VMwarefusion
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-09-09 18:00

I anledning af Sneleopardens ankomst har jeg givet efter for
VMwarefusions meddelelser om, at der findes en ny version. Den er hermed
hentet. Den gamle version var nr. 1.1 fra 2007.

Min computer er partitioneret i 3 dele: System, data og Windows.

Alle programmer ligger på disken System - oggså den gamle VMware.

Nu vil installationsprogrammet lægge den nye version på disken Data.
Hvis jeg vil vælge disken System, siger installationsprogrammet:

"VMwarefusion kan ikke installeres på denne disk. Du kan kun installere
denne software på den disk, hvor Mac OSX afvikles."

Jeg håber, at jeg har forklaret det tydeligt nok.

Er det mig, VMwarefusion eller Sneleoparden, der er dumme?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-09 18:09

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg håber, at jeg har forklaret det tydeligt nok.
>
> Er det mig, VMwarefusion eller Sneleoparden, der er dumme?

og du er sikker på at systemet rent faktisk ligger på "System" ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-09-09 19:07

> og du er sikker på at systemet rent faktisk ligger på "System" ?
>
> /thomas

Ja, Gud Fader bevar mig vel. Sneleoparden har ikke lagt sig dér, hvor
det gamle system lå.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-09-09 19:21

> Ja, Gud Fader bevar mig vel. Sneleoparden har ikke lagt sig dér, hvor
> det gamle system lå.

Ja, det er så en afprøvet kendsgerning, at jeg har to systemer på
computeren uden at have bedt om det. Jeg mindes ikke, at
10.6-opdateringen spurgte, hvilken disk den skulle vælge. Det har den
vel nok gjort. Men softwareinstallationer vælger altid den disk, hvor
systemet ligger. Men det aktuelle system var jo ikke aktivt, da jeg
installerede. CD-en var startdisk og vælger den partition, der kommer
først i alfabetisk orden.

Det er så held i uheld. Jeg kan køre med det gamle system, til mine nye
Adobe-programer er ankommet.

Når tiden er inde, skal jeg så smide Sneleopardmappen i skraldebøtten og
installere den igen? Eller kan den bare flyttes over på disken System,
idet den gamle systemmappe smides i skraldespanden?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-09 19:37

> [...]

> computeren uden at have bedt om det. Jeg mindes ikke, at
> 10.6-opdateringen spurgte, hvilken disk den skulle vælge. Det har den

jep .. det har den ..

> [...]

> installere den igen? Eller kan den bare flyttes over på disken System,
> idet den gamle systemmappe smides i skraldespanden?

Eh, nej, du kan ikke bare flytte rundt på system mapperne som du har
lyst .. det meste af det egentlige system ligger skjult for det blotte
øje.

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-09-09 20:36

..

> Eh, nej, du kan ikke bare flytte rundt på system mapperne som du har
> lyst .. det meste af det egentlige system ligger skjult for det blotte
> øje.
>

> /thomas

Der skal altså køres en afinstallering og ny installering af
Sneleoparden, når jeg føler, at tiden er inde?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 05:02

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> .

> Der skal altså køres en afinstallering og ny installering af
> Sneleoparden, når jeg føler, at tiden er inde?

næh du kan vel nøjes med at opdatere dit "rigtige" system ..

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-09-09 18:12

> næh du kan vel nøjes med at opdatere dit "rigtige" system ..
>
> /thomas

Jeg mener den sneleopard, som jeg er kommet til at installere på min
data-partition. Den skal jeg have fjernet, når jeg den kommer ind på
partitionen system. Kan man smide den i skraldespanden? Eller skal der
køres en afinstallering?

Det kommer under alle omstændigheder til at vente med at køre på 10.6,
til jeg er sikker på, at Finale kan være med. Lige nu er det meget godt
at have begge systemer til rådighed, så at jeg kan checke programmerne
af.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-09 18:15

> [...]
> data-partition. Den skal jeg have fjernet, når jeg den kommer ind på
> partitionen system. Kan man smide den i skraldespanden? Eller skal der

du kan godt manuelt fjerne alle stumperne ... du skal bare være
forberedt på at mange af stumperne skal fjernes via terminalen.

Der er ingen "uninstall" funktion ..

Alternativt kan du flytte dine data væk og så bare formatere partitionen

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-09-09 21:10

> du kan godt manuelt fjerne alle stumperne ... du skal bare være
> forberedt på at mange af stumperne skal fjernes via terminalen.

Det har jeg ikke forstand på - det med terminalen.

Jeg forstår, at der er flere stumper end dem, der ligger i mappen
system

> Der er ingen "uninstall" funktion ..
>
> Alternativt kan du flytte dine data væk og så bare formatere partitionen

Udmærket. Jeg har tilstrækkeligt med plads på eksterne diske til at tage
et par kopier af arkiverne.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-09-09 21:56

Ove Steen Smidt wrote:
> Udmærket. Jeg har tilstrækkeligt med plads på eksterne diske til at tage
> et par kopier af arkiverne.

Må man så ikke foreslå, du laver en anden opdeling end hidtil. Det
virker helt vildt u-Mac'sk. Med andre ord én partition (og måske en
anden til BootCamp, hvis du virkelig vil).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-09-09 10:30

> Må man så ikke foreslå, du laver en anden opdeling end hidtil. Det
> virker helt vildt u-Mac'sk. Med andre ord én partition (og måske en
> anden til BootCamp, hvis du virkelig vil).

Ja det var jo så et råd fra en kyndig person, jeg fulgte ved
anskaffelsen af min nuværende MacBookPro i anledning af, at jeg for
første gang skulle have mulighed for at have Windows kørende med
VMwarefusion. Det bliver ikke ændret, før jeg næste gang skifter
computer.

Lige nu har det altså vist sig at være meget heldigt, at jeg af vanvare
kan have to versioner OSX liggende.

I sin tid forekom det mig også meningsfuldt, at vdligeholdelse og
reparation af henholdsvis arkiver og software kunne foregå adskilt.

Og det kunne da egentlig være meget hensigtsmæssigt, hvis man fremover
havde mulighed for at teste nye styresystemer uden at tage afsked med
det gamle.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-09 19:16

> [...]

> data-partition. Den skal jeg have fjernet, når jeg den kommer ind på
> partitionen system. Kan man smide den i skraldespanden? Eller skal der

Der kan være usynlige filer, man ikke umiddelbart kan slette. Det
nemmeste vil være at formatere den partition og lægge dine data tilbage
på den. Med mindre altså, du er en ørn til kommandoer i terminalen.

> [...]
> til jeg er sikker på, at Finale kan være med. Lige nu er det meget godt
> at have begge systemer til rådighed, så at jeg kan checke programmerne

Så var installeren måske ikke så dum alligevel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-09-09 21:10

> [...]
> på den. Med mindre altså, du er en ørn til kommandoer i terminalen.

> Så var installeren måske ikke så dum alligevel?

Nu tror jeg ikke, at det var et overlagt udslag af installerens
begavelse. Men jeg glæder mig over, at mit held var bedre end min
forstand i denne sag.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt