man fortryder, skal
man sende varen tilbage på en sådan måde, at man ikke ville føle sig
snydt hvis man selv købte den fra butikken efterfølgende. (Det vil sige,
alle originale dele, i original indpakning.)

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-09 23:25

Chano Andersen skrev:

> Det kommer an på, hvorvidt det forringer varens tilstand så meget, at
> den kan siges ikke at være i "væsentligt samme stand" som da den blev
> afsendt.

Det er rigtigt nok. Hvis emballagens udformning er en væsentlig
del af varen, skal den genbruges og ikke ødelægges. Men kender du
et eksempel?

> En generel tommelfingerregel må vel være, at hvis man fortryder, skal
> man sende varen tilbage på en sådan måde, at man ikke ville føle sig
> snydt

Det står der ikke i loven, men det er en god tommelfingerregel.
Der er ingen grund til at give sælger flere problemer end
nødvendigt.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-09-09 22:39

Bertel Lund Hansen skrev:
> Det er rigtigt nok. Hvis emballagens udformning er en væsentlig
> del af varen, skal den genbruges og ikke ødelægges. Men kender du
> et eksempel?

Det forringer altid salgsværdien VÆSENTLIGT at varen ikke kan leveres i
original emballage, men kan ikke komme med et eksempel på hvor
emballagen er en vigtig del af selve produktet, den er dog ofte en
vigtig del af produktoplevelsen, som f.eks. med HTC's Diamond Touch,
hvor det er tydeligt at der er gjort noget ud af emballagen, for at gøre
den samlede brugeroplevelse mere positiv.

> Det står der ikke i loven, men det er en god tommelfingerregel.
> Der er ingen grund til at give sælger flere problemer end
> nødvendigt.

Korrekt, rent juridisk ville man nok kunne slippe af sted med at sende
den tilbage i bobbelplast og brunt indpakningspapir, hvis ellers alting
medfølger, men har ikke hørt om konkrete eksempler på at manglende
original emballage er prøvet i retten, så reelt er der vist ingen videre
etableret praksis for, hvor dårligt man kan tillade sig at behandle en
sælger, når man fortryder.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-09 11:05

Kim skrev:

> Nogen der har erfaring med subj.?

Jeg har viden.

> Hvor meget må man pakke ud og prøve, hvis fortrydelsesretten
> stadig skal gælde ved køb af en mobil via nettet ?

Hvis du kun har købt en mobil, må du pakke den helt ud, indsætte
dit simkort og afprøve alle funktioner. Derefter kan du stadig
fortryde hvis det sker inden de 14 dage.

Hvis du både har bestilt mobil + abonnement, er jeg ikke sikker
på hvordan landet ligger. Man kan jo ikke returnere den tid man
har ringet, og sælger kan heller ikke få den forbrugte arbejdstid
(opsætning af abonnement) tilbage.

--
Bertel