Kamera-mobil til fotografering af en tavle
Fra : bbcworldtour@hotmail~

Dato : 20-08-09 12:48

Min kæreste starter på en uddannelse og skal i den sammenhæng have
købt sin første mobiltelefon (og inden jeg bliver pædofili-mistænkt:
hun er altså først i 40'erne!).

Hun vil gerne have den billigst mulige telefon uden abonnement, men
vil også gerne have en, der har et kamera, der er "godt nok" til at
kunne tage læsbare billeder af f.eks. tekst og diagrammer på en tavle.

Telefonen behøver ikke have andre smarte features: den er alligvel kun
til at ringe til og fra om hvis tur det er til at hente børnene i
dag......

Ingen af os aner ret meget om mobiltelefoner og deres specifikationer,
så vi håber, at nogen her kan hjælpe os. Hvor godt et kamera (antal
megapixel etc) er nødvendigt for at kunne affotografere en almindelig
skoletavle, så resultatet er læsbart?

Det behøver selvfølgelig ikke kunne læses på telefonens skærm - det er
bare til at uploade til en PC senere.

Eventuelle konkrete forslag til telefon-valg modtages naturligvis også
gerne.

På forhånd tak

Bo Brunsgaard

Fra : Max

Dato : 20-08-09 20:05

Hej Bo

> Eventuelle konkrete forslag til telefon-valg modtages naturligvis også
> gerne.

Køb hende et digitalkamera istedet og så en billig mobil. Så løses
opgaverne bedst.

--
Mvh Max

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 21-08-09 06:09

> Hej Bo

> Køb hende et digitalkamera istedet og så en billig mobil. Så løses
> opgaverne bedst.

Et rigtigt godt forslag. En mobil med et kamera der kan tage billeder af en
tavle er typisk pebret. Min 6500 slide med 3.2 tager nogenlunde billeder
indendørs, men min kammerats 5800 med samme megapixel tager elendige
billeder indendørs, på trods af at begge skulle være udstyret med carl Zeis
optik. Jeg har prøvet at tage billeder af whiteboard tavler med min mobil -
det bliver altså aldrig rigtigt godt. Blitz medfører bare at billedet får
for meget lys.

Jeg fandt et stativ til ca. 60 kr. i aldi til vores digitalkamera, det ville
være en god idé at investere i det og så et kamera med forsinket udløsning,
så menneskelige rystelser var udeladt og man kunne tage billeder uden blitz.

Så 350 for den billigste mobil man kan finde - omkring 1000 for et kamera og
så et stativ. Klart bedste løsning.

--
/Steen Holm Pedersen
Fjern alt til og med sidste underscore i domæne for email

Fra : OZ2D

Dato : 21-08-09 14:50

"Steen Holm Pedersen" <stonie@dont_want_nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:4a8e2bfe$0$304$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
> Så 350 for den billigste mobil man kan finde - omkring 1000 for et
> kamera og så et stativ. Klart bedste løsning.

Jeg har en Nokia N97 og her kan jeg da sagtens slå blitz fra. Det har jeg
også kunnet med mine tidligere Nokia telefoner som har haft blitz, så det er
da intet problem.

Jeg vil anbefale en Nokia 5310, den har ingen blitz, tager nogenlunde
fornuftige billeder og koster ikke en formue, det er en dejlig kompakt
telefon man nemt kan have på sig. Sådan en telefon har jeg også som min
sekundære mobilos.

Lidt oplysninger om telefonens specifikationer:
http://www.nokia.dk/find-produkter/produkter/nokia-5310-xpressmusic/tekniske-specifikationer

--
Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-08-09 16:32

"OZ2D" <oz2dFJERNDETTE@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in

> Jeg har en Nokia N97 og her kan jeg da sagtens slå blitz fra. Det
> har jeg også kunnet med mine tidligere Nokia telefoner som har haft
> blitz, så det er da intet problem.

Det er der heller ikke nogen der har hævdet. Der blev nævnt at fotos til
OP's formål er svære at tage med eller uden blitz.

> Jeg vil anbefale en Nokia 5310

Objektet der skal fotograferes befinder sig sandsynligvis på en vis
afstand, er håndskrift af svingende kvalitet og skal efterfølgende kunne
tydes på en computer... og du anbefaler en mobil med den ringeste
opløsning, tvivlsom optik, ingen belysningsmulighed og digital zoom?

Nej, billigste brugbare løsning er som andre nævner... digicam og billig
mobil.

Den her slags billeder er der ingen fortrydelsesret på, og det lyder som
om de trods alt kan være ret vigtige.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : OZ2D

Dato : 22-08-09 02:08

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne tydes på en computer... og du anbefaler en mobil med den
> ringeste opløsning, tvivlsom optik, ingen belysningsmulighed og

Jeg prøvede naturligvis om man ville kunne læse en tavle med kameraet og det
kan man. Under normale forhold er kameraet rigeligt lysfølsomt nok til at
kunne tage et billede af en tavle. Opløsningen er ikke altid en god målestok
for hvor godt billedet bliver, optikken i mobilkameraer svinger om end
muligt endnu mere. Carl Zeiss optik er i den forbindelse langt mere et navn
end noget som er værd at bruge mange sekunder til at filosofere over.
Kameraet i min Nokia N97 er lig mange andre mobil-kameraer rigtig dårlig til
vanskelige lysforhold. Her fungerer et rigtig kamera som mit Nikon D90 (med
18-200 mm brændvidde i optikken samt et 70-400 mm) langt bedre (for at sige
det mildt). Så jo, jeg har skam et kvalificeret sammenligningsgrundlag om du
skulle være i tvivl.

Nu var opgaven at finde en billig mobilos til at løse to opgaver og jeg står
fast på at til den beskedne opgave som det skal bruges til, er der ingen
problemer.

Mens vi lige er ved det, så ville det hjælpe om du satte dig så meget ind i
tingene at du ikke kritiserede lodret forkert. Nokia 5310 HAR digital zoom
modsat af hvad du påstår. Husk det til næste gang du går i rette med folk.
Check at du har styr på features i de ting som du kritiserer.

> Nej, billigste brugbare løsning er som andre nævner... digicam og
> billig mobil.
>
> Den her slags billeder er der ingen fortrydelsesret på, og det lyder
> som om de trods alt kan være ret vigtige.

Der er jo aldrig fortrydelsesret til et billede som er taget. Det er jo
derfor at dem af os som ofte tager billeder, tager rigtig mange af dem på
vores digitale spejlreflekskameraer. Vi jagter det perfekte billede men det
er et emne som hører hjemme i en af kameregrupperne og ikke her.

--
Kim

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-08-09 11:13

OZ2D wrote:

> [...]
> modsat af hvad du påstår. Husk det til næste gang du går i rette med folk.
> Check at du har styr på features i de ting som du kritiserer.

Inden du kommer for godt i gang så pørv at læse hans indlæg igen...

og du anbefaler en mobil med
den ringeste opløsning,
tvivlsom optik,
ingen belysningsmulighed
og
digital zoom?

Han skriver du anbefaler en telefon med digital zoom - ergo ikke optisk
zoom. Digital zoom kan som du nok ved ikke bruges til noget som helst,
og en tavle som er 20 m væk kan være svær at fotografere uden optisk
zoom... Så et billigt digicam er sagen

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 22-08-09 11:30

> og en tavle som er 20 m væk kan være svær at fotografere uden optisk
> zoom... Så et billigt digicam er sagen

20 m til en tavle ?

det er godt nok nogle store klasseværelser i har der hvor du kommer fra.

JJ

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-08-09 18:41

Johannes Jørgensen wrote:

> 20 m til en tavle ?
>
> det er godt nok nogle store klasseværelser i har der hvor du kommer fra.

Tja du har tydeligvis aldrig været i et auditorium på et af landets
universiteter?

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 25-08-09 19:00

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> wrote in message

> Tja du har tydeligvis aldrig været i et auditorium på et af landets
> universiteter?

nej, men jeg ved, at hvis man sidder 20 m fra en tavle, så skal man bruge en
kikkert for at se hvad der står på tavlen.

JJ

Fra : Jakob Bohm

Dato : 26-08-09 00:08

Johannes Jørgensen wrote:
> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> wrote in message

> nej, men jeg ved, at hvis man sidder 20 m fra en tavle, så skal man bruge en
> kikkert for at se hvad der står på tavlen.

Eller et kamera med optisk zoom...

Fra : OZ2D

Dato : 22-08-09 12:40

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> [...]
> som helst, og en tavle som er 20 m væk kan være svær at fotografere
> uden optisk zoom... Så et billigt digicam er sagen

Ud over Mit Nikon D90 har vi et lille digitalt kamera med 10 X optisk zoom
samt 5 x digitalt zoom og den digitale del gør nu et ganske udmærket arbejde
i den forbindelse.

Der er mig bekendt ingen mobiltelefoner som har optisk zoom bortset fra en
enkelt een af slagsen fra Nokia som for længst er gået ud af produktion, så
det giver jo ingen mening at snakke om optisk zoom og sådan opfattede jeg
det heller ikke.

Hvem siger i øvrigt at vedkommende er nød til at tage billeder 20 meter væk
? Det er godt nok langt væk i et klasselokale. Jeg forstår ikke hvorfor man
skal gribe til den mest besværlige løsning. Jeg har taget mange udmærkede
billeder på 20 meters afstand med et mobilkamera.

--
Kim

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-08-09 18:44

OZ2D wrote:

> samt 5 x digitalt zoom og den digitale del gør nu et ganske udmærket arbejde
> i den forbindelse.

EEhhhhh

Forklar mig lige, hvad digital zoom gør af godt arbejde?
Du får et billede med samme antal pixels (ca samme størrelse i bytes),
med samme detaljeringsgrad, men med et MEGET mindre udsnit. Hvad har man
vundet der?

Hvis man vil have forstørret sine billeder, kan det jo altid gøres ved
at zoome når man kigger på dem

> [...]
> skal gribe til den mest besværlige løsning. Jeg har taget mange udmærkede
> billeder på 20 meters afstand med et mobilkamera.

Det er jo så forskelligt hvor langt der er, den undervisning jeg har
haft på min uddannelse har ofte bestået i at læreren brugte 6 tavler som
blev rullet op og ned hen over hinanden, og man sad ofte 20-30 meter fra
dem, så hvis man ville have billeder af tavlerne, var man nødt til at
gøre det mens det foregik, da tavlerne sikkert var blevet skrevet over
af nye ting, inden der kom pause.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-09 11:39

OZ2D skrev:

> tingene at du ikke kritiserede lodret forkert. Nokia 5310 HAR digital zoom
> modsat af hvad du påstår.

Du har læst forkert. Kent Oldhøj fremhæver ulemperne ved dit
valg. Her har jeg skilt dem ud på hver sin linje:

   ringeste opløsning
   tvivlsom optik
   ingen belysningsmulighed
   digital zoom

> Check at du har styr på features i de ting som du kritiserer.

Det er nok ikke det ringeste råd at tage til sig.

--
Bertel

Fra : OZ2D

Dato : 22-08-09 13:02

> Du har læst forkert. Kent Oldhøj fremhæver ulemperne ved dit
> valg. Her har jeg skilt dem ud på hver sin linje:
>
> ringeste opløsning

2 megapixel kan nu sagtens bruges hvis man lige gider at lette sig og gå
lidt tættere på tavlen eller bare placerer sig tættere på tavlen hvor man nu
sidder.

> tvivlsom optik

Det har stort set alle mobilkameraer men det er jo ingen stor opgave det
skal sættes på.

> ingen belysningsmulighed

Det kan også være noget at problem for eksempel i forbindelse med et
Whiteboard i form af genskind fra blitzen. I de fleste klasselokaler er der
lys nok til at det er unødvendigt at bruge blitz

> digital zoom

Det er det eneste mobil-kameraer stort set kun har. Jeg har kun set et
enkelt fra Nokia (N93 mener jeg det var) som havde optisk zoom og det var
lidt af et nicheprodukt og det er vist for længst udgået af produktion.

> Det er nok ikke det ringeste råd at tage til sig.

--
Vy 73 de OZ2D
Kim

Fra : Leif Neland

Dato : 07-09-09 19:45

> 2 megapixel kan nu sagtens bruges hvis man lige gider at lette sig og gå
> lidt tættere på tavlen eller bare placerer sig tættere på tavlen hvor man nu
> sidder.

Med de dækningsprocenter, man hører om, er det ikke altid en option at
vælge en fotografegnet plads. Og det er nok ikke populært at bevæge sig
for meget rundt midt i timen.

Leif

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-08-09 22:17

<> skrev i meddelelsen ...
Hun vil gerne have den billigst mulige telefon uden abonnement, men
vil også gerne have en, der har et kamera, der er "godt nok" til at
kunne tage læsbare billeder af f.eks. tekst og diagrammer på en tavle.

Jeg ville sige en af SonyErikssons C-modeller. C for camera

Men Max kom faktisk med den bedste løsning. Der er ingen kamera
telefoner der har optisk zoom endnu og det kunne godt tænkes at være
en fordel ved fotografering af en tavle.

mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 16:07

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i meddelelsen
> [...]
> telefoner der har optisk zoom endnu og det kunne godt tænkes at være
> en fordel ved fotografering af en tavle.

Uagtet at resultatet er bedre med et billigt zoomkamera, skal man huske på,
at en motordrevet zoom vil være ildeset i et klasseværelse eller en
forelæsningssal. Desuden skal man være meget opmærksom på, at autofokus også
larmer. Og man skal ha styr på, at kunne kontrollere automatikken, så
kameraet ikke fyrer blitzen af i kraniet på forelæseren.
En kameramobil kan man i det mindste slå lyden fra. Og en model uden blitz
vil heller ikke skyde den af

Jeg ville gå en helt anden vej. Som studerende og ikke kyndig som fotograf,
så villle jeg have et behov for en effektiv kalender, en notesblok, som jeg
altid har på mig i kombination med med kameraet. Kameramobilen skal have et
let og enkelt interface med computerens software for at gøre det let at
organisere billederne. De er intet værd kun i mobilen.

Jeg ville bruge lidt penge på en Iphone 3Gs istedet. Det er en telefon, man
ikke blir træt af, og hvor funktionerne rent faktisk fungerer, og hvor der
er et væld af software til. Kalenderen er en pushkalender, der kan
synkroniseres med en Google Gmail kalender pr automatik, og Itunes kan
synkronisere billederne sammen med Adobe Photoshop elements.
Videofunktionen er også god til en spændende forelæsning, og skærmen har en
størrelse, så videoen er værd at gense.

Jeg har selv en almindelig 3G, og den mest benyttede funktion for mig er
notesblokken, der er guld værd.
Jeg har haft adskillige mobiltelefoner gennem tiden, og hver gang jeg har
fået en ny model, der ku noget mere, har reaktionen været aha, og så er det
ellers ikke blevet brugt mere.
Det har ikke været sådan med Iphonen. Tværtimod. Her udvider man konstant
funktionerne med nye gadgetssoftware, der er anvendelige.
Før lå mobilen næsten altid i jakkelommen! - Nu har jeg den altid på mig.
Før løb mobilen tit tør for strøm i selvsamme jakkelomme - Iphonen sørger
jeg altid for, er frisk og klar.

I mine øjne er der kun en konkurrent til Iphonen og der
Android-telefonerne - Resten er mobiltelefoner, til at SMS'e på og tale i og
måske høre musik på - resten af funktionerne er lige til at sprætte op og
skide i.

Mit råd vil være - Vrid lommeulden og køb en Iphone 3Gs. Hvis der er tale om
almindelige klasseværelser med dagslys gennem vinduerne vil telefonens
indbyggede kamera være tilstrækkeligt, og resten af funktionerne i mobilen
vil gøre den til dit kæreste eje.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-08-09 18:50

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> så kameraet ikke fyrer blitzen af i kraniet på forelæseren.
> En kameramobil kan man i det mindste slå lyden fra. Og en model uden

Nu kan blitz jo slås fra og man kan prøve i en butik hvor meget et cam
larmer når det fokuserer...

> [...]
> Kameramobilen skal have et let og enkelt interface med computerens
> software for at gøre det let at organisere billederne. De er intet værd

Nu får alle filer som tages med mobiltlf og kamera jo et dato-tag så det
er nogenlunde til at overskue hvilken rækkefølge de er taget i, ligesom
når man tager et notat på papir med dato på...

> Jeg ville bruge lidt penge på en Iphone 3Gs istedet. Det er en telefon,
> ...... en masse salgsgas om iphone......
> funktionerne i mobilen vil gøre den til dit kæreste eje.

Personen efterlyser blot en mulighed for at tage billeder af tavlen i en
klasselokale... Du foreslår så en løsning der hedder at købe en telefon
til 7000 kr? Som endda har et pænt ringe kamera i forhold til f.eks.
Nokia og Sony Ericsson (men som ellers sikkert er et fint apparat)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-08-09 22:23

> Nu kan blitz jo slås fra og man kan prøve i en butik hvor meget et cam
> larmer når det fokuserer...

Vær opmærksom på, at lang de fleste kameraet stikker i et hørbart vræl, når
de tændes og linserne skal køres i position. derudover kommer fokuseringen,
der især i indendørsbelysning meget let kan hunte (køre frem og tilbage uden
at fange fokus.)
Derudover er brugeren ret si´kkert ikke kameravant.. Og langt de fleste
pocketkameraer har dybe menuer, man skal sætte sig ind i for at slå flash
automatikken fra.
Og så er der den detalje, at man skal huske at få det med.
Mobilen lægger man jo nødigt fra sig, i hvert fald gælder det de færreste
kvinder, jeg kender

> Nu får alle filer som tages med mobiltlf og kamera jo et dato-tag så det
> er nogenlunde til at overskue hvilken rækkefølge de er taget i, ligesom
> når man tager et notat på papir med dato på...

Jo, men nu tænker jeg specifikt på brugervenlighed.

> [...]
> til 7000 kr? Som endda har et pænt ringe kamera i forhold til f.eks. Nokia
> og Sony Ericsson (men som ellers sikkert er et fint apparat)

Det er korekt, at det virker som en voldsom omgang. og står i relief til en
12-1400 krs mobil fra Sony Ericsson eller Nokia. Men dels skal du kke
forblænde dig af mængden af Mpixels. 3 Mp er rigeligt til den opgave, der
blir stillet, og Iphonen har en god skærm, der gør det muligt at se billedet
i en fornuftig opløsning.
Derudover er der Itunes' nemme synkronisering!

Begrundelsen for at købe en så dyr løsning er, at have en alt i et med så
enkelt en betjening som overhovedet muligt. Og derudover få funktionalitet,
der er til gavn for ens hverdag. Her er notesbogen helt fantastisk, og
kalenderen er også et af de allervigtigste værktøjer for mig.

En lille detaljer som er typisk for mobiltelefoner er, at de meget hurtigt
blir ridsede på displayet, fordi man er tilbøjelig til at smide dem i
lommen, hvor der i forvejen ligger et nøglebundt eller et par mønter, og
hvad har vi.
Jeg er kommet ud over de bekymringer ved at købe en slagfast kassette til
Iphonen og tilhørende film foran displayet. Den rasler lystigt rundt med
nøgler, og jeg har altså så mange af slagsen, at jeg kan gøre en
fængselsbetjent misundelig på mit bundt Og jeg er fuldstændig fri for
bekymring om det
Med min gamle Sony Ericsson W 760, flyttede jeg konstant rundt på telefonen
for at holde den fri af metalting i lommen og alligevel skete det af og til,
at jeg forglemte mig.
Plastkassetten har også reddet Iphonen i et fald fra 1. sal og ned på et
trægulv - Jeg er ved at bygge et værelse med hems, og det var derfra,
telefonen tog et englehop. Jeg slap med skrækken. Så fuck, at det ser mindre
tjekket ud. Det virker, og telefonen er et værktøj.

Når vi snakker studierelevans, så rummer telefonen f.eks en ret avanceret
scientific lommeregner, og der kan købes en rigtig avanceret lommeregner til
den for 6 kr, diktafon, kameraet naturligvis, en kalender, der automatisk
kan synkronisere med Google gmail kalender og outlook på PCen eller med Ical
på en Mac. Der er 5 forskellige politikens ordbøger til rådighed til Iphonen
(Dansk-tysk, dansk-fransk, dansk-engelsk, dansk-spansk og dansk-italiensk)
og alle er >dansk og <dansk., Der er sogar en dansk-thai ordbog, Wikipedia,
et konversions program, en funktionsplotter, en specialiseret lektiebog,
stjernekort, formelsamling, verdenskort, det periodske system, kemitavle,,
et lille program, der viser alverdens hovedstæder, og meget meget mere.
Der er 65000 forskellige små og store programmer til Iphonen. nyttige og
tidsfordrivere lige til at finde og downloade.

Så udover at spare dig for at slæbe rundt på et kamera i skoletasken , kan
den også spare dig for vægten af et par bøger og iøvrigt være til god hjælp
og stadig så enkel, at den ikke behøver en manual.
Men man skal nok ha prøvet en for at finde ud af det.
I starten troede jeg også, at det bare var en flashy mobiltelefon.
Det var først efter at ha spurgt en kammerat, om det reelt var noget, der
duede, at jeg sprang på.
Jeg kommer aldrig til at fortryde investeringen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk