Katanaen slår tilbage...
Fra : Morten Stud

Dato : 21-09-09 12:43

Hej allesammen.

Så gik der virkeligt lang tid uden spørgsmål herfra. Det må vist være
et godt tegn :)
Jeg læser lidt med i ny og næ, men det er ikke blevet til så meget i
den senere tid. Derfor et spørgsmål, der sikkert er blevet stillet et
par gange før (men jeg kan ikke finde nogle tråde om det). Jeg læser
denne gruppe via google groups, og har før i tiden haft uendelig stor
glæde af at søge i gamle tråde. Når jeg forsøger det nu, dukker der
slet ingen resultater op. Har de slettet alle de gamle tråde?
Katastrofe.... :(

Anywajs, katanaen lever i bedste velgående, og kører dagligt fra marts
til november. Der dukker af og til lidt "forhindringer" op, men
heldigvis ikke noget, jeg ikke har kunnet klare i lang tid.

Nu har igennem længere tid, gået og brudt hovedet med et problem, og
jeg håber I har nogle kloge ord til mig :)

Jeg oplever ofte at motoren "slår tilbage", når jeg starter. Primært
når den er gennemkold, og det bliver jo kun værre lige for tiden. Det
har kostet 3 reparationer af starterkoblingen - 2 gange med et repsæt
(nye "kugler/cylindre", fjedre og de bolte der holder den sammen med
svinghjulet - en eller flere af disse bolte er knækket alle gange.
Sidste gang kostede det en ny brugt starterkobling fra eBay, som det
blev lidt af en udfordring at få monteret, da den ikke liiige var til
den angivne model, og derfor manglede et hul hist og her. Den kom dog
til at passe perfekt som den gamle. Min motor er forresten en
GSX1100EF (GV71C).

I løbet af sommeren er det ikke noget stort problem. Jeg plejer at
komme om det ved at turne motoren på startknappen med dødemandsknappen
aktiveret, for så at slå den fra når motoren er "i gang". På den måde,
er det sjældent, at jeg bliver udsat for det fæle brag, når den slår
tilbage. Forresten slår den sjældent tilbage, når motoren er
gennemvarm og med høj kompression. I det tilfælde har den bare ikke
kræfter nok til at "blive ved" med at dreje motoren rundt. Igen
hjælper tricket med dødemandsknappen.

Denne situation er jeg bare dødtræt af, og forleden morgen var
batteriet dødt, inden jeg fik liv i den gamle dinosaur (den er godt
nok tung at løbe med :)

Jeg har gennem årene, når jeg har rodet med startmotoren - som har
haft en tendens til at smelte en lodning - har jeg nogle få gange
oplevet, at den efter at være blevet renset med smergellærred, evt.
fået nye kul har performeret meget overbevisende ala en startmotor,
der var fungerede perfekt. Det har dog kun holdt meget kortvarigt, og
er hurtigt vendt tilbage til den ovenfor beskrevne tilstand. Mit
batteri har været skiftet nogle gange undervejs i denne misære, og
yder, så vidt jeg kan gennemskue, helt fint. Lodningen i startmotoren
holder også efter den fik viklet noget ståltråd omkring.... :I

Nogen gode bud på en løsning? Skal jeg bare "blindt" indkøbe en ny
brugt startermotor og håbe på det bedste? Lade en herre som Schnabel
kigge på den, eller måske noget helt andet? Jeg forestiller mig, at
man evt. kunne montere et ekstra batteri (geltypen for en letheds
skyld). Jeg har også tænkt på, om det måske slet ikke er
startermotoren, den er gal med? Kan det have noget med forkert timing
af tændingen at gøre (den kører ellers upåklageligt :) Jeg har læst
andre ejere af denne motor beklage sig, og har tilmed fundet diverse
guides til hvordan man ændrer i sit ledningsnet, så det bliver lette
at lave tricket med dødemandsknappen (noget med at inddrage "dimmer
switchen" eller sådan noget. Så altså ikke noget helt ukendt problem
for modellen

På forhånd tak for hjælpen - håber I alle har haft en god sæson på
landevejene

Morten

Fra : Søren Ottosen

Dato : 22-09-09 14:25

>Jeg oplever ofte at motoren "slår tilbage", når jeg starter. Primært
>når den er gennemkold, og det bliver jo kun værre lige for tiden.

Hej

Tror du ikke der for meget fortænding på?

Søren

Fra : daniel

Dato : 22-09-09 09:19

On Sep 22, 3:24 pm, "Søren Ottosen" <s...@s.dk> wrote:

> Hej
>
> Tror du ikke der for meget fortænding på?
>
> Søren

Det lyder sådan, jeg aner ikke lige hvordan sådan en "moderne" maskine
fungere, men min gamle boxer motor maskine havde alt for meget
fortænding, så smed den mig nemt en halvt meter i luften når jeg
trådte kickstarteren, og da min japaner fra 1972 havde samme problem
(den havde kniksere og ikke elektronisk tænding) var det også noget
med et ordentlig knald og stop...kunne forestille mig hvis den havde
været med starter motor havde den nok kunnet ødelægge detaljerne.
Så mon ikke det er et elektronisk himstergims der er i udu, eller kan
man manuelt regulere det på en Kantana ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-09-09 19:26

Hej Morten.

Nåeh --- Jeg tolkede din tavshed som flid

> [...]
>den angivne model, og derfor manglede et hul hist og her. Den kom dog
>til at passe perfekt som den gamle. Min motor er forresten en

Der er mere end et spørgsmål gemt i det "ene".

Det at motoren slår tilbage kan skyldes tre ting: For høj tænding, for
mager blanding og/eller for få omdrejninger på startmotoren.

Tændingen på Hans Muth's kreation er vi hurtigt ude over.
Den sidder hvor den blev sat fra fabrikken, så med mindre der er tale
om en defekt PU eller tændboks er der ikke meget at komme efter.
Men da den ellers kører normalt tror jeg ikke meget på den årsag.
Det skulle lige være PU'ens afstand til impulsgiveren max. 0,5 mm.
Hvis afstanden er for stor kan det give startproblemer.

Så er der karbureringen: For mager blanding vil få brændstoffet til at
fyre af i en eksplotion mere end i en forbrænding, hvorved den kan
forårsage den beskrevne effekt.
Dovne schnöbler glemmer i regelen at rense karburatorer, af hvilken
årsag tomgangssystemet kan være (oftest er) møget til.
Det vil helt sikkert give startvanskeligheder.
Det burde du under alle omstændigheder få gjort en dag hvor du keder
dig

Så er der starteren selv.
Hvis den roterer med meget lavt omdrejningstal kan den også være en
del af årsagen.
Den historik der er på din starter kunne få mig til at finde en anden
at lege med hvis jeg var i dit sted, men som tidligere antydet, så er
en starter jo en relativt simpel "dims", så det burde være muligt at
holde den i live.

Det at du kan slukke for tændingen og så sætte tænding på når motoren
er oppe på det omdrejningstal starteren kan trække den slører faktisk
også den med for mager blanding, idet motoren når at hive mere
brændstof til sig før den bliver "tvunget" til at fyre det af.

Jeg vil skyde på at det er en kombination af for mager blanding og en
sløv startmotor.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-09 23:00

Lige nøjagtig på EF modellen finders der flere forskellige gearinger på , og
man skal virkelig kikke godt efter for at se forskellen på dem
Og kullene brænder af for et godt ord , når man køber kul , køber man 2 sæt
af gangen , og lodningen smelter tit fordi den kortslutter mod huset
ved det firekantet styr der holder dem vinkelret , og de små fjeder har det
også med at knække , og bare en af disse er på vej sker det omtalte
Når man monteret nye kul skal hele starteren renses og smøres ind igen , så
kan du køre 10-15000 km igen før du skal igang igen
Men først kikker du lige gearingen fra den gamle til den nye for at se om de
er 100 % ens

De rigtige starter er ikke nem at finde mere , dem har Dragbiker købt fordi
de som regel har sat 1428- 1570 ccm og komp 1-15 på den motor ;)

Som har en søn der er storforbruer af dem ;) øhhhh :(
PE

Fra : Armand

Dato : 23-09-09 23:21

Steen Gruby skrev:

> [...]
> brændstof til sig før den bliver "tvunget" til at fyre det af.
>
> Jeg vil skyde på at det er en kombination af for mager blanding og en

Lige en tanke:
Hvis det skál løses med fikumdik og knap-styring, ville dét der
tilsyneladende lyder som et alment problem for dén model/motor så ikke
kunne lade sig løse med et decideret tændings-stilling for opstarten :-/
En sådan ændring vil vel kunne indskydes i tændings kredsløbet og
betjenes med en simpel (koldstarts-)trykknap :-/

> [...]
> at lege med hvis jeg var i dit sted, men som tidligere antydet, så er
> en starter jo en relativt simpel "dims", så det burde være muligt at

Mon ikke at det i den sidste ende er et problem omkring akkumulatorens
kapacitet :-/
At teste v.h.a. startkabler fra familiens/naboens/kammeratens bil (der
burde have batterikapacitet nok) en kold morgen eller to er en
nærliggende metode at teste 'Zukiens eget batteris evner!
Hvis startkabel-tricket hjælper er en frisk eller ligefrem en større
akkumulator (er der noget om at gel-akkumulatorer har lidt mere punch? -
ellers er der en mulighed i et hundedyrt Li-Ion batteri!) nærliggende at
få monteret :-|

--
Armand.
(der godt kan lide at tanke-eksperimentere, men helst ser de enkle

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-09-09 08:16

On Thu, 24 Sep 2009 00:21:24 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>En sådan ændring vil vel kunne indskydes i tændings kredsløbet og
>betjenes med en simpel (koldstarts-)trykknap :-/

Jo, det kan du mene.
Det enkleste ville i givet fald være at stikke den en Ignitech TCIP4
tændboks og stille start tændingen lavere med den.
Der har du det hele i tastaturet for enden af dine fingre ,-)

>Mon ikke at det i den sidste ende er et problem omkring akkumulatorens
>kapacitet :-/

Jo, det kunne også være tilfældet.
Hvis batteriet er halvgående er det selvfølgelig en medvirkende årsag.
Nu ligger der en længere forhistorie på Mortens starter, så noget af
det jeg skrev kan læses som noget indforstået sludder - Det er min
fejl.
De ting PE beskrev er særdeles godt kendt af Morten, måske lige
bortset fra den med de forskellige gearinger - Jeg

Fra : N/A

Dato : 30-09-09 15:06

Fra : N/A

Dato : 30-09-09 15:06

Fra : Stud

Dato : 26-09-09 06:46

On 22 Sep., 20:25, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> Hej Morten.
>
> Nåeh --- Jeg tolkede din tavshed som flid

Hej Steen

Uhaha. Jo, jeg er skam meget flittig og pligtopfyldende ;)

> [...]
> Det vil helt sikkert give startvanskeligheder.
> Det burde du under alle omstændigheder få gjort en dag hvor du keder

Det er jo nok som jeg mistænkte, at der kan være mange forklaringer på
problemet. Heldigvis er det snart efterårsferie, så må jeg dedikere
lidt tid til at få sorte fingre :) Heller ikke nogen dum måde at
spendere nogle dage. Jeg tror faktisk karbureringen er noget mager.
Den pludrer noget fra potten, når jeg motorbremser, og så vidt jeg
husker at have læst herinde, kan det meget vel skyldes mager blanding?

> [...]
> brændstof til sig før den bliver "tvunget" til at fyre det af.
>
> Jeg vil skyde på at det er en kombination af for mager blanding og en

Jeg tror du har ret. Det at den i nogle korte perioder - efter lidt
kærlig pleje, nye kul osv - har ydet helt overbevisende uden at slå
tilbage, får mig også til primært at mistænke starter (batteri). Jeg
vil prøve Armands forslag med bilbatteriet en kold morgen, og så give
starteren noget kærlig pleje eller evt. prøve at skaffe en ny.

Tak for konsultationen :)
Morten

Fra : Stud

Dato : 26-09-09 06:52

On 23 Sep., 00:00, "PE" <x112kvik4u (a) dotcomprik. DK> wrote:
> Lige nøjagtig på EF modellen finders der flere forskellige gearinger på , og
> man skal virkelig kikke godt efter for at se forskellen på dem.....

Hej PE

Kan man ikke se det noget "nummer" på starteren eller lignende? Ellers
kan det jo blive svært at få den rigtige stump i Tyskland.

> [...]
> Når man monteret nye kul skal hele starteren renses og smøres ind igen , så
> kan du køre 10-15000 km igen før du skal igang igen

Ja, og har du ikke et tip der? Kan det ikke gøres billigere end kul
fra MC-nøglen?

> [...]
> de som regel har sat 1428- 1570 ccm og komp 1-15 på den motor ;)
>
> Som har en søn der er storforbruer af dem ;)  øhhhh    :(

Jeg forstår ikke helt. Du mener at starterne er blevet opkøbt pga at
dragracerne er storforbrugere, eller hvordan skal det forståes? Man
skulle tro, at der i så fald efterhånden fandtes et bedre alternativ
til den slatne Skruzuki-starter!?

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-09 16:09

Talte lige med min søn , man kan ikke blande forkerte starter med motoren ,
uden at også at skifte tandkrandsen inde i motoren , og det er der hvor
Dragbikerne er begyndt at købe 1100 starteren
incl tandkransen de passer lige over , og du opnår en anden gearing , men om
det er den ene vej eller den anden , kunne han ikke lige huske

Man bruger jo 1150 EF modellen til Drag og den bliver så hård pumpet , og
det er der man tager livet af start motoren , og for at få nok start strøm
så den ikke slår tilbage bruges der Harley batteri , det er
de eneste der har start strøm nok
Når man så har haft x antal starter i løbet af sæsonen skal den skildes ad
og renses også lejer , for der skal ikke meget skidt deri før den faktisk
ikke kan slæbe sig selv og slet ikke under belastning

Har ikke hørt om andre modeller der skulle passe og da det er ved at være en
ældre herre , så kommer der nok heller ikke nogen

Vi har kun købt orginale og betaler det de koster hmmmm ca 125 kr så vidt
jeg lige husker , vi har dog også prøvet at file andre til , men uden held

PE

Fra : Stud

Dato : 26-09-09 07:01

On 24 Sep., 00:21, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> En sådan ændring vil vel kunne indskydes i tændings kredsløbet og
> betjenes med en simpel (koldstarts-)trykknap :-/

Hej Armand

Der kunne helt sikkert laves noget smart der, hvis det vitterligt er
et problem der er tændingsrelateret. Jeg ved ikke nok om tænding mm.
til at kunne gennemskue det.
Hvis jeg i sidste ende er nødt til at fokusere på tændingen, vil jeg
måske afprøve din tanke - selvom jeg i skrivende stund ikke helt kan
se, hvordan det skulle gøres. Det må man kunne læse sig til :)

> [...]
> akkumulator (er der noget om at gel-akkumulatorer har lidt mere punch? -
> ellers er der en mulighed i et hundedyrt Li-Ion batteri!) nærliggende at

Jeg vil prøve at starte på de gamles bilbatteri en kold morgen. Hvis
det skulle vise sig, at kunne løses med det, kan man så montere et
ekstra batteri sammen med det nuværende? Jeg mener at have læst om den
løsning, men kan ikke lige findet noget om det.

Mvh
Morten

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-09-09 15:10

On Sat, 26 Sep 2009 06:01:14 -0700 (PDT), Stud <studen@gmail.com>
wrote:

Hej Morten.

> [...]
>måske afprøve din tanke - selvom jeg i skrivende stund ikke helt kan
>se, hvordan det skulle gøres. Det må man kunne læse sig til :)

Det tager ca. 10 min. at montere en Ignitech TCIP4 tændingsbox, og fra
da af justeres alt med en PC.

Fra : Armand

Dato : 26-09-09 21:10

Stud skrev:

> [...]
> måske afprøve din tanke - selvom jeg i skrivende stund ikke helt kan
> se, hvordan det skulle gøres. Det må man kunne læse sig til :)

Tændingen tænder før stemplet er i topstilling og med højere
omdrejninger er denne fortænding større.
Når den slår tilbage virker det som den tænder for tidligt (i forhold
til hvad tænding og starter kan præstere).
På de gamle en-cylindrede motorcykler der skulle trædes igang, stillede
man den manuelle tændings-avancering på nul så stemplet ikke blev sendt
baglæns af for tidligt tænding og derved sendte såvel kickstarter som
fører modsatte vej af umiddelbart forinden foretaget bevægelse
(kickstarten), og at nærme sig topstillingen for 'Zukiens
gnist-tidspunktet lige i opstarten er akkurat det samme trick!
Gruby trækker den komplette Ignitech-løsning frem, men i det nye
årtusinde, hvor elektronisk tændingsforskydning bruges i en grad så man
på biler helt har droppet den gamle strømfordeler, burde det være enkelt
at lave et kredsløb som forskyder tændingen de fornødne par grader når
man trykker på en kontakt lige i start-øjeblikket (kontakten kunne i
praksis være et relæ der styredes af starterkontakten) :-/

Men det ER fikumdik - Motorcyklen burde kunne starte ved egen kraft uden
andre tiltag :-|
Til gengæld tyder det på at der ér et problem for dén model, så rette
fikumdik kunne nok hjælpe en og anden 1100'er ejer i den ganske verden :-/

I skrivende stund slår det mig at Suzuki temmeligt længe blev hængende
ved første generation af den elektroniske tænding, hvor man stadig havde
bibeholdt de mekaniske svingklodser bag pick-up pladen til at klare
tændings-svanceringen og at 1100'eren sikkert er på dét plan.
Det kunne være at man (læs: DU!) med et stroboskop skulle kontrollere om
tændingen overhovedet når ned på den laveste stilling, eller om
sving-klodserne evt. måtte hænge lidt dér :-/
Af samme grund kan det tænkes at grundpladen med pick-up'sne kán
justeres i lighed med det gamle knikser-anlæg og derved kan drejes en
enkelt grad tættere på topstilling end originalt, for at gavne opstarten :-/

> [...]
> ekstra batteri sammen med det nuværende? Jeg mener at have læst om den
> løsning, men kan ikke lige findet noget om det.

Gruby har på sin hjemmeside et fornuftigt trick á en direkte "pipline"
af strøm mellem akkumulator og tændspoler - prøv at kigge dér!

Ellers må du ud i at vurdere hvorledes et større batteri vil kunne
sko-hornes ind på plads, evt. undersøge muligheden for at anskaffe et
batteri med større kapacitet trods samme størrelse!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-09-09 21:50

On Sat, 26 Sep 2009 22:09:59 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Tændingen tænder før stemplet er i topstilling og med højere
>omdrejninger er denne fortænding større.
>Når den slår tilbage virker det som den tænder for tidligt (i forhold
>til hvad tænding og starter kan præstere).

Du har ret, men for mager blanding får også forbrændingshastigheden op
på eksplotionsniveau

> [...]
>(kickstarten), og at nærme sig topstillingen for 'Zukiens
>gnist-tidspunktet lige i opstarten er akkurat det samme trick!

Se den med de gamle 1 cyl. med manuel tænding har jeg på det sidste
øvet mig en del i på Velocetten.
Det viser sig at den faktisk har det bedst 4-6 grader før top.
Hvis man kommer for sent er kompressionen på vej ned igen, og så
bliver den mere træg i forbrændingen.
For så lige at tangere den med starterhastigheden, så er et af
trickene ved at starte en 500cc 1 cyl. maskine med magnettænding,
først at "tippe" karburatoren så den løber over, for derefter at træde
den roligt igennem et par gange så den får suget brændstof til sig.
Sidste gang stiller man stemplet i bund lige efter kompression og
træder så helt igennem med fuld vægt på kickstarteren.
Det virker hver gang.
Hvis man er nervøs og ikke træder til slår den baglæns

> [...]
>man trykker på en kontakt lige i start-øjeblikket (kontakten kunne i
>praksis være et relæ der styredes af starterkontakten) :-/

Tro mig - Jeg har prøvet at bygge noget der blot skulle være
omdrejningsbegrænser.
Et hvert tiltag på at gribe ind mellem tændspole og tændboks fører til
konflikt med den tid tændspolerne skal bruge for at lade op til næste
gnist (Dwell Time).
I min jagt på den "lette" løsning faldt jeg over Ignitech.
Med en af deres TCIP4 bokse står du med hele tændingsprocessen i
hånden.
Du kan lave en stabil fortænding der er lig med pulsgiverens
bagflanke, normalt noget med 4-6 grader, og efterfølgende jage rundt
med fortændingen som det passer dig.
Hvorfor tumle med manuelle procedurer når du kan lave det hele
automatisk?
Jeg har til nu benyttet det produkt på mange forskellige "knallerter",
og kun få har voldt problemer - Hver gang uden årsag i Ignitech.

> [...]
>Til gengæld tyder det på at der ér et problem for dén model, så rette
>fikumdik kunne nok hjælpe en og anden 1100'er ejer i den ganske verden :-/

Hmmmmm - Det kan jo virke, så hvorfor ikke finde fejlen )

> [...]
>enkelt grad tættere på topstilling end originalt, for at gavne opstarten :-/

For nu at være helt sikker har jeg kigget i katana 1100's manual.
Det er korrekt hvad jeg skrev til at begynde med.
Der er ingen justeringsmuligheder på PU mht. fortænding, og al
regulering er elektronisk.
Tændingsavancering 10 grader op til 1500 RPM og 32 grader over 3500
RPM.
Altså nul mekanik.

>Gruby har på sin hjemmeside et fornuftigt trick á en direkte "pipline"
>af strøm mellem akkumulator og tændspoler - prøv at kigge dér!

Helt afgjort en mulighed

>Ellers må du ud i at vurdere hvorledes et større batteri vil kunne
>sko-hornes ind på plads, evt. undersøge muligheden for at anskaffe et
>batteri med større kapacitet trods samme størrelse!

Igen - Det har virket - Find fejlen )))

Fra : N/A

Dato : 26-09-09 21:10

Fra : Stud

Dato : 30-09-09 07:13

On 26 Sep., 22:50, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:

-----SNIP-----
> Igen - Det har virket - Find fejlen )))

Hej allesammen

Alt er læst og noteret. Jeg har desværre ikke haft tid og mulighed for
at skrue på dyret, men nu banker efterårsferien snart på døren og så
skal den ha'. Dog fandt jeg idag en fæl utæthed ved én af
indsugningsgummierne (hvad søren hedder de nu, og så i flertal? :) Jeg
syntes tomgangen på det seneste var blevet mistænkelig dårlig, og et
hurtigt sprøjt med dieselstarten afslørede en alvorlig utæthed. Det
forklarer nu nok ikke helt mine startproblemer, men gør det næppe
lettere for det pressede startersystem.

Jeg vender tilbage, når fejlen er fundet :) - jeg kan nemlig heller
ikke lade være at tænke, som Steen skriver ovenfor.

PS. ingen har kommenteret på mit spørgsmål ang. søgninger i gamle
tråde. Er det så uddebatteret, at man ikke orker? Jeg har ikke selv
kunne søge mig til noget, da google groups slet ikke gir nogle
resultater..

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 30-09-09 15:06

Stud skrev:

> [...]
> tråde. Er det så uddebatteret, at man ikke orker? Jeg har ikke selv
> kunne søge mig til noget, da google groups slet ikke gir nogle

Selvom man skulle tro det umuligt, kán det jeg hænde at lige dét emne
hidtil ikke har været på bordet herinde

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-09 16:51

Og nu finder du så nok også en meget fæl pris på dine indsugningsgummier

Hvor mange skal du bruge ?

Kan godt være jeg har noget på lager , da de orginale jo ikke har nogen hul
igemmen ;) alt under 44 mm er jo småt , til vores brug

PE

Men undersøg lige hvad nye koster før jeg skal på lager og søge

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-10-09 07:33

Stud wrote:
> indsugningsgummierne (hvad søren hedder de nu, og så i flertal? :) Jeg

Gummi i flertal må være noget a la gami.

--
vh
Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-10-09 16:02

On Thu, 01 Oct 2009 08:33:15 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

Hej.

>Gummi i flertal må være noget a la gami.

Ja, eller preservativer

Fra : Grunnet

Dato : 01-10-09 16:43

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> On Thu, 01 Oct 2009 08:33:15 +0200, Torben Scheel
> <torben_scheel@hotmail.com> wrote:
>
> Hej.

> Ja, eller preservativer

LOL

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Lohmann

Dato : 01-10-09 13:04

On 30 Sep., 16:06, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Selvom man skulle tro det umuligt, kán det jeg hænde at lige dét emne
> hidtil ikke har været på bordet herinde
>
> --
> Armand.

Jeg har også bemærket det, det er voldsomt irriterende! Og det er
altså ikke fordi tingene ikke har været oppe før. Har f.eks. uden held
prøvet at søge efter tråde, jeg ved, at jeg selv har besvaret.