Mac på bærbar
Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 20:18

Kan man installere sit OS Mac på en bærbar, og hvordan gør man det? Jeg
har forsøgt at bruge min Mac installations cd, men der sker ikke noget.
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-09 20:24

Hej,

> Kan man installere sit OS Mac på en bærbar, og hvordan gør man det? Jeg
> har forsøgt at bruge min Mac installations cd, men der sker ikke noget.

Ja, det kan du godt. Det skal bare være en Mac-bærbar, hvis du vil
overholde din aftale med Apple.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 20:30

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Ja, det kan du godt. Det skal bare være en Mac-bærbar, hvis du vil
> overholde din aftale med Apple.

Jamen, jeg har jo betalt for en installations-cd?!
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-09 20:34

Hej,

> Jamen, jeg har jo betalt for en installations-cd?!

Den har du jo også fået?

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 20:55

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Den har du jo også fået?

Jeg har en acer bærbar, hvor jeg har installeret Win Vista og Linux på
harddisken, som jeg selv har partitioneret.

det jeg sprøge om er, om jeg ikke kan installere min OS Leopard på den?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 21:04

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jeg har en acer bærbar, hvor jeg har installeret Win Vista og Linux på
> harddisken, som jeg selv har partitioneret.
>
> det jeg sprøge om er, om jeg ikke kan installere min OS Leopard på den?

nej*

/thomas

* det er det korte svar .. det lange er at det kan du _måske_ men det er
ikke understøttet og sanktioneret af Apple.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 21:08

Jamen, så er det bare sådan. Jeg havde håbet at kunne gøre for at øve
mig videre i Mac, som jeg plejer at gøre, når jeg henter en ny Linux udgave.
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 21:10

> [...]

> mig videre i Mac, som jeg plejer at gøre, når jeg henter en ny Linux udgave.

det er så her Apple synes du skal købe en maskine mere ...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 22:09

Thomas von Hassel skrev:

> * det er det korte svar .. det lange er at det kan du _måske_ men det er
> ikke understøttet og sanktioneret af Apple.

Til dit "måske": hvad kan jeg gøre, selvom Apple ikke sanktionerer det?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 22:10

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Til dit "måske": hvad kan jeg gøre, selvom Apple ikke sanktionerer det?

Google er din ven

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 22:16

Thomas von Hassel skrev:

> Google er din ven
>
> /thomas

Det kune ikke tænkes, du ville give lidt assist udover google?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 22:19

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Det kune ikke tænkes, du ville give lidt assist udover google?

desværre .. 1: jeg har ikke selv rodet med det og 2: min (tidligere) *
tilknytning til en vis branche gør at jeg ikke vil hjælpe med ting som i
sidste ende betyder tabt indtjening.

* ja jeg kunne jo være ligeglad, men sådan er jeg nu engang skruet
sammen.

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 22:21

Jeg mener blandt andet, at det ikke burde være nødvendigt at vi alle
sammen hver for sig skal opfinde alting forfra hver eneste gang, man
støder på noget man ikke lige kan løse.

Derfor: hvis nogen har en ide til, hvordan jeg kan lægge et Mac
styresystem ind på min bærbare, hører jeg meget gerne om hvordan.

Hans

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-09-09 22:25

Hans Houmøller wrote:
> [...]
>
> Derfor: hvis nogen har en ide til, hvordan jeg kan lægge et Mac
> styresystem ind på min bærbare, hører jeg meget gerne om hvordan.

Det er der rigtig mange på der har - søg på Google. Denne gruppe er ikke
det rigtige sted.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 22:50

Peter Farsinsen skrev:

> Det er der rigtig mange på der har - søg på Google. Denne gruppe er ikke
> det rigtige sted.

Kan du fortælle, hvilken gruppe jeg så skal søge i?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 22:52

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Kan du fortælle, hvilken gruppe jeg så skal søge i?

*suk* ... søg på google .. der er masser af artikler der beskriver i
detaljer hvordan man gør ... forudsætningen er dog at din maskine ligner
en mac mht. hvilke komponenter der er brugt ... så det er slet ikke
sikkert der overhovedet kan lade sig gøre ...

/thomas

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-09-09 23:19

Hans Houmøller wrote:

> Kan du fortælle, hvilken gruppe jeg så skal søge i?

Nej. Jeg prøvede på både at hinte og skrive det direkte, men du spørger
i det forkerte forum.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : N/A

Dato : 10-09-09 22:53

Fra : N/A

Dato : 10-09-09 22:53

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-09 04:57

> [...]

> harddisken, som jeg selv har partitioneret.
>
> det jeg sprøge om er, om jeg ikke kan installere min OS Leopard på den?

Ikke lovligt, og ikke medmindre du laver nogle fiksfakserier - og så får
du nok problemer med opdateringer.

Installationsprogrammt vil kun installere på en maskine, hvis denne
indeholder noget hardware, der identificerer den som en Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Jensen

Dato : 11-09-09 16:29

Per Rønne wrote:

> Installationsprogrammt vil kun installere på en maskine, hvis denne
> indeholder noget hardware, der identificerer den som en Mac.

Forkert.

TPM-chippen er ikke til stede i andet end udviklings-platformen Apple
brugte.

Forskellen på en PC og en Mac er idag, at PC'en bruger BIOS og Mac'en
EFI (Det er det software der viser sig INDEN windows/OS X indlæses)

De største hurdles på en Hackintosh er manglen på EFI og ikke mindst at
Grafikkortet ikke har EFI support.

// Per.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-09 17:19

Per Jensen skrev:

> TPM-chippen er ikke til stede i andet end udviklings-platformen Apple
> brugte.

Ikke? Vil det sige at elektronikken ikke er tilstede i min maskine?

Og bare ikke bliver brugt?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 17:28

> Ikke? Vil det sige at elektronikken ikke er tilstede i min maskine?
>
> Og bare ikke bliver brugt?

kun allerførste generation af intel maskiner havde hardwaren ... men den
blev aldrig brugt til noget .. udover at bidrage til en masse FUD fra de
mest paranoide i diverse fora ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 12-09-09 05:27

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> Forskellen på en PC og en Mac er idag, at PC'en bruger BIOS og Mac'en
> EFI

Moderne PCere bruger nu også EFI, som bruges til et BIOS-program. Også
på Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-09-09 12:24

Per Rønne skrev:
> Ikke lovligt

Hvilken lov strider det imod?

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 18:34

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Hvilken lov strider det imod?

aftaleloven.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 10-09-09 22:53

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 20:33

> [...]

> Kan man installere sit OS Mac på en bærbar, og hvordan gør man det? Jeg
> har forsøgt at bruge min Mac installations cd, men der sker ikke noget.

Du bliver nødt til at specificere _hvilken_ bærbar ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 10-09-09 14:31

On 10 Sep., 21:18, Hans Houmøller <hanshoumol...@mail.dk> wrote:
> Kan man installere sit OS Mac på en bærbar, og hvordan gør man det? Jeg
> har forsøgt at bruge min Mac installations cd, men der sker ikke noget.
> Hans
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der er sites på nettet du kan søge efter omkring emnet Hackintosh. Jeg
læste engang om nogen der installerede Linux først og derpå
installerede OS-X fra Linux.
Der er mange forslag og der er flere halvfærdige løsninger og måske en
enkelt success her og der, men der er langt imellem.
Det meste går på at nu har de fået den installeret, men uheldigvis
virker lydkortet eller anden hardware ikke. Og så bliver knklusionen
gerne at hvis du vil køre OS-X, så gør det på en Mac.
Men hvorfor ikke installere UBUNTU hvis du er træt af Windows?
Jeg tvivler på at Apples ønsker om at man ikke må dit og dat vilde
holde i en dansk ret. Jeg tvivler i det hele taget på at de ville
forsøge sig med en sådan retssag. Det er kun mundsvær uden noget at
have det i.IMHO.

Hverken Apple eller Microsoft kan diktere lovene i et dansk
retssamfund. Men i en bananrepublik, kan det måske gå?
Den grundlæggende forbrugerbeskyttelse hedder:"Sælger må ikke begrænse
købers ret over det købte!" Og den eneste dom der har været i EU slog
fast at software var købt og ikke udlejet! Tysk dom. Flere domme har
der ikke været! Og den dom faldt ud til køberens fordel. Dommeren
gjorde gældende at hvis man ville erklære det købte for lejet, så
skulle det ske i købsøjeblikket!
Så ville det lejede og ikke købte komme ind under lejeloven med fuld
support efter lejeloves bestemmelser. Fuld support for funktionalitet
med gratis fejlrettelse.Siden da holdt sælgerne kæft og førte ikke
flere "retssager"
De kan skrive hvad som helst i deres EULA, men om det gælder det de
skriver, skal først prøves i en retssal. Indtil nu står deres EULA-
sager 0-1 i forbrugerens favør!
Det store springende punkt er at de ønsker at sælge og bagefter
påtrykke begrænsninger og lejebetingelser på noget der er foregået som
et gement køb over disken.
Og som sagt har de tabt på det ved den eneste sag der er prøvet. Og
nej du kan selv finde den!

De praktiske grunde er meget mere tungtvejende.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 21:40

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Og som sagt har de tabt på det ved den eneste sag der er prøvet. Og
> nej du kan selv finde den!

er det den her du tænker på:

<http://www.theregister.co.uk/2000/07/11/german_ruling_loosens_ms_lock/>

?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-09 21:45

Lyrik skrev:

> Men hvorfor ikke installere UBUNTU hvis du er træt af Windows?

Ubuntu er en god ting. Jeg har fået det på min arbejdspc, og så med
Outlook i en vmware.

Det er som altid smag og behag, men den passer mig godt. Andre er glade
for Kubuntu, eller Fedora eller en af de andre.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 22:14

Faktisk har jeg kørt ubuntu i flere år, men ville godt prøve Mac ...

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 22:19

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Faktisk har jeg kørt ubuntu i flere år, men ville godt prøve Mac ...

Eh .. du har jo en mac .. hvorfor ikke lege med den .. der er da nemmere
?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-09 07:36

Thomas von Hassel skrev:

> Eh .. du har jo en mac .. hvorfor ikke lege med den .. der er da nemmere

Ubuntu kan også køre på Mac :) DET må være vejen frem

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-09 21:42

Hans Houmøller skrev:
> Kan man installere sit OS Mac på en bærbar, og hvordan gør man det? Jeg
> har forsøgt at bruge min Mac installations cd, men der sker ikke noget.

Sagtens. Det skal bare være en Mac :)

Fra : Lyrik

Dato : 10-09-09 15:05

On 10 Sep., 22:39, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> er det den her du tænker på:
>
> <http://www.theregister.co.uk/2000/07/11/german_ruling_loosens_ms_lock/>
>
> ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Næh det er en ny dom, som indikerer et 0-2 til forbrugeren.

For mange år tilbage læste jeg at MS intentioner med "EULA" var, at
selv om de ikke var juridisk gyldige, så skulle man lade som om de var
det og skrive dem ud for næsen af køberen, som om de var gyldige.
Håbet var så at det ville blive sædvane at rette sig efter dem,
hvorefter de ad åre kunne blive skrevet ind i lov og ret!
De er ikke blevet indskrevet i retssystemet, men de har virket som
"Coca Cola" reklamer, der har fået folk til at tro på deres gyldighed
og fået folk til at slå hinanden i hovedet med "EULA-love!". -har fået
folk til at tro på deres lovmæssighed.

Men det skred på ét punkt, nemlig der hvor de ville prøve at gøre det
til lov og ret i retssalene. Men når dem der tror det er love, vokser
op og bliver jurister, og politikere, så vil de tro det er love og så
ender firmaerne med at regere verden efter deres forgodtbefindende!
Lige nu går det ikke så godt med planen, for der bliver idømt
milliardbøder til de firmaer som vil regere verden hen over hovedet på
befolkningerne.
Der har EU været et bolværk.IMHO.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 22:09

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Næh det er en ny dom, som indikerer et 0-2 til forbrugeren.

nej .. læs artiklen .. det gælder forhandlere af OEM software ... og MS
tabte sagen fordi den pågældende forhandler ikke var registeret partner
og derfor kunne gøre som han ville ..

Generelt er EULA'en mere værd overfor virksomheder .. prøv at læse et
lille stykke papir som hedder "Aftaleloven" .. EULA'en er nemlig en
bindende aftale imellem virksomheder ... overfor forbrugere er det en
anden snak ..

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 10-09-09 15:33

On 10 Sep., 23:20, Hans Houmøller <hanshoumol...@mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Derfor: hvis nogen har en ide til, hvordan jeg kan lægge et Mac
> styresystem ind på min bærbare, hører jeg meget gerne om hvordan.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det får du ikke serveret på et sølvfad, så det kan du godt glemme!
Vi har jo ikke prøvet det! Men et sted hvor du kan søge er YouTube!
Der bliver tingene vist.
Jeg mindes bærbare der har fået det installeret, men det skal være
hardware, der er Mac-drivere til. Så jeg tror du skal regne med at den
hardware der er i din maskine skal være noget hardware som også
befinder sig i en eller anden Mac i forvejen.
Hvad sker der hvis du smider install-skiven i når Ubuntu er oppe og
køre?

Hilsen
Jens

Fra : Hans Houmøller

Dato : 10-09-09 22:53

Lyrik skrev:
> befinder sig i en eller anden Mac i forvejen.
> Hvad sker der hvis du smider install-skiven i når Ubuntu er oppe og
> [...]

Det vil jeg da lige prøve.

Hans

Fra : N/A

Dato : 10-09-09 22:53

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-09-09 21:07

> kun allerførste generation af intel maskiner havde hardwaren ... men den
> blev aldrig brugt til noget .. udover at bidrage til en masse FUD fra de
> mest paranoide i diverse fora ...

Den sidder i min Core Duo iMac. Amit Singh skrev en fin artikel om
chippen: http://osxbook.com/book/bonus/chapter7/tpmdrmmyth/

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Esben

Dato : 18-09-09 10:50

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Den sidder i min Core Duo iMac. Amit Singh skrev en fin artikel om
> chippen: http://osxbook.com/book/bonus/chapter7/tpmdrmmyth/

Dejligt når nogen faktisk har styr på noget!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Lyrik

Dato : 12-09-09 11:58

On 12 Sep., 19:34, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> aftaleloven.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Man indgår ikke bindende aftaler på den måde at en sælger strør om
sig med sine ønsker, hvorpå køberen er juridisk bundet.

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 19:11

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Man indgår ikke bindende aftaler på den måde at en sælger strør om
> sig med sine ønsker, hvorpå køberen er juridisk bundet.

måske .. det skal en domstol tage stilling til hvis/når en sag kommer så
langt.

Fakta er bare at _alt_ software bliver solgt med en EULA som på den ene
eller anden måde begrænser brugerens råderet over software. F.eks. er
det meste software ikke _solgt_ men derimod _licensieret_ .. dvs. du
køber retten til at bruge "produktet" under visse villkår.

/thomas

Fra : Esben

Dato : 18-09-09 10:50

> [...]
> det meste software ikke _solgt_ men derimod _licensieret_ .. dvs. du
> køber retten til at bruge "produktet" under visse villkår.

HAr vi ikke lige haft den her diskussion i gruppen? Og var konklusionen
ikke at softwareproducenterne meget gerne vil have os til at opfatte det
som lov, men at der ikke er noget her i EU, der giver det den status?!
Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-09 10:54

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> som lov, men at der ikke er noget her i EU, der giver det den status?!
> Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

korrekt ... men hvis der en dag kommer en lov der tilsidesætter
EULA'erne så er det en bombe under hele software markedet ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 18-09-09 12:39

> korrekt ... men hvis der en dag kommer en lov der tilsidesætter
> EULA'erne så er det en bombe under hele software markedet ...
>
> /thomas

Du mener at hvis det ikke gjaldt i USA ville SW-industrien være fucked,
eller hvordan skal det forstås?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-09 12:44

> Du mener at hvis det ikke gjaldt i USA ville SW-industrien være fucked,
> eller hvordan skal det forstås?

noget i den stil .. men i USA er EULA og Shrinkwrap licenses status
heller ikke klokkeklar. Det er bla. derfor Psystar sagen ville have
været meget interessant ... netop fordi Psystar siger at EULA og
Shrinkwrap licenser ikke er "enforceable"

/thomas

/thomas