GSM, UMTS repeater
Fra : Jens

Dato : 21-09-09 16:02

Hej NG,

Vores virksomhed ligger omgivet af bakker til alle sider med deraf følgende
dårligt mobildækning uanset valg af udbyder. Dog har vi ok dækning på
bygningens første sal.

Findes der repeaterløsninger, der kan løse problemet uden at de koster ½
jetjager?? Hvor købes de?

Mvh
Jens

Fra : Christen Fihl

Dato : 22-09-09 09:20

Der vil Femto celler (femtocell) komme til deres ret.
http://en.wikipedia.org/wiki/Femtocell
http://www.femtoforum.org/femto/

De koster ligesom en alm router, og virker ligeså

Men man kan ikke selv stille dem op, de bliver en del af mobiludbydernes
netværk, altså som en mini-mast. De er forbundet vil noget almindeligt ADSL

Fordelen kan så være som bedre dækning, men også for at give mere plads, da
mange flere kan snakke samtidig da effekten kan skrues ned på minimum, nu da
"masten" er i stuen eller hos naboen

Jeg har ikke hørt hvornår Danmark vil få de første, men det skal nok komme.

Der findes vist også noget repeater værk, men der er jeg svar skyldig.

Christen

Fra : Jens

Dato : 22-09-09 09:43

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme.
>
> Der findes vist også noget repeater værk, men der er jeg svar skyldig.

Den er jeg aldrig stødt på før! Elegant løsning og på sin vis meget smartere
end at plastre hele landet til i mobilmaster fra 3-4 forskellige udbydere,
men det kræver jo, som du selv siger, at vores nationale udbydere hopper på
vognen.

Tak for info!

Jens

Fra : Jens

Dato : 22-09-09 09:52

Ser ud til, at danske udbydere er godt på vej med Femtocell:

Mobilmasten rykker ind i din stue
http://www.comon.dk/nyheder/Mobilmasten-rykker-ind-i-din-stue-1.139473.html

Jens