Sende mails fra N79
Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-09-09 11:03

Uanset hvad jeg gør så kan jeg ikke sende mails fra min N79. Alle
oplysninger om brugernavn, pop-3 adresse kodeord osv. er rigtige.

Jeg kan godt hente mails fra min server, men ikke sende nogle ud fra 3
forskellige adresser.

Nogen gode bud?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 11:50

Karsten Jensen wrote:
> [...]
> oplysninger om brugernavn, pop-3 adresse kodeord osv. er rigtige.
>
> Jeg kan godt hente mails fra min server, men ikke sende nogle ud fra 3

Brug den korrekte smtp server fra din telefonudbyder.

--
/Frank

Fra : Karsten Jensen

Dato : 13-09-09 19:30

On Sat, 12 Sep 2009 12:49:41 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Brug den korrekte smtp server fra din telefonudbyder.

Har Telmore-abonnement, men når jeg nu har mit eget domain fra eNavn,
burde jeg vel kunne bruge mine domain-oplysnigner....

Ved du hvad jeg skal bruge fra Telemore (som er ejet af TDC)?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-09-09 19:54

Karsten Jensen wrote :

> Ved du hvad jeg skal bruge fra Telemore (som er ejet af TDC)?

"smtp.mail.dk" eller "relay.tdcmobil.dk"
https://image.telmore.dk/guides_dk/standard/Email_Standard.pdf

--

Lars Jørgensen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 13-09-09 22:10

On Sun, 13 Sep 2009 20:53:31 +0200, Lars Jørgensen <no@email.invalid>
wrote:

>"smtp.mail.dk" eller "relay.tdcmobil.dk"
>https://image.telmore.dk/guides_dk/standard/Email_Standard.pdf

Det kan jeg så ikke lige få til at virke...... Må måske hellere ringe
til supporten i morgen :-|

Fra : Leif Neland

Dato : 13-09-09 19:51

Karsten Jensen skrev:
> [...]
> oplysninger om brugernavn, pop-3 adresse kodeord osv. er rigtige.
>
> Jeg kan godt hente mails fra min server, men ikke sende nogle ud fra 3

Aller først, så har afsendelse og modtagelse af mail ikke noget med
hinanden at gøre; det kan sagtens være forsellige servere, du bruger.

For ikke at sende spam videre, er en fornuftig mailserver sat op til kun
at sende post videre, hvis enten afsender eller modtager er "kendt".

Når du sender post, kan du enten være kendt, hvis du kommer fra et
netværk, der tilhører samme udbyder som mailserveren, eller du kan
præsentere brugernavn/password.

Så enten skal du altså bruge din telefonudbyders mailserver, eller også
skal du bruge din "egen" server, men identificere dig med brugernavn og
password.

På min N95 kan jeg sætte server, brugernavn og password for indgående og
udgående server uafhængigt af hinanden.

Du må kunne gøre det samme på din n79.

Leif

Fra : Karsten Jensen

Dato : 13-09-09 22:14

On Sun, 13 Sep 2009 20:50:47 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>For ikke at sende spam videre, er en fornuftig mailserver sat op til kun
>at sende post videre, hvis enten afsender eller modtager er "kendt".

ok - men hvordan ved smtp.mail.dk at jeg er "kendt"?

>Så enten skal du altså bruge din telefonudbyders mailserver, eller også
>skal du bruge din "egen" server, men identificere dig med brugernavn og
>password.

Ja, jeg regnede også med at jeg kunne bruge min domain-host's
oplysninger - men det kan jeg ikke få til at fungere.

>På min N95 kan jeg sætte server, brugernavn og password for indgående og
>udgående server uafhængigt af hinanden.

>Du må kunne gøre det samme på din n79.

Det kan jeg også på N79, men jeg kan ikke få det til at virke. Med til
mit dk-tv.dk internet abonnement hører en TDC-mailadresse med og den
kan jeg også godt modtage fra, men jeg kan ikke sende fra den via min
mobil.......

Har 3 konti jeg henter mails fra, men jeg ville også gerne kunne svare
på beskeder - derfor jeg har købt dén telefon......

Fra : Leif Neland

Dato : 22-09-09 14:56

Karsten Jensen wrote:

> ok - men hvordan ved smtp.mail.dk at jeg er "kendt"?

Hvis du bruger din adsl fra tdc, så har du en ip-adresse, tdc ved
tilhører en af deres kunder.

Hvis du bruger mobiltelefonen, så er du ikke nødvendigvis kendt.
Eller måske sætter tdc ikke deres egne mobil-ipadresser ind som
"godkendte", fordi du så ville kunne sende når du var i deres eget net,
men ikke, når du roamer. Det ville give så meget bøvl i supporten, at
man lige så godt kan få kunderne til at sætte brugernavn og password på
med det samme.

Med tiden vil der sikkert blive krævet brugernavn/password de fleste
steder; dels for at det gør det mere sandsynligt hvem der er afsender,
dels vil spambotter skulle opsnuse brugernavn og password, for at kunne
sende post fra en zombie-maskine.

Leif

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-09-09 19:30

On Sat, 12 Sep 2009 12:03:29 +0200, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

Så fik jeg det til at virke med smtp.mail.dk - men hvorfor kan jeg
ikke bruge det med mine udgående servere fra mine egne domains?

Ikke at det vel gør nogen forskel?!?!?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-09-09 08:23

On Wed, 16 Sep 2009 20:29:39 +0200, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

Ingen, der har en forklaring?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-09-09 09:31

Karsten Jensen wrote :

> Så fik jeg det til at virke med smtp.mail.dk - men hvorfor kan jeg
> ikke bruge det med mine udgående servere fra mine egne domains?
> Ikke at det vel gør nogen forskel?!?!?

Tilbyder firmaet, hvor du har dit domæne, adgang til smtp-servere?
Hvis de gør, så burde det virke. Kan det være noget med brugernavn og
password der driller?

Hos firmaet hvor jeg har mit domæne, tilbydes der _ikke_ smtp-servere.
Der henvises i stedet til ens egen internetudbyder eller f.eks. gennem
Googles Gmail.

--

Lars Jørgensen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-10-09 10:28

On Tue, 22 Sep 2009 10:31:28 +0200, Lars Jørgensen <no@email.invalid>
wrote:

>Tilbyder firmaet, hvor du har dit domæne, adgang til smtp-servere?
>Hvis de gør, så burde det virke. Kan det være noget med brugernavn og
>password der driller?

Ja, det gør de. Ligger hos eNavn - og det er ikke password og
brugernavn, der driller

>Hos firmaet hvor jeg har mit domæne, tilbydes der _ikke_ smtp-servere.
>Der henvises i stedet til ens egen internetudbyder eller f.eks. gennem
>Googles Gmail.

Det gør der ikke hos eNavn.

Fra : Leif Neland

Dato : 22-09-09 09:34

Karsten Jensen skrev:
> [...]
>

> Så fik jeg det til at virke med smtp.mail.dk - men hvorfor kan jeg
> ikke bruge det med mine udgående servere fra mine egne domains?

Du rykker for et svar, man har vel regnet med at du forstod de
forklaringer, du allerede har fået.

Anyway, så får du den igen:

For at du kan bruge "din egen server" fra mobilen som du gør hjemme fra
skal disse timg være opfyldt:

1: Din server kan nås udefra; altså at port 25 ikke er blokeret af
ISP'en eller at den bruger en alternativ port.
2: SMTP (indgående) - server(programmet) skal være sat op tillade adgang
fra fremmede mailklienter, der identificerer sig med brugernavn og password.
3: Din telefon skal være sat op med korrekt brugernavn og password.

At du kan hente post fra POP3/IMAP-server(programmet) på en maskine har
intet at gøre med om du kan sende til SMTP-server(programmet) på en
maskine, der er elller ikke er den samme fysiske maskine som POP3/IMAP
kører på.

Derfor skal du også separat sætte smtp-serveren til at bruge
login/password, og det er ikke givet at du ikke bare kan bruge den
eksisterende password-fil som pop3 bruger.

Din telefon er en fremmed mailklient; der er vist ingen udbydere, der
giver en fast ip-adresse til en mobiltelefon; måske engang kan man få en
fast ipv6-adresse, men næppe en ipv4.

Leif

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-10-09 10:30