Sushi
Fra : Magit Jensen

Dato : 23-09-09 14:31

Jeg har lige investeret i en pakke frosset sushi fra
Fakta, fordi det så så lækkert og flot ud, som det
lå der i frysedisken. Da jeg er helt uerfaren med
denne spise og så absolut ikke er til rå fisk, er jeg
interesseret i om denne surimi (eller krab fish), som
er en af ingredienserne, er noget kogt stads. Ellers
kan det vel ikke holde sammen. Ud over rejer og
laks er det jo kun grøntsager og ris, så det kan vel
ikke være så farligt at spise.
Det ser i hvert fald lækkert ud.

Hilsen Margit

Fra : B.K.

Dato : 23-09-09 16:22

"Magit Jensen" <hassellunden@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan det vel ikke holde sammen. Ud over rejer og
> laks er det jo kun grøntsager og ris, så det kan vel

Sushu skal ikke være frosset og ikke over 24 timer gammelt fisk som
råvare.Sky disse frosne produkter som pesten,gå til
fiskehandleren,boghandelen (for lærebog)og lav dine sushi selv hvis det
eneste som kan friste er disse mistænkelige frossenvare.

Brian.

Fra : Ralph Køster

Dato : 23-09-09 16:31

For guds skyld..køb frisk sushi.
Det er lidt dyrt, men samtidigt suverænt godt.
Jeg bruger typisk 200-220,- når jeg køber sushi til mig selv.
Køber det i Brostræde i helsingør.
Kanon kvalitet og god service/betjening.

Ralph

Fra : TL

Dato : 24-09-09 16:06

On Wed, 23 Sep 2009 17:31:25 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "Ralph
Køster" <Get@grip.now> wrote:

> [...]
>Jeg bruger typisk 200-220,- når jeg køber sushi til mig selv.
>Køber det i Brostræde i helsingør.
>Kanon kvalitet og god service/betjening.

Sushi er ofte lynfrosset og optøet på den rigtige måde, for at undgå
eventuelle parasitter, der kan leve i fisk.

Fra : jos

Dato : 25-09-09 17:59

TL wrote:

> Sushi er ofte lynfrosset og optøet på den rigtige måde, for at undgå
> eventuelle parasitter, der kan leve i fisk.
Ikke lavet "spiseligt"

du kan fryse fisken, og derefter med passende forholdsregler anvende den til
sushi.
Du kan ikke lave sushi, fryse sushien og derefter servere den som
velsmagende sushi.

finn

Fra : TL

Dato : 26-09-09 03:43

On Fri, 25 Sep 2009 18:59:07 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "jos"
<jos@her.dk> wrote:

>Ikke lavet "spiseligt"
>
>du kan fryse fisken, og derefter med passende forholdsregler anvende den til
>sushi.

Det var naturligvis også hvad jeg mente.

>Du kan ikke lave sushi, fryse sushien og derefter servere den som
>velsmagende sushi.

Nej, yuck.

Fra : N Dude

Dato : 07-10-09 15:38

> [...]
> fiskehandleren,boghandelen (for lærebog)og lav dine sushi selv hvis
> det eneste som kan friste er disse mistænkelige frossenvare.

Al sushifisk som sælges i danmark *skal* være frosset mindst 24 timer ved
minimum 24 grader. Det er ganske enkelt påbud fra fødevarerdirektoratet. Det
er således ulovligt at sælge fersk sushi, som ikke har været frysebehandlet.
Det skyldes, at kødes kan indeholde parasitter, som nemt kan overføres til
mennesker.

Bemærk, at kød ophører med at være fersk, når det har været frosset,
varmebehandlet, røget, tørret eller saltet eller på anden måde er blevet
behandlet.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 23-09-09 16:56

> Jeg har lige investeret i en pakke frosset sushi fra
> Fakta, fordi det så så lækkert og flot ud, som det
> lå der i frysedisken.

Hvis din første sushi-oplevelse bliver med frossen sushi bliver du slemt
skuffet. Smid det ud, og gå på en sushi restaurant og hent frisk sushi
istedet.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-09 18:33

> [...]

> kan det vel ikke holde sammen. Ud over rejer og
> laks er det jo kun grøntsager og ris, så det kan vel

Med al respekt: Du er startet med "sushi "på værst tænkelige måde. Smid
lortet ud, og prøv i stedet sushi - dvs. SUPERFRISK fisk. Gak ned til din
lokale sushibar og få din første oplevelse dér eller - som nødløsning - køb
FRISK Sushi i din lokale Føtex eller Superbest. Husk, den må ikke være mere
end daggammel.

Og sushi er ikke farligt at spise. Prøv engang at spise en friskfanget reje
rå. Er det en søkogt roséreje, behøver du ikke engang fjerne skallen, men
blot nive hovedet af. Det smager vidunderligt. Kender du en lystfisker, der
kan bringe en friskfanget havørred eller endda en laks med hjem, så prøv et
stykke rå havørred/laks. Det smager vidunderligt. Buropdrættet, fersk laks
kan gå an.

Frossen "sushi" bør ikke have nogen gang på jord.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-09 18:37

> Er det en søkogt roséreje, behøver du ikke
> engang fjerne skallen, men blot nive hovedet af.

Søkogt er så ikke rå, så se bort fra dén.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 26-09-09 00:51

On 23 Sep., 17:21, "B.K." <b.kjeld...@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> fiskehandleren,boghandelen (for lærebog)og lav dine sushi selv hvis det
> eneste som kan friste er disse mistænkelige frossenvare.

Det er et lovkrav i USA, at fisk til Sushu skal have været frosset ned
i mindst 24 timer, inden de anvendes til Sushi. Nedfrysningen dræber
de orme og andre parasitter, som findes i fisken. I Danmark gælder
fødevarestyrelsensen anbefalinger:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Mikrobiologi_og_zoonoser/Parasitter/forside.htm

Jeg håber ikke, at nogen følger Brians anbefalinger, for så får de nok
problemer med ormeinfektioner.

Hilsen Peter

Fra : Mogens

Dato : 26-09-09 08:40

Peter Lauridsen wrote:

> Det er et lovkrav i USA, at fisk til Sushu skal have været frosset ned
> i mindst 24 timer, inden de anvendes til Sushi.
Og visse steder i Østen - en samling barbarer er de - serveres fisken
levende og man skærer små lunser kød af den stadigt levende fisk:
http://www.youtube.com/watch?v=K5gn5iuPZQU&NR=1

Gid de lusede skævøjer vil blive ramt af parasitter der æder dem op indefra.

Fra : TL

Dato : 26-09-09 09:18

On Sat, 26 Sep 2009 09:39:36 +0200, in dk.kultur.mad+drikke Mogens
<no@mail.com> wrote:

> [...]
>http://www.youtube.com/watch?v=K5gn5iuPZQU&NR=1
>
>Gid de lusede skævøjer vil blive ramt af parasitter der æder dem op indefra.

Folk må selv om, hvilke risico de vælger at udsætte sig for, hvad
enten det er frisk, rå fisk, rå kyliing (ja, det spiser de også i
østen), rå æg, råt kød, osv. Jeg har selv spist frisk yellowtail
sashimi direkte fra en kollegas fisketaske, og det blev jeg ikke syg
og dårlig af. Tværtimod. Levende rejer er også prøvet.

Det ændrer ikke på, at der er en risiko for parasitter, hvis man
vælger at spise sushi af fisk, der ikke har været frosset.

Fra : Mogens

Dato : 26-09-09 10:00

TL wrote:

> [...]
> sashimi direkte fra en kollegas fisketaske, og det blev jeg ikke syg
> og dårlig af. Tværtimod. Levende rejer er også prøvet.

Det eneste jeg sådan set udtrykte håb om var at et eller andet kunne
spise skævøjerne op indefra så de selv kunne føle det på egen krop. Og
helst så det skete langsomt.

Fra : TL

Dato : 26-09-09 10:14

On Sat, 26 Sep 2009 11:00:12 +0200, in dk.kultur.mad+drikke Mogens
<no@mail.com> wrote:

>Det eneste jeg sådan set udtrykte håb om var at et eller andet kunne
>spise skævøjerne op indefra så de selv kunne føle det på egen krop. Og
>helst så det skete langsomt.

Måske "skævøjerne" tilsvarende håber på, at der var nogen, der kunne
stoppe de blegfede stornæser i Danmark i et lille bur, så de kunne
føle det på egen krop.

Fra : N Dude

Dato : 07-10-09 15:41

> Jeg håber ikke, at nogen følger Brians anbefalinger, for så får de nok
> problemer med ormeinfektioner.

Nemlig, kig bare på finnerne!

Bogstaveligt talt halvdelen af landet fik pludselig bændelorm pga af
parasitter fra geder...........................

Fra : N/A

Dato : 26-09-09 08:40

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-09-09 09:48

Mogens skrev:

> Og visse steder i Østen - en samling barbarer er de - serveres
> fisken levende og man skærer små lunser kød af den stadigt
> levende fisk:
> http://www.youtube.com/watch?v=K5gn5iuPZQU&NR=1

Følgende video er mere explicit, og hvis man er medlem af PETA eller
Dyrenes Beskyttelse bør man nok overveje om man overhovedet har lyst
til at se den:

· http://www.youtube.com/watch?v=qjf0DgQw1II

Der er flere ude til højre i “Related videos”, hvis man ikke har fået
set det hele på ovennævnte link.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 27-09-09 01:50

On 26 Sep., 10:47, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk> wrote:
> Mogens skrev:
>
> Følgende video er mere explicit,

Mange af de filmklip, man finder på nettet, er iscenesatte specielt
for at give et sensationelt filmklip.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 27-09-09 02:07

On 26 Sep., 09:39, Mogens <n...@mail.com> wrote:

> Gid de lusede skævøjer vil blive ramt af parasitter der æder dem op indefra.

Nu kender jeg ikke din oprindelse, så det er svært at vælge hvilke
nedladende betegnelser, jeg skal hæfte på dig og din race. Din
nedladende bemærkninger om mennesker fra Asien, taler imidlertid for
sig selv.