MS Windows
briani 27239
Nu er jeg rigtig på.......s - Vista -> XP-~
Fra : flemming@nowhere.com

Dato : 26-09-09 20:57

Hej,

Ny PC fra HP (Pavilion Slim s3721sc) - kunne ikke så godt lide Vista -
venter på W7 og har en anden med XP Prof.i netværk.

Talte med Microsoft om det var ok at "nedgradere" til XP Prof. - Ja,
ikke noget problem, hjalp med oven i købet med koder mv.

BIG mistake - installation af XP gik helt fint, MEN - ingen drivere
til netværk, skærm osv.

Nå ja, HP har så de drivere der skal til - NIX - kun til Windows 7 og
Vista. Min fejl at jeg ikke checkede det inden.

Talt med HP: Kan ikke hjælpe da du har installeret et andet OS, men du
kan købe en disk hos best2serve.com for kr. 300. - Man er gået bort
fra at lægge en recoverydisk med en solgt maskine (sic) !!!

Jeg ved, at der er et drev D: hvor alle recovery filerne ligger, men
kan ikke komme derind (prøvet F11-F8 osv.

Har fjernet XP og reformateret C:

Har også lånt (ved godt, at det må man ikke) en disk med en Acer Vista
(notebook) af min søster og har så installeret den - fint, men på
engelsk og den har selvfølgelig heller ikke de rigtige drivere mv. -
men nu kan jeg da starte Vista.

Der er heller ikke nogen recovery options i den engelske Vista, så
spørgsmålet er: Er der nogen her, som har et godt bud ?

mvh Flemming

Sorry - alt for lang, men det er altså the story.........

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-09-09 21:23

flemming@nowhere.com skrev:

>BIG mistake - installation af XP gik helt fint, MEN - ingen drivere
>til netværk, skærm osv.

http://www.nvidia.com/object/nforce_winxp_15.26.html der ligger det meste,
gå derefter på windowsupdate og hent hvad der er der, installer så
lydkortsdriveren, den ligger på
http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=14&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : flemming@nowhere.com

Dato : 26-09-09 21:54

On 26 Sep 2009 20:23:14 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>http://www.nvidia.com/object/nforce_winxp_15.26.html der ligger det meste,
>gå derefter på windowsupdate og hent hvad der er der, installer så
> [...]
Tak for det, men jeg har allerede slettet XP, så mit spørgsmål går på
hvordan jeg får fat på de recoveryfiler, som ligger på D-revet.

mvh Flemming

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-09-09 22:02

flemming@nowhere.com skrev:

>Tak for det, men jeg har allerede slettet XP, så mit spørgsmål går på
>hvordan jeg får fat på de recoveryfiler, som ligger på D-revet.

Du skulle have læst brugervejledningen og lavet recovery skiver, når du
installer et andet styresystem.

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : flemming@nowhere.com

Dato : 27-09-09 20:32

On 26 Sep 2009 21:02:27 GMT, "Ivan V. Klattrup"

Ja Ivan, den har jeg ligesom fattet!

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-09 17:07

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du skulle have læst brugervejledningen og lavet recovery skiver, når du
> installer et andet styresystem.
>
> --
> Ivan V. klattrup

Det har han vist lige som fattet ... hvis ikke du kan bidrage med et svar
så lær dog at holde mund

Fra : Leif

Dato : 26-09-09 22:16

<flemming@nowhere.com> skrev i meddelelsen news:d0rsb5lu8ud9j8om8cubljjpfosjss3q5d@4ax.com...
> [...]
>
> mvh Flemming
>
> Sorry - alt for lang, men det er altså the story.........

Har du prøvet med ind i START, tilbehør, Systemværktøjer, Systemgendannelse?
Måske ikke nogen hjælp når c-drevet er ryddet???

I mappen \windows\sminst ligger restore7.exe, der gendanner hele drev C,
I samme mappe ligger filen Install_apps.exe, der gendanner div. programmer,
der blev lagt ind fra starten.

Måske har du slet ikke disse filer mere, når C-drevet er ryddet??
Jeg ved det ikke - måske der er nogen der har bedre indsigt heri??

Mvh, Leif
Der håber ovenstående måske kan hjælpe.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-09-09 23:02

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
> <flemming@nowhere.com> skrev i meddelelsen

Hvis det skal virke skal det være F11, som man skal trykke på gentagne gange
under boot.
Men på nogen af dem, kan man vist kun gøre det en gang. Bl.a. derfor er det
noget ged, når man ved første start f.eks. har fået valgt engelsk, idet man
så er nødt til at købe en ny recovery disk hos HP. Man kan ikke selv ændre
sproget ved en ny recovery.
Så du kan nok ikke få fat i recovery partitionen, da det typisk er derfor,
at det er meget vigtigt, at man straks laver sine recovery diske.

Problemet er, at det ikke er i Vista at recovery programmet ligger. Det er
et særligt recovery program, som HP har fået lavet, som bruges til lave
recovery diske. Det er også via dette program, at man evt. kan lave en
recovery via recovery partitionen.
Jeg kan se, at HP ikke har dette program liggende til download. Så hvis du
skal have lidt held i sprøjten, skal du kunne se indholdet på recovery
partitionen og herunder evt. finde en mappe med drivere og utilities og så
være heldig, at programmet ligger der.
Men det gør det nok ikke.

> [...]
>
> Måske har du slet ikke disse filer mere, når C-drevet er ryddet??
> Jeg ved det ikke - måske der er nogen der har bedre indsigt heri??

Når et drev er ryddet/formatteret er det ensbetydende med at alle filer er
væk.
Men p.t. er der åbenbart en engelsk vista på i stedet for. Men dine
anbefalinger hjælper alligevel ikke, da det en systemgendannelse ikke har
noget at gøre med at lave en systemrecovery.
En systemgendannelse gendanner ikke hele drev c - den gendanner
systemfilerne på drev c. Da det er forkerte systemfiler han p.t. har, giver
det ingen mening at gendanne disse, da det jo bliver de samme engelske som
køres ind igen.

Umiddelbart er der nok kun en mulighed for at undgå at betale de 300 kr.,
nemlig at låne en ren dansk vista cd i den rigtige version.
Det vil i dit tilfælde formentlig være en vista home premium oem version.
Den kan du roligt bruge til at installere med, idet du bare skal bruge det
serienr. som står på mærkaten på din pc, når du installerer.
Herefter går du ind og henter de nødvendige drivere hos HP.
Men det giver dig så bare en lovligt virkende pc - ej en pc hvor du kan være
sikker på at få lavet de rigtige recovery diske, medmindre du kan installere
det nødvendige recoveryprogram fra recoverypartitionen, som jeg tidligere
beskrev.

Kurt

Fra : flemming@nowhere.com

Dato : 27-09-09 20:35

On Sun, 27 Sep 2009 00:02:03 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

> [...]
>det nødvendige recoveryprogram fra recoverypartitionen, som jeg tidligere

Hej Kurt - ja, det er nok er nok en "clean" dansk version der er
svaret - ingen andre løsninger her ser ud til at virke.

Fra : Edmund

Dato : 27-09-09 07:57

flemming@nowhere.com skrev:

> Har også lånt (ved godt, at det må man ikke) en disk med en Acer Vista
> (notebook)

Hvis du låner en vista cd og bruger koderne der vel sidder på din
maskine et sted, må du da gerne.

Men kan du ikke bruge Windows 7 RC,
eller windows 7 enterprise, der findes i en 90 dages prøveversion.
http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/cc442495.aspx.

Mvh Edmund

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-09-09 03:20

Og den kan endda forlænges et par gange.
http://www.sevenforums.com/tutorials/875-activation-trial-period-extend-up-120-days.html

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : flemming@nowhere.com

Dato : 27-09-09 11:41

On Sun, 27 Sep 2009 04:19:30 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Og den kan endda forlænges et par gange.
>http://www.sevenforums.com/tutorials/875-activation-trial-period-extend-up-120-days.html
>
>Regards Jens Peter Karlsen.

Hej alle - tak for svarene.
Jeg skal lige have læst dem grundigt igennem og prøve, om noget af det
vil virke...........
Vender tilbage med nyt hvis der er nogen her, som er interesserede.

mvh Flemming

Fra : Rikke

Dato : 27-09-09 07:45

> [...]
>
> Jeg ved, at der er et drev D: hvor alle recovery filerne ligger, men
> kan ikke komme derind (prøvet F11-F8 osv.

Hej brug din søsters maskine til at hente en linux live cd
på nette linux ved ikke at microsoft skjuler drevene så
den viser dem bare

Fra : flemming@nowhere.com

Dato : 27-09-09 20:36

On Sun, 27 Sep 2009 08:45:00 +0200, "Rikke"
<pc_troldeninvalid@youmail> wrote:

><flemming@nowhere.com> skrev i meddelelsen

>Hej brug din søsters maskine til at hente en linux live cd
>på nette linux ved ikke at microsoft skjuler drevene så
>den viser dem bare

Helt ærligt - ikke forstået......men tak for dit input.

mvh Flemming

Fra : Pico

Dato : 27-09-09 12:20

flemming@nowhere.com wrote:
> Hej,
>
> Ny PC fra HP (Pavilion Slim s3721sc) - kunne ikke så godt lide Vista -
> venter på W7 og har en anden med XP Prof.i netværk.

Er det ikke stadigvæk sådan at man kan trykke F10 under boot og så gendanne
hele maskinen som fra ny, det forudsætter naturligvis at D drevet er intakt,
men det forstår jeg også dit er. Så er du tilbage ved start og kan overveje
hvad du vil, der er jo ikke lang tid til den 22 oktober
--
MVH
Pico