Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nattebilleder Canon IS5
Fra : jens

Dato : 25-09-09 12:27

Hej

Jeg er amatør, har et Canon IS5 kompakt kamera, men synes ikke jeg kan tage
rimelige nattebilleder.

Jeg har prøvet at stille det på "natbilled" , prøvet at sætte ISO op til
HIGH osv. men kan stadig kun få klare billeder hvis jeg bruger lang lukketid
og dermed stativ.

Er det muligt med et sådant kamera at tage billeder af natteliv hvor der er
bevægelse ?

Underligt nok er der ikke problemer med videooptagelse om natten Der er
filmen tydelig.

Hvad gør jeg ?

Fra : Mogens

Dato : 25-09-09 12:56

jens wrote:
> [...]
> bevægelse ?
>
> Underligt nok er der ikke problemer med videooptagelse om natten Der er

Der må jo ikke være lys nok. Hvad siger lukkertiden og blænden på de
billeder du har taget? Kommer du ret meget under 1/15 sekund er det
svært at undgå rystelser. Men er lyset således at du med en stor
blændeåbning (lavt blændetal) og høj ISO-værdi ikke kan komme over 1/15
sekund, ja så er der kun stativet tilbage, eller at købe et kamera med
højere ISO (reelt kun DSLR idet kompaktkameraers billedkvalitet ved høj
ISO er en joke).

Men forvent ikke at "natteliv med bevægelse" bliver skarpt hvis du
anvender stativ og lange lukketider :)