Hvad med det Ion chipset ??
Fra : jagge

Dato : 01-09-09 21:13

Er det ikke på tide at Apple får smidt en macmini baseret på Intels ion
chipset på banen.

Man kan få en lille acer, med atom og Ion chipset til 2 kilo kr. Det er
så også med en fin disk, ram etc.

Den kan så afvikle Full HD og har HDMI... Med en linux på er den jo et
ondt mediecenter. En Mac Mini virker ligepludselig gammel og alt for
dyr.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 21:29

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Den kan så afvikle Full HD og har HDMI... Med en linux på er den jo et
> ondt mediecenter. En Mac Mini virker ligepludselig gammel og alt for

jeg vil hellere have en "rigtig" Core 2 Duo i min mini .... det kan godt
være den kan _afspille_ hd video .. men prøv at lade den encode noget i
f.eks. iMovie ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-09-09 22:10

> jeg vil hellere have en "rigtig" Core 2 Duo i min mini .... det kan godt
> være den kan _afspille_ hd video .. men prøv at lade den encode noget i
> f.eks. iMovie ...

HD skal IKKE encodes i Imovie, det er et forfærdeligt program til det.
Jeg var chokeret da jeg første gang så forskellen mellem final cut og
imovie på den front.

Imovie er skamlyst skamskudt i performance.

Nå det var et sidespring, men igen er jeg meget uenig med dig. En
maskine til 2k er IKKE til at encode med. Det er en oplagt mediemaskine
og at den kan afvikle fullHD er intet mindre end et performance scoop.
Den har så HDMI, eSATA, kortlæser, stor disk, dolby 7 et eller andet, og
så videre. Uendeligt gode specs, og et scoop til prisen.

Som medie afvikler overgår den LANGT Apple TV, det er da lidt
tankevækkende.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 22:25

> [...]
> så videre. Uendeligt gode specs, og et scoop til prisen.
>
> Som medie afvikler overgår den LANGT Apple TV, det er da lidt

ok, glem iMovie .. tag EyeTV istedet .. eller Handbrake ...

Og afvikling af HD video er ikke noget der får mit pis i kog, det kræver
bare en nogenlunde god GPU ...

En god medie maskine .. ja, ok, jeg vil stadig sige du får mere computer
for pengene i en Mac mini. Hvis du bare skal have en mediecenter så er
den måske lidt overkill, men f.eks. har jeg en Mini stående med EyeTV
(DVB-C) .. den står headless og optager og encoder til AppleTV format
automatisk .. og så kan man mærke at det er en fuld Core 2 duo cpu, og
ikke en bovlam Atom processor. En ny mini har 2 skærmudgave, Optisk
digital audio ud, firewire etc. etc. ... + du har slet ikke sat pris på
at få den med OS X istedet for enten vista, win7 eller noget linux
halløj ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 22:37

> [...]
> så videre. Uendeligt gode specs, og et scoop til prisen.
>
> Som medie afvikler overgår den LANGT Apple TV, det er da lidt

kan være apple har noget _helt_ andet oppe i ærmet:

<http://www.loopinsight.com/2009/09/01/apple-tv-a-possible-wildcard-for-
september-apple-event/>

hvilket vil være typisk Apple. Apple tager ikke bare et low-power
chipsæt og smækker et mediecenter sammen med en masse dingenoter,
flashkort læserer og blinkende lamper ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-09 23:04

Hej,

> [...]
> Den har så HDMI, eSATA, kortlæser, stor disk, dolby 7 et eller andet, og
> så videre. Uendeligt gode specs, og et scoop til prisen.

Har du reelt prøvet en af de her maskiner i praksis til noget som helst
andet end at se video på? (ja, jeg har)

Muligvis er specifikationerne gode - men virkeligheden halter altså
stadig lidt efter min mening.

At Acer kan lave et produkt til 1999 kr. er det ikke samme som at Apple
også ville kunne levere et produkt til 1999 kr. Jeg tror ikke man vil
kunne opfylde Steves krav til design, holdbarhed og flashiness, når
systemprisen skal holdes på 1999 kr. som verden er skruet sammen i dag.

jens@mermaidconsulting.com,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : jagge

Dato : 02-09-09 17:01

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Har du reelt prøvet en af de her maskiner i praksis til noget som helst
> andet end at se video på? (ja, jeg har)
>
> Muligvis er specifikationerne gode - men virkeligheden halter altså
> stadig lidt efter min mening.

Hvad mener du den ikke kan ?? Her taler vi ikke om styresystemet men om
specifikationerne. Specs er jo som de er, med mindre du antyder at det
er nogle dårlige komponenter så er det jo fakta hvordan specsne er.
Intet hokus pokus der og facit er at de er ret gode.

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 17:20

Hej,

> Hvad mener du den ikke kan ??

Køre hurtigt nok til at jeg synes det er interessant.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 17:41

> [...]

> er nogle dårlige komponenter så er det jo fakta hvordan specsne er.
> Intet hokus pokus der og facit er at de er ret gode.

jeg vil anbefale du finder nogen benchmarks på hhv Ion og Atom systemer
og så stadig siger at de har kræfter nok ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 02-09-09 17:46

> jeg vil anbefale du finder nogen benchmarks på hhv Ion og Atom systemer
> og så stadig siger at de har kræfter nok ...

Hør nu her. Vi taler om en maskine til et specifikt formål. Vi taler om
en maksine der koster det samme som en mobiltelefon som kan afvikle
fullHD noget vil få AppleTV til at kaste op.

Det er IKKE en talknuser det siger vel sig selv. Men den har HDMI på
trods af den beskedne pris. Noget der er decideret pinagtigt at en
MacMini ikke har.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 17:57

> Hør nu her. Vi taler om en maskine til et specifikt formål. Vi taler om
> en maksine der koster det samme som en mobiltelefon som kan afvikle
> fullHD noget vil få AppleTV til at kaste op.

og et AppleTV kan ikke afspille HD ?

> Det er IKKE en talknuser det siger vel sig selv. Men den har HDMI på
> trods af den beskedne pris. Noget der er decideret pinagtigt at en
> MacMini ikke har.

En mac mini har 2x bedre end hdmi, nemlig DVI og MiniDisplayport .. HDMI
er et krøblet format ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-09 18:01

Thomas von Hassel skrev:

> En mac mini har 2x bedre end hdmi, nemlig DVI og MiniDisplayport .. HDMI
> er et krøblet format ..

Hvor langt er der fra DVI til HDMI?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 18:05

> Hvor langt er der fra DVI til HDMI?

HDMI _er_ DVI + lyd

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-09 18:11

Thomas von Hassel skrev:

> HDMI _er_ DVI + lyd

Mente jeg nok, hvad er problemet så? DVI+2xlyd-adapter til HDMI?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 18:22

> Mente jeg nok, hvad er problemet så? DVI+2xlyd-adapter til HDMI?

Eller DVi-HDMI til fjernsynet og Optisk lyd til surround forstærkeren

/thomas

Fra : jagge

Dato : 02-09-09 22:24

> og et AppleTV kan ikke afspille HD ?

Kun 720p så vidt jeg ved men det er da muligt jeg tager fejl.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 22:31

> Kun 720p så vidt jeg ved men det er da muligt jeg tager fejl.

sidder og ser 1080p optaget fra Disocvery HD i lige netop dette øjeblik
.... encoded i h.264 i ca. 5100kb/sec

/thomas

Fra : jagge

Dato : 03-09-09 20:32

> sidder og ser 1080p optaget fra Disocvery HD i lige netop dette øjeblik
> ... encoded i h.264 i ca. 5100kb/sec

Ok så tog jeg fejl, men 5100 er da en forholdsvis lav bitbredde ;0).

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 21:22

> Ok så tog jeg fejl, men 5100 er da en forholdsvis lav bitbredde ;0).

arh for helvede da også .. det er kun 720p .. jeg sad og sov ...

her er hvad AppleTV kan klare:

http://www.apple.com/appletv/specs.html

/thomas

Fra : jagge

Dato : 03-09-09 23:03

> arh for helvede da også .. det er kun 720p .. jeg sad og sov ...

Ok så huskede jeg rigtigt.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-09 17:58

jagge skrev:

> Det er IKKE en talknuser det siger vel sig selv. Men den har HDMI på
> trods af den beskedne pris. Noget der er decideret pinagtigt at en
> MacMini ikke har.

Det er vel det segment Apple vil sælge en AppleTV dims?

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-09 23:00

Hej,

> Er det ikke på tide at Apple får smidt en macmini baseret på Intels ion
> chipset på banen.

Det er nok tvivlsomt eftersom det er NVIDIA der laver et produkt ved
navn Ion

> Den kan så afvikle Full HD og har HDMI... Med en linux på er den jo et
> ondt mediecenter. En Mac Mini virker ligepludselig gammel og alt for

Den kan afvikle full HD under visse begrænsninger. Det har dog ikke
noget at gøre med at CPUen er specielt god - det handler om at der er
lavet helt specifik hardwaremæssig understøttelse af at afspille den
slags video.

Til alle andre opgaver vil man opleve en sløv computer set ifht. en
normal Mac Mini. Derfor tror jeg ikke, at der er så stor sandsynlighed
for, at Apple lancerer en Mac Mini med Atom CPU.

Det kan bedre tænkes, at der kommer en ny AppleTV med en ny Atom CPU i
fremtiden.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 18:27

> [...]

> Den kan så afvikle Full HD og har HDMI... Med en linux på er den jo et
> ondt mediecenter. En Mac Mini virker ligepludselig gammel og alt for

ligeså sandsynligt som at Apple laver maskiner med dem her:

<http://arstechnica.com/hardware/news/2009/09/ibms-8-core-power7-twice-t
he-muscle-half-the-transistors.ars>

/thomas

* den her er til Hr. Lind ;)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-09 20:20

Thomas von Hassel skrev:

> ligeså sandsynligt som at Apple laver maskiner med dem her:
>
> <http://arstechnica.com/hardware/news/2009/09/ibms-8-core-power7-twice-t
> he-muscle-half-the-transistors.ars>

Nuttet.

Tror den kan holde kaffen varm hvis man stiller koppen på den.

Måske kommer der en G5 opgradering - SÅ får Erik baghjul.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 20:53

> Nuttet.
>
> Tror den kan holde kaffen varm hvis man stiller koppen på den.
>
> Måske kommer der en G5 opgradering - SÅ får Erik baghjul.

næppe .. nu er jeg ikke chipdesigner, men færre transistorer burde være
lige med mindre varme ... men jeg kan tage fejl.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-09 21:15

Thomas von Hassel skrev:

> næppe .. nu er jeg ikke chipdesigner, men færre transistorer burde være
> lige med mindre varme ... men jeg kan tage fejl.

Kan vi ikke blive enige om at IBM ikke satser på bærbarmarkedet, men på
servere?

Så plejer fokus at være på ydelse og det giver varme...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 21:20

> Kan vi ikke blive enige om at IBM ikke satser på bærbarmarkedet, men på
> servere?
>
> Så plejer fokus at være på ydelse og det giver varme...

ikke i disse grønne tider ... varme betyder mere strøm til køling ... og
blæsere ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 03-09-09 03:55

> ligeså sandsynligt som at Apple laver maskiner med dem her:

> [...]

Tak

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-09 19:32

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:
> Er det ikke på tide at Apple får smidt en macmini baseret på Intels ion
> chipset på banen.

du mener et langsommere produkt end det nuværende?

--
Morten Reippuert Knudsen