Jeg har fået et system som jeg slet
Fra : Niels poulsen

Dato : 10-09-09 11:01

Jeg er måske den enste som ønsker mig tilbage til de gamle dage den gang
hvor der var system 6 som var et 8 bit system men nu har jeg fået et 24
bit system menet mod min vilje det var den gang hvor nok med 40 mb nu er
det ikken en gang nok med 80 gb

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-09-09 11:05

Niels poulsen <nisse_885@hotmail.com> writes:

> [...]
> et 24 bit system menet mod min vilje det var den gang hvor nok med 40
> mb nu er det ikken en gang nok med 80 gb

Jeg har en Quadra800 + PowerBook 165 du kan købe for hvad der svarer
til prisen for en Mac Pro

Jeg kan også leverer en MacClassic med 40MB harddisk og system 6.0.2 i
rom.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 10-09-09 12:28

Niels poulsen wrote:
> [...]
> hvor der var system 6 som var et 8 bit system men nu har jeg fået et 24
> bit system menet mod min vilje det var den gang hvor nok med 40 mb nu er

Begge dele er alligvel billigere end de gamle, så hvad er problemet ?

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-09 12:36

Jesper Hartoft wrote:

> Begge dele er alligvel billigere end de gamle, så hvad er problemet ?

Som jeg læser Niels' indlæg, så synes han, at det efterhånden er blevet
så kæmpestort, kompliceret og uoverskuelig, så det knap er til at finde
ud af for ganske almindelige daglige brugere.

- Faktisk kunne jeg da også af og til ønske mig, at der fandtes en 'Mac
OS X Lite' med de mest basale dele, som ville være lige til at gå til i
det daglige til fx. kun lidt TB og lidt internet surf og mail. - Men det
kan man altså bare ikke med OS X. Vælger du 'speciel' i installering og
fravælger noget udover de forskellige sprogpakker, kan det gå rivegalt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 14:33

> [...]
> OS X Lite' med de mest basale dele, som ville være lige til at gå til i
> det daglige til fx. kun lidt TB og lidt internet surf og mail. -

Det hedder en iPhone ...

> Men det
> kan man altså bare ikke med OS X. Vælger du 'speciel' i installering og
> fravælger noget udover de forskellige sprogpakker, kan det gå rivegalt...

Det findes allerede . du kan lave en bruger med "parental controls" og
kun åbne for de programmer der er behov for ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-09 22:55

Thomas von Hassel wrote:

> Det hedder en iPhone ...

- Et ubrugeligt stykke legetøj - kun for legesyge børn og andre barnlige
sjæle...

> Det findes allerede . du kan lave en bruger med "parental controls" og
> kun åbne for de programmer der er behov for ...

Ja, ja, men det gør jo ikke systemet slankere...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 22:59

> - Et ubrugeligt stykke legetøj - kun for legesyge børn og andre barnlige
> sjæle...

Den lader vi lige stå et øjeblik ... fordi det er bare "leg og pjat"
hvis man står på gaden og skal finde en adresse .. eller se på et kort
om man er i den rigtige sidegade til Fredriksberg Alle. Eller lige skal
se i sin mailbox om den kontaktperson man har korreponderet med nu også
skrev det rigtige tidpunkt.

Bare fordi _du_ ikke forstå et produkt er det ikke "ubrugeligt" ...

> Ja, ja, men det gør jo ikke systemet slankere...

for _brugeren_ gør det da .. hvis man af den ene eller den anden grund
ikke vil/kan/bør overskue mere end man har brug for ...

Fra : KentBM

Dato : 11-09-09 20:24

Thomas von Hassel skrev:
> [...]
> om man er i den rigtige sidegade til Fredriksberg Alle. Eller lige skal
> se i sin mailbox om den kontaktperson man har korreponderet med nu også
Du skyder jo over målet.

Det Erik har brug for er en iTouch. Der er både mail og iCal. iTouch kan
bruges alle steder, hvor der er et hotspot. Fuldstændig som den letvægts
udgave Erik efterlyser.

Og så koster en 8GB version kun kr. 1399.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 21:04

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
> udgave Erik efterlyser.
>
> Og så koster en 8GB version kun kr. 1399.

heh ... nej, det er stadig "legetøj som igen seriøse mennesker bør bruge
tid og penge på"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-09 22:37

KentBM wrote:
> [...]
> udgave Erik efterlyser.
>
> Og så koster en 8GB version kun kr. 1399.

Muligt, men jeg skal ikke have hverken den ene eller af dem... For mig
er og bliver både iPod og iPhone legetøj. Desuden er de, - som jeg før
har skrevet, - ubrugelige for blinde og svagtseende...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 22:44

> Muligt, men jeg skal ikke have hverken den ene eller af dem... For mig
> er og bliver både iPod og iPhone legetøj.

Du glemmer at tilføje "... for dig"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-09 23:19

Thomas von Hassel wrote:

> Du glemmer at tilføje "... for dig"

Thomas, jeg gider ikke den diskussion én gang til. - Touch phones og mp3
afspillre er blevet vejet og fundet for let af alle vore hjælpemiddel
testere, - og så er det hamrende ligegyldigt, om der står Apple, Asus,
HP, Creative eller HulaBula!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 07:14

> [...]
> afspillre er blevet vejet og fundet for let af alle vore hjælpemiddel
> testere, - og så er det hamrende ligegyldigt, om der står Apple, Asus,

og så: "... for jer"

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-09-09 23:18

Erik Richard Sørensen wrote:

> - Et ubrugeligt stykke legetøj - kun for legesyge børn og andre barnlige
> sjæle...

Jeg gentager lige mig selv. Suk!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-09 07:33

Erik Richard Sørensen skrev:

> - Et ubrugeligt stykke legetøj - kun for legesyge børn og andre barnlige
> sjæle...

Pjat, man kan få en 5250 emulator, og så kan alle mine kollegaer sagtens
få resten af dagen til at gå.

De ville nok være glade for et eksternt tastatur, dog.

> Ja, ja, men det gør jo ikke systemet slankere...

Der er vel plads nok på disken. Hvad man ikke kan se har man ikke ondt af.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-09 00:20

> - Et ubrugeligt stykke legetøj - kun for legesyge børn og andre barnlige
> sjæle...

Det er vigtigt at bevare sit indre barn
Som Steve Jobs engang citerede i en tale ved en afgangseksamen: "Stay
hungry, stay foolish".

> Ja, ja, men det gør jo ikke systemet slankere...

Det er jo flintrende ligegyldigt i dag. Harddiske er på hundredevis af
GB. Når harddisken er ved at være fyldt, er det alligevel ved at være på
tide at få en ny computer, og så er harddisken pludselig fire gange så
stor.
Det er den teknologiske udvikling. Jeg kan huske, da internettet
var nyt for almindelige mennesker. Da gik man meget op i, at man ikke
måtte sende i HTML på usenet og e-mail. Man skulle bruge "plain text".
Man måtte ikke sende grafik eller billeder og alt muligt. Det fyldt for
meget og tog for lang tid med de langsomme forbindelser dengang. Når
nogen forbrød sig mod dette, blev der slået hårdt ned på dem. Det er der
slet ikke nogen, der brokker sig over mere. I dag er forbindelserne så
hurtige, at det er flintrende ligegyldigt. Vi henter gladeligt
opdateringer på 100 MB i løbet af et minut eller to. Det er fem gange så
meget som harddisken i min første computer!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-09 00:55

Henrik Münster wrote:
> [...]
> GB. Når harddisken er ved at være fyldt, er det alligevel ved at være på
> tide at få en ny computer, og så er harddisken pludselig fire gange så

Nja... helt ligegyldigt synes jeg nu ikke, det er... Hvis du har flere
prograpakker, der fylder både 10gb og 20gb, så kan du hurtigt fylde en
disk op. - Eller du arbejder med meget store lyd- og/eller videofiler. -
Det er da ikke usædvalig, at jeg arbejder i lydfiler på 18-20gb pr./stk.

> [...]
> opdateringer på 100 MB i løbet af et minut eller to. Det er fem gange så
> meget som harddisken i min første computer!

Tja... en 9600bauds modem var jo store sager dengang..-) - Og så kom
14,4. - Det var en revolution... 28,8, 33,6 og 56k, - så kunne det da
ikke blive hurtigere. - Og nu sidder jeg med en 25mbits linie, der
henter 150-200mb/min. - Og folk dømte mig fuldstændig fra forstanden, da
jeg købte en bærbar - og så endda med _80mb_ harddisk... - sådan én kan
nu ikke engang rumme _1_ lydfil på 3 min. ved 96khz sampling...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels poulsen

Dato : 12-09-09 16:09

> [...]
> kan man altså bare ikke med OS X. Vælger du 'speciel' i installering og
> fravælger noget udover de forskellige sprogpakker, kan det gå rivegalt...

Nu er jeg rimlig tilfreds med mit system X 6.1 men det er for stort (det
fylder for meget)!!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-09 19:38

Niels poulsen wrote:

> Nu er jeg rimlig tilfreds med mit system X 6.1 men det er for stort (det
> fylder for meget)!!

Ja, OS X fylder rimelig meget. - Men du kan 'slanke' det lidt - ret
meget faktisk ved at fjerne de overflødige sprogpakker med tilhørende
Unicode skrifter. De asiatiske sprog fylder faktisk temmelig meget, og
ved at slette dem, får du 3-4gb frigjort. Behold kun dansk og engelsk,
så får du heller ikke problemer med at få adgang til multisprogs
hjemmesider.

Der findes flere programmer, der kan rense systemet for de ekstra
sprogpakker. De bedste er 'Monolingual' og 'iCleanLanguage'. Fjern kun
ét sprog ad gangen, så risikerer man ikke at gøre skade.

Monolingual 1.4.1 (freeware) ****
Remove unwanted language resources from OS X and installed apps.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13031
iCleanLanguage 1.2 (freeware) ikke vurderet endnu i den nye version
Safely removes unwanted language files, freeing up disk space.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10914672

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 21:03

> [...]
> iCleanLanguage 1.2 (freeware) ikke vurderet endnu i den nye version
> Safely removes unwanted language files, freeing up disk space.

endnu et program som hører under kategorien "dimserier" ... lad være med
mindre du virkelig har brug for plads ...

=thomas

Fra : Niels poulsen

Dato : 13-09-09 08:04

> [...]
> iCleanLanguage 1.2 (freeware) ikke vurderet endnu i den nye version
> Safely removes unwanted language files, freeing up disk space.

Min musik fylder for meget hvis der en en eller anden måde som jeg kumme
opritte en sti til til min ek terne hd gemmen Ituner så ville jeg værre
en glad mand

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-09 08:25

Niels poulsen <nisse_885@hotmail.com> wrote:

> Min musik fylder for meget hvis der en en eller anden måde som jeg kumme
> opritte en sti til til min ek terne hd gemmen Ituner så ville jeg værre
> en glad mand

det kan du ...

Indstillinger -> Avanceret -> iTunes Media Folder Lokation

Giv den en mappe på din eksterne disk.

når den er ændret så kan du sige "File -> Library -> Organise Library

og ving af i "Consolidate Files" .. så flytter den alt dit musik til den
nye mappe

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-09 21:40

Niels poulsen skrev:
> [...]
> hvor der var system 6 som var et 8 bit system men nu har jeg fået et 24
> bit system menet mod min vilje det var den gang hvor nok med 40 mb nu er

Prøv du at køre Youtube på sådan en maskine - ikke sjovt :(