Emaljeret støbejernsgryde
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 25-09-09 14:33

Jeg har en emaljeret støbejernsgryde (Le Creuset) hvis emalje er gået
i stykker i bunden. Spørgsmålet er nu, om jeg så ikke kan bruge den
mere? Er den giftig?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Linde

Dato : 25-09-09 21:11

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg har en emaljeret støbejernsgryde (Le Creuset) hvis emalje er gået i
> stykker i bunden. Spørgsmålet er nu, om jeg så ikke kan bruge den mere? Er
> den giftig?

Den er ikke giftig, men det blotlagte støbejern ruster som var det en gammel
Fiat. Når du har brugt den, så stil den aldrig væk uden lige at give revnen
en dråbe olie, så skulle den gerne kunne lidt endnu. Har selv et par af de
herlige gryder, heldigvis uden revner endnu.

Mvh
Linde

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 25-09-09 21:20

Linde wrote:
> [...]
> væk uden lige at give revnen en dråbe olie, så skulle den
> gerne kunne lidt endnu. Har selv et par af de herlige gryder,

Tusind tak for svaret. Som jo ydermere var som jeg håbede. Men
hvordan er revnerne mon kommet?
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Linde

Dato : 25-09-09 21:47

> Tusind tak for svaret. Som jo ydermere var som jeg håbede. Men hvordan er
> revnerne mon kommet?

Uden at være sikker, så mener jeg, at støbejernsgryder "arbejder" meget når
de varmes op og køler ned. Hvis man så hælder en liter koldt vand i en
brændvarm gryde, trækker emaljen sig sammen hurtigere end jernet...så kan
det revne.

Mvh
Linde

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 26-09-09 12:37

Linde wrote:
> [...]
> hælder en liter koldt vand i en brændvarm gryde, trækker
> emaljen sig sammen hurtigere end jernet...så kan det revne.

Okay, det lyder plausibelt. Jeg havde selv en teori om at det kunne
være noget med frugt og marmelade-kogning, men synes alligevel at den
var for langt ude.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Max

Dato : 26-09-09 13:38

Hej Lisbet

> Okay, det lyder plausibelt. Jeg havde selv en teori om at det kunne
> være noget med frugt og marmelade-kogning, men synes alligevel at den
> var for langt ude.

Næste gang du køber ny gryde, så køb den rene støbejernsgryde, så
er der ingen amalje der kan gå i stykker.

--
Mvh Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 26-09-09 15:54

Max wrote:
> Hej Lisbet

> Næste gang du køber ny gryde, så køb den rene støbejernsgryde,
> så er der ingen amalje der kan gå i stykker.

Sådan en har jeg også, den er bare så stor. Kan man få dem i mindre
størrelser?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Max

Dato : 26-09-09 16:32

Hej Lisbet

> Sådan en har jeg også, den er bare så stor. Kan man få dem i mindre
> størrelser?

De findes i størrelser fra 1 dl. smørsmelter og så til grukedler.

Jeg han godt lide produkterne fra dette firma

http://www.skeppshult.com/sv/

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-09-09 09:45

Linde skrev:

> [...]
> når de varmes op og køler ned. Hvis man så hælder en liter koldt vand i
> en brændvarm gryde, trækker emaljen sig sammen hurtigere end jernet...så

Da jeg for 100 år siden var studerende, havde jeg en emaljeret
støbejernsgryde med ditto låg og et campinggasblus som eneste kogegrej.
Låget var også min stegepande. Der kom aldrig en revne, så mon ikke det
fine mærke blot er en ringe kvalitet - det ville der ikke være noget nyt
i....

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Linde

Dato : 27-09-09 17:44

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Låget var også min stegepande. Der kom aldrig en revne, så mon ikke det
> fine mærke blot er en ringe kvalitet - det ville der ikke være noget nyt

Jeg skal lade det være usagt om det er et fint mærke eller ej, men der er da
givetvis også kvalitetsforskelle på kogegrej. I dit tilfælde tror jeg nu
også godt, det kan spille ind, at du har anvendt et campinggasblus som
varmekilde. Elkomfurer og gaskomfurer kan afsætte en pokkers masse energi i
gryden, meget mere end et campinggasblus...det øger naturligvis også kravet
til kvaliteten af gryden.

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 27-09-09 19:15

Hej Linde

> et campinggasblus som varmekilde. Elkomfurer og gaskomfurer kan
> afsætte en pokkers masse energi i gryden, meget mere end et
> campinggasblus...det øger naturligvis også kravet til kvaliteten af

Når jeg laver mad i haven, ja så bruger jeg et såkaldt campingblus
og det kan nu levere mere effekt end nogef af kogepladerne på
mit komfur.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 27-09-09 20:06

> Når jeg laver mad i haven, ja så bruger jeg et såkaldt campingblus
> og det kan nu levere mere effekt end nogef af kogepladerne på
> mit komfur.

Hehe, ja okay. Det er måske også forkert at skære alle campinggasblus over
én kam, de kommer vel også i flere størrelser.

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 27-09-09 20:32

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

>Elkomfurer og gaskomfurer kan afsætte en pokkers masse energi i
>gryden, meget mere end et campinggasblus...det øger naturligvis også kravet
>til kvaliteten af gryden.

Jeg vil mene, at fordelingen af varmen har stor betydning. Her er
induktion og gas nok blandt de bedste, idet varmefrdelingen her er
mindre følsom for skævheder i kogekarrets bund, end massekogeplader.

Som begrundelse anføres, at målinger på eget og mange andres kogegrej,
viste, at der findes meget mere kogegrej med skæve bunde, end nogen
kan forestille sig.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 27-09-09 22:57

Hej Emil

> Som begrundelse anføres, at målinger på eget og mange andres kogegrej,
> viste, at der findes meget mere kogegrej med skæve bunde, end nogen
> kan forestille sig.

En støbejernsgryde skal nok være rund i bunden før den kommer
på kogepladen.

Men hvorfor egentlig emalje i gryden ?

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 28-09-09 00:04

"Max" wrote:

>En støbejernsgryde skal nok være rund i bunden før den kommer
>på kogepladen.

Min firekantede støbejernsgrillpande virker nu helt fint.
På en massekogeplade skal bunden af kogekarret være helt plan, ikke
skæv, nubret, konveks eller konkav.

>Men hvorfor egentlig emalje i gryden ?

Udseende og beskyttelse mod korrosion?

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 28-09-09 07:05

Hej Emil

> På en massekogeplade skal bunden af kogekarret være helt plan, ikke
> skæv, nubret, konveks eller konkav.

Det er der så delte meninger om

http://www.skeppshult.com/sv/school/bottenkunskap/

> Udseende og beskyttelse mod korrosion?

Ok, altså ikke noget der har med madlavning at gøre.

--
Mvh Max

Fra : ASKF

Dato : 05-10-09 00:35

Max ytrede sig i <4ac05133$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med
dette:

>Hej Emil

>Det er der så delte meninger om
>
>http://www.skeppshult.com/sv/school/bottenkunskap/

>Ok, altså ikke noget der har med madlavning at gøre.

Nej mere med opbevaring. En uemaljeret pande/gryde skal være smurt med
olie for at hindre rustdannelse, mens en emaljeret tåler at stå
ubehandlet efter rengøring med selv ret skrappe midler.

Min erfaring er så at mad nemmere bærnder på i en emaljeret gryde, men
det giver lidt sig selv eftersom den uemaljerede jo er smurt med olie.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-09-09 06:12

Linde skrev:

> [...]
> pokkers masse energi i gryden, meget mere end et campinggasblus...det
> øger naturligvis også kravet til kvaliteten af gryden.

Omtalte campinggas havde flamme som til svejsning, men måske ikke så høj
samlet energi

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Max

Dato : 28-09-09 06:59

Hej Ole

> Omtalte campinggas havde flamme som til svejsning, men måske ikke så
> høj samlet energi

Der var altså både en ilt og en gas beholder på den ?

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-09-09 14:24

Max skrev:
> Hej Ole

> Der var altså både en ilt og en gas beholder på den ?

retorisk spml......selvfølgelig ikke

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Max

Dato : 28-09-09 16:12

Hej Ole

> retorisk spml......selvfølgelig ikke

Så kan den ikke svejse :)

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 27-09-09 19:10

Hej Ole

> kogegrej. Låget var også min stegepande. Der kom aldrig en revne, så
> mon ikke det fine mærke blot er en ringe kvalitet - det ville der
> ikke være noget nyt i....

Jeg vil ikke tro det er mærket, men mere at det er brugen. Jeg går meget
på loppe og skrammelmarkeder og kikker på mange gamle gryder og
jeg møder gryder man kan se er brugte, nogle er pæne hele og andre
krakkelerede selv om der er tale om samme model i gryde.

--
Mvh Max