Om at 'kontrollere netværkstjenester'
Fra : Marianne

Dato : 17-08-09 07:20

Jeg - dvs mine 2 børn - har to ens mobiler, Nokia 6120c. Begge er
oprindeligt købt hos '3', som har brandet telefonerne, hvilket de stadig er.
Men abonnementerne er nylig flyttet til TDC.

Den ene kan vi ikke sende sms med, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af,
hvorfor. Beskeden, vi får tilbage er 'Kontroller netværkstjenester'. Den
anden fungerer fint.

Den eneste forskel, jeg kan se på de to mobiler er, at den, der ikke kan
sende, viser et ikon i displayet, som efter manualen skulle betyde "En
pakkedataforbindelse er aktiv på en del af det netværk, der understøtter
EGPRS". Den fungerende mobils tilsvarende ikon skulle betyde "Telefonen er
tilsluttet et GSM-netværk." Men jeg kan ikke finde ud af, hvor dette
indstilles?

Hvad filen gør jeg for at komme videre?

Enhver ide er meget velkommen

mvh
Marianne

Fra : Mikael Schøler

Dato : 17-08-09 07:51

Marianne wrote:
> [...]
> EGPRS". Den fungerende mobils tilsvarende ikon skulle betyde "Telefonen er
> tilsluttet et GSM-netværk." Men jeg kan ikke finde ud af, hvor dette

Har du sendt nye indstillinger til telefonerne?

Mikael

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 17-08-09 13:58

Marianne skrev:
> [...]
> EGPRS". Den fungerende mobils tilsvarende ikon skulle betyde "Telefonen er
> tilsluttet et GSM-netværk." Men jeg kan ikke finde ud af, hvor dette

Hej!

Jeg kan ikke se, at dataforbindelsen skulle have nogen betydning,
når det gælder sms. Prøv at tjekke om telefonen bruger TDC's
beskedcentral. Den har nummer +45 40 39 09 99.
Hvis du har hemmeligt nummer i abonnementet, kræver TDC også, at man
ringer ind til kundeservice for at sms-tjenesten kan blive aktiveret.
De har 80 80 80 20, og efter de første par menuer, kan man endda trykke
0 og få personlig betjening.

Håber det lykkes for dig.

Mange hilsner

Marco

Fra : Chano Andersen

Dato : 18-08-09 19:23

Marco Rasmussen skrev:

> Jeg kan ikke se, at dataforbindelsen skulle have nogen betydning,
> når det gælder sms. Prøv at tjekke om telefonen bruger TDC's

De fleste nyere mobiler kan indstilles til at sende SMS'er via GPRS,
altså data forbindelsen. Det øger i nogle tilfælde tiden for afsendelse,
markant. Det er dog ikke alle udbydere der understøtter det, enten som
standard, eller overhovedet.

- Chano Andersen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-09 20:21

Chano Andersen skrev:

> De fleste nyere mobiler kan indstilles til at sende SMS'er via GPRS,
> altså data forbindelsen.

Det kørte jeg med som standard indtil jeg var på ferie på
Bornholm ved Sandvig campingplads. Der kunne jeg ikke sms'e før
jeg gik tilbage til GSM. Det har jeg brugt siden.

--
Bertel

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 20-08-09 19:41

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det kørte jeg med som standard indtil jeg var på ferie på
> Bornholm ved Sandvig campingplads. Der kunne jeg ikke sms'e før
> jeg gik tilbage til GSM. Det har jeg brugt siden.

Okay, det ved jeg så nu.
Jeg havde ellers troet at sms'er udelukkende blev sendt via den
dertil indrettede kanal under GSM/UMTS.

Marianne, med hensyn til beskedcentralen, prøv at gå ind i Menu >
Beskeder > Valg > Indstillinger > SMS-besked.
Her burde du gerne kunne tjekke, hvilken beskedcentral du benytter
dig af. Ellers har jeg også fundet denne hjemmeside:
http://www.nokia.dk/produktsupport/fa-mere-at-vide/indstillinger.
Prøv at gøre det, der står i trin 3, hvis din mobil understøtter
funktionen. Så burde den selv hente de indstillinger den har brug for.

Det kan jo selvfølgelig også være noget helt andet, der er galt,
men det med beskedcentralen og spærringen, hvis du har hemmeligt nr.,
er i hvert fald mine bedste bud.

Mange hilsner

Marco

Fra : Marianne

Dato : 19-08-09 12:31

Tak for jeres svar.

Ja, jeg har som Mikael spurgte om, (vist) fået sendt nye indstillinger til
telefonen, men jeg er desværre ikke klar over hvad - noget, jeg troede ville
få den til at virke!

Indstilling af beskedcentral - oplagt ide. Men jeg kan ikke finde
beskedcentralen!! I manualen står der hvordan man gør - det passer bare ikke
med MIN mobil (og jo, manualen er den, der hører til denne mobil). Har
undersøgt alternative muligheder, men det lykkedes ikke at finde hvor.

Jeg har ringet til tdc 'Vi oplever i øjeblikket ekstraordinær belastning ...
bla, bla ... brug vores hjemmeside (som om) eller send en mail til
mobilsvar@tdc.dk ' - og det har jeg skam gjort - for 12 dage siden'.

Nå, men jeg kæmper videre

mvh
Marianne