Eksternt tastatur med Sneleopard
Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-09 04:57

For mig virker det som om muligheden for at bruge eksternt tastatur på
en MacBook, med ikke mindst det numeriske tastatur, er fjernet med
Sneleopard. Er det rigtigt?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 06:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> For mig virker det som om muligheden for at bruge eksternt tastatur på
> en MacBook, med ikke mindst det numeriske tastatur, er fjernet med
> Sneleopard. Er det rigtigt?

nej

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-09 06:28

> nej

Hvordan får man det så til at virke igen? Uden at gå tilbage til
Leopaden, noget jeg gør inden for få dage, hvis jeg ikke får det til at
'spille' igen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 06:43

> Hvordan får man det så til at virke igen? Uden at gå tilbage til
> Leopaden, noget jeg gør inden for få dage, hvis jeg ikke får det til at
> 'spille' igen.

Har du prøvet at køre keyboard setup assistenten ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 06:44

> Har du prøvet at køre keyboard setup assistenten ?

System -> Library -> CoreServices -> KeyBoardSetupAssistant.app

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-09 09:07

> System -> Library -> CoreServices -> KeyBoardSetupAssistant.app

Fundet, men den vil ikke fungere; jeg kan ganske simpelt ikke åbne
applikationen, så måske skal jeg bare fore 4. gang reinstallere det
hele, i en /clean install/.

Men på min MacMini fungerer tastaturet som det skal. Der er dog stadig
andre problemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 09:34

> [...]
> hele, i en /clean install/.
>
> Men på min MacMini fungerer tastaturet som det skal. Der er dog stadig

så er det nok noget andet og mere galt...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-09 12:33

> så er det nok noget andet og mere galt...

Måske, men nu har en MacMini jo så i modsætning til en MacBook intet
indbygget tastatur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 12:38

> Måske, men nu har en MacMini jo så i modsætning til en MacBook intet
> indbygget tastatur.

og ? .. det har min macbook heller ikke og det virker fint. Også med et
skod PC usb tastatur som blev nædt til atbruge et par dage.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-09-09 05:27

> og ? .. det har min macbook heller ikke og det virker fint. Også med et
> skod PC usb tastatur som blev nædt til atbruge et par dage.

Efter at have lavet en ny /clean reinstall/ virker det. Om det også /på
lidt længere sigt/ virker med QuicKeys må tiden viser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-09 12:46

Per Rønne wrote:
> Efter at have lavet en ny /clean reinstall/ virker det. Om det også /på
> lidt længere sigt/ virker med QuicKeys må tiden viser.

Jeg synes ikke umiddelbart, jeg kan se, hvilket mærke i tastatur, du har
sat til... - Er det et Apple? - Logitech? - Microsoft?

Hvis det er et Apple, burde det virke også uden, at du har måttet
geninstallere det hele....

Er det et Logitech, er der visse problemer med nogle af deres modeller
og både Leopard og SnowLeopard. KeyboardDeamon og Keyboard Setup
assistant kan ikke genkende hele tastaturet, medmindre Logitech
Controlcenter (LCC) er installeret. Den nuværende ver. af LCC er ikke
kompatibel med SnoLeopard, så vi må vente, indtil der kommer en
opdatering fra Logitech. - Hvis du har installeret LCC, bør du
afinstallere det igen.

Microsoft tastaturerne - ComfortCurve og Digital MediaKeyboard 3000
skulle virke out-of-the-box med de tre grundsektioner - grundtastatur,
homeblok og numerisk blok. (De to modeller bruger std. hardwarekode
ligesom Apple). Specialtaster virker måske, men kan ikke programmeres,
hvis ikke MS Intellitype softwaren er installeret.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-09 04:43

> [...]
> sat til... - Er det et Apple? - Logitech? - Microsoft?
>
> Hvis det er et Apple, burde det virke også uden, at du har måttet

Det er et Apple.

> [...]
> ligesom Apple). Specialtaster virker måske, men kan ikke programmeres,
> hvis ikke MS Intellitype softwaren er installeret.

Jeg har et MS-tastatur, der er sat til bl.a. MacMini'en, uden problemer.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-09 11:48

Per Rønne wrote:

> Det er et Apple.

> Jeg har et MS-tastatur, der er sat til bl.a. MacMini'en, uden problemer.

OK, prøv at bytte rudt på de to tastaturer. - det kan jo være, der er
noget galt med Apple tastaturet - fx. USB stikket eller ledningen...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-09 05:48

> OK, prøv at bytte rudt på de to tastaturer. - det kan jo være, der er
> noget galt med Apple tastaturet - fx. USB stikket eller ledningen...

Efter en clean reinstall virker tastaturet nu.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 11-09-09 06:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> For mig virker det som om muligheden for at bruge eksternt tastatur på
> en MacBook, med ikke mindst det numeriske tastatur, er fjernet med
> Sneleopard. Er det rigtigt?

.... det fungerer da glimrende hos mig ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-09 09:07

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... det fungerer da glimrende hos mig ...

Jamen, så må der jo være en eller anden fejl hos mig, med mindre det er
en specifikke model der er problemer med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk