Flytte browser tabs fra én computer til e
Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-08-09 07:22

Okay, her kommer en af de rigtig langhårede:

Jeg har på min stationære PC åbnet noget i stil med 400 tabs i Mozilla
Firefox, fra en side der hedder www.tvtropes.org (kan varmt anbefales i
øvrigt, til alle der er interesseret i fiktion uanset medie), alle
indeholdende artikler som jeg gerne vil læse.

Problemet er, at jeg gerne vil sidde behageligt mens jeg læser dem, og
den kontorstol jeg har stående foran computeren er ikke specielt behagelig.

Nu har jeg så købt en bærbar computer, og med den kan jeg sidde
behageligt i min lænestol (med fusserne oppe på en fodskammel, tilmed!)
og læse den slags artikler.

Men hvordan får jeg flyttet de cirka 400 tabs fra den ene computer til
den anden? Altså på en relativt snedig og doven måde. Jeg ved godt at
jeg rent teoretisk kan sidde og klippeklistre hver URL ned i Notepad,
enkeltvis, og så lave noget search-and-replace for at lave dem om til
klikbare URLer, og så lave det til en webside, og tilgå dem derfra via
min bærbare, og så klikke "open in new tab" de dér cirka 400 gange. Men
det gider jeg altså ikke, da det ville tage flere timer.

Jeg bruger egentlig aldrig bookmarks i Firefox, hvis det har betydning.

Begge computere har rimelige muskler. P4 3GHz m. 2 GB RAM på den
stationære, og Intel Dual-Core 2.1 GHz m. 3 GB RAM på den bærbare.
Windows XP Home på den stationære, XP Pro på den bærbare. Formodentlig
er begge mine Firefox-udgaver fuldt opdaterede.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Leif Neland

Dato : 11-08-09 08:22

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> øvrigt, til alle der er interesseret i fiktion uanset medie), alle
> indeholdende artikler som jeg gerne vil læse.

Hvordan finder du rundt i dem?

> Jeg bruger egentlig aldrig bookmarks i Firefox, hvis det har betydning.

Hvis du nu lærer at bruge bookmarks, så kan du også gruppere dine bookmarks.

Derfor gå ind på hver af dine tabs og bogmærke dem.

Så ville jeg gå på
https://addons.mozilla.org/da/firefox/browse/type:1/cat:22/sort:popular
og hente xmarks
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/2410

"Hvis du bruger Firefox på mere end en computer vil du have Foxmarks.
Installer Foxmarks på alle dine computere, og den vil arbejde ubemærket
i baggrunden og holde dine bogmærker og adgangskoder (valgfrit)
synkroniserede. Foxmarks opbevarer også dine data sikkert i tilfælde af
computerfejl. Hvis du er væk fra din computer, lader Foxmarks dig få
adgang til dine bogmærker online ved at logge på my.foxmarks.com."

Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-09 09:06

Leif Neland skrev:

> Hvis du nu lærer at bruge bookmarks, så kan du også gruppere dine
> bookmarks.

Enig, det kan klart anbefales at bruge bogmærker. Det er
muligt at benytte tags/mærkater på bogmærkerne, så de fx i
dette tilfælde kan påføres mærkater med genre, handling, osv.

> Derfor gå ind på hver af dine tabs og bogmærke dem.

Det er nu ikke nødvendigt. Højreklik på et faneblad og vælg
Bogmærk alle faneblade. Men ok, hvis der skal benyttes
mærkater, skal bogmærkerne alligevel besøges enkeltvis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere til Ubuntu Linux:

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-08-09 09:07

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er nu ikke nødvendigt. Højreklik på et faneblad og vælg Bogmærk alle
> faneblade. Men ok, hvis der skal benyttes mærkater, skal bogmærkerne
> alligevel besøges enkeltvis.

Okay, det prøver jeg, men regn først med tilbagemelding om et par dage.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 17-08-09 16:17

Peter Knutsen skrev:

> Okay, det prøver jeg, men regn først med tilbagemelding om et par dage.

Denne udvidelse kan måske være interessant for dig (har ikke selv prøvet
den):
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/7661

Mikkel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-08-09 09:38

Leif Neland wrote:

> Hvordan finder du rundt i dem?

Jeg lukker dem efterhånden som jeg har læst dem.

> Hvis du nu lærer at bruge bookmarks, så kan du også gruppere dine
> bookmarks.

Når jeg finder en interessant side, emailer jeg dens URL til mig selv.
Så har jeg "bogmærker" liggende i et arkiv jeg selv kan styre og lave
backup af (Mozilla Thunderbird). Er det en side jeg bruger ofte, så
tilføjer jeg den til link-sektionen på min hjemmeside, så jeg hurtigt
kan hoppe derind.

> Derfor gå ind på hver af dine tabs og bogmærke dem.

Det er jo i modstrid med mit ønske om en elegant og tidsbesparende løsning.

> [...]
> computerfejl. Hvis du er væk fra din computer, lader Foxmarks dig få
> adgang til dine bogmærker online ved at logge på my.foxmarks.com."

Hvad koster det i båndbredde? Min bærbare bruger som oftest et indbygget
3G-modem, d.v.s. med forbrugsbegrænsning på 10 Gbit/måned.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Leif Neland

Dato : 11-08-09 12:18

Peter Knutsen wrote:

> Det er jo i modstrid med mit ønske om en elegant og tidsbesparende løsning.

Ok, man kan højreklikke på en tab og bogmærke alle tabs; det vidste jeg
ikke.

> Hvad koster det i båndbredde? Min bærbare bruger som oftest et indbygget
> 3G-modem, d.v.s. med forbrugsbegrænsning på 10 Gbit/måned.

Det ved jeg ikke, men i øvrigt så vil jeg da foreslå at du anskaffer dig
en trådløs router; der er sandsynligvis allerede trådløst i din bærbare;
så kan du køre på din almindelige bredbåndsforbindelse, når du er hjemme
eller på McDonalds , og 3G, når du er andre steder.

Leif

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-08-09 18:33

On Tue, 11 Aug 2009 08:21:52 +0200, Peter Knutsen wrote:

> [...]
> Men hvordan får jeg flyttet de cirka 400 tabs fra den ene computer til
> den anden? Altså på en relativt snedig og doven måde. Jeg ved godt at

Følgende virker i Opera. Ja, jeg ved godt, du ikke har dem åbne i Opera,
men det kan være, FF har en udvidelse magen til. Gem dine åbne sider som en
session, og flyt sessionsfilen til en anden computer.

http://www.markschenk.com/opera/o8intro/index.html

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-08-09 20:50

Christian Bohr-Halling wrote:
> [...]
> men det kan være, FF har en udvidelse magen til. Gem dine åbne sider som en
> session, og flyt sessionsfilen til en anden computer.

Ja, jeg tænkte netop på, at Firefox jo kan huske hvilke tabs der har
været åbne. Hvis jeg lukker computeren ned, mens der er åbne tabs, så
bliver jeg spurgt, næste gang jeg starter Firefox op, om jeg vil køre
videre med den forrige session (altså mine tabs) eller starte forfra.

Soørgsmålet er så bare, hvordan man gemmer sin "session" i Firefox.
Eller måske mere snedigt, om man kan finde det sted på harddisken hvor
den selv gemmer sine oplysninger. For så kan jeg kopiere den fil over på
den bærbare, og snyde den til at tro at det var det, den lavede sidst,
før computeren blev lukket ned (eller før Firefox crashede).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 11-08-09 21:47

Peter Knutsen skrev:

> Soørgsmålet er så bare, hvordan man gemmer sin "session" i Firefox.

Kim Ludvigsen har allerede givet dig svaret: du bogmærker bare alle
faneblade på én gang, og så bliver de gemt alle sammen i en fin lille
mappe, som du selv bestemmer navnet på.

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 12-08-09 07:09

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Kim Ludvigsen har allerede givet dig svaret: du bogmærker bare alle
> faneblade på én gang, og så bliver de gemt alle sammen i en fin lille
> mappe, som du selv bestemmer navnet på.

Eller
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4199

--