Bærbar til internettet via en mobil?
Fra : Henning Kampmann

Dato : 26-08-09 18:57

Hej.

Skal en tur til udlandet, hvor jeg normalt køber et Vodophone
kort til min mobil.

Jeg har imidlertid også en bærbar PC med, så mit spørgsmål er
ganske enkelt, kan jeg koble mig op på internettet vil min mobil
dernede?

Hvis ja, så er jeg meget interesseret i et forslag til en god
løsning, fx hvilken mobil kan bruges, skal jeg anskaffe
yderligere, kabel?

Håber at der er nogen der vil dele ud af sine erfaringer.
TIA

Venlig hilsen

Henning

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-08-09 19:03

> Jeg har imidlertid også en bærbar PC med, så mit spørgsmål er
> ganske enkelt, kan jeg koble mig op på internettet vil min mobil
> dernede?

Sagtens. Har brugt det i årevis med mange forskellige telefoner uden nogen
problemer.

> Hvis ja, så er jeg meget interesseret i et forslag til en god
> løsning, fx hvilken mobil kan bruges, skal jeg anskaffe
> yderligere, kabel?

Hvilken telefon har du? Både Nokia og SonyEricsson har den nødvendige
software til din PC liggende på deres hjemmesider. Du kan sætte din telefon
til computeren med et kabel eller via Bluetooth.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-09 20:00

> [...]
> software til din PC liggende på deres hjemmesider. Du kan sætte din
> telefon til computeren med et kabel eller via Bluetooth.

Eller en windows mobile. Fungerer supernemt fra dem også. Så er det bare
at finde et abb hvor data i udlandet er billigt. Jeg ved at fx 3 er gratis
i sverige såfremt man har dataabb i dk. Andre kan finde på at tage op til
50kr/mb og så skal man tænke sig om : vi var i sverige, og jeg lå og
surfede begrænset. Pludseligt sagde min pc at windows update var færdig med
at hente opdateringer. gad vide hvor meget den lige havde hentet :-/ jeg
var RIGTIGT glad for at 3 var gratis i sverige!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-09 10:39

<tp> skrev:

> surfede begrænset. Pludseligt sagde min pc at windows update var færdig med
> at hente opdateringer. gad vide hvor meget den lige havde hentet :-/

Og det styresystem vil du så anbefale til andre der skal til
udlandet?

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-09 12:02

> Og det styresystem vil du så anbefale til andre der skal til
> udlandet?

Det var min pc og ikke telefonen der opdaterede... (windows update. Oftest
sat til automatisk at opdatere pr x dage)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-09 19:04

Henning Kampmann skrev:

> Jeg har imidlertid også en bærbar PC med, så mit spørgsmål er
> ganske enkelt, kan jeg koble mig op på internettet vil min mobil
> dernede?

Aner det ikke.

Min nevø kobler sin bærbare på internettet herhjemme med en
mobil. Det er ligegyldigt hvilken han bruger, for de har alle kun
et 56k-modem indbygget. Han kan gøre det fordi han kender et
telefonnummer han kan ringe til, hvor der er en modemsvareboks i
den anden ende som etablerer forbindelsen. Det betaler han så
minuttakt for som trækkes fra mobilkontoen.

Sådan fungerer det rent teknisk.

Så spørgsmålet er om der er teknik i det pågældende land til at
servicere et telefonmodem, og om turister kan få adgang til det.

Med et 56k-modem kan du forvente at køre 6 Kbyte/s.

--
Bertel

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-08-09 20:31

> [...]
> den anden ende som etablerer forbindelsen. Det betaler han så
> minuttakt for som trækkes fra mobilkontoen.

Han laver et GSM opkald, og der får du ganske rigtigt kun en forbindelse
svarende til ca. 56K. Du kan imidlertid også lave et data-opkald. Det
fungerer på samme måde, du ringer blot op til et andet telefonnummer (som
regel *99#). Så får du en højere hastighed - som afhænger af udbyder og
telefontype, men 20 kb/s er ikke urealistisk.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-09 10:40

Jeppe Vestergaard skrev:

> telefontype, men 20 kb/s er ikke urealistisk.

Den angivelse er tvetydig. Du mener 20 kbyte/s.

Jeg skriver bit og byte helt ud. Det er den eneste sikre måde at
undgå misforståelser på.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 26-08-09 20:42

Hej Henning

> Jeg har imidlertid også en bærbar PC med, så mit spørgsmål er
> ganske enkelt, kan jeg koble mig op på internettet vil min mobil
> dernede?

Når mit bredbånd en sjælden gang er nede, ja så bruger jeg en
gammel N70 og Nokia PC Suite til at tilslutte internettet. Det
fungere faktisk fint, ikke topspeed, men til at leve med.

Men du skal vel undersøge om det kort du køber giver
mulighed for internet og datatrafik i det land du rejser i.

--
Mvh Max

Fra : Jens

Dato : 27-08-09 07:20

"Henning Kampmann" <catlineVÆK@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> yderligere, kabel?
>
> Håber at der er nogen der vil dele ud af sine erfaringer.

Teknisk er det ikke noget problem. Jeg plejer at bruge PCMCIA modem - har
haft en Novatel Merlin i en periode, som desværre døde.... Har nu skiftet
til et Option ExpressCard. Modem direkte i computeren giver mere simpel
opsætning, samt nemmere skift af sim-kort, mens mobiltelefonen stadig funker
upåvirket med Dansk sim-kort og nummer.Med lidt held, så kan du finde et
passende modem på DBA for 250-500 kroner.

Udfordringen er, at finde en lokal teleleverandør med rimelige priser. I
Tyskland bruger jeg Aldi Talk - prepaid abb købt i Aldi. Det er nemt og
rimelig billig taksering pr. Mb. Kræver at man registrer en Tysk bopæl, men
du bor vel også på hotel en gang i mellem

I England bruger jeg T-Mobile - tilsvarende problematik... men det funker.

Jens

Fra : Henning Kampmann

Dato : 27-08-09 07:58

Tak for jeres seriøse svar. Nu ved jeg, hvad jeg kan gå efter.

Venlig hilsen

Henning

Fra : Søren Blom

Dato : 27-08-09 21:35

"Henning Kampmann" <catlineVÆK@edb.dk> skrev
> Tak for jeres seriøse svar. Nu ved jeg, hvad jeg kan gå efter.

Må jeg spørge om, hvor du skal hen, for skal du til Tyskland, så kan du gøre
det rigtig billigt, ved at du tegner et abonnemt på T-mobile hotspot, det
kan du tegne for perioder fra 1 døgn til et måned og det er uden tvivl
billigere end at bruge mobiltelefonen. Det nødvendige abonnemt kan købes i
alle elektronik forretninger m.m. og hotspot er der næsten alle steder.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk

Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Jens

Dato : 28-08-09 10:39

> [...]
> alle elektronik forretninger m.m. og hotspot er der næsten alle steder.

Min oplevelse er dog, at 'næsten alle steder' ikke omfatter store dele af
landet, hvis man bevæger sig uden for de større byer og motorvejs truckstop.
Har flere samarbejdspartnere i Bayern, hvor der absolut ingen hotspot
forbindelse er...

Men kombinationen mobil + hotspot er da ganske fordelagtig.

Jens