Ondt i røven 2 - løsningen :-)
Fra : Anders Houmark

Dato : 25-09-09 11:25

Hejsa..

Vi havde for et stykke tid siden et emne herinde, som drejede sig om dårlig
siddekomfort, og det var på flere forskellige cykler.
Original tråd er her:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/e3bd3601a56f0636/

Jeg har været på langtur her til sommer igen, 2700km blev det kun til, fordi
vi tog autotoget på vej derned.
Som I kan læse i den tidligere tråd, så har jeg investeret ca. 2400 kroner i
et Sargeant sæde til min ZX9R, og det hjalp kun en lille smule.

Jeg vidste ikke rigtigt hvad jeg skulle gøre før turens afgang, for vi
regnede med at sidde på maskinen 8-10 timer hver dag. Jeg var desperat, så
udover de 2400kr jeg allerede havde brugt, bestilte jeg et Airhawk sæde til
ca. 800 kroner.

Airhawk sædet (puden er vist en bedre betegnelse) er en pose med ca. 20
individuelle celler som er forbundet med hinanden. Man fylder luft ind i
Airhawk puden, og sætter sig på det, og lukker via ventilen derefter luft
ud, så man siddet ca. 1 cm over motorcyklens sæde. Airhawk puden monteres
med små stropper rundt om maskinen. Jeg var bange for at det ville flyve af
ved motorvejshastighed, hvis jeg rejste mig for at strække benene, men det
sad bare rigtig godt fast.
Airhawk puden tillader at der kommer luft ind mellem alle de individuelle
celler, altså det er ventileret. Så sveder røv og lår ikke så meget, og det
minimerer smerterne ved lange ture :)

Der er en youtube video her, med en demostration:
http://www.youtube.com/watch?v=5G_yZLgF76c

Mine erfaringer med sædet er super gode. På hele vores tur havde jeg ikke
ondt. Jeg var nogle gange lidt øm, men det var virkelig ikke meget. Airhawk
sædet er virkelig bare fedt, og jeg kan kun anbefale det til alle jer som
har problemer på længere ture!
Jeg var bare så glad for det, det gjorde virkelig, at jeg nød ferien langt
mere end jeg ellers ville.

Ud over Airhawk puden købte jeg også et par Smartwool boxershorts, som vist
er det man kalder "funktionsundertøj", altså svedtransporterende og meget
hurtigt tørrende. Sømmene i syninger er flade, og man kan ikke mærke dem.
Syningerne sidder heller ikke hvor jeg hviler, når jeg sidder på sædet.
Jeg flottede mig også og købte en Rukka Coolmax t-shirt, som også er sådan
ultra hurtig tør.
Begge ting kunne vaskes om aftenen, og så være tøre inden vi stod op næste
morgen. Begge to ting som hjalp væsentlig på komforten, i forhold til bomuld
som jeg tidligere har brugt.

Og det var vist det.. Bare lidt anbefalinger til jer andre som evt. har
samme problemer som jeg havde :)

Mvh Anders

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-09-09 11:31

> Og det var vist det.. Bare lidt anbefalinger til jer andre som evt. har
> samme problemer som jeg havde :)
>
> Mvh Anders

tak for info, dejligt med reelle erfaringer frem for teorien og reklamerne

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 25-09-09 12:22

Anders Houmark skrev den 25 sep 2009 i

> [...]
> anbefale det til alle jer som har problemer på længere ture!
> Jeg var bare så glad for det, det gjorde virkelig, at jeg nød

Enig - man er hjulpet langt hen ad vejen.

Bedst til de lange lige stræk, når der skal køres sjovt ryger den i
tasken.

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-09-09 21:48

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> Anders Houmark skrev den 25 sep 2009 i

> Enig - man er hjulpet langt hen ad vejen.
>
> Bedst til de lange lige stræk, når der skal køres sjovt ryger den i
> tasken.

Jeps, det kan være ret "spændene" de første par sving man lige tager.. Jeg
fik det dog til at virke, gad ikke pille det af når vi gik fra
lige-ud-kørsel og til sving-kørsel.. heldigvis er det næsten det hele
dernede i Italien/Østrig som er sving-kørsel, selv på almindelige landeveje
:)

Mvh Anders

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 12:27

Anders Houmark skrev:

> Og det var vist det.. Bare lidt anbefalinger til jer andre som evt. har
> samme problemer som jeg havde :)

Ekstra-point for at huske feedback!!
Jég ville tro at man kom til at sidde og "rulle" uden fast kontakt til
motorcyklen med sådan en "slap luftmadras" :-/

Måske at Airhavk i grunden er en mulighed for Arne Lorentzens
bagsæde-kvide :-/

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-09-09 22:01

> [...]
> motorcyklen med sådan en "slap luftmadras" :-/
>
> Måske at Airhavk i grunden er en mulighed for Arne Lorentzens

Hehe jeg har gået og glemt at give feedback, men jeg synes faktisk det var
lidt vigtigt, da jeg ikke selv har kunne finde noget rigtig hjælp på nettet,
til sædekomfort.. det er ikke noget jeg har set skrevet så meget om. Man
finder sig bare i hvordan sædet nu er på motorcyklen.. Og reklamer for
produkter lover jo altid guld og grønne skove.

Du har ret i, at man sidder og "ruller" lidt på sædet, og det skal man helt
klart lige vende sig til. Jeg har heldigvis ikke haft nogle problemer
overhovedet, eller uheldige situationer ved svingkørsel eller andet... og
jeg har ikke følt det som et problem.

Mvh Anders

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-09-09 20:40

Armand skrev den 25 sep 2009 i
klip
> Måske at Airhavk i grunden er en mulighed for Arne Lorentzens
> bagsæde-kvide :-/

Nixen - dem har vi prøvet. På DLéren virker Airhawken fint.
På CBFéns bagsæde er problemet et spørgsmål om fornemmelsem af at sidde
for usikkert - vi jo ikke 23 år mere

--
Mvcbfh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-09-09 21:07

Arne Lorenzen skrev:
> [...]
>
> Nixen - dem har vi prøvet. På DLéren virker Airhawken fint.
> På CBFéns bagsæde er problemet et spørgsmål om fornemmelsem af at sidde

Sidevogn?

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ulvir

Dato : 25-09-09 14:47

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Jeg bruger en flad stofpude købt i den lokale genbrug på længere ture.
Problem solved. Det ser lidt dumt ud, men jeg er ligeglad.

Fra : Ole Schultz

Dato : 25-09-09 21:07

On Fri, 25 Sep 2009 12:24:49 +0200, "Anders Houmark"
<no@email.available.dk> wrote:

> [...]
>har problemer på længere ture!
>Jeg var bare så glad for det, det gjorde virkelig, at jeg nød ferien langt

100% enig.

Ferieturen sidste år på knap 4.000 km / 1 uge var sgu' hård ved
bagdelen.
De 2 sidste dage var et helvede at stå igennem.

Så til turen i år (3.000 km) havde jeg invisteret i en Airhawk og min
bagdel havde det markant bedre

Som Arne skriver, skal der køres kortere ture med aktiv kørsel ryger
den i topboxen. Men jeg kan også varmt anbefale den.

mvh Ole.

'07 Suzuki GSF1250SA
'09 Kymco Super 8 125
'08 Suzuki Splash 1.3 DDiS GLS A/C

Fra : Kim Andersen

Dato : 28-09-09 16:40

Hej

Gør ligesom cykelrytterne gør!

Put den bare røv i et par cykelbukser.

Det virker!!!

Har selv brugt det i mange år på mine ferie ture.

Kim