Mobil bredbånd (Oister) og Ubuntu
Fra : Jan Birk

Dato : 23-09-09 15:30

Nogle bekendte har købt et mobilt bredbånd fra www.oister.dk og stukket
skidtet i deres Ubuntu 9.04.

De havde TDC mobilt bredbånd før og det virkede fint, hvorfor de
rimeligt vis antog at også Oister ville virke.

Det gjorde det ikke ...

Der er mange umulige beskrivelser på nettet, men jeg har ikke fundet en
som faktisk virker.

Som jeg ser problemet, præsenterer USB-modem'et sig som en block-device
og ikke en seriel device (modem). Det gør den sikkert fordi, der ligger
noget installations fnidder til Windows på USB-sticken.

Men, hvordan kan jeg mon få den til at skifte tilstand fra at være en
block-device til et modem og dermed få en /dev/ttyUSBx????

(I gamle dage, med 3.s modem, hentede jeg et skift-usb-tilstand program
hos Vodapfone, men det funker desværre ikke mere ...)

Pft

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 23-09-09 15:34

Den Wed, 23 Sep 2009 16:29:50 +0200 skrev Jan Birk:
> [...]
>
> Men, hvordan kan jeg mon få den til at skifte tilstand fra at være en
> block-device til et modem og dermed få en /dev/ttyUSBx????

Det ville nok være en hel del nemmere hvis du startede med at fortælle
hvad det er for et modem.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jan Birk

Dato : 23-09-09 20:22

> Det ville nok være en hel del nemmere hvis du startede med at fortælle
> hvad det er for et modem.

Det var vist det jeg forsøgte med www.oister.dk (det er ikke helt klart
hvilken model, men givet en huawei XXXX).

Men spørgsmålet, tror jeg, er mere generelt, nemlig hvordan jeg på
linux/ubuntu skifter mellem block- og seriel device.

På såvel oisters hjemmeside (som i øvrigt kører på tomcat og apache) er
der ingen hjælp at hente, bortset fra en henvisning til en driver fra
Huawei. Denne driver bidrager ikke til en løsning, tværtom.

Jeg kan se at andre i tråden har givet et hint på at skifte tilstand.
Det prøver jeg straks i morgen og vender tilbage.

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 23-09-09 21:16

Den Wed, 23 Sep 2009 21:22:27 +0200 skrev Jan Birk:

> Det var vist det jeg forsøgte med www.oister.dk (det er ikke helt klart
> hvilken model, men givet en huawei XXXX).

Det er mig bekendt de samme som 3 bruger, så samme metode burde
virke.

> Men spørgsmålet, tror jeg, er mere generelt, nemlig hvordan jeg på
> linux/ubuntu skifter mellem block- og seriel device.

Jeg læste det som at du godt kunne gøre det på et 3-modem, men ikke
på en oister ting.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jan Birk

Dato : 23-09-09 21:26

> Jeg læste det som at du godt kunne gøre det på et 3-modem, men ikke
> på en oister ting.

Det er også korrekt, der (altså til 3G i Ubuntu 8,x) brugte jeg en
driver fra Vodafone). I 9.04 virker firma'ets 3'ere uden brug af
Vodafone drivere.

/Jan

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-09-09 15:36

On 2009-09-23, Jan Birk <jan.birk@invalid.null> wrote:

> [...]
>
> Men, hvordan kan jeg mon få den til at skifte tilstand fra at være en
> block-device til et modem og dermed få en /dev/ttyUSBx????

Sidst jeg oplevede dette, handlede det om at tilføje USB-ID'et (kan
findes med lsusb) til en blackliste i USB mass storage driveren (eller
at vente på en officiel kerne, der havde dette med fra fødslen).

--
Andreas

Fra : Jan Birk

Dato : 23-09-09 20:24

> Sidst jeg oplevede dette, handlede det om at tilføje USB-ID'et (kan
> findes med lsusb) til en blackliste i USB mass storage driveren (eller
> at vente på en officiel kerne, der havde dette med fra fødslen).

Den kommer aldrig videre end til at tildele den en sdX device. Jeg
googlede til, at man 'bare' skulle ejecte devicen og så ville
/dev/ttyUSBx devicen komme. Men det sker desværre ikke.

/Jan

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 23-09-09 18:23

On Wed, 23 Sep 2009 16:29:50 +0200
Jan Birk <jan.birk@invalid.null> wrote:

> [...]
>
> (I gamle dage, med 3.s modem, hentede jeg et skift-usb-tilstand
> program hos Vodapfone, men det funker desværre ikke mere ...)

jag@jag-tpr50$ apt-cache search usb modeswitch
usb-modeswitch - mode switching tool for controlling "flip flop" USB
devices jag@jag-tpr50$

//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (apparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : jgaarde <at> gmail <dot> com
<http://www.linkedin.com/in/jacobgaarde>

Fra : Jan Birk

Dato : 23-09-09 20:25

> jag@jag-tpr50$ apt-cache search usb modeswitch
> usb-modeswitch - mode switching tool for controlling "flip flop" USB
> devices jag@jag-tpr50$

Det lyder som det helt rigtige hint. Jeg tester og vender tilbage med et
resultat.

Mange mange tak (og til jer andre for input)

/Jan

Fra : Jan Birk

Dato : 23-09-09 20:25

Fra : Jan Birk

Dato : 24-09-09 16:00

> jag@jag-tpr50$ apt-cache search usb modeswitch
> usb-modeswitch - mode switching tool for controlling "flip flop" USB
> devices jag@jag-tpr50$

Nu kom usb_modeswitch på plads. Nu skal jeg bruge et 'vendor ID' og et
'target ID'.

Med lsusb synes ikke rigtigt jeg får noget, måske target ID.

Hvordan/hvor finder jeg disse oplysninger?

Pft

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 16:03

Den Thu, 24 Sep 2009 16:59:39 +0200 skrev Jan Birk:

> Nu kom usb_modeswitch på plads. Nu skal jeg bruge et 'vendor ID' og et
> 'target ID'.
>
> Med lsusb synes ikke rigtigt jeg får noget, måske target ID.
>
> Hvordan/hvor finder jeg disse oplysninger?

Min lsusb ser sådan ud:

Bus 004 Device 003: ID 056a:0011 Wacom Co., Ltd Graphire 2
Bus 004 Device 002: ID 046d:c30e Logitech, Inc.

Vendor ID 046d er Logitech, 056a er Wacom.

http://listing.driveragent.com/usb/056a

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jan Birk

Dato : 24-09-09 16:46

> Min lsusb ser sådan ud:
>
> Bus 004 Device 003: ID 056a:0011 Wacom Co., Ltd Graphire 2
> Bus 004 Device 002: ID 046d:c30e Logitech, Inc.
>
> Vendor ID 046d er Logitech, 056a er Wacom.

Super og tak.

Mon target så er Device ?

Pft

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 17:07

Den Thu, 24 Sep 2009 17:46:01 +0200 skrev Jan Birk:

> Super og tak.
>
> Mon target så er Device ?

Jeg vil tro der er tallet efter : der er target.

Bus og Device er hvilken USB-port dimsen sidder i.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jan Birk

Dato : 26-09-09 10:59

> Jeg vil tro der er tallet efter : der er target.

Takke, har nu prøvet:

usb_modeswitch -v 12d1 -p 1446 -H (og -R)

(lsusb giver: Bus 001 Device 006: ID 12d1:1446 uawei Technologies Co., Ltd.)

Programmet finder så block devicen (cd-rom) og siger også at den skifter
mode, men kan ikke verificere at det er sket. Det sker heller ikke.

dmesg siger; "Buffer I/O error on device sr1, logical block 0

Nogle ide'er til hvad der ellers kan prøves?

Pft

/Jan

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-09-09 21:02

Jan Birk wrote:

> Som jeg ser problemet, præsenterer USB-modem'et sig som en block-device
> og ikke en seriel device (modem). Det gør den sikkert fordi, der ligger
> noget installations fnidder til Windows på USB-sticken.

Har du monteret et SD kort i modemet?

Jeg bruger selv Oister med Huawei 160G på Ubuntu 9.04 (netbook remix), og
jeg har aldrig dette problem.

--
Jesper Lund

Fra : Jan Birk

Dato : 23-09-09 21:19

> Har du monteret et SD kort i modemet?
>
> Jeg bruger selv Oister med Huawei 160G på Ubuntu 9.04 (netbook remix), og
> jeg har aldrig dette problem.

Super godt spørgsmål. Har lige fået det i hånden og jeg kan ikke se
andet end SIM kortet.

Dog kan jeg - efter adskillelsen, se at det er en model E1550 USB Stick.

Så, svaret er nok et nej, der er ikke noget SD kort monteret i stick'et.
Men, isat optræder det som et cdrom.

/Jan

Fra : Jan Birk

Dato : 23-09-09 21:22