GPS Mobiltelefon, hvilket system
Fra : Olfert

Dato : 18-08-09 15:03

Hvilken GPS telefon skal jeg købe? Jeg har kikket på en Ericsson W995 (ved
godt at Nokia er førende på området men jeg har for mange, kostbare,
erfaringer med Nokia til at forsøge igen) men i annoncen står der at prisen
er inkl. 3 måneders navigation. Vil det sige at det koster penge at bruge
GPS'en efter de tre måneder er gået?

Jeg har prøvet en telefon med indbygget GPS. Hver gang GPS'en skulle bruges
måtte den først downloade et kort. Det kan jo hurtigt blive en kostbar
affære med en lille smuttur til det sydlige Frankrig hvis man ikke kan
indlæse alle de nødvendige kort før turen.

Er der en venlig, tålmodig, sjæl der kan give mig et grundkursus i mobil
navigation.

Fra : simon

Dato : 19-08-09 09:27

Olfert skrev:
> [...]
> indlæse alle de nødvendige kort før turen.
>
> Er der en venlig, tålmodig, sjæl der kan give mig et grundkursus i mobil

Hej.
Ja, jeg har lidt erfaringer med det.
Har en SE W760i, som jeg har prøvet med det indbyggede
navigatorprogram Wayfinder.
Man kan vælge, om telefonen bare skal downloade de vigtigste
data til navigationen, eller om det skal hente kort.
At hente kort koster selvfølgelig en del i datatrafik.
Desuden koster Wayfinder også efter en gratis introduktions-
periode.

Normalt bruger jeg et andet navigationsprogram, der
hedder Nav4all, der er gratis.
Det kan installeres på en række forskellige telefoner,
f.eks SE k810i med bluetooth gps (har prøvet) og Nokia 5800 med
gps. Jeg lader programmet hente data, så får jeg kun
de vigtigste ting på skærmen, såsom advisering med pile
og lyd. Programmet kan også genberegne en rute, hvis man vælger
en anden vej end den, Nav4all foreslår.
Jeg prøvede sidste sommer at køre på de "gamle små veje" på
Sjælland - på en tur fra Herning til Købehavn, hvor programmet
blev sat på prøve med mange genberegninger af ruten.
Alligevel kostede det mig kun 56 øre i datatrafik hos en udbyder,
der tager 5 kr. pr. mb.
Desuden kan man sætte en fartkontrol på, således at man bliver adviseret
med lyd og skærm, hvis man kører for hurtigt.
En sådant program har den fordel, at man ikke skal investere i dyre
kort med mellerum, som man skal i en normal navigator.
Men prøv at kikke på www.nav4all.com
Det var vist en længer smøre
Men ellers - skriv, hvis du vil ha' mere at vide.
mvh
simon
--
mailadressens x'er er en del af
årstallet.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-08-09 16:52

simon <nyhed.2xx9@gmail.com> wrote in

> [...]
> blev sat på prøve med mange genberegninger af ruten.
> Alligevel kostede det mig kun 56 øre i datatrafik hos en udbyder,

Jeg er selv stor fan af Nav4All, men det store minus er altså at selv
beregning af en rute (og genberegning hvis man ikke følger den
foreslåede rute) kræver en dataforbindelse og dermed koster penge.

Herhjemme kan jeg slet ikke mærke dataomkostningerne på mobilregningen,
men en 3 ugers tur gennem Spanien og Portugal for nogle år siden
kostede i omegnen af 250,- kr i datatrafik. UDEN kortnavigering. Men
jeg kørte vel også omkring 2000 km med navigation.

Ofte kan man med fordel købe et lokalt data SIM kort og smide i mobilen
når man skal navigere.

Til gengæld er fordelene store: Altid relativt opdaterede kort
(worldwide), softwaren opdateres også jævnligt, kan bruges til fods,
god integrering med mobilen, og nem at have med.

Men man skal holde øje med forbruget i udlandet. Og GPRS dækning...
især i USA kan man blive overrasket over hvor ringe datadækningen er.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Jan Nielsen

Dato : 19-08-09 09:59

Olfert skrev:
> Er der en venlig, tålmodig, sjæl der kan give mig et grundkursus i mobil
> navigation.

Normalt er det gps software der følger med telefonen kun en demo, det
gælder både for nokia og ericsson.

For nokia maps er selve gps delen og kortet stadig gratis, men
navigering mistes efter 3mdr.

Jeg har selv købt wayfinder (til S60) og man kan preloade kort så den
ikke skal hente hele tiden, det fylder lidt på hukommelses kortet, især
hvis du skal bruge andre lande end Danmark.
Det er heller ikke en evigheds licens, man betaler for at bruge det i
1-3år og derefter skal man betale igen, ikke meget anderledes end fra
standalone GPS systemer, hvor man skal opdatere kort løbende til en pris
på et par 100kr.

Google har noget gps der er gratis, men som henter maps løbende = dyrt.

Selve gps enheden i mobilen er naturligvis gratis at bruge, og der
findes mange programmer der bruger gpsen (tagge billeder, sport tracker,
geocaching, etc).