Bredbånd-2-Go Cash
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-08-09 23:56

OK. Det er osse bredbånd, men det væsentlige nye ved mobil bredbånd er
det mobile og jeg regner med at eksperterne på det område læser i denne
NG.

Til sagen.

Er det muligt med TDC Bredbånd-2-Go Cash at være anonym? Jeg tænker på
det tilfælde, at man f.eks køber startpakken (399,- kr) kontant i
Elgiganten og efterfølgende "taletidskortene" kontant i en DSB kiosk.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : JK

Dato : 03-08-09 09:54

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det tilfælde, at man f.eks køber startpakken (399,- kr) kontant i
> Elgiganten og efterfølgende "taletidskortene" kontant i en DSB kiosk.

Håber jeg ikke det ville jo være slaraffenland for kriminelle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-09 10:01

JK skrev:

> Håber jeg ikke det ville jo være slaraffenland for kriminelle

Nemlig. Derfor er der overvejelser i gang ved taletidskort så der
kan opkræves personlige oplysninger for at forhindre anonymitet.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-08-09 14:15

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Nemlig. Derfor er der overvejelser i gang ved taletidskort så der
> kan opkræves personlige oplysninger for at forhindre anonymitet.

Men dvs, at det i øjeblikket er muligt, i det her tilfælde?

Det jeg efterlyser er faktiske erfaringer - fra nogen der har anskaffet
en Bredbånd-2-Go Cash forbindelse og betalt kontant. Man er jo ikke
anonym når man betaler med Dankort. Blev man bedt om (billed)
legitimation osv?

I øvrigt, den undersøgelse du nævner er et "hurtigtarbejdende" udvalg
under justitsministeriet der undersøger sagen og overvejelserne omfatter
osse PC adgang på bibliotekerne. Det er bibliotekarerne ikke så glade
for, at de skal bede folk om billedlegitimation - har jeg læst.

Men hva' med trådløs internet i f.eks busser og tog? Eller når man ta'r
sin Macbook på biblioteket eller på cafe med Hotspot og kobler sig op
trådløst?

Problemet er meget større end det du nævner og resultatet af
overvejelserne i udvalget kan meget vel blive, at det er for omfattende
og beværligt. Der er grænser for hvor meget besvær øvrigheden kan
udsætte folk for før de begynder at modarbejde det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-09 14:27

Axel Hammerschmidt skrev:

> Men dvs, at det i øjeblikket er muligt, i det her tilfælde?

Nej, det tror jeg ikke. Det er muligt at bruge en mobil og være
anonym.

> Men hva' med trådløs internet i f.eks busser og tog?

TDC's hotspots er mig bekendt med personlig kode.

> Eller når man ta'r sin Macbook på biblioteket eller på cafe
> med Hotspot og kobler sig op trådløst?

Er der anonyme hotspots?

Den bedste metode - som er ulovlig - består i at hoppe på et
usikret privat netværk. Så kan man ikke spores. Men mon ikke
flere og flere sikrer deres net? Dem jeg ser fra min lejlighed er
spærret (de fleste dog med WEP-kryptering).

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-08-09 16:26

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Nej, det tror jeg ikke. Det er muligt at bruge en mobil og være
> anonym.

> TDC's hotspots er mig bekendt med personlig kode.

Det er muligt, at en kunde hos TDC med trådløs abonnent kan benytte den
opkobling der findes i tog, men køber man f.eks en "1'" hos DSB skulle
der iflg det jeg kan læse mig til osse være adgang.

Det er ikke heller nødvendigt nu iflg logningsbekendtgørelsen, at
udbyderen skal kunne identificerer personen. Det er nok at udbyderen
logger - gemmer - trafikken. Det var noget jeg læste om ifm The Cloud,
som nu servicerer bl.a hoteller, campingpladser og McDonalds.

> Er der anonyme hotspots?

På The Cloud's hotspots bliver der logget, men det er ikke nødvendigt at
identificere sig.

> [...]
> flere og flere sikrer deres net? Dem jeg ser fra min lejlighed er
> spærret (de fleste dog med WEP-kryptering).

Min nabos "linksys" er piv åben, men han må ha' gjort noget for det sker
ikke længere at mine bærbare hopper på den når jeg bruger et nyt kort.
Det var pisse irriterende. Derfor har jeg opsat en egen åbne AP som jeg
tænder i de tilfælde. Så forbindes der til den fordi signalet er
stærkere.

Der har osse været en åben "NETGEAR" i nabolaget her.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-08-09 16:57

<snip>

> [...]
> logger - gemmer - trafikken. Det var noget jeg læste om ifm The Cloud,
> som nu servicerer bl.a hoteller, campingpladser og McDonalds.

Det var en erindringsforskydelse...

Det var denne artikel i Information, jeg tænkte på

http://www.information.dk/156775

Artiklen afstedkom reaktioner fra de firmaer der servicerer hotellerne
og campingpladserne. Hvis det har interesse, så læs nede i kommentarerne
og følg de links der er - hvor der er links vil det være i navnet på
deltageren og navnet vil være farvet blåt.

Men konklusionen er den samme. Det er nok at logge trafik og kende
ip-adressen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-08-09 11:56

> [...]
> en Bredbånd-2-Go Cash forbindelse og betalt kontant. Man er jo ikke
> anonym når man betaler med Dankort. Blev man bedt om (billed)

Der skal ikke vises legitimation. I den butik hvor jeg anskaffede en TDC
startpakke med dongle og sim-kort og en uges forbrug skulle de bruge et
navn for til at jeg kunne betale ved kassen: Anders And, Andeby. Stor
smil fra ekspedienten.

Bagefter gik jeg ned til vores lokale TDC butik. Jeg ville egenlig bare
købe en enkelt dags forbrug, for at afprøve forbindelsen. Men det kan
man kun gennem TDCs hjemmeside og med betalingskort. Så forsvinder hele
ideen i det her tilfælde. Man kan som bekendt ikke længere have en
bankkonto anonymt.

Men man kan købe en startpakke fra TDC med sim-kort uden dongle og til
en uges forbrug kontant, for 149,- kr.

De kunne ikke svare på om TDC donglen var sim-låst. Mobiltjenesten 3
sælger noget lignende, en uges forbrug med sim kort til 149,- kr. Jeg
har tænkt mig at prøve om min dongle vil æde sådan een. Der står på TDCs
hjemmeside, at der er 'nul' binding med B-2-go Cash.

Ellers var der osse den mulighed, at man selv anskaffer en dongle. Så
kan man skiftevis købe startpakker med sim-kort og en uges forbrug hos
TDC, 3 og hvem der ellers sælger lignende tjenester. Men de dongles er
ret kostbare, ca 2K. Det er sikkert osse muligt at spoofe donglens -
netkortets - MAC adresse.

Så det er altså stadig muligt at være anonym på nettet.

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-08-09 19:23

Axel Hammerschmidt skrev:
> TDC, 3 og hvem der ellers sælger lignende tjenester. Men de dongles er
> ret kostbare, ca 2K. Det er sikkert osse muligt at spoofe donglens -
> netkortets - MAC adresse.

En ting er MAC adressen, med hva' med IMEI nummeret? Donglen er jo bare
en taleløs mobiltelefon...

- Chano Andersen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-08-09 20:14

Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> wrote:

> En ting er MAC adressen, med hva' med IMEI nummeret? Donglen er jo bare
> en taleløs mobiltelefon...

Hvad knytter IMEI numeret sig til?

(jeg har ikke Goolglet imei)

Fra : Jan Nielsen

Dato : 06-08-09 22:19

Axel Hammerschmidt skrev:

> Hvad knytter IMEI numeret sig til?
>
> (jeg har ikke Goolglet imei)

Telefon/dongle og logges når der oprettes forbindelse til netværket.
Men vil man være anonym er der masser af services der gemmer en, f.eks.
tor der router ens data igennem 3 punkter inden man når sin forbindelse.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-08-09 19:56

Jan Nielsen:

> Telefon/dongle og logges når der oprettes forbindelse til netværket.

Kan donglens IMEI da ikke spoofes?

Min TDC HAEWWEI E1550 var ikke SIM låst.

Det var muligt at benytte TDCs dongle med det SIM kort der kommer med en 3
EazyInternet Startpakke. Opsætning til 3 var en anelse anderledes - det
sker ikke automatisk - idet der skal oplyses en statisk APN (data.tre.dk).

Det er mest informativt at finde opsætningsvejledningen på 3s hjemmeside
til Mac OS X. Installationen til Windows sker åbenbart lige som med TDC
helt automatisk fra den autorun.exe der ligger i donglens RAM. Så alt der
står under Windows er, at man skal sætte SIM kort i donglen og bl.a bl.a...

Klienten (til TDCs dongle) hedder Mobile Partner og man laver så en ny
profil til at forbinde til 3s net.

Jeg har dog endnu ikke fundet ud af hvordan jeg kommer ind på min opsætning
hos 3. Jeg mangler at få oplyst login id og password. Jeg må snakke med
folkene fra 3 næste gang jeg kommer forbi.

> Men vil man være anonym er der masser af services der gemmer en, f.eks.
> tor der router ens data igennem 3 punkter inden man når sin forbindelse.

Ja ja. Og med BB-2-go Cash og EazyInternet med SIM kort skal man
selvfølgelig ikke købe det i en butik med videoovervågning.

--
Oops!... I did it again

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-08-09 13:05

Axel Hammerschmidt skrev:
> Kan donglens IMEI da ikke spoofes?

Det er sikkert ikke umuligt, men det er tilgengæld stort set umuligt at
have to aktive terminaler, med samme IMEI, i hvert fald i samme netværk.
Så man kan ikke bruge hva' somhelst. Men det er jo præcis som MAC adresser.

Men reelt set er det jo ikke et problem med hverken IMEI eller MAC, så
længe de ikke kan knyttes til en person. Altså IMEI og dit
navn/adresse/mm. ikke er registreret ved købet.

- Chano Andersen.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 08-08-09 21:44

Axel Hammerschmidt skrev:
> Kan donglens IMEI da ikke spoofes?
Sikkert, men det er ikke nødvendigt, der er allerede masser af de modems
i omløb, jeg selv har 3 hvoraf kun 1 bruges, så det er ret nemt at købe
et af en privat, og på den måde fjerne enhver forbindelse mellem imei og
en selv (indsæt penge på bankkonto direkte i banken, få sendt som pakke
til en døgnpost).

Men ellers kan de sikkert også købes uden abo, og uden at der opkræves
identifikation.

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-08-09 13:02

Axel Hammerschmidt skrev:
> Hvad knytter IMEI numeret sig til?

Det knytter sig til terminalen. (I det her tilfælde, modemmet)
Det kan vel groft sagt beskrives som mobilernes MAC adresse.

- Chano Andersen