telia PBS-gebyr
Fra : Carsten Riis

Dato : 24-07-09 21:07

Gebyrgribben har slået til igen.

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=23905275&rss

Telia tager næsten 10 kroner for modtagelse af penge via BS.
De betaler selv kun lidt over 4 kroner. samt påstår, at de ikke tjener
penge på gebyret.

Gæt lige hvem der søger væk!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Hauge

Dato : 24-07-09 21:14

Carsten Riis wrote:
> Telia tager næsten 10 kroner for modtagelse af penge via BS.
> De betaler selv kun lidt over 4 kroner. samt påstår, at de ikke
> tjener penge på gebyret.

Tjaeh, det er vel ikke anderledes end de virksomheder der tager 39 kr. for
en papirregning... Hvor meget tror du den reelt koster at producere?

Mvh Hauge

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-07-09 21:48

Hauge skrev den 24-07-2009 22:14:

> Tjaeh, det er vel ikke anderledes end de virksomheder der tager 39 kr. for
> en papirregning... Hvor meget tror du den reelt koster at producere?

Der kan jeg bedre forstå det, da der ved papirregninger er involveret
temmelig meget mere manuelt arbejde (selv ved alle de automatiske
pakninger), samt risikoen for at brevet bliver væk i Posten (ja! Det gør
post for PostDanmark!).

Ved gebyrfri Betalingsservice er både betalingsmodtager og
betalingsafsender vindere. Betalingsmodtager ved at han får sine penge
til tiden hver gang; betalingsafsender ved at pengene bliver betalt til
tiden hver gang.
Ved gebyrbelagt BS er kun betalingsmodtager vinder.

((((husk lige, at der ikke er ret mange år siden, at det var ååhhhhh så
nødvendigt at komme på betalingsservice, da det jo var mere smartere end
papir-regninger...og nemt......Telias nye "gebyr-frie" betalingsmetode
er ikke spor nemt og nærmest inviterer til at genoverveje sit
abonnement/tilhørsforhold hver eneste måned.....min viv har ikke
overvejet en eneste gang at flytte fra Mobilix/Orange/Telia de sidste 12
år....men det har ændret sig).

Hvad bliver det næste gebyr? Direktions-gebyr for at telia kan betale
deres direktører? antenne-gebyr hver gang du bevæger dig fra en masts
rækkevidde til en anden, da du aktiverer masterne....gebyr for ikke at
flytte mast, da du belaster den ene mast hele tiden.

Come on. Gi' nu bare gennemskuelige priser istedet for det der
gebyrsovseri.

Har du måske også betalingsgebyr i supermarkederne, når du handler
dagligvarer? Altså afhængig om du betaler med sedler, mønter eller
Dankort, kreditkort eller pantflasker....nej vel! Hvorfor så ved
telefonregninger?

Ej du....gebyrer i et vist omfang er ok, særlig på de ydelser som gør
det vanskeligere for parterne...... BS er nok det nemmeste
betalings-system overhovedet, hvorfor skal det nu ødelægges af gebyrer?

Telenor/Bibob here we come.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Hauge

Dato : 24-07-09 22:03

Carsten Riis wrote:
> Ved gebyrbelagt BS er kun betalingsmodtager vinder.

Sikker? Tænk på hvor meget et rykkergebyr er på, i forhold til renter og
udgifter til BS..

> [...]
> viv har ikke overvejet en eneste gang at flytte fra
> Mobilix/Orange/Telia de sidste 12 år....men det har ændret sig).

Er det ret meget anderledes en Dankortet? Det var også fremtidens
betalingskort, gratis osv. lovprisninger..

> Come on. Gi' nu bare gennemskuelige priser istedet for det der
> gebyrsovseri.

Skidt da med det, skift til en selskab som er mest gebyrfrit, altså hvor det
beløb der skal betales hver måned er mindst i forhold til ens forbrug.

> Har du måske også betalingsgebyr i supermarkederne, når du handler
> dagligvarer?

Det skal nok komme. Håber det kommer på betalinger hvor kunden ikke har
taget kort eller penge frem, når der skal betales.

Mvh Hauge

Fra : JK

Dato : 25-07-09 15:44

> Det skal nok komme. Håber det kommer på betalinger hvor kunden ikke har
> taget kort eller penge frem, når der skal betales.

Hvorfor skulle der komme et sådant gebyr, det er vel en priotering i
supermarkedet mens ekspedienten scanner varene ind ryge de fluks ned i min
vogn når sidste var er scannet og kommet ned i vognen, så kommer kort eller
penge frem.

Det har så den fordel at der er klar til næste ekspedition når det hele er
færdigt, modsat dem der køber poser står med pengene og betaler for dernæst
at pakke i poser og pludselig er der 3-4 der står ved kassen og bliver sure
over varene blandes sammen

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 28-07-09 17:38

Carsten Riis skrev:
> [...]
> rækkevidde til en anden, da du aktiverer masterne....gebyr for ikke at
> flytte mast, da du belaster den ene mast hele tiden.

Telia har for nylig indført et gebyr, der godt kunne være i stil med
noget af det du skriver, nemlig gebyr for sms-kvitteringer, også
kendt som leveringsrapporter. For at benytte denne service, der ellers
burde være det mindste et teleselskab skulle stille gratis til rådighed,
koster det nu 20 øre pr. modtaget leveringsrapport eller 5 øre,
hvis man er tilmeldt en sms-pakke.

En artikel om det kan findes på http://mobilsiden.dk/?aId=8670

Personligt benytter jeg leveringsrapporter hver gang jeg sender en sms,
så det er godt man ikke er kunde der. Ifølge artiklen har Telenor også
et sådant gebyr.

//Marco

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-07-09 21:50

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in

> Tjaeh, det er vel ikke anderledes end de virksomheder der tager 39 kr.
> for en papirregning... Hvor meget tror du den reelt koster at
> producere?

Jo, det er en helt anden verden. PBS betalinger er en datafil - der bør
genereres helt automagisk af finanssystemet - der oploades til PBS. Hvis
det virkelig koster Telia 5kr pr kunde er der simpelthen noget galt med
deres system.

En papirregning er langt dyrere end en PBS opkrævning og gebyrets størrelse
der dækker også i mange tilfælde over at man gerne vil have folk til at
vælge en anden mulighed, f.eks. PBS.

Fra : Hauge

Dato : 24-07-09 21:51

Henrik Stidsen wrote:
> En papirregning er langt dyrere end en PBS opkrævning og gebyrets
> størrelse der dækker også i mange tilfælde over at man gerne vil have
> folk til at vælge en anden mulighed, f.eks. PBS.

Det er rart at der er så mange der intet kender til priserne på
papirregningerne i forhold til BS

Mvh Hauge

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-07-09 22:17

> Det er rart at der er så mange der intet kender til priserne på
> papirregningerne i forhold til BS

Tjaa, iflg. PBS betaler Telia kun ca. det halve af deres 9,75 gebyr til dem
så er der altså ikke ret mange penge tilbage til at udskrive og pakke en
papirregning når portoen er betalt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-07-09 22:56

Hauge skrev den 24-07-2009 22:51:

> Det er rart at der er så mange der intet kender til priserne på
> papirregningerne i forhold til BS

jamen kloge hauge....så fortæl da lige hvad det koster?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : N/A

Dato : 25-07-09 13:08

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 13:08

Hauge skrev den 25-07-2009 09:26:

> Der har jeg så et problem, det kan jeg af praktiske årsager ikke.. Så må du
> tro på hvad jeg siger eller ej, det må du selv om.
>
> Men fra mit tidligere job, så kender jeg produktionsprisen på begge dele..

Indtil nu har du ikke sagt noget som helst.

Hvad er så produktionsprisen som du kender fra dit tidligere job?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Infinity

Dato : 25-07-09 14:45

Carsten Riis wrote:

> Indtil nu har du ikke sagt noget som helst.
>
> Hvad er så produktionsprisen som du kender fra dit tidligere job?

I vores andelsboligforening betaler vi 5,25 kr til PBS for at modtage
boliafgiftindbetalingerne. Beløbet variere mellem 5,22 og 5,29 kr afhængig
af indbetalingernes samlede beløb.
Men der er næppe nogen der betaler de samme i telefonregning, som jeg
betaler i boligafgift (2670 kr), så mon ikke Telias udgift er omkring en
flad femmer.

--
/Infinity

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 15:20

Infinity skrev den 25-07-2009 15:44:

> [...]
> Men der er næppe nogen der betaler de samme i telefonregning, som jeg
> betaler i boligafgift (2670 kr), så mon ikke Telias udgift er omkring en

Det er nu mere Hauge's " i know it all "-arrogance som jeg opponerer imod.

PBS's priser kan man finde på
http://www.betalingsservice.dk/wwcm/resources/file/eb2d1102fe37a3a/betalingsservice-prisliste-DK.pdf

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : N/A

Dato : 25-07-09 21:04

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 21:04

Hauge skrev den 25-07-2009 16:37:

> .....snip: blah blah dårlig undskyldning gulvviolin.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : N/A

Dato : 25-07-09 21:58

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 21:58

Hauge skrev den 25-07-2009 22:10:

> Fjols.. Når du alligevel ikke kan modbevise det jeg trods alt skriver, så er
> det jo bare endnu en tåbeudtalelse fra din side. Men det er jo ikke første
> gang du udtaler dig om noget du ikke aner noget om.

Tja, det er ikke mig som påstår at jeg ved en masse om hvad en
papirforsendelse koster vs. PBS-opkrævning. OG ikke vil følge den
påstand op med reel information.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : N/A

Dato : 25-07-09 22:38

Fra : Leif Neland

Dato : 25-07-09 22:38

Hauge wrote:

> Men du må have ét eller andet at have
> __
> Der kan jeg bedre forstå det, da der ved papirregninger er involveret
> temmelig meget mere manuelt arbejde
> __
> i, at det skulle være så meget dyrere..
>
> Men nej, du udtaler dig om noget du intet aner om. Jeg udtaler mig om noget,
> som jeg desværre ikke kan udtale mig helt om.. Sådan er der så meget. Så kan
> du mene hvad du vil om det..
>
> Husk lige på at PBS også sender breve ud.. Det koster også det samme
> manuelle arbejde og porto.. Ja jeg modtager PBS som papir..

Nu har de fleste mere end en kreditor, de betaler via PBS, så der er
flere poster at fordele den udgift.

Leif

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 22:40

Hauge skrev den 25-07-2009 23:05:

> Men du må have ét eller andet at have
> __
> Der kan jeg bedre forstå det, da der ved papirregninger er involveret
> [...]

Tjek PostDanmarks priser fx udover portoen tager de også 33 øre for at
lave frankering.

http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/facility_service_prisark_2009.pdf

> Men nej, du udtaler dig om noget du intet aner om.

tja, nu ved jeg ikke om du også har siddet i Telias kundeservice eller
ej.
Jeg kan bare sige - i selve kundeservice anno 2006-2007 - er det ikke
muligt - jf. den oplæring jeg fik - at automatisere fx genudsendelse af
regninger, hvorfor det naturligvis koster et gebyr på svjh 37,50,
hvilket indebærer udover over porto og papir også manuel pakning af
regningen.
Lønnen til medarbejderen skal jo betales på en eller anden måde. Om
gebyret svarer til de reelle udgifter tror jeg næppe....høj løn får man
ikke i en kundeservice-funktion i et teleselskab.

> Jeg udtaler mig om noget,
> som jeg desværre ikke kan udtale mig helt om.. Sådan er der så meget. Så kan
> du mene hvad du vil om det..

så bør man nok holde sin dertil indrettede fra starten af!

> Husk lige på at PBS også sender breve ud.. Det koster også det samme
> manuelle arbejde og porto.. Ja jeg modtager PBS som papir..

MEN du får samlet mange regninger i en BS-forsendelse, hvorfor der
totalt set spares mange penge for dine kreditorer!
Og du kan få overblik over dine regninger i én forsendelse og skal ikke
sætte din lid til PostTyve-Danmarks svingende evner til at tage vare på
de forsendelser du skal modtage fra forskellige kreditorer.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : N/A

Dato : 25-07-09 23:30

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-09 23:30

> Tjaeh, åbenbart en gammeldags lille biks du har været ansat i.

Nu må du snart til at sige noget der kan bruges til noget...

Du arbejder åbenbart i et kæmpe firma og ved hvad alle firmaer betaler for
at udsende en regning på papir. Kan du se problemet snart?

Fra : Hauge

Dato : 25-07-09 23:35

Henrik Stidsen wrote:
> Kan du se problemet snart?

Ja, mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.

/Hauge

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-07-09 07:46

Hauge skrev den 26-07-2009 00:35:

> Ja, mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.

bemærk lige, at det er dig som er den dumme i denne diskussion

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 08:06

Carsten Riis wrote:
> bemærk lige, at det er dig som er den dumme i denne diskussion

Det er jo som man ser det..

/Hauge

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 26-07-09 09:00

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> bemærk lige, at det er dig som er den dumme i denne diskussion
>

> --
> Med venlig hilsen
> Carsten Riis
> www.de3faktorer.dk
> Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Har også opgivet at komme i kontakt med ham...
Desuden har han fået 2 advarsler fra TDC (hans IP).

Fra : Hauge

Dato : 26-07-09 09:05

(6400) Anders wrote:
> Desuden har han fået 2 advarsler fra TDC (hans IP).

Gaaab.. Du snakker også som du har forstand til.

/Hauge

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-09 23:26

> Ja du har det slemt. Men det kunne måske tænkes at der kunne være en
> grund til at jeg ikke kaster en pris ud her, ikke? Det eneste jeg har
> sagt, er at priserne på ikke-PBS ikke er som i *tror*.

Og du tror måske du kender prisen for samtlige danske firmaers ikke-pbs
regninger?

Fra : Jean

Dato : 25-07-09 10:39

Hauge skrev:
> Det er rart at der er så mange der intet kender til priserne på
> papirregningerne i forhold til BS

Hvis der ikke er nogen forskel for selskaberne, hvorfor tager mange så 39
kr. hvorimod PBS er gratis (undtagen Telia og CallMe)?
De 39 kroner gør netop at folk vælger PBS... og det tror du selskaberne
ønsker fordi det er dyrere for dem end papirregninger?

Beklager, Hauge, men jeg tror ikke på den med at der ikke er en stor forskel
i udgiften for selskaberne. Det er jo ikke bare papir og porto... skidtet
skal også pakkes + det koster meget for selskaberne, når de er nødt til at
restancelukke folk pga. manglende betaling... dertil skal der åbnes igen.
Nogen steder lukker man sågar for kunderne manuelt... og åbener manuelt =
lønomkostninger osv.

Alle smider efterhånden papirgebyr på; forsikringsselskaber, el-selskaber
osv.

/ Jean.

Fra : N/A

Dato : 25-07-09 10:48

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-07-09 10:48

Hauge skrev:

>Koster det ikke minimum 250 kr. + rykkergebyrer? Det koster det ikke at
>genåbne, vel

ved det selskab jeg bruger, koster det en halvtredser

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jean

Dato : 25-07-09 12:25

"Hauge" skrev:
> Det behøver du heller ikke, du kan tro hvad du vil.

Dejligt argument... eller noget... :)

> Man kan også stoppe en PBS-betaling. Så prøv igen.

Det kan man... men jeg tænker mere på tabte girokort, og folk som glemmer at
betale.

/ Jean.

Fra : Peter Hansson \(7870~

Dato : 25-07-09 10:14

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> størrelse
> der dækker også i mange tilfælde over at man gerne vil have folk til at

Ja. Men spørgsmålet her er vel om det er iorden at overcharge for
adfærdsregulering.
Desuden bruger/misbruger de jo PBS, idet man jo kan tolke gebyret som afledt
af PBS.
Hvis det breder sig, kan de jo sætte alle mulige gebyrer på, med henvisning
til alt lige fra gebyr for "udskiftning af kontorstole" til gebyr for
"rengøring af toiletter på gangen".
Der er jo blot tale om en skjult generel prisstigning.

PH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-09 12:23

Peter Hansson (7870) skrev:

> Der er jo blot tale om en skjult generel prisstigning.

Det er jo gebyrers natur.

Da jeg var barn, fandtes der slet ikke gebyrer. Der var blot en
pis uden nogen dikkedarer.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-09 12:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> Da jeg var barn, fandtes der slet ikke gebyrer. Der var blot en
> pis uden nogen dikkedarer.

Hrm ... "pris".

--
Bertel

Fra : Jean

Dato : 25-07-09 12:41

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Hrm ... "pris".

Du var ved at skrive at da du var barn fandtes der bare "pris uden så meget
pis"... :)

Good times!

/ Jean.

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-07-09 11:02

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> genereres helt automagisk af finanssystemet - der oploades til PBS. Hvis
> det virkelig koster Telia 5kr pr kunde er der simpelthen noget galt med

Ja, en datafil i et elendigt format. Men det er sagen uvedkommen. ;)

Faktum er, at PBS tager et gebyr på 4-5 kroner per betalingstræk man
laver, ligsom der er nogle årlige udgifter til aftalen. Disse udgifter
kan kun dækkes af kunderne, og hvis kunden afviser en betaling, skal der
i stedet sendes et girokort, dette kan man få PBS til, mod at betale
yderligere en 5'er.

Om det er fair, kan diskuteres, men faktum er, at en BS betaling faktisk
godt kan koste Telia op til 10 kroner at lav en BS betaling, hvis PBS er
nødt til at sende et giro kort.

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-09 11:55

Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> wrote in

> Ja, en datafil i et elendigt format. Men det er sagen uvedkommen. ;)

Sådan er PBS ;)

> Om det er fair, kan diskuteres, men faktum er, at en BS betaling
> faktisk godt kan koste Telia op til 10 kroner at lav en BS betaling,
> hvis PBS er nødt til at sende et giro kort.

Nu er det jo ikke alle betalinger der kræver udsendelse af girokort så...

Fra : Chano Andersen

Dato : 26-07-09 22:10

Henrik Stidsen skrev:
> Nu er det jo ikke alle betalinger der kræver udsendelse af girokort så...

Korrekt, men det er heller ikke altid man på forhånd kan vide, om der
vil kræves et girokort. Hvis kunde annullere PBS aftalen efter
virksomheden har indsendt leverance M601, så ryger der et kort ud, hvis
man har det med i sin aftale med PBS.

- Chano Andersen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-09 23:02

> [...]
> virksomheden har indsendt leverance M601, så ryger der et kort ud,
> hvis man har det med i sin aftale med PBS.

Med den alder Telia har som udbyder i DK har de nok en ret god ide om hvor
mange det i gennemsnit er pr betalingsrunde og de kan altså ret hurtigt
regne ud hvor mange penge de kommer til at betale ekstra for det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-09 12:26

Chano Andersen skrev:

> Om det er fair, kan diskuteres, men faktum er, at en BS betaling faktisk
> godt kan koste Telia op til 10 kroner at lav en BS betaling, hvis PBS er
> nødt til at sende et giro kort.

Der er vist ingen der betvivler at firmaerne skal betale til PBS.
De betaler også husleje, varme, strøm, lønninger, reparationer,
vikarer, kontorartikler, hardware, el osv.

--
Bertel

Fra : co@ch [4130]

Dato : 24-07-09 22:27

> [...]
>

> Telia tager næsten 10 kroner for modtagelse af penge via BS.
> De betaler selv kun lidt over 4 kroner. samt påstår, at de ikke tjener

Iflg. abonnementsvilkår skyder de da sig selv i foden....eller har jeg ikke
ret???

Læs vilkår herunder...ca. 7-8 linier nede står der noget omkring betaling
via BS
Vilkår er hentet på Telia's hjemmeside idag.

Mvh
Bri@n

18. Betaling

Telia fremsender en faktura på dansk (takstopdelt

regning) for alle ydelser, der leveres i henhold til

denne aftale. For privatkunder er Telia berettiget

til at opkræve et gebyr for fremsendelse af faktura,

medmindre kunden har tilmeldt sig Betalingsservice

(BS). Betaler kunden via BS har Telia ret til

at give regningsoplysningerne på BS oversigten og

ikke fremsende særskilt regning.

Telia har ret til at fremsende elektronisk regning,

hvis kunden har accepteret dette. Telia har her ret

til at opkræve gebyr for fremsendelse af kopi af

regningen. Beløbet forfalder til betaling den dag,

der angives på fakturaen. Telia kan dog ændre

betalingsdatoen til umiddelbart forfald, hvis Telias

økonomiske risiko er forøget.

Ved aftalens indgåelse kan der opkræves et

oprettelsesgebyr. Abonnementsbetaling opkræves

månedsvis forud. Forbrugsbetaling samt øvrig

betaling opkræves sædvanligvis bagud. Ved supplerende

og ekstra services kan der ydes en hel

eller delvis forudbetaling.

Forbrugsbetaling ved roaming og samtrafik

opkræves, når opgørelse foreligger fra de

pågældende netoperatører. Kunden skal være

opmærksom på, at der kan gå længere tid, før

en sådan opgørelse foreligger.

Mindre beløb i Telias favør kan efter Telias ensidige

valg overføres til næste faktureringsperiode.

Ved forsinket betaling har Telia krav på gebyrer

samt forrentning af det skyldige beløb med den til

enhver tid gældende rentesats efter renteloven.

Telia er i tilfælde af betalingsmisligholdelse

berettiget til at foretage indberetning til kreditoplysningsbureau.

Kunden hæfter for enhver betaling

for ydelser leveret i henhold til aftalen. Det gælder

også, hvis regningen efter aftale sendes til en

anden betalingsadresse. Betales regningen ikke i

dette tilfælde, vil Telia e.o. sende rykker til både

kunden og den aftalte betalingsadresse.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-07-09 22:55

co@ch [4130] skrev den 24-07-2009 23:26:
..
> [...]
> via BS
> Vilkår er hentet på Telia's hjemmeside idag.

Tja, jeg har et sæt regler fra maj2009 (det er altså ikke den nyeste som
ligger på telias hjemmeside....igen lidt mærkeligt)

nå, men ordlyden i afsnit 18 er den samme som du nævner.

Men det er vel afsnit 18 de laver om, hvorfor kunden naturligvis kan
anvende ugunst-bestemmelsen i afsnit 23.

Det bliver spændende og se om de både ophæver bindingsperiode og giver
operatørlås for telefonen (Iphone) som er købt 29. maj 2009.
eller om de prøver med en fastholdelsesaftale, hvor omtalte gebyr ikke
bliver opkrævet.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-09 00:02

"co@ch [4130]" <eksisterer@ikke.danmark> wrote in

> Iflg. abonnementsvilkår skyder de da sig selv i foden....eller har jeg
> ikke ret???

Vilkårene ændres, kunden kan opsige uden normalt opsigelsesvarsel af samme
årsag. Det står i andre mediers artikler om samme emne.

Fra : jos

Dato : 25-07-09 09:42

Henrik Stidsen wrote:
> "co@ch [4130]" <eksisterer@ikke.danmark> wrote in

> Vilkårene ændres, kunden kan opsige uden normalt opsigelsesvarsel af
> samme årsag. Det står i andre mediers artikler om samme emne.

Det er der vist ikke megen tvivl om. Men som Carsten Riis skriver er det
spændende hvordan de vil takle forbrugere, som har et låst abonnement og
ønsker at opsige straks, grundet ændrede forudsætninger.

finn

Fra : JK

Dato : 25-07-09 15:53

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> Det er der vist ikke megen tvivl om. Men som Carsten Riis skriver er det
> spændende hvordan de vil takle forbrugere, som har et låst abonnement og
> ønsker at opsige straks, grundet ændrede forudsætninger.

Det står i brevet de har sendt ud, nemlig at alle anset bindingsperiode
inden den og den dag kan opsige deres abb. hvis de ikke ønsker at forsætte
på de nye vilkår.

Hvordan med telefonen ved jeg så ikke.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 16:06

JK skrev den 25-07-2009 16:53:
> [...]
> inden den og den dag kan opsige deres abb. hvis de ikke ønsker at forsætte

Intet brev modtaget her!

Og det behøvedes du ikke læse i noget brev. afsnit 23 i
forretningsbetingelserne er rigeligt! link sendt tidligere.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : JK

Dato : 25-07-09 16:43

> Intet brev modtaget her!

Ok kan så tilføje

Pris for at ringe til telefonsvare før 0 kroner nu 1,20 i min.

Pris for modtagelse af besked rapport 5 øre hvis du har fri sms ellers 20
øre

Takstsering af data før pr kb nu er der min. takst på 100 kb.

Alt det taler helt for sig selv og jeg siger farvel til Telia efter mange
gode år, har ellers lagt ca 600 i måneden hos Telia.

Fra : Jean

Dato : 25-07-09 17:03

JK skrev:
> Takstsering af data før pr kb nu er der min. takst på 100 kb.

Wow, den der bliver dyr for dem som bruger mange, men korte datasessions.
Personligt bruger jeg det meget til fodboldresultater... noget der koster
mig få øre pr. gang. Hos Telia koster det så mindst 1 kr. pr. gang, forudsat
de har en MB-pris på 10 kr.

Uha, uha... jeg bliver hos Telmore og TDC... :)

/ Jean.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 17:37

JK skrev den 25-07-2009 17:43:

> [...]
>
> Alt det taler helt for sig selv og jeg siger farvel til Telia efter mange
> gode år, har ellers lagt ca 600 i måneden hos Telia.

Jamen dog, rigtig gode argumenter for flytning

Min viv og jeg har været med siden de glade Mobilix-dage.
Personlig flyttede jeg fra Telia i 2007 til Bibob, da jeg ikke havde
brug for telefon lige forløbig og jeg af princip har noget imod
opkald(sforsøgs)gebyrer.

Nu flytter jeg kun til 3 pga. Bibob ikke har telefoner i deres sortiment
og 3 havde et godt tilbud på Sony Ericsson C905.
Så snart jeg er udenfor binding igen, så tager jeg igen bibob, da jeg
hader opkald(sforsøgs)gebyrer ligeså meget som jeg hader gebyrer for
BS-betaling.

Og som forbruger kan man kun stemme med sin pengepung!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : JK

Dato : 25-07-09 19:13

> [...]
> BS-betaling.
>
> Og som forbruger kan man kun stemme med sin pengepung!

Spørgsmålet er bare hvor længe Bibbob for lov at køre som de gør nu efter
Telenor har overtaget det.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 19:45

JK skrev den 25-07-2009 20:12:

> Spørgsmålet er bare hvor længe Bibbob for lov at køre som de gør nu efter
> Telenor har overtaget det.

Bibob har fat i et fornuftigt koncept set fra forbrugerens øjne...at
ændre konceptet med simple prisstruktur ville være ensbetydende med
nedlæggelse af bibob.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : JK

Dato : 25-07-09 20:16

> Bibob har fat i et fornuftigt koncept set fra forbrugerens øjne...at ændre
> konceptet med simple prisstruktur ville være ensbetydende med nedlæggelse
> af bibob.

Tjow men de har jo også betalingsgebyr .

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 21:44

JK skrev den 25-07-2009 21:15:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tjow men de har jo også betalingsgebyr .

1,75 for hver optankning på 300 kroner dvs. for mit vedkommende hver
2.-3. måned.
Og gebyrets størrelse er på et niveau som afspejler en mere reel
omkostningsdækning. Bl.a. gælder et tilsvarende gebyr ved
internethandel, hvor du betaler med Dankort. Og bibob er baseret på
internet-køb af teleydelser.

eller sagt på en anden måde: når bibob kan klare et betalingsgebyr på
1,75 og Telia skal have 5,5 gange så meget som samme ydelse....så er
der altså et eller andet galt med Telias omkostningsstruktur.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 26-07-09 22:14

Carsten Riis skrev:
> eller sagt på en anden måde: når bibob kan klare et betalingsgebyr på
> 1,75 og Telia skal have 5,5 gange så meget som samme ydelse....så er
> der altså et eller andet galt med Telias omkostningsstruktur.

Men der er jo stor forskel på en betaling med betalingskort på nettet,
og et træk via BS hos PBS. Blandt andet gebyrerne virksomheden skal
betale for at gennemføre betalingerne.

- Chano Andersen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-07-09 22:34

Chano Andersen skrev den 26-07-2009 23:14:

> Men der er jo stor forskel på en betaling med betalingskort på nettet,
> og et træk via BS hos PBS. Blandt andet gebyrerne virksomheden skal
> betale for at gennemføre betalingerne.

Derfor kan vel godt lave en aftale med PBS - som forresten både styrer
BS og internet-transaktionerne - om at kunder betaler med Dankort og så
kun skrive det transaktionsgebyr som PBS kræver.

Om betalingen vedrører fremadrettet (bibob og abonnementerne hos Telia)
eller bagudrettet (det forbrug som ikke er i abonnementet)
forbrug....det er PBS ligeglad med. PBS skal bare vide hvad beløb som
skal opkræves.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-07-09 11:59

Carsten Riis skrev:
> Derfor kan vel godt lave en aftale med PBS - som forresten både styrer
> BS og internet-transaktionerne - om at kunder betaler med Dankort og så
> kun skrive det transaktionsgebyr som PBS kræver.

Det kan man sagtens, men jeg ville personligt ikke gide at skulle tanke
op hele tiden, og jeg ville heller ikke gide besværet med at skulle
oplyse min teleudbyder når jeg hvert andet år, får nyt kort, så de
stadig kan trække automatisk, eller hvis kortet bliver væk og jeg får
det spærret, eller...

PBS er nu en gang nemmere til faste udgifter, gebyr eller ej.

- Chano Andersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-07-09 17:49

Chano Andersen skrev den 27-07-2009 12:58:

> [...]

> eller hvis kortet bliver væk og jeg får
> det spærret, eller...
>

> PBS er nu en gang nemmere til faste udgifter, gebyr eller ej.

Ja, det er hvad du vil personlig, hvilket naturligvis står dig frit for
at gøre.

Det vi snakkede om var dog hvilke udgiftsstrukturer en teleudbyder kan
have, der kan væltes over på kunden. Og Bibob kan altså klare det for
1,75 pr. "optankning" og Telia betaler 5,5 gange så meget.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : JK

Dato : 28-07-09 18:40

> [...]
> have, der kan væltes over på kunden. Og Bibob kan altså klare det for
> 1,75 pr. "optankning" og Telia betaler 5,5 gange så meget.

Og telmore klare det for 0 kroner, men der er så mange selskaber efterhånden
med hver dages pris politik så at finde det rigtige selskab er meget
forskelligt fra person til person

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-07-09 20:32

JK skrev den 28-07-2009 19:39:

> Og telmore klare det for 0 kroner, men der er så mange selskaber efterhånden
> med hver dages pris politik så at finde det rigtige selskab er meget
> forskelligt fra person til person

jo jo, tilgengæld har Telmore opkalds(forsøgs)gebyr.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-07-09 10:56

Carsten Riis skrev:
> Telia tager næsten 10 kroner for modtagelse af penge via BS.
> De betaler selv kun lidt over 4 kroner. samt påstår, at de ikke tjener
> penge på gebyret.

Mon ikke det bare er for også at dække udgifter til hvis der eventuelt
skal sendes girokort ud, fra PBS?

- Chano Andersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-09 13:06

Chano Andersen skrev den 25-07-2009 11:56:

> Mon ikke det bare er for også at dække udgifter til hvis der eventuelt
> skal sendes girokort ud, fra PBS?

nej, for dertil har Telia også et gebyr på 39 kroner!

Og hvorfor skal man løbende betale et for højt gebyr til den ene gang
man afviser BS?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-07-09 17:50

Carsten Riis skrev den 24-07-2009 22:07:
> Gebyrgribben har slået til igen.
>
> http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=23905275&rss

> Gæt lige hvem der søger væk!

Ingen problemer med hverken bindingsperiode eller oplåsning af Iphone.

Nu skal der bare skaffes ny udbyder.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk