Nu kommer Blu-Ray måske endelig til Mac!:-~
Fra : Lyrik

Dato : 07-09-09 04:25

Der er vedholdende rygter om at iTunes 9 vil indeholde Blu-ray-
understøttelse. Man forventer at et godt tidspunkt at lancere den på
vil være 9.september hvor pressen er indbudt til en "Apple-
begivenhed":

http://www.appleinsider.com/articles/09/08/08/apples_itunes_9_rumored_to_have_blu_ray_social_media_support.html

Det siges at den næste generation af iMac vil være udstyret med et
virkeligt ægte "superdrive nemlig et "Blu-Ray-drev!"

Hvorfor er det så vigtigt?
Jo for BD support betyder support for afspilning af m2ts filer,
hvilket igen betyder integreret afspilningsmuligheder for alle de
moderne videokameraer der bruger AVCHD-filer i mts for eksempel.
Og nå ja, så kan man se moderne film på de store skærme iMac er
udstyret med.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-09 12:03

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> afspilningsmuligheder for alle de moderne videokameraer der bruger
> AVCHD-filer i mts for eksempel. Og nå ja, så kan man se moderne film på de

ene og alene fordi det er AppleInsider og BGR der er ophavsmænd til
rygtet så vil jeg tage det med 2 eller 3 vognlæs salt ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-09-09 13:02

Lyrik wrote:

> [...]
> hvilket igen betyder integreret afspilningsmuligheder for alle de
> moderne videokameraer der bruger AVCHD-filer i mts for eksempel.

Jeg kan godt fidusen i at kunne redigere film o.l.

> Og nå ja, så kan man se moderne film på de store skærme iMac er
> udstyret med.

Men hvorfor dog sidde og se film på en sørgelig lille 22-24" skærm ?
Er der virkelig nogen der sidder på deres kontorstol og ser en hel film ??

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-09 13:07

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Jeg kan godt fidusen i at kunne redigere film o.l.

det kan du alligvel .. Apples løsning er at få de ukurrente materialer
ned i deres eget format

<http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Intermediate_Codec>

> Men hvorfor dog sidde og se film på en sørgelig lille 22-24" skærm ?
> Er der virkelig nogen der sidder på deres kontorstol og ser en hel film ??

nej, nemlig .. det giver ingen mening at smide bluray i en maskine
medmindre man smækker den til fjernsynet .. og den slags mediacentre er
stadig niche produkt ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 07-09-09 13:17

> [...]
>
> nej, nemlig .. det giver ingen mening at smide bluray i en maskine
> medmindre man smækker den til fjernsynet .. og den slags mediacentre er

Nogen af os sidder bedst på stole

Ofte kun 1 m fra min 30" skærm... (2 m når jeg flader og drejer skærmen
over mod den dertil indrettede futon)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : KentBM

Dato : 07-09-09 20:04

Jesper Hartoft skrev:
> Men hvorfor dog sidde og se film på en sørgelig lille 22-24" skærm ?
> Er der virkelig nogen der sidder på deres kontorstol og ser en hel film ??

Jep. Jeg har lige givet mit 32" (CRT) fjernsyn væk. Som tv-narkoman er
det ikke godt at have hybridnet. Og til film alene fylder et sådan
fjernsyn for meget i en 2 værelsers.

24" på en lille meters afstand og fuld surround kan sagtens bruges til
en film eller to. Jeg har da set film på min MacBook 13" selvom
fjernsynet og surround-anlægget stod ledigt. Og det var altså ikke
"underlødige" film

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-09 20:09

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
> en film eller to. Jeg har da set film på min MacBook 13" selvom
> fjernsynet og surround-anlægget stod ledigt. Og det var altså ikke

På en skærm under 32" kan du slet ikke udnytte den ekstra opløsning i HD
formatet ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 07-09-09 20:45

Thomas von Hassel skrev:
> På en skærm under 32" kan du slet ikke udnytte den ekstra opløsning i HD
> formatet ...
Der blev også kun spurgt om nogle gad og se en film på en 24"
computerskærm. Ikke noget om kvaliteten. Opløsningen på skærmen er 1920
X 1200, så det er ok. Problemet er den Pentium 4, 2,4 GHz processor i
min stationære XP-maskine med AGP-skærmkort.

Det er under alle omstændigheder ikke til HD.

Men under alle omstændigheder er jeg godt tilfreds med kvaliteten af
filmene på skærmen. Selvom jeg god nok blev imponeret over et 50" (eller
der omkring) fjernsyn visende en Blu Ray film, som jeg så i El-Giganten.

Og skal det være rigtigt stort går jeg i Cinemaxx eller Imperial, selvom
jeg tit ender med at blive irriteret over de gnaskende, larmende,
SMSende unge under 40

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-09-09 20:13

KentBM skrev:

> Jep. Jeg har lige givet mit 32" (CRT) fjernsyn væk. Som tv-narkoman er
> det ikke godt at have hybridnet. Og til film alene fylder et sådan
> fjernsyn for meget i en 2 værelsers.

Har et større Sony 32" købt brugt - det passer lige i hjørnet under
skråvæggen og har et fantastisk billede. JEg har ikke travlt med at få
et nyt.

> [...]
> en film eller to. Jeg har da set film på min MacBook 13" selvom
> fjernsynet og surround-anlægget stod ledigt. Og det var altså ikke

Kunsten er jo at gøre det godt. Den store skærm tillader bare flere at
nyde samtidig, så det duer ikke hvis man har kone og mange børn med
samme smag :D

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 10-09-09 07:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Har et større Sony 32" købt brugt - det passer lige i hjørnet under
> skråvæggen og har et fantastisk billede. JEg har ikke travlt med at få
> et nyt.

Har du signal via kabel eller står der en lille digitalboks på
indkøbssedlen ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-09 21:36

Jesper Hartoft skrev:

> Har du signal via kabel eller står der en lille digitalboks på
> indkøbssedlen ?

Vi har Yousee. Der er godt nok meget proppet ned i det antennesignal -
har prøvet at sætte en DVB-C modtager på...

Næh, jeg er for nærig til at købe nyt foreløbig :)

Fra : Lyrik

Dato : 07-09-09 09:16

On 7 Sep., 14:06, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> nej, nemlig .. det giver ingen mening at smide bluray i en maskine
> medmindre man smækker den til fjernsynet .. og den slags mediacentre er
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
! Alle film havner i AIC suppen og vi søber filmene derfra!)) "Spis
din davre Pelle-husmand!"

Med en afspilningsmulighed følger en kompatibilitet og evne til at
behandle filerne. Det er det, der er det interessante. Jeg kunne tænke
mig at kunne gøre det samme på min Mac som jeg kan på min Vista i NERO
9 Vision!
Nemlig tage de rå film ud af mit kamera, Klippe dem til og sætte dem
sammen med tekster og overgange UDEN AT OMKODE FILMEN TIL ET ANDET
CODEC!

Så det er ikke for at købe en iMac med BD-drev og se film på den. Jeg
har et eksternt BD drev allerede, Det er for en at få en mulighed for
at behandle de filer der ligger på en BD, nemlig m2ts-filer. Vel at
mærke uden at omkode dem til AIC-nødvendigvis. For så er muligheden
der for at færdiggøre dem i AVCHD,- således at en brændt skive kan
smides i fjernsynets BD-afspiller!

Det kan man ikke på en Mac i øjeblikket! Ingen af dens mig bekendte
programmer kan aflevere en BD mappe eller en AVCHD mappe. De kan tage
dem ind og AIC'ificere dem, hvilket får dem til at bralre på pakkerne
at de kan "AVCHD"-MEN DET KAN DE IKKE!

Hilsen
Jens