MS Windows
briani 27239
Windows XP ser kun halvdelen af min HD
Fra : Spilopmager

Dato : 22-09-09 09:14

Jeg har overtaget en PC, hvor Windows XP er installeret på en 250 GB SATA.
Desværre kan Windows kun se ca. halvdelen.
Mener det er noget med at XP ikke kan se så store diske - og at der skulle
have været oprettet partioner før Windows blev installeret?

XP'en kan jeg ikke geninstallere, da jeg ikke har cd'en.

Hvordan får jeg den sidste plads frigivet?

/Spilopmager

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-09-09 10:15

"Spilopmager" skrev i en meddelelse
> Mener det er noget med at XP ikke kan se så store diske - og at der
> skulle have været oprettet partioner før Windows blev installeret?

Den oprindelige XP kunne ikke klare mere end ca 130 gb - men fra SP1 og
nyere kan den godt bruge større diske - så hvis den ikke er opdateret,
så gør det - men når du ikke kan geninstallere, så har du nok et
problem....

Men hvis du har koden til den - så er det bare at finde en CD af samme
type og installere derfra - det er licencen du betaler for og ikke selv
CD'en.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Rado

Dato : 22-09-09 10:22

On Tue, 22 Sep 2009 10:14:06 +0200, "Spilopmager"
<spilopmager@SLETTEShotmail.com> wrote:

> [...]
>Mener det er noget med at XP ikke kan se så store diske - og at der skulle
>have været oprettet partioner før Windows blev installeret?

XP kan sagtens se store diske og oprette store partitioner (op til 16
TB), men det kræver SP2 eller højere er installeret.

>XP'en kan jeg ikke geninstallere, da jeg ikke har cd'en.
>
>Hvordan får jeg den sidste plads frigivet?

Hvis du ønsker at bevare den XP der er der:

1. lav et image af partitionen på en anden disk, slet partitionen,
opret en ny partition i diskens fulde størrelse, kør XP imaget tilbage
på disken igen. Så har du også en sikkerhedskopi af din XP, hvis den
skulle gå i smadder, eller disken står af.

2. Udvid partitionen med et program der kan gøre dette. Der findes
vist flere, men det eneste jeg kan komme på lige nu er:

http://www.terabyteunlimited.com/bootit-next-generation.htm

Mener prøveversionen er fuldt funktionsdygtig

--
Rado

Religion and science are opposed ... but only in the same sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915

Fra : Jens Jensen

Dato : 22-09-09 10:25

Spilopmager skrev, Den 22-09-2009 10:14:
> [...]
>
> XP'en kan jeg ikke geninstallere, da jeg ikke har cd'en.
>
> Hvordan får jeg den sidste plads frigivet?

Jeg har lignende erfaring fra Windows 2000 Pro.

http://www.svein.dk/WindowsXP/Diskmanagement/atapi_disk_137gb.asp

Når ovenstående er udført, så check at Windows kan se hele disken og
opret derefter en partition på den ledige plads i disk manager (eller
hvad den nu hedder).