MS Windows
briani 27239
problemer med installation af Win XP
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 29-09-09 12:18

Hej

Jeg troede jeg skulle formatere HD og ligge XP på min bærbare i stedet
for Vista, men... da jeg booter op på XP-cd'en og jeg skal vælge at
installere XP, skriver den på næste side at den ikke kan finde et
Harddrive at gøre det på og jeg har kun mulighed for at trykke f3 for at
genstarte maskinen.

Nogen der ved hvad der kan være galt og hvordan jeg kommer igang med min
installation?

Mvh
Anders

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-09-09 12:28

Anders T. Nielsen skrev:

>Nogen der ved hvad der kan være galt og hvordan jeg kommer igang med min
>installation?

Hav driver til sata controlleren klar når der er mulighed for at vælge
scsi driver

evt. integrer driveren i xp installations-cden ved hjælp af nlite
http://www.nliteos.com/

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 29-09-09 12:38

Ivan V. Klattrup skrev:

> Hav driver til sata controlleren klar når der er mulighed for at vælge
> scsi driver
>
> evt. integrer driveren i xp installations-cden ved hjælp af nlite
> http://www.nliteos.com/

Øhhh... tak for hjælpen, men... for mig lyder det helt russisk!

Det du mener er at jeg skal trykke på den der f-tast når den spørge om
jeg vil installere en ekstra HD (Mener at det er det den spørge om og at
tasten vist er f6?!?!)

Har jeg så denne driver liggende på en usb-stick, eller?

Hvordan kan jeg intergrere en driver på en cd-der er købt og betalt?

Mvh
Anders

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-09-09 13:20

"Anders T. Nielsen" skrev i en meddelelse
> Øhhh... tak for hjælpen, men... for mig lyder det helt russisk!

XP har kun i begrænset omfang drivere indbygget til SATA diske - den har
lidt, når man kommer frem til SP2 og SP3 - men ikke til alle.

Så når den spørger om du vil installere driver til f.x. SCSI eller
lign. - så siger du JA og giver den driveren til SATA.

> Har jeg så denne driver liggende på en usb-stick, eller?

Ja - eller diskette - hvis det findes på din PC.

> Hvordan kan jeg intergrere en driver på en cd-der er købt og betalt?

Du må lave din egen kopi efter opskriften, som du fik et link til.

Ellers kontakt forhandleren - hvis du har fået XP-CD'erne sammen med
PC'en, så burde der ikke være problemer - så burde forhandleren have
sørget for at de er med.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 29-09-09 13:28

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
>
> Ellers kontakt forhandleren - hvis du har fået XP-CD'erne sammen med
> PC'en, så burde der ikke være problemer - så burde forhandleren have

Jeg siger mange tak for oversættelsen:)

Vil nu gå på jagt efter driver til SATA.

Mvh
Anders

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 29-09-09 13:47
Fra : Henning

Dato : 29-09-09 15:58

On Tue, 29 Sep 2009 14:46:56 +0200, "Anders T. Nielsen"
<anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote:

>Ser det her fornuftigt ud?
>http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&swItem=ob-54270-1&jumpid=reg_R1002_USEN

Det kommer an på hvilken maskine du har?

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 29-09-09 16:16

Henning skrev:

> Det kommer an på hvilken maskine du har?

HP Pavilion 6235ea

Mvh
Anders

Fra : Dr.Xerox

Dato : 29-09-09 17:41

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen news:4ac224b4$0$290$14726298@news.sunsite.dk...

> HP Pavilion 6235ea
>
> Mvh
> Anders

Du skal deaktivere AHCI i bios.

Fra : Henning

Dato : 30-09-09 14:13

>Du skal deaktivere AHCI i bios.

Ikke deaktivere, men ændre til IDE.

Fra : Dr.Xerox

Dato : 30-09-09 15:06

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen news:dam6c5hj3gd8j924t7no86hmguvb009t84@4ax.com...

> Ikke deaktivere, men ændre til IDE.

Du har så snadelig ret.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-09-09 16:01

"Anders T. Nielsen" skrev i en meddelelse
> Ser det her fornuftigt ud?

Jo - jeg kender ikke noget specielt til HP, men det ser meget rigtigt
ud - så skal den bare downloades og ned på et medie, som du har adgang
til under installationen - i "gamle dage" ville det typisk være en
diskette, så det er det, den foreslår.

Jeg har lagt "mine" SATA-drivere på mine XP CD'er efter opskriften i
linket, da jeg ikke har et diskettedrev.

På mine bærbare har jeg fået recovery-CD'er fra forhandleren til XP - så
der er ingen problemer.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 29-09-09 16:20

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> ud - så skal den bare downloades og ned på et medie, som du har adgang
> til under installationen - i "gamle dage" ville det typisk være en

Har intet floppydrev så har lagt den på en USB-stick men når jeg trykker
F6 virker det som om der ikke sker noget. Til gengæld finder den min USB
stick når den skal til at installere WinXP... så ser det ud til at min
computer har EN partiion på 256 MB...

> Jeg har lagt "mine" SATA-drivere på mine XP CD'er efter opskriften i
> linket, da jeg ikke har et diskettedrev.

Jeg er igang med at forsøge, men jeg synes ikke det er helt let for en
der ikke har den store erfaring med det. Lige nu spørger den f.eks. om
jeg vil importere anden eller tidligere indstillinger... Jeg tror jo det
er NU jeg skal tilføje den driver jeg har hentet, men det virker ikke
rigtigt:(

> På mine bærbare har jeg fået recovery-CD'er fra forhandleren til XP - så
> der er ingen problemer.

Jeg har en recovery-cd, men den er jo med Vista da det er Vista maskinen
er født med.

Mvh
Anders

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-09-09 16:30

"Anders T. Nielsen" skrev i en meddelelse
> Jeg har en recovery-cd, men den er jo med Vista da det er Vista
> maskinen er født med.

Mine var også født med Vista - men forhandleren (laptops.dk) leverede
gerne XP CD'er mod et mindre gebyr - hvad gør man ikke for at få XP i
stedet

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-09-09 13:50

On Tue, 29 Sep 2009 13:38:12 +0200, "Anders T. Nielsen"
<anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote:

>Øhhh... tak for hjælpen, men... for mig lyder det helt russisk!
Sø har du ikke set russisk !

>Det du mener er at jeg skal trykke på den der f-tast når den spørge om
>jeg vil installere en ekstra HD (Mener at det er det den spørge om og at
>tasten vist er f6?!?!)
Ja lige præsist F6 tasten og driverne kan du så have på USB, floppy,
eller et andet under installationen tilgængeligt medie.

>Hvordan kan jeg intergrere en driver på en cd-der er købt og betalt?
CDen skal så at sige pakkes ud på en harddisk og patches med
driverfilerne, der er mange opskrifter på dette.
Men for en enkelt installation er det nemmest at benytte F6 tasten
under installation.

/Hans

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 30-09-09 20:59

Tak til alle for hjælpen.

Jeg fik lavet den der cd. Det var jo ikke så svært - selv om jeg famlede
lidt i blinde nogle gange.
Fik installeret XP - hurra
Men havde åbenbart ikke fundet alle drivere, så kunne blandt andet ikke
komme på nettet:(

Nu har jeg så Viste på maskinen igen:( Men det lever jeg så -
forhåbentlig - med et stykke tid endnu.

Endnu engang tak

Mvh
Anders

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-10-09 12:42

Anders T. Nielsen skrev:

> Nu har jeg så Viste på maskinen igen:( Men det
> lever jeg så - forhåbentlig - med et stykke tid endnu.

Du skal først undersøge om der overhovedet findes
XP-drivere til den model. Gør der ikke det, kan du
glemme alt om at skifte

--
Allan Vebel
http://vebel.dk - http://html-faq.dk