Mac bedre end PC?
Fra : Henrik A.

Dato : 02-09-09 21:32

Hey.

Mine venner, familie og kollegaer spørger tit ind til hvorfor jeg hellere
vil give 18000 kr for en MacBook Pro end 4000 for en alm bærbar.

Hvad mener i er grunden???

Jeg ved selvfølgelig godt at det er fordi man får så uendeligt meget mere,
men vil gerne høre Mac Folkets egne ord...

Mvh Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 21:41

Henrik A. <REMOVEMEhenrik_silkeborg@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg ved selvfølgelig godt at det er fordi man får så uendeligt meget mere,
> men vil gerne høre Mac Folkets egne ord...

Man kan jo starte med at sammenligne æbler og æbler istedet for æbler og
pærer ... en 4000,- PC laptop og en 17" MacBook pro er jo slet ikke i
samme klasse, hverken pris eller ydelsesmæssigt.

bottom line .. du får hvad du betaler for ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-09 21:47

Henrik A. skrev:

> Jeg ved selvfølgelig godt at det er fordi man får så uendeligt meget
> mere, men vil gerne høre Mac Folkets egne ord...

Vis dem Time Machine :)

Fra : jagge

Dato : 02-09-09 22:26

> [...]

> Mine venner, familie og kollegaer spørger tit ind til hvorfor jeg hellere
> vil give 18000 kr for en MacBook Pro end 4000 for en alm bærbar.

Ehhhh det tager sgu prisen for årets spørgsmål.

Hvis du ikke er klar over hvorfor du handler som du gør, så ville en 4k
maskine nok være en bedre løsning.

MVH

Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-09-09 23:56

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ehhhh det tager sgu prisen for årets spørgsmål.
>
> Hvis du ikke er klar over hvorfor du handler som du gør, så ville en 4k
> maskine nok være en bedre løsning.

Godt svar!

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Henrik A.

Dato : 03-09-09 10:36

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i meddelelsen

> Ehhhh det tager sgu prisen for årets spørgsmål.
>
> Hvis du ikke er klar over hvorfor du handler som du gør, så ville en 4k
> [...]

Hehe, JEG VED GODT HVORFOR JEG HAR GIVET 18000 FOR EN MCP

Køb du en Netbook

Fra : jagge

Dato : 03-09-09 20:38

Henrik A. <REMOVEMEhenrik_silkeborg@yahoo.dk> wrote:

> Hehe, JEG VED GODT HVORFOR JEG HAR GIVET 18000 FOR EN MCP

Jamen så forstår jeg sgu ikke spørgsmålet.

> Køb du en Netbook

Hvorfor egentlig.

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-09-09 22:46

> [...]

> Mine venner, familie og kollegaer spørger tit ind til hvorfor jeg hellere
> vil give 18000 kr for en MacBook Pro end 4000 for en alm bærbar.

De har regnet forkert.
Din MBP koster præcis det samme som en kvalitets Windows maskine, og det
er helt ned til sidste decimal.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : jagge

Dato : 03-09-09 20:39

> De har regnet forkert.
> Din MBP koster præcis det samme som en kvalitets Windows maskine, og det
> er helt ned til sidste decimal.

Det er simpelt hen faktuelt forkert.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 21:32

> Det er simpelt hen faktuelt forkert.

Det er stadig et åndsvagt regnestykke, for det er hundesvært at finde en
maskine som matcher en MBP i hhv. komponenter, kvalitet, udførelse etc.
Men en mærkevare business laptop fra f.eks. HP og Lenovo koster nemt
14-21k incl. moms ... hvilket er det prisleje som macbook pro'erne
normalt bevæger sig i ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-09-09 15:02

> Det er simpelt hen faktuelt forkert.

Hvis du er flittig og har masser af tid, så findes der
bestykningslister-lister på nettet med præcise angivelser af skærm,
batteri, tastatur, RAM, HD, CPU, ekstern strømforsyning, forsikringer,
garanti, RMA kvalitet, tid på markedet, bedømmelse af support,
opdateringsservice, download af drivere etc., holdbarhed, og vægt.
En kort liste, dertil kommer præcise detaljer vedrørende ovenstående
herunder skærmteknologi, grafikkort, og tastatur som nogle af de
væsentligste for slutbrugeren. Sætter du det op overfor hinadenden så
har du opnået to ting, spildt din tid og er blevet irriteret over
at du ikke bare købte en Macbook Pro i første omgang.

Hæ hæ hæ.

Det vanskelige i dag, ligger i, at komponenttætheden har nået enorme
højder, og den fart med hvilke nye maskine designes, og styressystemer
udvikles, har gjort det lidt halsløs gerning at købe
forbrugerelektronik. Derfor bliver det i sidste ende mere et spørgsmål
om, hvor velkonsolideret en leverandør er, og hvor dygtig virksomheden
er til at behandle RMA sager.

Altså alt ovenstående er sådan set ligegyldigt, såfremt virksomheden
lever op til den danske forbrugerbeskyttelse.

Nu mangler vi bare fuld kontrol over hvordan vi vil have vores maskiner,
når vi køber dem. Men det får vi ikke nogensinde fra Apple, da hele
deres koncept handler om at befri forbrugeren for valg, og tage nogle
gode beslutninger for dem.

Nu holder jeg vist fri kan man se på tekstmængden ...

RMA: returvare håndtering.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-09 15:33

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> RMA: returvare håndtering.

Tak, dit venlige væsen

M.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-09-09 09:33

Det var nok mere passende at spørge om mac os var bedre end windows/ linux

Hvis i ikke har opdaget det så er Mac blevet til en Pc ha ha...
prøv lige at kikke på hardwaren det er jo helt den samme,
med untagelse af en sikkerghedschip på bundkortet som fungerer
som en hardware dongel til mac os

Sådan en dongel kan købes eller emuleres med software, hvilket
Appel er ret sure over

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 10:07

-=Madsen=- <engelbrechtdk@gmail.com> wrote:

> Det var nok mere passende at spørge om mac os var bedre end windows/ linux

nej, mac er ikke "bedre" .. det er bare anderledes. Derimod vil jeg sige
at Mac er bedre _for mig_

> [...]
> prøv lige at kikke på hardwaren det er jo helt den samme,
> med untagelse af en sikkerghedschip på bundkortet som fungerer

forkert ...

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-09-09 11:32

<------------->

> forkert ...
<-------------->
nej det er fakta, bevis dit svar

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 11:38

-=Madsen=- <engelbrechtdk@gmail.com> wrote:

> <------------->

> <-------------->
> nej det er fakta, bevis dit svar

Ja, jeg kan jo sige det samme. Jeg gætter på du tænker på at de første
par generationer af Intel maskiner havde en TPM chip på bundkortet ..
men den er aldrig blevet brugt til at "låse" OS X til Mac hardware ..

/thomas

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-09-09 15:55

<...................>

> [...]
> par generationer af Intel maskiner havde en TPM chip på bundkortet ..
> men den er aldrig blevet brugt til at "låse" OS X til Mac hardware ..

<------------------>
Du kan starte med at læse lidt her
http://macnation.newz.dk/apple-sagsoeges-for-monopolmisbrug/page1

Hvis du ikke kan se det er helt alm pc hardware som sidder i en mac i dag
i gamle dage var det Ibm's Power pc i dag er det bare alm Intel
men det virker jo også ha ha..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 16:03

-=Madsen=- <engelbrechtdk@gmail.com> wrote:

> <...................>

> <------------------>
> Du kan starte med at læse lidt her
> http://macnation.newz.dk/apple-sagsoeges-for-monopolmisbrug/page1

ja, jeg kan godt se at det er en god dybdeborende teknisk gennemgang ...

> Hvis du ikke kan se det er helt alm pc hardware som sidder i en mac i dag
> i gamle dage var det Ibm's Power pc i dag er det bare alm Intel
> men det virker jo også ha ha..

hvad er din pointe ?

/thomas

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-09-09 16:13

<------>
> hvad er din pointe ?
<-------->
det samme som jeg lage ud med fra start, Mac er blevet en pc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 16:15

-=Madsen=- <engelbrechtdk@gmail.com> wrote:

> <------>
> <-------->
> det samme som jeg lage ud med fra start, Mac er blevet en pc

Ja, en Mac har altid været en pc ... men hvorfor fortæller du os det ?

/thomas

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-09-09 16:56

<----------->
> Ja, en Mac har altid været en pc ... men hvorfor fortæller du os det ?
<------------>
Hvis du læser tråden fra start

Bliver der spurgt eller sagt "Mac bedre end PC?"

Prøv lige at læse tråden igennem, så er jeg fri for at gentage ikk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 17:08

> [...]

> Bliver der spurgt eller sagt "Mac bedre end PC?"
>
> Prøv lige at læse tråden igennem, så er jeg fri for at gentage ikk

det er et åndsvagt spørgmål .. og jeg formoder at du bare troller efter
reaktioner ...

/thomas

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-09-09 17:29

<------------>

> det er et åndsvagt spørgmål .. og jeg formoder at du bare troller efter
> reaktioner ...
>
> /thomas
<-------------->
Det har du har ret i, spørsmålet jo også var dit ha ha... jeg har ikke
stillet spørsmål

Fra : Hans Houmøller

Dato : 04-09-09 00:10

Jeg har i mit computerliv prøvet en del forskelligt. Første gang jeg
havde en computer hjemme var, da jeg lånte en Mac i weekenderne i en
periode, mens jeg på arbejde brugte DOS-baserede maskiner. Sidstnævnte
fik efterhånden Windows lagt ind, så jeg lærte 2 styresystemer at kende.

Min første pc var en "bambusmaskine", dvs en maskine købt fra bunden,
hvor jeg selv bestemte indholdet. Styresystemet endte med at være
Windows 3.10, og det kørte fint.

Over tid blev jeg opmærksom på Linux, som jeg installerede på en ny
maskine igen bygget op fra grunden. Der lærte jeg Open Source at kende
for alvor (styresystemet var jo hentet fra nettet gratis).

Senest er jeg gået fra en maskine med 3 harddiske med Windows XP,
Windows Vista og ubuntu (Linux distribution) til en iMac.

Mine prioriteter er med dårligste først:

1) Windows Vista
2) Windows XP
3) & 4) Linux og Mac

Jeg kører siden jeg anskaffede min iMac på den som daglig maskine, og
den ligner mit gamle daglige Linux en del, så jeg kan på det stærkeste
anbefale det samme: Linux og Mac - alt efter om man vil køre på Open
Source (gratis styresystem + programmer), der bare fungerer) eller Mac,
hvor man jo betaler sig fra en del.

Efter små 2 måneder med Mac må jeg tilstå, at jeg faktisk bruger min
iMac hver dag og kun napper et kig på min Linux maskine en gang om ugen.

Windows har jeg det med som altid: livet er for kort til dyre
styresystemer og dertil hørendene dyre programmer. Jeg er altså landet
"midt imellem" det selvstyrende & gratis OG det købte og dyre.

Min anbefaling er helt klar: hvis man skal vælge mellem købte
styresystemer (Windows og Mac) er der kun 1 (en!), der er vinder: MAC!

Hans

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-09-09 15:05

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Min anbefaling er helt klar: hvis man skal vælge mellem købte
> styresystemer (Windows og Mac) er der kun 1 (en!), der er vinder: MAC!

Tak. Interesant læsning. Måske man kunne lokke dig til at installere
Windows 7 ))

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : J.K.Arning

Dato : 06-09-09 14:47

On 2009-09-02 22:31:57 +0200, "Henrik A."
<REMOVEMEhenrik_silkeborg@yahoo.dk> said:

> Hey.
>
> Mine venner, familie og kollegaer spørger tit ind til hvorfor jeg
> hellere vil give 18000 kr for en MacBook Pro end 4000 for en alm bærbar.
>
> Hvad mener i er grunden???

Personligt ignorerer jeg den type personer og spørgsmål og fryder mig
istedet over at de bliver ved deres windows PC`er. Det er trods alt
ikke mig der skal kæmpe windows maskine og den dag de bliver trætte af
den hjælper jeg dem gerne med at skifte.

Fra : Henrik A.

Dato : 06-09-09 17:52

"J.K.Arning" <jesper.arning@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> istedet over at de bliver ved deres windows PC`er. Det er trods alt ikke
> mig der skal kæmpe windows maskine og den dag de bliver trætte af den

Det har jeg fuld forståelse for, jeg finder det dog svært at skjule min
begejstring

Og JO, det er som regel mig der ender med at rode med deres Windows.....

Mvh Henrik