Gæster - hvad skal jeg lave?
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 22-09-09 21:25

Kære gruppe.

Jeg får 7 kolleger på besøg til spisning på fredag. Den oprindelige plan
var, at vi skulle grille - men det er ligesom ved at være lidt for koldt at
sidde udenfor og spise .

Derfor mangler jeg noget inspiration til hvad hovedretten kan bestå af. Til
forret skal vi have lakseroulade, og til dessert en form for æblekage/grød
anrettet i glas med chokolade, kanel og kaffe.

Det primære mål med hovedretten er, at jeg skal lave så lidt som muligt
efter gæsterne er ankommet. Til gengæld er jeg hjemme hele dagen indtil da.
Det må gerne virke lækkert/fint, uden dog at være hverken prangende eller
hverdagsmad .

Nogen forslag?

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 23-09-09 08:18

Jeppe Vestergaard wrote:
> [...]
> Det må gerne virke lækkert/fint, uden dog at være hverken prangende eller

Jeg plejer i tilsvarende situationer at diske op med en gryderet med relativt høj lækkerhedsfaktor.

f. eks cassoulet, cabonades flammandes, coq au vin, boeuf bourgignon.

nogle af dem kræver en del forarbejde - men når gæsterne kommer har man hænderne fri og en dejlig duft i køkkenet.

eksempler:

http://bergholt.net/gastronomi/boeuf-bourguignon-r%C3%B8dvinsbraiseret-oksek%C3%B8d-med-l%C3%B8g-gulerod-og-svampe/
http://www.dr.dk/DR2/Spise+med+Price/Programmer/Program1.htm?image=2
http://www.dr.dk/DR2/Spise+med+Price/Programmer/Program9.htm?image=5
http://www.foodnetwork.com/recipes/carbonade-flamande-recipe/index.html

- jakob

Fra : helle

Dato : 23-09-09 02:08

On 22 Sep., 22:25, "Jeppe Vestergaard" <thism...@isfake.com> wrote:
> [...]
> Det må gerne virke lækkert/fint, uden dog at være hverken prangende eller

Hej Jeppe
Nu er det jo ved at være efterår - så hvad med en omgang osso buco -
der findes talrige opskrifter på nettet, men jeg vil foreslå en med
gode rodfrugter (selleri/gulerod) de smager jo super lige nu!

God fornøjelse
Helle

Fra : Magit Jensen

Dato : 23-09-09 15:38

Jeg er vild med denne opskrift. Nemt når man har gæster.

Hilsen Margit

Mørbradbøf i karry

1 svinemørbrad

½ -3/4 l piskefløde

1 glas hele champignon

bananer

peanuts

Mørbraden skæres ud til bøffer, vendes i mel, salt og peber, og steges let.

De lægges i et fad smurt med olie. Halverede og flækkede bananer svitses

i margarine på en pande og lægges èn på hver bøf. Champignoner fordeles

imellem. Peanuts drysses på. Til sidst piskes fløden til skum (tilsæt en
stor

spsk.fuld mel mens du pisker) og smages til med karry, salt, peber og en

teskefuld sukker. Bredes ud over bøfferne. Fyld ikke fadet helt op. Det

hæver lidt under stegningen. Sættes i ovnen ved 200° ca. ½ time.

Serveres med f.eks. ristet kokosmel, ananas i stykker, rosiner, hakkede

rødbeder - kun fantasien sætter grænser ... og løse ris (vilde ris er fine
til).

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-09 18:40

"Magit Jensen" <hassellunden@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 1 glas hele champignon
> Halverede og flækkede bananer
> svitses i margarine på en pande og lægges èn på hver bøf.

Måske brug af friske champignons (oh gud, kan man virkelig købe dét nogen
steder?) og smør højner oplevelsen en smule?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 24-09-09 11:37

On 23 Sep., 16:38, "Magit Jensen" <hassellun...@mail.dk> wrote:

> Jeg er vild med denne opskrift. Nemt når man har gæster.

Jeg er normalt ikke sart, men dén opskrift får det til at vende sig i
mig. Så hellere friterede græshopper på en centralafrikansk slette!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : TL

Dato : 25-09-09 00:48

On Thu, 24 Sep 2009 10:37:03 -0700 (PDT), in dk.kultur.mad+drikke
Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

>Jeg er normalt ikke sart, men dén opskrift får det til at vende sig i
>mig. Så hellere friterede græshopper på en centralafrikansk slette!

Lad nu være med at pakke det ind - ingen omsvøb, sig hvad du virkelig
mener

ps. jeg er ikke helt uenig...

Fra : Ralph

Dato : 23-09-09 16:30

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> skrev i en meddelelse
> Kære gruppe.

Du kan vel godt grille og så spise inde, eller?

Men til dette forslag kan du også stege bøfferne på panden.

Spørg imorgen om dine kolleger er til oksekød eller kylling. (jeg lider lidt
af urinsyregigt og vil derfor gerne have muligheden for at fravælge oksekød)

Server byg-selv burger med ovnstegte kartofler.

PÅ dagen skræller du kartofler og skærer dem i både.
Bager burgerboller, former bøffer, krydrer kyllingebryst.
Laver chilimayonnaise, dressing, skærer salat, agurker, løgringe, steges
bacon, jalapenos i serveringsskåle - hvad du nu synes, lige inden gæsterne
kommer vender du kartoflerne i olie med de krydderier du synes og lægger dem
i et lag på 2-3 plader, inden forretten serveres tænder du for ovnen, efter
forretten steges bøffer/kyllingebryst og vendes kartofler.
Så kan der hyggesnakkes mens der bygges burger.

PS. alt efter kartoffeltype, ovntemp., smag er der MEGET stor forskel på
hvorlænge kartoflerne skal have, her i huset er de faktisk færdige allerede
efter en ½ time på 225 gC med varmluft

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 24-09-09 11:36

On 22 Sep., 22:25, "Jeppe Vestergaard" <thism...@isfake.com> wrote:

> Nogen forslag?

Denne ret tager "ingen tid" at bikse sammen, og er den lækreste
variant af Stroganoff, jeg har lavet. http://www.hub-uk.com/foodpages07/recip0321.htm

Jeg klarer ikke smøret og udskifter double cream (som man ikke kan få
fat i) med piskefløde. Denne variant nærmer sig orgie, men det skal
prøves - og gentages med lange mellemrum :)

Alfa og omega er, at man overholder tilberedningstiderne. Og ja, der
står *sekunder*, ikke minutter.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-09 08:20

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Så hellere friterede græshopper på en centralafrikansk slette!

Jeg kan oplyse om at friterede græshopper smager ganske fortrinligt.
Hvis der ikke var tabu mod at spise insekter i Danmark, kunne græs-
hopper godt gå hen og blive et hit.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-09-09 00:49

Hej alle.

Det endte med en 2,4 kg's oksebov fra slagteren, som blev stegt i 4 timer
ved 130 grader. Inden da blev den marineret i 24 timer i 1 flaske god rødvin
sammen med i alt ca. 1 kg. gulerødder, porrer, knoldselleri og laubærblade.
Inden den blev sat i ovnen saltede jeg den samt vedlagde nogle tranebær.
Efter stegning kogte jeg det resterende rødvin ind til en kraftig sovs.
Dertil blev serveret aspargeskartofler, grøntsagerne, som både var blevet
marineret og stegt med, samt en grøn salat.

Alt i alt blev det perfekt. Stegen blev taget ud ved 62 grader, og var mør
som smør.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Mogens

Dato : 26-09-09 07:41

Jeppe Vestergaard wrote:
> Hej alle.
>
> Det endte med en 2,4 kg's oksebov fra slagteren, som blev stegt i 4 timer
> ved 130 grader. Inden da blev den marineret i 24 timer i 1 flaske god rødvin
Personligt synes jeg det er spild at bruge god rødvin til marinering.
Plejer at nøjes med en flaske Petrus 1982.
> [...]
> marineret og stegt med, samt en grøn salat.
>
> Alt i alt blev det perfekt. Stegen blev taget ud ved 62 grader, og var mør
Jeg har godt nok aldrig prøvet at servere en rosastegt oksebov, men det
skal prøves næste gang vi får besøg af alderdommen med deres kunstige
gebisser :)

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-09-09 07:45

> Personligt synes jeg det er spild at bruge god rødvin til marinering.
> Plejer at nøjes med en flaske Petrus 1982.

Hehe

> Jeg har godt nok aldrig prøvet at servere en rosastegt oksebov, men det
> skal prøves næste gang vi får besøg af alderdommen med deres kunstige
> gebisser :)

Det kan anbefales. Vi var 7 personer, og alle 2,4 kg. forsvandt hurtigt .

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde