Skal glas med æblegelé lukkes med det samm~
Fra : HC

Dato : 23-09-09 20:58

Hej.
Jeg er i gang med at lave æblegelé. Den færdige gelé hældes i glas, der
forinden er varmet i ovnen ved 100 grader.
Jeg har tænkt mig at lukke glassene med det samme med stykker af film, stram
elastik rundt om og til sidst et skruelåg over.
I de fleste opskrifter står dog, at man skal lade glassene stå til næste dag
med et viskestykke over, inden man lukker for glasset.
Har nogle en kommentar til, hvad der er bedst?
Hvad er begrundelsen for at vente til dagen efter med at lukke for glasset -
kan det være noget med kondensvand?

Tak for svar.

Hilsen, Birte

Fra : Emil

Dato : 23-09-09 23:18

"HC" <heinoFJERN@bkhc.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har tænkt mig at lukke glassene med det samme med stykker af film, stram
>elastik rundt om og til sidst et skruelåg over.

Én af delene burde være tilstrækkeligt.
Hvis lågene er angrebe indvendigt, kan filmen dog forhindre problemer
senere (syredampe fra frugten kan angribe fritlagt metal (ridser) i
lågene, der som regel er belagt med lak eller plast).

>Hvad er begrundelsen for at vente til dagen efter med at lukke for glasset -
>kan det være noget med kondensvand?

Det er ren og skær overlevering fra dengang man ikke havde elektrisk
lys, så man var tvunget til at vente til dagen efter.
Luftfugtigheden i glasset - efter lukning - vil altid være 100%,
uanset hvad man gør.

De fleste opskrifter, som findes på nettet og i kogebøger, er
hjerneløse afskrifter af ældre opskrifter.
Hermed være ikke sagt, at selve de gamle opskrifter er dårlige, men
man havde begrænset viden dengang - specielt om microorganismer.

Men vær på vagt, når du møder den slags anbefalinger (at vente til
dagen efter), da disse opskrifter ikke er tilpasset nutidens viden.

Så luk glassene så hurtigt som varmen tillader det, det giver den
absolut bedste holdbarhed. Afkøling til omkring 75 grader C., er også
meget fint, da intet levende kan overleve dette.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-09 02:11

Emil skrev:

> Afkøling til omkring 75 grader C., er også meget fint, da
> intet levende kan overleve dette.

I sammenhængen er det måske korrekt (vel at mærke hvis man undtager
sporer), men i global kontext er udsagnet forkert:

· http://en.wikipedia.org/wiki/Thermophile
· http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthermophile
· http://en.wikipedia.org/wiki/Strain_121

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 24-09-09 13:57

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>I sammenhængen er det måske korrekt (vel at mærke hvis man undtager
>sporer), men i global kontext er udsagnet forkert:

Du har ganske ret, og der findes organismer som fint overlever
dybfrysning.

Det vigtige at lægge mærke til er, at disse organismer findes overalt,
og de er oftest ganske uskadelige. Derimod kan deres affaldsstoffer
(toxiner) fra en opformering være problematiske, når de forekommer i
stor mængde.
Her hjælper de alm. regler om god køkkenhygiejne gevaldigt godt.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-09 08:47

"HC" <heinoFJERN@bkhc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er begrundelsen for at vente til dagen efter med at lukke for
> glasset - kan det være noget med kondensvand?

Aner det ikke. Når jeg laver marmelade, ligger mine glas med patentlåg og
gummikant i kogende vand lige indtil dét øjeblik, hvor jeg hælder den meget
varme marmelade over i dem. Derefter lukker jeg glassene. Jeg er meget
omhyggelig med at have helt rene hænder, og undgår at røre direkte ved glas
og marmelade. Jeg bruger INGEN form for konserveringsmidler, og min
marmelade holder "evigt". Selv, når jeg har åbnet et glas, oplever jeg ikke
gæring og/eller mug. Når jeg først tager et glas i brug, opbevarer jeg det
så også i køleskab.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-09-09 12:08

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

> [...]
> undgår at røre direkte ved glas og marmelade. Jeg bruger INGEN form
> for konserveringsmidler, og min marmelade holder "evigt".

Fortjener lige en gentagelse. Det er nemlig måden at gøre den slags på.

Hvis man helt forhindrer uønskede gæster i at komme ned til
marmeladen... ja så har de ret svært ved at fordærve den efterfølgende.

Og så behøver man ikke skabe kunstige miljøer eller tilsætte kemi der
forhindrer fordærvelsen, men påvirker smagen.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days