Tastaturgenveje i dialogbokse
Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-09-09 22:57

For et stykke tid siden var der én der efterlyste tastaturgenveje for at skifte mellem fx
Arkiver ikke - Annuller - Arkiver i dialogbokse.

Jeg ved ikke om det er nyt i Snow loepard, men jeg fandt lige hvor det indstilles:

Systemindstillinger / Tastatur /
Fuld tastaturadgang: Alle kontrolmuligheder.

Så bruger man tab-tasten til at skifte mellem "Arkiver ikke - Annuller - Arkiver" og
mellemrum for at udføre.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-09-09 23:30

Kurt Brixen skrev:
> [...]
> Fuld tastaturadgang: Alle kontrolmuligheder.
>

> Så bruger man tab-tasten til at skifte mellem "Arkiver ikke - Annuller - Arkiver" og

Det var ikke mig, men tak for oplysningen, som jeg da gik ind og brugte.
Jeg bruger den almindelige leopard, så der virker det osse.
Hans

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-09-09 08:40

In article <4a9ef1e4$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Det var ikke mig, men tak for oplysningen, som jeg da gik ind og brugte.
> Jeg bruger den almindelige leopard, så der virker det osse.
> Hans

Godt det kan bruges - det var et tilfælde at jeg fandt indstillingen

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Esben

Dato : 02-09-09 23:44

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> kontrolmuligheder.
>

> Så bruger man tab-tasten til at skifte mellem "Arkiver ikke - Annuller -

Al magt til tastaturet!

VH

esben

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-09-09 23:53

Esben skrev:>
> Al magt til tastaturet!
>
> VH
>
> esben

Enig!!! Jeg har savnet den ting på min iMac, som jeg i den grad var vant
til fra Linux, hvor man kunne sætte tingene op stort set, som man ville.

Dog er jeg meget glad for at være skiftet til Mac, og man kan jo ikke få
alt på en gang!

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-09 00:02

Kurt Brixen wrote:
> [...]
> Fuld tastaturadgang: Alle kontrolmuligheder.
>
> Så bruger man tab-tasten til at skifte mellem "Arkiver ikke - Annuller - Arkiver" og

Det var vist mig... Men bliver den aktive knap også markeret som værende
aktiv? - Jeg kan ikke få det til at virke i leopard, selvom det vistnok
også skulle være muligt dér. Kan måske skyldes, at den IOGear Micro KVM,
jeg bruger, ikke fuldt ud understøtter Mac, - selvom det står på deres
website...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-09-09 07:58

Erik Richard Sørensen wrote:
> Det var vist mig... Men bliver den aktive knap også markeret som værende
> aktiv? - Jeg kan ikke få det til at virke i leopard, selvom det vistnok

Ja, men du kan garanteret ikke se det. Den valgte knap bliver markeret
med en tynd blå streg rundt om selve knappen. Stregen fader desuden ud,
så jeg har svært ved at forestille mig at der er kontrast nok til dig.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-09 12:55

Peter Farsinsen wrote:

> Ja, men du kan garanteret ikke se det. Den valgte knap bliver markeret
> med en tynd blå streg rundt om selve knappen. Stregen fader desuden ud,
> så jeg har svært ved at forestille mig at der er kontrast nok til dig.

Nej, hvis jeg kørte med normal kontrast, ville den være usynlig, men jeg
bruger omvendt kontrast - hvid tekst på sort baggrund, og så bliver
rmmen gulbrun. - Jeg kan godt med tastaturet skifte rundt på den måde,
men der sker absolut intet, - fx. hvis default kanp er 'Cancel' og
anternativ knap er 'OK', og skifter på tastaturet, så OK-knappen får den
blå streg, er det stadig 'Cancel', når jeg trykker på 'Enter'.

Jeg tror, det er KVM switchen, der laver ballade. - På det seneste har
jeg også beærket, at den står og blinker i en hurtig rytme, når jeg
skifter til skærm nr. 2. Det har den aldrig gjort før...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 13:00

> fx. hvis default kanp er 'Cancel' og
> anternativ knap er 'OK', og skifter på tastaturet, så OK-knappen får den
> blå streg, er det stadig 'Cancel', når jeg trykker på 'Enter'.

du skal trykke på "space" .. ikke Enter ... enter tager alt den helt blå
default knap

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-09 13:14

Thomas von Hassel wrote:

> du skal trykke på "space" .. ikke Enter ... enter tager alt den helt blå
> default knap

No mater no go...hjælper heller ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 13:25

> No mater no go...hjælper heller ikke...

hmm .. det virker her .. men jeg kan se at der er en bug i f.eks. safari
så den stopper med at "tabbe" videre hvis der er en dropdown boks ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-09 15:14

Thomas von Hassel wrote:

> hmm .. det virker her .. men jeg kan se at der er en bug i f.eks. safari
> så den stopper med at "tabbe" videre hvis der er en dropdown boks ...

Hvad Safari angår, er jeg ligeglad, - den bruger jeg alligevel ikke... -
Jeg vil helt klart foretrække navigation med de 4 piletaster som i
Windows... nok også den eneste rigtig positive ting ved windows.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-09 13:11

> [...]
> jeg også beærket, at den står og blinker i en hurtig rytme, når jeg
> skifter til skærm nr. 2. Det har den aldrig gjort før...

Argh. - selvfølgelig skifter til computer nr. 2...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-09-09 16:10

Erik Richard Sørensen skrev:

> anternativ knap er 'OK', og skifter på tastaturet, så OK-knappen får den
> blå streg, er det stadig 'Cancel', når jeg trykker på 'Enter'.

Der er forskel på Enter og Mellemrum.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 03-09-09 08:57

> [...]

> Systemindstillinger / Tastatur /
> Fuld tastaturadgang: Alle kontrolmuligheder.
>

> Så bruger man tab-tasten til at skifte mellem

Det har i mange år, i hvert fald siden System 7.0 (1991), været således,
at "esc" aktiverede "Annuller", Æble-D (eller cmd-D, som den hedder i
dag) aktiverede "Arkiver ikke" (D for "Don't Save") og Enter/Retur
udløste "Arkiver", helt uden den fulde tastaturadgangs indblanding.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk