Front Row hakker ved DVD
Fra : KentBM

Dato : 09-09-09 22:17

Når jeg bruger Front Row til at vise en DVD-film, så hakker både billed
og lyd. Jeg er næste sikker på, at det er startet i forbindelse med
installation af Snow Leopard.

Jeg læste et sted, MacBook 2.1, som er udstyret med GMA950 grafikkort
ikke kan udnyttet alle funktioner i SL, men der for skal Front Row vel
ikke blive dårligere?

Afspilning i DVD-afspiller kører uden problemer, men det er jo Front
Row, som starter når filmen skubbes ind. Løsningen kunne selvfølgelig
være, at smide Front Row i skraldespanden, men måske er der andre løsninger?

Jeg kan ikke finde nogle indstillinger til Front Row, som kan have
indflydelse.

--

Kent

Fra : Jan Hjørdie

Dato : 10-09-09 11:19

On 9 Sep., 23:17, KentBM <kentF_JERNmagnus...@aim.com> wrote:
> [...]
> være, at smide Front Row i skraldespanden, men måske er der andre løsninger?
>
> Jeg kan ikke finde nogle indstillinger til Front Row, som kan have

Jeg har også lige fået smidt Snow Leopard på min Mac Mini. Havde ingen
problemer før, og har nu også en hakkende Front Row.
Jeg har læst flere steder at det er et kendt problem.
Måske det er rettet i den kommende bug fix release som lige er sendt
til udviklerne til test

Hilsen
Jan Hjørdie

Fra : jagge

Dato : 10-09-09 21:00

Jan Hjørdie <janhjordie@gmail.com> wrote:

> [...]

Hej

Lige en kommentar. Sådan gør frontrow også ved mig med 10.5. Den kan
simpelthen ikke afvikle DVD'er ordentligt og det er vel og mærke på en
macbook intel af ret ny dato.

Når jeg spiller DVD'erne via dvd player kører det fint.

Frontrow er et af Apples pinlige eksempler på at de også smider ufærdige
produkter på gaden. At det så stadig kan være et problem med leopard er
jo endnu mere pinligt.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 21:04

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Frontrow er et af Apples pinlige eksempler på at de også smider ufærdige
> produkter på gaden. At det så stadig kan være et problem med leopard er

gør som mig (og andre) og rip dvd'erne og læg dem i iTunes .. så spiller
de fint i frontrow ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-09-09 08:01

> gør som mig (og andre) og rip dvd'erne og læg dem i iTunes .. så spiller
> de fint i frontrow ...

Tak for det tip.

Meget brugervenligt fra Apple af at man skal rippe ens DVD'er for at se
dem.

Det er lidt pinligt synes jeg, og skæmmer det strømlinede indtryk.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 08:18

> Tak for det tip.
>
> Meget brugervenligt fra Apple af at man skal rippe ens DVD'er for at se
> dem.
>
> Det er lidt pinligt synes jeg, og skæmmer det strømlinede indtryk.

jeg prøvede faktisk med en DVD i går inden opdatewring til 10.6 og det
kører fint i Frontrow .. på en gammel Intel mini enda ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-09-09 09:14

> jeg prøvede faktisk med en DVD i går inden opdatewring til 10.6 og det
> kører fint i Frontrow .. på en gammel Intel mini enda ...

Og hvad kan jeg bruge det til. Jeg går ud fra at du ikke anfægter at det
ikke funger ordentligt hos mig.

I bedste fald betyder det at frontrow fungerer med nogle modeller, det
synes jeg ikke er noget Apple kan være stolt af.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 09:34

> Og hvad kan jeg bruge det til. Jeg går ud fra at du ikke anfægter at det
> ikke funger ordentligt hos mig.

næh, jeg tror skam på dig .. jeg siger bare at det åbenbart ikke er et
generelt problem, eller også er det lokaliseret til visse maskiner ...

> I bedste fald betyder det at frontrow fungerer med nogle modeller, det
> synes jeg ikke er noget Apple kan være stolt af.

Man kunne jo fortælle det til Apple ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-09-09 10:05

Fra : jagge

Dato : 11-09-09 10:05

> Man kunne jo fortælle det til Apple ...
>
> /thomas

Johhh jeg er ikke så naiv at de rent faktisk lytter. Jeg er glad for
platformen men nogle gange går det for hurtigt. Jeg har haft en del
problemer med mail også, men de ser nu ud til at være forsvundet sikket
takket være diverse systemopdateringer.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 10:11

> Johhh jeg er ikke så naiv at de rent faktisk lytter.

Det gør de faktisk ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-09 08:21

jagge skrev:

> Tak for det tip.
>
> Meget brugervenligt fra Apple af at man skal rippe ens DVD'er for at se
> dem.
>
> Det er lidt pinligt synes jeg, og skæmmer det strømlinede indtryk.

Det er ikke fordi OS X skal tygge lidt på skiven mens FrontRow kører?
Gælder det også hvis den har været i et stykke tid?

Fra : jagge

Dato : 11-09-09 09:14

> Det er ikke fordi OS X skal tygge lidt på skiven mens FrontRow kører?
> Gælder det også hvis den har været i et stykke tid?

Altså jeg har set et helt afsnit af lost på den måde, indtil det gik op
for mig at hvis jeg afspillede via dvd player var kvaliteten noget
bedre. Det var noget af en overraskelse da jeg fuldstændig gik ud fra at
det var samme motor.

Så det virker ikke godt nok.

God ide, dårlig implementering.

MVH

Jakob

Fra : KentBM

Dato : 11-09-09 21:02

Thomas von Hassel skrev:
> gør som mig (og andre) og rip dvd'erne og læg dem i iTunes .. så spiller
> de fint i frontrow ...
Hvad bruger du? Handbrake? Og hvis det er tilfældet, hvilken kvalitet?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 21:08

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Hvad bruger du? Handbrake? Og hvis det er tilfældet, hvilken kvalitet?

handbrake, AppleTV preset, dog med interlacing til "fast" og 3200 i
bitrate. Det giver filer som jeg ikke kan skælne fra den org. dvd
medmindre jeg går til fjernsynet med en lup.

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 11-09-09 21:33

Thomas von Hassel skrev:
> handbrake, AppleTV preset, dog med interlacing til "fast" og 3200 i
> bitrate. Det giver filer som jeg ikke kan skælne fra den org. dvd
> medmindre jeg går til fjernsynet med en lup.
Interlacing? Er det punktet Deinterlace?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 21:59

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Interlacing? Er det punktet Deinterlace?

jep ... naturligvis ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 21:59

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Interlacing? Er det punktet Deinterlace?

det hjælper så at have masser af processor kerner at smide efter det ..
ellers tager det et par timer pr. film

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 11-09-09 22:11

Thomas von Hassel skrev:
> det hjælper så at have masser af processor kerner at smide efter det ..
> ellers tager det et par timer pr. film
Nu laver jeg forsøget. Det er jo kun en MacBook 2.1 på 2GHz. Og hvis det
så er for tåbelig, så ryger Front Row ud. Og så bruger jeg DVD-afspiller
direkte i stedet for.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-09 22:30

> gør som mig (og andre) og rip dvd'erne og læg dem i iTunes .. så spiller
> de fint i frontrow ...

Det er måske ved at være det, man gør? Jeg kan se i TidBITS' omtale af
Mac OS X 10.6.1, at de anser det for oldnordisk at sætte en DVD-film i
computeren for at se den. De synes, at det eneste rigtige er at rippe
den. Det giver bl.a. mindre støj fra drevet. Jeg kunne også forestille
mig, at det giver længere batteritid på en bærbar, men det er måske bare
mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 22:36

> Det er måske ved at være det, man gør?

Det er det jeg gør ..

> [...]
> den. Det giver bl.a. mindre støj fra drevet. Jeg kunne også forestille
> mig, at det giver længere batteritid på en bærbar, men det er måske bare

nej det passer meget godt .. der skal strøm til at svinge en skive rundt
i 2 timer ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 12-09-09 08:20

> nej det passer meget godt .. der skal strøm til at svinge en skive rundt
> i 2 timer ...

Ehh og skiven skal ikke dreje rundt når man ripper den ?

Hvor lang tid tager det dig at rippe en DVD ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 18:32

> Ehh og skiven skal ikke dreje rundt når man ripper den ?
>
> Hvor lang tid tager det dig at rippe en DVD ?

mellem 30-45 min. .. og besparelsen får du jo når du har rippet dine
film og vil se dem i toget/flyet etc.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 12-09-09 08:20

> [...]
> den. Det giver bl.a. mindre støj fra drevet. Jeg kunne også forestille
> mig, at det giver længere batteritid på en bærbar, men det er måske bare

Jeg kan ikke forestille mig at der ikke er et vist kvalitetstab når den
rippes ?

Sorry men det med at rippe en DVD for at se den er da mest for nørder,
jeg kunne godt finde på det, men det kræver lidt viden og ekstra tid.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-09 08:24

jagge skrev:

> [...]
>
> Sorry men det med at rippe en DVD for at se den er da mest for nørder,
> jeg kunne godt finde på det, men det kræver lidt viden og ekstra tid.

Æh, i vore dage er det dejligt nemt bare at have en 5 Gb ISO liggende på
harddisken - det tager ikke lang tid at lave.

Fra : KentBM

Dato : 12-09-09 18:14

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Æh, i vore dage er det dejligt nemt bare at have en 5 Gb ISO liggende på
> harddisken - det tager ikke lang tid at lave.
Så er vi vist tilbage til Thomas Von Hessels svar tidligere "det hjælper
så at have masser af processor kerner at smide efter det ..
ellers tager det et par timer pr. film"

Det er altså ikke hurtigt. Og min MacBook er åbenbart bare for langsom.
Den rippede film hakker også i Front Row. Så ud med det program og så
bruger jeg DVD-afspiller eller min gamle stationære Windows XP maskine i
stedet for FR.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 18:32

> [...]

> Den rippede film hakker også i Front Row. Så ud med det program og så
> bruger jeg DVD-afspiller eller min gamle stationære Windows XP maskine i

Det tager kun lang tid/eller meget processor kraft hvis du rekoder den
til .m4v format .. hvis du bare ripper dvd'en uden at rekomprimere tager
det ikke så lang tid ... men så fylder det også det mere ..mellem 5-8 GB
pr. film

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 12-09-09 19:41

Thomas von Hassel skrev:
> [...]
> til .m4v format .. hvis du bare ripper dvd'en uden at rekomprimere tager
> det ikke så lang tid ... men så fylder det også det mere ..mellem 5-8 GB
Jeg har brugt mp4 formatet kan jeg se. Hvad skal formatet være?

Jeg er egentlig ligeglad med størrelsen. Jeg er interesseret i en god
nok kvalitet til enten den indbyggede 1280 x 800 skærm eller den
eksterne 1680 x 1050, som jeg bruger til min MacBook.

Så smider jeg filmen ud igen efter brug. Eller kopiere den over på en
USB-harddisk.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 21:02

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Jeg har brugt mp4 formatet kan jeg se. Hvad skal formatet være?

det er det samme ...

> Jeg er egentlig ligeglad med størrelsen. Jeg er interesseret i en god
> nok kvalitet til enten den indbyggede 1280 x 800 skærm eller den
> eksterne 1680 x 1050, som jeg bruger til min MacBook.

en alm dvd er normalt i noget der ligner 720x480 så lad den bare stå der
... men. slå anamporphic til hvis det er film i widescreen

> Så smider jeg filmen ud igen efter brug. Eller kopiere den over på en
> USB-harddisk.

hvis du vil gemme dem til senere brug skal du have en stor harddisk ...
der er en grund til at jeg er glad for Drobo'er

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-09 18:47

KentBM skrev:
> Så er vi vist tilbage til Thomas Von Hessels svar tidligere "det hjælper
> så at have masser af processor kerner at smide efter det ..
> ellers tager det et par timer pr. film"

Æh, nej. En ISO er en bit-for-bit kopi af en CD eller en DVD.
Diskværktøj kan lave dem - den kalder dem bare CDR i stedet.

Vær opmærksom på at regionsbeskyttede DVD-ISO'er ikke kan afspilles af
DVD afspilleren, men godt af VLC.

Eftersom der ikke sker nogen konvertering, er det ikke cpu-krævende.

> [...]
> Den rippede film hakker også i Front Row. Så ud med det program og så
> bruger jeg DVD-afspiller eller min gamle stationære Windows XP maskine i

Nåja. Windows har jo en mediaudgave - brug du bare den :)

Fra : KentBM

Dato : 12-09-09 19:46

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Æh, nej. En ISO er en bit-for-bit kopi af en CD eller en DVD.
> Diskværktøj kan lave dem - den kalder dem bare CDR i stedet.
Det var svaret jeg søger fra Thomas.

> Vær opmærksom på at regionsbeskyttede DVD-ISO'er ikke kan afspilles af
> DVD afspilleren, men godt af VLC.
De få region 1 DVDer som jeg har (måske 10?) afspiller jeg på en USB
DVD-brænder, som er sat op til Region 1.

> Nåja. Windows har jo en mediaudgave - brug du bare den :)

Jeg bruger nu CyberLink PowerDVD 9. Programmet kom med min LG DVD-brænder.

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-09 21:06

KentBM skrev:
> Det var svaret jeg søger fra Thomas.

Ok - så svarer han sikkert klogere og udførligere.

> De få region 1 DVDer som jeg har (måske 10?) afspiller jeg på en USB
> DVD-brænder, som er sat op til Region 1.

Det gælder også region 2 hvis det ikke befinder sig på en fysisk skive.

> Jeg bruger nu CyberLink PowerDVD 9. Programmet kom med min LG DVD-brænder.

Nåh, bare et dvd-afspillerprogram. Troede det var mediacenteret med
hele balladen.

Fra : KentBM

Dato : 13-09-09 22:20

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Nåh, bare et dvd-afspillerprogram. Troede det var mediacenteret med
> hele balladen.
Jeg har i øvrigt en XP i mediacenter-version liggende. Men mit Hauppauge
tv-kort blev ved med at fryse min Pc. Jeg fandt aldrig ud af om det var
en driverfejl eller en hardwarefejl i kortet.

Men jeg er nu godt tilfreds med "bare" at se film på min Pc.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-09 23:27

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Sorry men det med at rippe en DVD for at se den er da mest for nørder,
> jeg kunne godt finde på det, men det kræver lidt viden og ekstra tid.

Det var også min mening, og netop derfor var jeg så overrasket over at
læse i TidBITS, at de fandt det helt utænkeligt, at nogen ville proppe
en DVD i computeren og se filmen direkte fra den. Det ville jeg nemlig
gøre. Jeg har en enkelt gang set en film i toget på den måde, og jeg
kunne da godt finde på at gøre det igen, hvis jeg lige havde en DVD med
en film, jeg gerne ville se.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KentBM

Dato : 13-09-09 23:55

Henrik Münster skrev:
> [...]
> gøre. Jeg har en enkelt gang set en film i toget på den måde, og jeg
> kunne da godt finde på at gøre det igen, hvis jeg lige havde en DVD med
Jeg har en kammerat, som sidst jeg talte med ham, har 18TB med film. Og
fra film der er indkøbt og rippet. Så forstå jeg godt, at man har brug
for at have filmene på et medie, hvor det er nemt at se en bestemt film
lige når man har lyst. Men med min omkring 350 DVDer, kan jeg sagtens
bare sætte DVDen i en computer og se den på gammeldags maner.

Alt dette med mediacenter bliver efter min mening først nødvendigt, når
der er projektor eller at dimserne ikke må stå fremme. Eller
selvfølglig, hvis man har mulighed for at streame film enten via køb
eller "lån" på diverse sites.

--

Kent