Papirer med gennem Europa?
Fra : SnipSnapSnude

Dato : 27-09-09 13:21

Hej
Hvad skal man have med af dokumentation på en MC tur til Spanien?
Er registreringsattest og købsaftale for MC-en obligatorisk, og hvad
tjekker hvilke lande? Tjekker de nummerpladen, stelnummeret, passet, cpr
nummeret osv?

Jeg tænker på at køre med bagpassager derned, og så købe en MC i et af de
billige lande og køre til DK med den. Den skal kun bruges til banekørsel.
Kan vedkommendet f.eks køre med den Tysk indregistrerede MC til DK og sådan
at jeg sender nummerpladerne tilbage til Tyskeren når vi er i DK ?
Vi vil selvfølgelig tilstræbe at spare told, moms og afgifter og jeg
gider ikke høre om moral

Fra : Ulvir

Dato : 27-09-09 13:43

"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan vedkommendet f.eks køre med den Tysk indregistrerede MC til DK og
> sådan
> at jeg sender nummerpladerne tilbage til Tyskeren når vi er i DK ?

Du må ikke køre et tysk indregisteret køretøj i Danmark.

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 27-09-09 20:26

On Sun, 27 Sep 2009 14:43:29 +0200, Ulvir wrote:

> Du må ikke køre et tysk indregisteret køretøj i Danmark.

Taget til efterretning

Må man heller ikke hvis det er i forbindelse med en handel og
hjemtransport?

Fra : oz3bto

Dato : 28-09-09 12:36

> Taget til efterretning
>
> Må man heller ikke hvis det er i forbindelse med en handel og
> hjemtransport?
>
> mvh

Nix så skal der DK prøveplader på

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-09-09 12:46

oz3bto wrote:
> "SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i en meddelelse

> Nix så skal der DK prøveplader på

Ahem - der er noget med at der er indført ny praksis fra 1/6 eller 1/7 i
år - hvilke køretøjer det gælder ved jeg ikke - men fra grænsen til
adressen skulle nu kunne klares uden (ekstra) prøveplade.

Jeg prøver lige at finde det..

--
vh
Torben

Fra : Grunnet

Dato : 27-09-09 13:45

"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> at jeg sender nummerpladerne tilbage til Tyskeren når vi er i DK ?
> Vi vil selvfølgelig tilstræbe at spare told, moms og afgifter og jeg

Du skal medbringe registreringsattesten og det røde SOS-kort (fås hos dit
forsikringsselskab). De tjekker normalt intet ved grænsen. Idag med
schengen-aftalen er der normalt ingen grænsekontrol mellem EU-landene, så du
kører bare og opdager at du pludselig er kommet til Spanien

Hvis sælger er indforstået med det kan du køre til den danske grænse med den
tyske nummerplade/forsikring. Her skal du så have en dansk prøveplade til
turen resten af turen hjem (fås vist stadig hos grænsepolitiet). Som
bosiddende i Danmark må man ikke føre et udenlandsk indregistreret køretøj i
Danmark uden speciel dispensation.

Der er ingen told/moms at spare ved indførsel fra andet EU-land (forudsat at
cyklen er over 6 mdr. gammel og har kørt mere end 6000 km), og
registreringsafgift skal jo kun betales hvis du vil bruge den til gadebrug i
Danmark, så jeg forstår ikke du forventer nogle vil skrive om moral - er der
noget du har dårlig samvittighed over

Du behøver ikke sende nummerpladen retur til tyskland, du kan aflevere den
og afmelde den i danmark (tidligere var det på motorkontoret idag er det nok
hos Skat).

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 27-09-09 20:51

On Sun, 27 Sep 2009 14:44:46 +0200, Grunnet wrote:

> [...]
> schengen-aftalen er der normalt ingen grænsekontrol mellem EU-landene, så du
> kører bare og opdager at du pludselig er kommet til Spanien

Kan vi også lade passet blive hjemme?

> [...]
> turen resten af turen hjem (fås vist stadig hos grænsepolitiet). Som
> bosiddende i Danmark må man ikke føre et udenlandsk indregistreret køretøj i

ok tak for oplysningen.

> Der er ingen told/moms at spare ved indførsel fra andet EU-land (forudsat at
> cyklen er over 6 mdr. gammel og har kørt mere end 6000 km),

Hvad nu hvis vi køber en splinterny og kan den bare køres til dk uden at
SKAT skal have noget?
Altså, er den ved købet, betalte tyske moms nok?

> registreringsafgift skal jo kun betales hvis du vil bruge den til gadebrug i
> Danmark, så jeg forstår ikke du forventer nogle vil skrive om moral - er der
> noget du har dårlig samvittighed over

Det gør ikke noget, at det om nogle år og 20k km er muligt at betale
afgiften og få dk plader på den.

> Du behøver ikke sende nummerpladen retur til tyskland, du kan aflevere den
> og afmelde den i danmark (tidligere var det på motorkontoret idag er det nok
> hos Skat).

Interessant, det ville jeg ellers ikke kunne forestille mig. Kan den så
afmeldes anonymt eller skal de have et navn/adresse/cpr ?

ellers tak for godt svar

Fra : Armand

Dato : 27-09-09 21:11

SnipSnapSnude skrev:

> Interessant, det ville jeg ellers ikke kunne forestille mig. Kan den så
> afmeldes anonymt eller skal de have et navn/adresse/cpr ?

Rolig nu!
Selvom det kommer bag på din hidtidige opfattelse af grænser, så er det
altså ikke kontrabande det drejer sig om, men blot et ganske almindelig
forbrugergode!
Det er dog en forudsætning at varen er brugt for at der er 100% fri
passage imellem EU-lande som .de og .dk!

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 27-09-09 22:08

> On Sun, 27 Sep 2009 14:44:46 +0200, Grunnet wrote:
>

> Kan vi også lade passet blive hjemme?

Vil nok ikke v´ære klogt.

> Hvad nu hvis vi køber en splinterny og kan den bare køres til dk uden at
> SKAT skal have noget?
> Altså, er den ved købet, betalte tyske moms nok?

Nej! Momsfritagelsen i Danmark er betinget af at cyklen er over 6 mdr.
gammel og har kørt mere end 6000 km og at den har været indregistreret i et
andet EU-land.
Hvis du vil have det uddybet må du kigge på www.skat.dk under Borger, Motor
& nummerplader, Ind- og udførsel af køretøjer, eller rings til skat.

Fra : Armand

Dato : 28-09-09 08:59

Grunnet skrev:

> [...]
Øhh?
Forudsat at det drejer sig om et brugt køretøj (á ovennævnte definition
for brugt), så er der da netop moms at spare - Det er dét at købere af
campingvogne og lystbåde benytter sig af når dé handler yd for grænsen
(á "brugt" er sværere definerbar på fartøjer uden km-tæller) :-|

> Nej! Momsfritagelsen i Danmark er betinget af at cyklen er over 6 mdr.
> gammel og har kørt mere end 6000 km og at den har været indregistreret i et
> andet EU-land.

Detaljen med tidligere indregistreret i EU er kun gældende for det
tilfælde at man vil indregistrere pågældende køretøj og det er
umiddelbart ikke mvh's behov.
For momsfri import drejer det sig alene om at sagerne er brugte!

Forøvrigt er nye køretøjer i tyskland heller ikke billigere end nye
køretøjer (uden afgift) er herhjemme, så der er ingen fidus i at hente
en ny motorcykel syd for grænsen!

--
Armand.

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 28-09-09 10:27

On Mon, 28 Sep 2009 09:58:47 +0200, Armand wrote:

> Forøvrigt er nye køretøjer i tyskland heller ikke billigere end nye
> køretøjer (uden afgift) er herhjemme, så der er ingen fidus i at hente
> en ny motorcykel syd for grænsen!

Den danske importør er en nar og en platugle som jeg ikke vil handle hos.
Jeg tager gerne til et hvilket somhelst EU land og køber den der.

Fra : Armand

Dato : 28-09-09 10:53

SnipSnapSnude skrev:

> Den danske importør er en nar og en platugle som jeg ikke vil handle hos.
> Jeg tager gerne til et hvilket somhelst EU land og køber den der.

Til din umiddelbare banebrug(?) måske nok, men jeg tvivler på at du,
blot i trods, vil hente en gadecykel der ender med at koste 20.000,-kr
eller mere på gaden!

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 28-09-09 17:10

> [...]
> campingvogne og lystbåde benytter sig af når dé handler yd for grænsen (á
> "brugt" er sværere definerbar på fartøjer uden km-tæller) :-|

Ja! det var dårligt formuleret af mig. Selvfølgelig er der noget at spare -
det der var ment var at der ikke skulle betales moms/told hvis cyklen
opfylder betingelserne til alder og antal kilometer. Der ville altså ikke
være noget af spare ved at snyde. Svaret blev således p.g.a. den måde
SnipSnapSnude havde formuleret sit spørgsmål citat: "Vi vil selvfølgelig
tilstræbe at spare told, moms og afgifter og jeg gider ikke høre om
moral " citat slut.

Det er korrekt at man kan/kunne spare nogle tusinde kroner ved at få en ny
Campingvogn leveret syd for grænsen, men for motorkøretøjer står der klart
og tydeligt i Skats bekendgørelser/vejledinger at der skal betales told/moms
ved indførsel af nye køretøjer.
Her er hvad de skriver om import af biler:

"Brugte biler, der har været registreret i et andet EU-land, kan indføres
told- og momsfrit. Momsfriheden er betinget af, at bilen har kørt mere end
6.000 km og er mere end 6 måneder gammel."

> [...]
> ikke mvh's behov.
> For momsfri import drejer det sig alene om at sagerne er brugte!

Så må Skat se at få omformuleret deres vejledning, jvfr. citatet ovenfor.
Om de så har nogen mulighed for at opdage man har importeret en ny cykel til
banebrug er en anden sag, og den dag den skal indregistres opfylder den jo
nok så rigeligt både alder og antal kørte km.

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 28-09-09 22:22

On Mon, 28 Sep 2009 18:09:48 +0200, Grunnet wrote:

> "Brugte biler, der har været registreret i et andet EU-land, kan indføres
> told- og momsfrit. Momsfriheden er betinget af, at bilen har kørt mere end
> 6.000 km og er mere end 6 måneder gammel."

Gad vide om man så ikke kan planlægge en tur til Spanien på en splinterny
mc man køber i Tyskland. Det passer med at man så når at køre 6.000km.
Måske kan man indregistrere MC-en i forhandlerens navn ved købet, eller i
et firmanavn til formålet.

Fra : Grunnet

Dato : 29-09-09 06:11

> [...]
> mc man køber i Tyskland. Det passer med at man så når at køre 6.000km.
> Måske kan man indregistrere MC-en i forhandlerens navn ved købet, eller i

Husk turen skal tage 6 måneder, medmindre du køber og indregistrerer cyklen
i god tid i forvejen.