Indkøb i amerikansk iTunes store
Fra : Esben

Dato : 16-09-09 09:44

http://politiken.dk/tjek/digitalt/article788991.ece

Hmm - er det nu virkelig lovligt. Måske i DK, men er det lovligt i
USA...?!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 09:59

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> http://politiken.dk/tjek/digitalt/article788991.ece
>
> Hmm - er det nu virkelig lovligt. Måske i DK, men er det lovligt i
> USA...?!

Der er et helt andet problem med den metode, som ikke har med
lovligheden ved at købe film/musik at gøre. Der er nemlig "falske"
gavekort i omløb som enten slet ikke virker, eller som er forfalsket
(altså genereret af 3.part uden at Apple har set en krone)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 10:04

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> http://politiken.dk/tjek/digitalt/article788991.ece
>
> Hmm - er det nu virkelig lovligt. Måske i DK, men er det lovligt i
> USA...?!

De danske rettighedshavere vil nok sige at det ikke er lovligt ... de
får jo ikke deres bid af kagen når det går igennem de amerikanske
(MPAA/RIAA)

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-09-09 10:33

> De danske rettighedshavere vil nok sige at det ikke er lovligt ... de
> får jo ikke deres bid af kagen når det går igennem de amerikanske
> (MPAA/RIAA)
>
> /thomas

Så skal de endnu engang til at tænke nyt i den branche og det har de jo
ekstremt svært ved................

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 10:47

> Så skal de endnu engang til at tænke nyt i den branche og det har de jo
> ekstremt svært ved................

enig ... de mister salg på deres manglende kunde/bruger kendskab ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-09-09 11:19

> enig ... de mister salg på deres manglende kunde/bruger kendskab ...
>
> /thomas

Præcis.

Dette trick vil brede sig som ringe i vandet og mange vil sikkert bruge
det med succes.

Om et år ser vi så en flæbende advokat fra antipiratgruppen, som er sur
over at folk henter fra et amerikansk site.............

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 11:22

> [...]
>
> Om et år ser vi så en flæbende advokat fra antipiratgruppen, som er sur
> over at folk henter fra et amerikansk site.............

jeg vil gerne se hvordan han vil forklare at de er pirater selvom de
henter fra en lovlig side og enda betaler for det :)

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-09-09 11:28

> jeg vil gerne se hvordan han vil forklare at de er pirater selvom de
> henter fra en lovlig side og enda betaler for det :)
>
> /thomas

Basalt set svarer det vel til at man ikke vil opgive et rigtigt navn,
når man bestiller bord på en restaurant, men man spiser der og betaler
og er glad?!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 11:31

> Basalt set svarer det vel til at man ikke vil opgive et rigtigt navn, når
> man bestiller bord på en restaurant, men man spiser der og betaler og er
> glad?!

noget i den stil .. problemet er jo at rettigheder til musik og film er
mere end nødvendigt kompliceret skruet sammen ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 16-09-09 11:42

> noget i den stil .. problemet er jo at rettigheder til musik og film er
> mere end nødvendigt kompliceret skruet sammen ...
>
> /thomas

Og hvis din musik er købt under falsk navn, hvordan dokumenterer du så
at musikken er din egen?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 11:48

> Og hvis din musik er købt under falsk navn, hvordan dokumenterer du så
> at musikken er din egen?

nemlig ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-09 11:54

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Og hvis din musik er købt under falsk navn

Hvorfor dog købe musik »i falsk navn«, bare fordi der købes på
amerikansk iTunes?

Der kan da vel også bo en Niels Nielsen [NN] i Colorado ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-09-09 11:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvorfor dog købe musik »i falsk navn«, bare fordi der købes på
> amerikansk iTunes?

Fordi der er flere muligheder fx. film og derudover er det billigere.

Hvorfor købe sine ting i Sverige? Fordi det er billigere........

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-09 12:34

> Fordi der er flere muligheder fx. film og derudover er det billigere.
>
> Hvorfor købe sine ting i Sverige? Fordi det er billigere........

Og du fattede da ikke hvad jeg skrev; man kan da godt købe i eget navn,
men med en amerikansk adresse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-09 20:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvorfor dog købe musik »i falsk navn«, bare fordi der købes på
> amerikansk iTunes?
>
> Der kan da vel også bo en Niels Nielsen [NN] i Colorado ...

Men er det ikke også falsk navn, hvis man angiver sig selv som Niels
Nielsen i Colorado, hvis man er Niels Nielsen i Brønshøj? Alle Niels
Nielsen'er er jo ikke den samme person, så selv om navnet er det samme,
kan det jo godt være en forkert person, man opgiver. Man kalder det jo
"falsk navn", men meningen er jo "forkert person".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-09 05:02

> [...]
> kan det jo godt være en forkert person, man opgiver. Man kalder det jo
> "falsk navn", men meningen er jo "forkert person".

Ikke desto mindre er det jo så /ikke/ falsk navn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-09-09 11:43

> noget i den stil .. problemet er jo at rettigheder til musik og film er
> mere end nødvendigt kompliceret skruet sammen ...
>
> /thomas

Det pudsige ved iTunes Store er at du ikke ret til en skid. Du betaler
for lån af musikken, men ønsker du at videresælge den til 3. part, så er
det ikke muligt.

Ideen er smart, men det virker ikke i real life. Man bør kunne sælge
sine sange til 3. part eller tilbage til Apple.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 11:48

> [...]
>
> Ideen er smart, men det virker ikke i real life. Man bør kunne sælge
> sine sange til 3. part eller tilbage til Apple.

jo, i teorien, men hvordan sikrerr du at du ikke beholder sangene ..
uden DRM ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-09-09 11:56

> jo, i teorien, men hvordan sikrerr du at du ikke beholder sangene ..
> uden DRM ...

Prisen på en sang er jo symbolsk.

Det bedste man kunne gøre var at indlægge en kode i sangene, som var
købt hos Apple og andre steder og så laver en tracker, som registrerer
når de afspilles.

På den måde ville kunstnerne få præcis det der har krav på og samtidig
slipper fx. radiostationer og diskoteker for at lave lister med
afspilningshyppighed - de er i øvrigt aldrig præcise alligevel.

Spørgsmålet er om sangene ikke bare burde være gratis og så satse på det
andet system?!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 11:59

> Prisen på en sang er jo symbolsk.
>
> Det bedste man kunne gøre var at indlægge en kode i sangene, som var
> købt hos Apple og andre steder og så laver en tracker, som registrerer
> når de afspilles.

uh, jeg kan høre ramaskrigene allerede ... de var slemme nok da Apple
startede med "Genius" ...

> [...]
> afspilningshyppighed - de er i øvrigt aldrig præcise alligevel.
>
> Spørgsmålet er om sangene ikke bare burde være gratis og så satse på det

Det er jo det f.eks. ThePirateBay o.l. advokerer for ... men kunsterne
har jo forlængst fundet ud af at der er flere penge i koncerter og
merchandise end der er i selve musikken på cd og/eller download ..

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-09-09 13:01

> [...]
> har jo forlængst fundet ud af at der er flere penge i koncerter og
> merchandise end der er i selve musikken på cd og/eller download ..

Ja men med et trackingsystem tilgodeser du alle - også de små kunstnere,
som måske kun får spillet deres sange sjældent eller i spejderklubben.

Hvis man vil piratkopiering til livs, så må de til at tænke som
brugerne;

folk gider ikke betale for en sang, hvis de kan slippe for det - det er
nemt i dag og derfor kopieres der musik big time.

Man kunne også benytte en slags Shazam, som genkender musikken og dermed
får alt med; uanset om man har rippet en gammel vinylplade eller har
rippet ens gamle CD samling.

Ulempen ved sådan et system er at i det man ikke er på nettet, så
registeres intet.

Har du en last.fm konto i øvrigt?

Last.fm teknologien er jo også ret cool.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 13:18

> Har du en last.fm konto i øvrigt?

jep, men bruger den stort set aldrig ... glemmer at den er der ... og
alt mit musik har jeg jo med mig på min iPhone ...

> Last.fm teknologien er jo også ret cool.

enig ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-09 11:54

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hmm - er det nu virkelig lovligt. Måske i DK, men er det lovligt i
> USA...?!

Og jeg læser:

=
Dermed har man ikke kun adgang til at købe nye tv-serier som Lost,
Heroes og The Office, der endnu ikke er vist i Danmark,
=

I hvert fald de to første serier kører altså i øjeblikket på Dansk TV6,

Men Politiken har måske ikke råd til lidt research ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 12:24

> [...]

> I hvert fald de to første serier kører altså i øjeblikket på Dansk TV6,
>
> Men Politiken har måske ikke råd til lidt research ...

ja det kan da godt være de kører på sbs6 ... men nok 2 eller 3 seasons
bagude ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-09 13:35

> ja det kan da godt være de kører på sbs6 ... men nok 2 eller 3 seasons
> bagude ..

Det aner jeg til gengæld ikke, da det ikke er serier jeg på nogen måde
følger. De ligger jo heller ikke just på Star Trek-niveau .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 13:47

> Det aner jeg til gengæld ikke, da det ikke er serier jeg på nogen måde
> følger. De ligger jo heller ikke just på Star Trek-niveau .

Lost er nu faktisk ret ok .. og indviket ... Heros er smagssag ... The
Office har jeg aldrig set.

Men nu vi er ved serier vil jeg gerne anbefale "The Big Bang Theory" ...
fanstastisk serie ...

/thmas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-09 14:55

> Lost er nu faktisk ret ok .. og indviket ...

Og forvirrende, hvis man bare en sjælden gang komme ind i den.

> Heros er smagssag ...

Den har jeg kun set i oversigten ...

> The Office har jeg aldrig set.

Ditto.

> Men nu vi er ved serier vil jeg gerne anbefale "The Big Bang Theory" ...
> fanstastisk serie ...

Hvordan er den?

Derimod så jeg gerne Rome. Den romerske Republik på det andet
triumvirats tid.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 16-09-09 07:57

On 16 Sep., 14:46, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Men nu vi er ved serier vil jeg gerne anbefale "The Big Bang Theory" ...
> fanstastisk serie ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Man må ikke opfordre folk til at bryde loven:
http://www.cbs.com/primetime/big_bang_theory/video/video.php?cid=501654023&pid=kQyKUK_JMYOgxfWRVwgEAgWql_bx8bBw&category=recent&play=true

Slet ikke når man er regelknepper numero uno!))
Det er dobbeltmoral.
Hvis det var en pirat der kom med opfordringen, så var der jo en hvis
linie i det.,-)
Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 15:18

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Slet ikke når man er regelknepper numero uno!)) Det er dobbeltmoral.
> Hvis det var en pirat der kom med opfordringen, så var der jo en hvis

vil du være så venlig at oversætte ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 16-09-09 07:52

On 16 Sep., 10:44, e...@nospamget2net.dk (Esben) wrote:
> http://politiken.dk/tjek/digitalt/article788991.ece
>
> Hmm - er det nu virkelig lovligt. Måske i DK, men er det lovligt i
> USA...?!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
En ting er ulovlig ved den metode. Det er at købe film som ikke har
haft premiere i DK og kunne afspille dem. Lovgiverne har givet
rettighedshaverne lov til at bestemme den landerækkefølge filmene skal
have premiere i. Og de tidspunkter man må se dem tidligst.

Så en nyudgivet film i USA må vente nogle måneder på at få premiere i
Danmark.

Når filmen har haft premiere i DK, kan det ikke være ulovligt at
afspille dem her. idet selve det at fjerne regionskodekkontrollen ikke
er ulovlig.

Hilsen
jens

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-09 14:59

> [...]

> Når filmen har haft premiere i DK, kan det ikke være ulovligt at
> afspille dem her. idet selve det at fjerne regionskodekkontrollen ikke

En offentlig fremvisning kan vel ikke sammenlignes med en privat, på
eget fjernsyn ... i øvrigt ville det undre mig en del hvis man i USA
udgav film på DVD før den var frigivet til biografvisning i eksempelvis
Danmark ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Horn

Dato : 18-09-09 19:34

> [...]

> Når filmen har haft premiere i DK, kan det ikke være ulovligt at
> afspille dem her. idet selve det at fjerne regionskodekkontrollen ikke

Ja for mig at se er "problemet" at internettet og dermed
download/service mulighederne globale, men at alle stædigt fastholder
nationale retningslinier og at man altid har set at naboens græs er
grønnere I US itunes har de alt det nye - til bedre priser.

Alle kan se de geniale i at dele og udveksle ideer og materiale, men når
det kommer til at dele den største værdi (pengene/goderne) så er det
ikke 'sjovt' at dele mere. Hvem skal man fx sagsøge for at brænde mad af
når en stor del at verden dør af sult hver dag ??

Michael Horn

Fra : Ole V Jensen

Dato : 16-09-09 20:13

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hmm - er det nu virkelig lovligt. Måske i DK, men er det lovligt i
> USA...?!

Det er der ikke noget nyt i, jeg kender flere der har gjort det i et par
år.

mvh
Ole-J

Fra : Esben

Dato : 16-09-09 22:24

Ole V Jensen <not@available.dk> wrote:

> Det er der ikke noget nyt i, jeg kender flere der har gjort det i et par
> år.
>
> mvh
> Ole-J

Det var nu heller ikke fordi det var nyt, men jeg spekulerede over om
Politiken opfordrede til ulovligheder...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-09 05:58

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det var nu heller ikke fordi det var nyt, men jeg spekulerede over om
> Politiken opfordrede til ulovligheder...

Lovlighed ser ikke ud til at tynge Politiken særligt i disse dage *host
host*

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-09 06:50

> Lovlighed ser ikke ud til at tynge Politiken særligt i disse dage *host
> host*

Politiken kommer til at betale forlag og forfatter et passende stort
honorar ... som det sås i sagen om Ritts dagbog.

Drengerøvsbogen kan i øvrigt læses her:

<http://88.80.16.63/leak/jaeger-i-krig-med-eliten-2009.txt>

og det kunne den vist allerede inden Politiken trykte den som et tillæg
til den daglige avis ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle

Dato : 18-09-09 21:14

On 2009-09-17 06:57:40 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Lovlighed ser ikke ud til at tynge Politiken særligt i disse dage *host
> host*

Men man er da vist trodsalt stadig uskyldig indtil det modsatte er bevist!

Politikens største synd er nok misbrug af forlagets ophavsret. Ikke den
dødkedelig sag med "forsvaret". Gab!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-09 21:20

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Men man er da vist trodsalt stadig uskyldig indtil det modsatte er bevist!

korrekt ..