Fuldstændig afinstallation
Fra : Hans Houmøller

Dato : 31-08-09 15:52

Hvordan afinstallerer man et program fuldstændigt, når:

1) det ikke har et indbygget afinstallationsprogram"

samt

2) det ikke er nok at smide det i papirkurven?

Jeg kan bruge "Quicksilver" som eksempel:

Det opfylder 1) og 2). Jeg har prøvet at smide det i papirkurven, hente
det fra nettet igen og så installere, MEN det opfører sig, som om det
havde ligget på computeren hele tiden, dvs med de indstillinger, jeg
havde i det, inden jeg smed det i papirkurve.

Altså (gætter jeg!) må der ligge væsentlige ting gemt, som jeg osse skal
slette!

Men hvor og hvilke?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-09 16:09

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> [...]
> havde i det, inden jeg smed det i papirkurve.
>
> Altså (gætter jeg!) må der ligge væsentlige ting gemt, som jeg osse skal

har du kigget i dokumentationen ... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-09 16:21

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> havde i det, inden jeg smed det i papirkurve.
>
> Altså (gætter jeg!) må der ligge væsentlige ting gemt, som jeg osse skal

Det gør der desværre ofte, og det kan være svært at finde 'stumperne'.
Men her er et par stykker....

AppCleaner 1.2.2 (freeware) *****
Uninstall apps more easily.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/32740
Amnesia 1.1 (shareware) *****
Uninstaller to completely remove all related application items.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10912094
Yank 2.1 (shareware) *****
Uninstaller removes software that search tools can't find.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/88356
Uninstaller 1.12.1 (commercial) ****
find, list & delete changed file/folder/volume content
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17138
Amnesia 1.1 (shareware) *****
Uninstaller to completely remove all related application items.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10912094
AppDelete 2.2.2 (shareware) ****
Search for and uninstall applications, files and folders.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31123

Jeg har selv kun prøvet de to første, og de virker ganske udmærket...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 31-08-09 16:57

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31123
>
> Jeg har selv kun prøvet de to første, og de virker ganske udmærket...

Jeg prøver de samme to, så tak for assist.
;- Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-09 17:37

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jeg prøver de samme to, så tak for assist.

hvad med at læse manualen .... ? Det står på side 11 nøjagtigt hvordan
man gør .....

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-09 22:16

> hvad med at læse manualen .... ? Det står på side 11 nøjagtigt hvordan
> man gør .....

Ellers kan man rode lidt rundt i sit bibliotek i sin hjemmemappe. Der
ligger gerne indstillinger og data til programmerne. Man leder bare
efter nogle filer, hvor navnet fra programmet eller softwarefirmaet
indgår, og så smider man dem ud. Man skal kigge i flere af mapperne i
biblioteket. Det giver næsten sig selv, hvilke der er relevante.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 31-08-09 23:01

Henrik Münster skrev:

> [...]
> indgår, og så smider man dem ud. Man skal kigge i flere af mapperne i
> biblioteket. Det giver næsten sig selv, hvilke der er relevante.

Tak for ideen.
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 05:11

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Tak for ideen.

Nej det er alt for svært at læse i manualen .. det kan jeg godt se ...
jesus ...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-09-09 12:11

Thomas von Hassel skrev:

> Nej det er alt for svært at læse i manualen .. det kan jeg godt se ...
> jesus ...
>
> /thomas

Nogle gange møder jeg ord og termer, jeg ikke kender eller umiddelbart
forstår. Da der blev henvist til "manualen" tidligere, var jeg ikke
opmærksom på, at det var mig det gjaldt. Da jeg senere gættede det,
kunne jeg ikke finde den omtalte manual, ellers havde jeg jo kigget i
den og forsøgt mig med at bruge den.

Heldigvis lader jeg mig (normalt!) ikke anfægte af det sprog, andre
bruger. Dog kan jeg godt smile lidt og undre mig over, hvad man vil med
hånlige og nedladende bemærkninger. Er det ikke unødvendigt i et forum
som dette, hvor det vel osse handler om at hjælpe tåber som mig videre?

Med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 12:14

> [...]

> hånlige og nedladende bemærkninger. Er det ikke unødvendigt i et forum
> som dette, hvor det vel osse handler om at hjælpe tåber som mig videre?

Jeg tror jeg 3 gange har skrevet til netop dig på spørgsmålet om hvordan
man fjerner et program med "kig i udvilkerens dokumentation" ... istedet
for at bruge Eriks' 3.parts programmer er det tit nemmere at gå til
kilden og finde ud af hvordan _udvilkeren_ har tænkt sig at et givet
program skal fjernes.

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-09-09 12:20

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> for at bruge Eriks' 3.parts programmer er det tit nemmere at gå til
> kilden og finde ud af hvordan _udvilkeren_ har tænkt sig at et givet

Du har helt sikkert ret, men hvis jeg nu havde forstået, hvad jeg skulle
gøre, behøvede jeg jo ikke at spørge op til flere gange.

Vil du prøve at guide mig til en fuldstændig afinstallation af det
program, det handler om (Quicksilver), det handler om for mig?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 12:42

> [...]

> Vil du prøve at guide mig til en fuldstændig afinstallation af det
> program, det handler om (Quicksilver), det handler om for mig?

Download og geninstaller programmet, start det op, gå igennem den lille
guide (hvis den kommer) Gå så i Menuen - > Quicksilver -> Preferences
-> Uninstall QuickSilver (knap neders i vinduet)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-09 13:06

Thomas von Hassel wrote:

> Download og geninstaller programmet, start det op, gå igennem den lille
> guide (hvis den kommer) Gå så i Menuen - > Quicksilver -> Preferences
> -> Uninstall QuickSilver (knap neders i vinduet)

Og den fjerner beklageligvis ikke alt QuickSilver stof. - Man
risikerer stadig at få div. dialoger med, at den skal det og det eller
gør det og det, eller dit eller dat mangler osv...-(

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 13:11

> Og den fjerner beklageligvis ikke alt QuickSilver stof. - Man
> risikerer stadig at få div. dialoger med, at den skal det og det eller
> gør det og det, eller dit eller dat mangler osv...-(

sjovt nok så fjerner den det hele på min maskine ... minus en tom mappe
under Application Support og en harmløs chache fil under
~/Library/Caches

Men det er ikke min pointe . .min pointe er at jeg vil da hellere i det
mindste forsøge at gøre det den "rigtige" måde inden jeg tyer til AppZap
eller dens fætre ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 20:35

On 2009-09-01 14:10:39 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Men det er ikke min pointe . .min pointe er at jeg vil da hellere i det
> mindste forsøge at gøre det den "rigtige" måde inden jeg tyer til AppZap
> eller dens fætre ...

Med den "rigtige" måde antager jeg at du refererer tl den måde som
Quicksilver så foreskriver.

Den metode er jo problematisk fordi Quicksilver mååååske lige tænker at
det kunne være smart at efterlade lidt rester i og med det jo kunne
være at nogen installerede igen senere.

AppZapper og familie gør jo i bund og grund det som man selv kan gøre
med spotlight og sund fornuft. Hvilket jo nemt kan blive en kende mere
objektivt en Quicksilvers måde.

--
Palle

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 20:41

Hej,

> Den metode er jo problematisk fordi Quicksilver mååååske lige tænker at
> det kunne være smart at efterlade lidt rester i og med det jo kunne være
> at nogen installerede igen senere.

Hvorfor er det at mange åbenbart er forskrækkede over den slags?

Typisk efterlader et program nogle kilobytes konfigurationsfiler - måske
en megabyte, hvis man er uheldig.

Hvorfor er det at man er villig til at bruge tid og muligvis penge på at
fjerne disse filer samtidigt med at man løber en risiko for at fjerne
for meget?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 20:53

<Palle> wrote:

> [...]
>
> Den metode er jo problematisk fordi Quicksilver mååååske lige tænker at
> det kunne være smart at efterlade lidt rester i og med det jo kunne

hvad kan det være .. en .plist fil måske på max et par kb ... who the
fuck cares ?

Det er de færreste programmer som smider om sig med flere GB af dimser
rundt omkring ... (CS pakkerne som en af undtagelserne)

> AppZapper og familie gør jo i bund og grund det som man selv kan gøre
> med spotlight og sund fornuft.

.... hvilket er metoden jeg vil bruge istedet for at stole på AppZapper
og dens fætre ...

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 22:17

On 2009-09-02 21:53:02 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
>
> Det er de færreste programmer som smider om sig med flere GB af dimser
> rundt omkring ... (CS pakkerne som en af undtagelserne)

Det er jo ikke det vi diskuterer? Vi diskuterer ud fra den forudsætning
at vi vil have fjernet skrammel, og at vi er ligeglade med om det er en
plist eller andet. Nu træder du et skridt tilbage for at din holdning
skal være den afgørende. Jeg ved godt hvad du mener, men så lad være
med at bland dig.

Der er andre der rent faktisk har installeret programmer og ikke kun
sidder og skriver i terminalen.

Jeg har selv installeret programmer og senere smidt dem i
skraldespanden. Så siger du at programmet er væk. Fint.

Senere vil jeg gerne se om der er forbedringer i programmer og bliver
nysgerrig. Installerer det igen og opdager til min store forundring at
programmet husker mine indstillinger (og også eventuelle feljagtige
indstillinger). Det gør programmet naturligvis fordi disse er gemt de
filer som du betragter som ligegyldinge. Der er sgu da en grund til at
de ligger seperat ude af app filen. Ja derfor. Det er uhensigtsmæssigt
for mig - i denne situation - at jeg arver de gamle defekte
indstillinger. Om de så kun fylder en KB eller mindre.

Nogle synes QuickSilver er skidesmart fordi du kan åbne appikationer på
en anden måde. Skrig: Det kan du sku da i Finder! Ja og hvad så? Jeg
bruger app zapper på samme måde som andre bruger QuickSilver fordi man
synes det er bekvemt. Accepter det dog. Hvorfor dog bruge mail.app når
man kan telenette og bla bla bla.....

> ... hvilket er metoden jeg vil bruge istedet for at stole på AppZapper
> og dens fætre ...

Synes nu du skrev at du var ligeglad med leftovers og at du kune
slettede app filen?

App Zapper leverer en liste over filer som den mener er relateret til
programmet. Jeg kigger dem igennem og deres lokationer Accepterer og
sletter. Hvordan kan det være dårligere end at sidde og gætte sig frem
til mulige lokationer hvor man iøvrigt skal gøre sig præcis de samme
overvejelser som i App Zapper (Med familie). Giver ikke mening i mit
hovede.

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 22:28

<Palle> wrote:

> [...]
> plist eller andet. Nu træder du et skridt tilbage for at din holdning
> skal være den afgørende. Jeg ved godt hvad du mener, men så lad være

det kan godt være du forstår hvad jeg siger .. men jeg forstår ikke hvad
du siger nu ...

Min eneste kæphest i denne lange ubrugelige tråd er at man starter med
at bruge programmet uninstaller eller read me filens instrukser ... det
er også gratis ... inden man går igang med håndkraft eller evt. 3. parts
værktøjer ...

Og hvis man ikke må blande sig så bliver det en meget kedelig gruppe ...

> [...]
> for mig - i denne situation - at jeg arver de gamle defekte
> indstillinger. Om de så kun fylder en KB eller mindre.

Nu blander du afinstallering og fejlsøgning sammen ...

> [...]
> man kan telenette og bla bla bla.....

> Synes nu du skrev at du var ligeglad med leftovers og at du kune

det er jeg som reglel også ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-09 23:57

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> at bruge programmet uninstaller eller read me filens instrukser ... det
> er også gratis ... inden man går igang med håndkraft eller evt. 3. parts

Skal det skrives med versaler? - Du har indtil flere gange fået at vide,
at det langt fra er alle uninstallers, der reelt fjerner _hele_
programmet fra alle de directories, hvor der placeres dele af en pakke.

> Nu blander du afinstallering og fejlsøgning sammen ...

*LÆS* nu for hulen, hvad han skriver. Det er da dælme dig, der pludselig
blander fejlsøgning ind i det.!

mvh. Erik Ricard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-09 23:31

Palle wrote:

> [...]
> til mulige lokationer hvor man iøvrigt skal gøre sig præcis de samme
> overvejelser som i App Zapper (Med familie). Giver ikke mening i mit

Jeg kan ikke være mere enig! - Desuden tager Thomas overhovedet ikke i
betragtning, hvem det var, der opr. startede denne tråd - altså en
fuldstændig nybegynder på Mac. - I tilfældet her Hans H., men det kunne
have været per, Poul, Jesper, Palle, Erik, Thomas, Anne, Karen - kort
sagt en hvilken som helst.

Og netop for en nybegynder, der endnu ikke har overblik over, hvor eller
hvordan de enkelte filer eller filgrupper placeres i en programpakke, så
er programmr som AppZapper, Amnesia, AppCleaner, Yank og de andre, jeg
nævner, netop en rigtig god hjælp for en nybegynder på Mac - faktisk
også for ret så erfarne, hvis de - som fx. jeg - ofte sidder og tester
dette eller hint program, hvor det bare skal ud igen efter testen og
evt. en review med et 'ja', 'nej' eller 'måske egnet'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 05:23

> Jeg kan ikke være mere enig! - Desuden tager Thomas overhovedet ikke i
> betragtning, hvem det var, der opr. startede denne tråd - altså en
> fuldstændig nybegynder på Mac.

Absolut ikke sandt ... en nybegynder skal stadig vurdere outputtet fra
f.eks. AppZapper ... hvis han bliver præsenteret for en lang række filer
med eksotiske navne, hvordan skal han vide hvad der er sikkert at fjerne
og hvad der evt. er vigtigt .. f.eks. kan det jo være han bare vil
geninstallere programmet pga. en fejl, men derfor kan det jo være at
hans møjsomt indstillede preferencer gerne må overleve .. derfor ...
brug en evt. uninstaller funktioner / eller udviklerens guide FØRST ...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-09-09 14:43

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> guide (hvis den kommer) Gå så i Menuen - > Quicksilver -> Preferences
> -> Uninstall QuickSilver (knap neders i vinduet)

Det har jeg forsøgt, men der er flere af funktionerne i programmet
virker ikke/kan ikke aktiveres, så jeg er lige vidt.
;-/ Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 14:44

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Det har jeg forsøgt, men der er flere af funktionerne i programmet
> virker ikke/kan ikke aktiveres, så jeg er lige vidt.

hvilken version ? .. og er det under 10.6 eller 10.5 ?

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-09-09 14:55

Thomas von Hassel skrev:

> hvilken version ? .. og er det under 10.6 eller 10.5 ?
>
> /thomas

Nu er jeg i gang med at geninstallere 10.5, men problemet var under
10.6. Her kunne jeg ikke sætte "Preferences" op eller ændre min
opsætning overhovedet. Jeg harve sat den til at gå på, når jeg brugte
mellemrums- og pil-højre tast, og det kunne jeg ikke mere lave om.

Jeg fik Quicksilver til at køre fint på 10.5, hvor alle funktionerne var
aktive og kunne ændres.

Hans

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-09-09 15:01

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> mellemrums- og pil-højre tast, og det kunne jeg ikke mere lave om.
>
> Jeg fik Quicksilver til at køre fint på 10.5, hvor alle funktionerne var

QuickSilver er og har længe været død. Du kan med fordel kigge på
LaunchBar (koster penge) eller Google Quick Search Box (gratis).

Jeg kan bedst lide LaunchBar, da det minder mest om QS, men man kan
sikkert også få noget fornuftigt ud af QSB.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 15:29

> [...]
>
> Jeg kan bedst lide LaunchBar, da det minder mest om QS, men man kan
> sikkert også få noget fornuftigt ud af QSB.

eller kigge på den beta af quicksilver der skulle virke med 10.6 ... men
den er sidst opdatert i foråret ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-09 16:43

Peter Farsinsen skrev:

> QuickSilver er og har længe været død. Du kan med fordel kigge på
> LaunchBar (koster penge) eller Google Quick Search Box (gratis).

Uden at kende programmet, har jeg selv efterhånden vænnet mig til i
stedet for at navigere gennem Applikationer, simpelhen at starte
Spotlight med Ævle-mellemrum og skrive første del af navnet.

Det er klart den nemmeste måde at starte Terminal.app på når man har
hænderne på tastaturet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-09 12:36

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> for at bruge Eriks' 3.parts programmer er det tit nemmere at gå til
> kilden og finde ud af hvordan _udvilkeren_ har tænkt sig at et givet

Og så er der bare lige det lille 'aber dabei', at det langt fra er i
alle manualer, hvor der også er instrukser til afinstallering...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-09-09 12:41

Erik Richard Sørensen skrev:

> Og så er der bare lige det lille 'aber dabei', at det langt fra er i
> alle manualer, hvor der også er instrukser til afinstallering...
>
> mvh. Erik Richard

.... og sådan en er jeg vist netop rendt ind i!

Må man komme med et lille sidespørgsmål? Jeg har gemt alle mine mapper
på ekstern harddisk. Kan jeg "nedgradere" til Leopard, og så lægge
mapper ind igen (altså: er der problemer med at Leopard kan læse efter
geninstallation?

Jeg har overvejet at gå tilbage til Leopard, som min maskine var født
med, fordi jeg er rendt ind i flere, sikkert mindre, problemer, som jeg
ganske enkelt ikke er erfaren nok i Mac til at kunne løse.

;-/ Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-09 13:02

Hans Houmøller wrote:

> ... og sådan en er jeg vist netop rendt ind i!

Hvis det er 'QuickSilver', du tænker på, så er den rimelig bøvlet at
afinstallere. Den lægger stumper hist og her og ikke bare i
'Programmer', 'Application Support' og mappen 'Indstillinger' i
username/library/preferences. - Jeg brugte selv 'Amnesia' for at få det
hele væk, da jeg prøvede Quicksilver.

> [...]
> på ekstern harddisk. Kan jeg "nedgradere" til Leopard, og så lægge
> mapper ind igen (altså: er der problemer med at Leopard kan læse efter

Hvis du mener de mapper, du selv har oprettet, så er det ligegyldigt,
hvor de ligger, og de vil ikke blive berørt af en geninstallering eller
nedgradering.

Du skal bruge den originale system DVD, der fulgte med maskinen og vælge
'Arkiver og installer' i installeren, så bør den lægge en almindelig
Leopard på igen...

> Jeg har overvejet at gå tilbage til Leopard, som min maskine var født
> med, fordi jeg er rendt ind i flere, sikkert mindre, problemer, som jeg
> ganske enkelt ikke er erfaren nok i Mac til at kunne løse.

Måske ikke så tosset en idé først at blive helt fortrolig med den alm.
Leopard - og så senere opgradere til snekatten, - så burde de
forskellige problemer med div. printere, netværk, manglende
programkompatibilitet osv. helst også være løst i form af opdateringer,
der så kan hentes og installeres eller køres via Softwareupdate
programmerne i hhv. system og programmer...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-09-09 13:11

Så snart min sikkerhedskopiering er færdig, går jeg i gang med en
nedgradering og håber, at det lykkes.

Jeg vender stærkt tilbage og tak for råd og vejledning.

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-09-09 23:07

Hans Houmøller skrev:
> Så snart min sikkerhedskopiering er færdig, går jeg i gang med en
> nedgradering og håber, at det lykkes.
>

> Jeg vender stærkt tilbage og tak for råd og vejledning.
>
> Hans

Så har jeg gjort som skrevet står, og indtil videre har tingene
fungeret. Sneleoparden har jeg lagt i dvale til en gang, jeg er blevet
tilpas dygtig.

Jeg har fået gang i de Open Source programmer, jeg havde før, og det
hele ser ud til at køre - selv Quicksilver har jeg fået sat op igen, så
nu har jeg besluttet, at min iMac holder pause med at drille.

Tak igen for gode råd og vejledninger her.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 13:12

> så burde de
> forskellige problemer med div. printere, netværk, manglende
> programkompatibilitet osv.

jeg har til din ære startet en gammel bondi blue imac op i OS 9 for at
se om det netværks halløj ikke virker med 10.6 ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-09 16:44

Thomas von Hassel skrev:

> jeg har til din ære startet en gammel bondi blue imac op i OS 9 for at
> se om det netværks halløj ikke virker med 10.6 ...

Og dit resultat?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 16:56

> Og dit resultat?

har først fået min 10.6 skive i hånden her for 5 minutter siden ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 18:48

> har først fået min 10.6 skive i hånden her for 5 minutter siden ...

det funker ikke ... gosh darn it ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 12:45

> Og så er der bare lige det lille 'aber dabei', at det langt fra er i
> alle manualer, hvor der også er instrukser til afinstallering...

Korrekt .. og det er også fyringsgrund i min bog ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-09 16:44

Erik Richard Sørensen skrev:

> Og så er der bare lige det lille 'aber dabei', at det langt fra er i
> alle manualer, hvor der også er instrukser til afinstallering...

En bimlende alamklokke i min verden om at det er et sekundaprodukt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-09 16:41

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> for at bruge Eriks' 3.parts programmer er det tit nemmere at gå til
> kilden og finde ud af hvordan _udvilkeren_ har tænkt sig at et givet

Det skal også lige nævnes at Erik er en meget hjælpsom sjæl, men at han
undertiden render ind i nogen underlige problemer som vi andre ikke
umiddelbart hverken har set før, eller kan hjælpe ham med.

Min personlige mening er at det undertiden godt kan skyldes at han netop
bruger en masse forskellige værktøjer til at rode rundt under
motorhjelmen og at de måske undertiden er mere effektive end godt er

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-09 18:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> bruger en masse forskellige værktøjer til at rode rundt under
> motorhjelmen og at de måske undertiden er mere effektive end godt er

Jeg synes, det egentlig er lidt utroligt, at du/I tilsyneladende véd så
meget om mine computere, og hvad jeg har og ikke har og gør eller ikke
gør. Hvis det nu var tilfældet, hvorfor i hede-og-så-videre gør du/I så
ikke noget for at hjælpe de få gange, jeg løber ind i noget, jeg ikke
selv kan klare?

Jeg har fx. for 2-3 uger siden stillet et spørgsmål om 'Application
Sentry' i ClamXAV, men det er der ikke én eneste, der har gidet forsøge
at svare på. - Hvad ClamXAV problemerne angår, så er det ikke kun mig,
der har problemer med Application Sentry....

......Men sidde og skrive op og ned og frem og tilbage om, hvad "ERS"
gør eller ikke gør, - det er der tid til.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 19:07

> [...]
> at svare på. - Hvad ClamXAV problemerne angår, så er det ikke kun mig,
> der har problemer med Application Sentry....

måske fordi folk ikke vil prøve at hjælpe med noget de ikke selv har
praktisk erfaring med ?

> ......Men sidde og skrive op og ned og frem og tilbage om, hvad "ERS"
> gør eller ikke gør, - det er der tid til.

Det er fordi du fylder meget .. og tit og ofte kommer med vanvittige
påstande ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-09 20:39

> [...]
> gør. Hvis det nu var tilfældet, hvorfor i hede-og-så-videre gør du/I så
> ikke noget for at hjælpe de få gange, jeg løber ind i noget, jeg ikke

Det er meget enkelt. Jeg har bemærket over en længere årrække din
autodidakte indsigt i det tekniske kombineret med din frygtløshed mht at
pillenørkle. Det giver meget forventeligt løbende nogen ...
interessante problemstillinger, som jeg ikke tror at Hans har lyst til
at have på nuværende tidspunkt.

Jeg er ikke tjener for en bydreng.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-09 22:30

> [...]
> pillenørkle. Det giver meget forventeligt løbende nogen ...
> interessante problemstillinger, som jeg ikke tror at Hans har lyst til

Det er da ulig lettere at bruge fx. Amnesia til at fjerne et program
fuldstændigt med fremfor selv at sidde og finde rundt i måde både 10 og
15 forskellige lokaliteter, hvor en stump fil har forputtet sig. og det
er da ulig lettere at starte Amnesia og vælge det program, der skal
fjernes, og så _fjerner_ Amnesia ganske enkelt _alt_, der vedrører det
program!

> Jeg er ikke tjener for en bydreng.

Der er altså også andre 'tjenere' end lige netop dig her i gruppen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 22:34

> [...]
> er da ulig lettere at starte Amnesia og vælge det program, der skal
> fjernes, og så _fjerner_ Amnesia ganske enkelt _alt_, der vedrører det

Hvad nu hvis Amnesia ikke bare fjerne preference filer og program
arkivet ? Hvad hvis der ryger bruger dokumenter med ?

.. tør du stole på at det ene 3. parts program kan finde ud af at rense
op i et andet 3. parts programs filer ?

Derudover siger jeg heller ikke man selv skal rode rundt på disken efter
det .. jeg siger man skal se om programmet ikke har en indbygget
uninstall funktion og/eller vejledning

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-09 23:44

Thomas von Hassel wrote:

> Hvad nu hvis Amnesia ikke bare fjerne preference filer og program
> arkivet ? Hvad hvis der ryger bruger dokumenter med ?

Det er det, man på nydansk kalder for et kontrafaktisk spørgsmål...
Amnesia medtager kun det, et givet program har installeret.

> .. tør du stole på at det ene 3. parts program kan finde ud af at rense
> op i et andet 3. parts programs filer ?

Hvad angår Amnesia, så ja.

> Derudover siger jeg heller ikke man selv skal rode rundt på disken efter
> det .. jeg siger man skal se om programmet ikke har en indbygget
> uninstall funktion og/eller vejledning

Og som allerede sagt, så er det ikke alle programmer, der har en
afinstalleringsvejledning. - Og Quicksilvers egen uninstaller, fjerner
IKKE alt, som QS selv har genereret. Tro mig, - jeg har selv brugt
programmet, og det var et mareridt, indtil jeg fik fat i Amnesia til at
fjerne resterne med!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 06:21

> Det er det, man på nydansk kalder for et kontrafaktisk spørgsmål...
> Amnesia medtager kun det, et givet program har installeret.

og hvordan finder Amnesia ud af hvad et program har installeret ?

> [...]
> IKKE alt, som QS selv har genereret. Tro mig, - jeg har selv brugt
> programmet, og det var et mareridt, indtil jeg fik fat i Amnesia til at

og jeg siger at den fjernede det hele da jeg prøvede her i går ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-09 09:43

Thomas von Hassel wrote:

> og hvordan finder Amnesia ud af hvad et program har installeret ?

Som jeg læser det, så er det ud fra header coding og creation code.

og det gør den så ikke altid.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 09:59

> Som jeg læser det, så er det ud fra header coding og creation code.

aha! .. hvad nu hvis du har oprettet et dokument med et program som
skriver samme type/creator i sine dokumenter som den skriver i dine
preference filer ? ... måske ville du bare genisntallere pga.. et
problem .. så er du vel ikke interesseret i at den sletter dine
dokumenter ?

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-09-09 10:38

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
> preference filer ? ... måske ville du bare genisntallere pga.. et
> problem .. så er du vel ikke interesseret i at den sletter dine

Jeg bruger selv AppCleaner, hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med. Om
det rydder HELT op, gider jeg ikke tjekke, men det kan i hvert fald
fjerne preferences, hvilket er det vigtigste for mig.

Når man sletter en app får man vist en liste med filer AppCleaner mener,
man kan slette. Det er derefter op til en selv om man rent faktisk
vælger at gøre det. Det synes jeg er en rigtig fin model. Hvis det hele
skete automagisk, ville jeg være knapt så tryg.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-09 11:44

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> preference filer ? ... måske ville du bare genisntallere pga.. et
> problem .. så er du vel ikke interesseret i at den sletter dine

Du véd lige så godt som mig, at der er stor forskel på en "header code"
og en "creator code" og at enhvert "type code" _altid_ er relateret til
begge.

Hvis vi nu går tilbage til det gode gamle Os 9.x og tager en infor på et
dokument, så har du en "type" og en "creator".

Det kan fx. være "BBON" som creator og "ttxt" som type - altså et alm.
tekst dokument oprettet af BBEdit. Eller "NISI" og "ttxt" - igen et alm.
tekstdokument, men denne gang oprettet af NisusWriter.

Præcis det samme har du på OS X, men du kan bare ikke _se_ type &
creator - normalt ihvertfald. På OS X ligger de koder som header codes
_inde_ i dokument og program...

Starter du så Amnesia og ber den fjerne alt, hvad der har med programmet
BBEdit at gøre, vil Amnesia søge efter header codes, der indeholder
BBEdits creator code og tekstfiler i forb. med programmet, der også
indeholder BBEdits type code.

BBEdits header code kan fx. se nogenlunde sådan ud:
?!§?_23527b3c>&-§$i70_bbon23f1av-<§!"
Og dokumentkoden noget lignende:
$>§?stgds467_->>21>bbon234daa356yu_ttxt2tt46rrrF=

Hvor en NisusWriter dokument header code er sådan ud
?!#$>!2stgds467_->>21>nisi234daa356yu_ttxt2tt46rrrF=

De væsentlige grupper er bbon + ttxt + $>§? for BBEdit og nisi + ttxt +
?!#$.

Hvad fjerner Amnesia så? - når den er blevet bedt om at fjerne BBEdit? -
Den vil selvfølgelig fjerne "bbon + ttxt" og ikke nisi + ttxt.

Hvis du selv opretter et dokument i fx. BBEdit, vil der i header code
være en gruppe mere, der siger, at det er brugeroprettet og ikke program
relateret - altså fjernes disse ikke.

Desuden går Amnesia _IKKE_ ind og sletter dokumenter, der ligger fx. i
mappen 'Dokumenter' - heller ikke, hvis man har gemt dem i BBEdit
mappen. Den siger ganske enkelt at første kodegruppe i programmets
creator header er sådan og sådan, og skal fjernes, hvis den ikke kan
finde den kodegruppe, fjernes filen ikke.

Hvert enkelt program med tilhørende filer har _altid_ en bestemmende
kodegruppe i creator headeren, og det er den, der afgør, om filen skal
slettes eller ikke!

- Og inden du farer op og kommer med, at 'BBON' ikke er BBEdit creator
code, så ja, det er ikke de 4 tegn, - jeg har ikke en brugbar OS 9
maskine, så jeg kan gå ind og se koden.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 12:23

> [...]
>
> - Og inden du farer op og kommer med, at 'BBON' ikke er BBEdit creator
> code, så ja, det er ikke de 4 tegn, - jeg har ikke en brugbar OS 9

.... og nu har du igen brugt en masse tid på noget som slet ikke relevant
og intet med min pointe har at gøre ....

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 13:01

> [...]
>
> - Og inden du farer op og kommer med, at 'BBON' ikke er BBEdit creator
> code, så ja, det er ikke de 4 tegn, - jeg har ikke en brugbar OS 9

bortset fra at intet af det du skriver mht. type/creator søgning passer
på Amnesia .... derimod kigger den i Info.plist efter b.la. Bundle
identifier og Bundle name værdier ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 14:07

Hej,

> Hvert enkelt program med tilhørende filer har _altid_ en bestemmende
> kodegruppe i creator headeren, og det er den, der afgør, om filen skal

Nej, du tager desværre helt fejl.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 14:48

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Nej, du tager desværre helt fejl.

Der er masser af god dokumnetation på ADC ang. hfs+, fil metadata m.m.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 17:18

Hej,

> Der er masser af god dokumnetation på ADC ang. hfs+, fil metadata m.m.

Og?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-09 17:41

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Og?

ah .. det var til ERS ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-09 21:01

Thomas von Hassel wrote:

> ah .. det var til ERS ...

Og?

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-09 08:39

> [...]
> er da ulig lettere at starte Amnesia og vælge det program, der skal
> fjernes, og så _fjerner_ Amnesia ganske enkelt _alt_, der vedrører det

Så kommer det rigtigt gode spørgsmål: Hvordan ved Amnesia præcis hvilke
filer program X har skrevet i 10-15 forskellige lokaliteter?

Tænk godt over det og kom med et realistisk svar.

> Der er altså også andre 'tjenere' end lige netop dig her i gruppen...

De er vel heller ikke tjenere for en bydreng.

Gad vide hvorfor...

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 22:24

On 2009-09-01 21:38:42 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jeg er ikke tjener for en bydreng.

Nej men du blander dig forbløffende ofte, og det forpligter.

Især fordi din indblanden ofte indikerer at der kan ligge en lyst til
at hævde sig selv på andres bekostning bag.

Dermed ikke sagt at jeg synes ERS's synspunkter eller hans
indstillinger efterlader plads til ny viden overhovedet. Helt konkret
ville jeg bare ønske at han (og I andre) ville være bedre til at klippe
i Jeres ofte ufattelig lange indlæg

--
Palle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-09 23:48

Palle wrote:

> [...]
> efterlader plads til ny viden overhovedet. Helt konkret ville jeg bare
> ønske at han (og I andre) ville være bedre til at klippe i Jeres ofte

Av! du må ikke slå mere. - Problemet er nok den, jeg er og altid har
været underlagt en del af min fortid som journalistisk medarbejder, hvor
jeg både har været snakkende studievært og også nogle gange skrive
manuskripter til andre.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-09-09 06:58

Palle skrev:

> Nej men du blander dig forbløffende ofte, og det forpligter.

Nu ved jeg ikke hvor længe du har læst i denne gruppe, men jeg kan kun
se indlæg fra din hånd fra den sidste måneds tid. Velkommen til, i øvrigt.

Lad mig blot konstatere at ovenstående er et direkte citat fra en
tidligere debat jeg har haft med Erik her i gruppen, og dengang var det
ikke mig der skrev det.

Mht at hjælpe, så hjælper jeg når jeg kan om noget jeg VED noget om, og
tier stille om ting jeg ikke ved noget om. Det er min erfaring at det
giver det bedste resultat i det lange løb.

Hedder du iøvrigt andet end Palle?

Fra : Palle

Dato : 03-09-09 17:07

On 2009-09-03 07:57:58 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Nu ved jeg ikke hvor længe du har læst i denne gruppe, men jeg kan kun
> se indlæg fra din hånd fra den sidste måneds tid. Velkommen til, i
> øvrigt.

3-4 år. Under flere navne. Palle Jensen, Palle. Afhænger lidt af
hvilken Newsreader jeg tester.

> Lad mig blot konstatere at ovenstående er et direkte citat fra en
> tidligere debat jeg har haft med Erik her i gruppen, og dengang var det
> ikke mig der skrev det.

Mjaa... Undrer mig så ikke. Men mon ikke i virkeligheden I burde tage
Jeres tøsefighter over mail.

> [...]
> tier stille om ting jeg ikke ved noget om. Det er min erfaring at det
> giver det bedste resultat i det lange løb.

Kølln. Hvorfor?

Og det er ikke fordi jeg er skizofren, men blot er blevet gift. Bor på
Frederiksberg i øvrigt.

--
Palle

Fra : Morten Lind

Dato : 03-09-09 17:51

Palle <devnull@invalid.invalid> wrote:

> 3-4 år. Under flere navne. Palle Jensen, Palle. Afhænger lidt af
> hvilken Newsreader jeg tester.

Velkommen også herfra,

> Mjaa... Undrer mig så ikke. Men mon ikke i virkeligheden I burde tage
> Jeres tøsefighter over mail.

Når du har læst med i gruppen de seneste par år, vil du da vide, at det
er Usenets mest vidtfavnende, positive, høflige, tolerante, venlige,
vidende, hjælpende og oplysende gruppe.

Vi taler om alt, også hvis atiklen er skevet på en Windows-pc, og
tøsekampe findes ikke i vores gruppe.

Bryder man sig ikke om artiklerne, står det jo frit for at slette,
springe over eller afvise, ikke sandt?

> Kølln. Hvorfor?

Fordi vi bruger at vedkende os vores rigtige identitet.

> Og det er ikke fordi jeg er skizofren, men blot er blevet gift. Bor på
> Frederiksberg i øvrigt.

Stort tillykke

M.

Fra : Palle

Dato : 03-09-09 18:31

On 2009-09-03 18:51:03 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Når du har læst med i gruppen de seneste par år, vil du da vide, at det
> er Usenets mest vidtfavnende, positive, høflige, tolerante, venlige,
> vidende, hjælpende og oplysende gruppe.

Det vil jeg da så iøvrigt påpege. Har fulgt umindeligt mange grupper
de sidste 10-12 år og de fleste grupper har jeg droppet på grund af
skænderier og hakkerier. Er overvejende god stemning i denne gruppe.
Dog nogen gange med undtagelse af halv grovheder fra folk som måske
hører hjemme i et mere avanceret forum.

Jeg har intet imod off-topic indlæg og chit chat, men voksne mennesker
der sidder og konkurrerer på hvem der ved mest om dit og dat er
trivielt.

> Vi taler om alt, også hvis atiklen er skevet på en Windows-pc, og
> tøsekampe findes ikke i vores gruppe.

Jo jo!

> Bryder man sig ikke om artiklerne, står det jo frit for at slette,
> springe over eller afvise, ikke sandt?

Fuldstændig korrekt! Problemet er bare at for at kunne konstatere
hvorvidt man synes om et indlæg, så bliver man nødt til at læse det
først. Jeg bruger ikke kill-filtre.

> Fordi vi bruger at vedkende os vores rigtige identitet.

Men Palle *er* min rigtige identitet. Kan ikke se hvad efternavnet
skulle hjælpe. Meget få der svarer pr. brev iøvrigt. Hvis der var flere
Paller herinde kunne jeg overveje at udbygge med efternavn. Jeg kunne
udbygge Jeres ønske om kendt identitet, ved at bedre om Jeres
personnumre. Blot for en sikkerheds skyld.

Nå men nu ved i det. Spørg endelig hvis der skulle være behov

Jeg ved jo alligevel ikke om du Hedder Morten Lind eller i
virkeligheden er Jørgen de Mylius?

> Stort tillykke

Tak!!!!!!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 18:48

> Velkommen også herfra,

> Når du har læst med i gruppen de seneste par år, vil du da vide, at det
> er Usenets mest vidtfavnende, positive, høflige, tolerante, venlige,
> vidende, hjælpende og oplysende gruppe.

hvilket måske lyder som ironi men det passer faktisk ... vi kan da godt
være uenige men der er da ingen der har fået en mursten igennem vinduet
endnu ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-09 20:22

Thomas von Hassel wrote:
> hvilket måske lyder som ironi men det passer faktisk ... vi kan da godt
> være uenige men der er da ingen der har fået en mursten igennem vinduet
> endnu ...

Det må da så være, fordi du rammer skidt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-09-09 21:22

> Det må da så være, fordi du rammer skidt.

så vidt jeg husker bor du pokkers langt oppe ... så meget supermand er
der heller ikke i min arm ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-09 22:24

Thomas von Hassel wrote:

> så vidt jeg husker bor du pokkers langt oppe ... så meget supermand er
> der heller ikke i min arm ;)

Nå ja, - det giver da nogle fordele at være højt tilvejrs..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-09-09 23:08

Palle skrev:

> 3-4 år. Under flere navne. Palle Jensen, Palle. Afhænger lidt af
> hvilken Newsreader jeg tester.

> Mjaa... Undrer mig så ikke. Men mon ikke i virkeligheden I burde tage
> Jeres tøsefighter over mail.

Nu skal jeg lige se om jeg har forstået det her rigtigt. Du blander dig
for at fortælle mig at det forpligter at blande sig? Og fortæller mig
så hvordan jeg i virkeligheden BØR opføre mig?

Der kan man se....

> Kølln. Hvorfor?

Fordi jeg og andre kan godt lide at vide hvem vi skriver med.

> Og det er ikke fordi jeg er skizofren, men blot er blevet gift. Bor på
> Frederiksberg i øvrigt.

Tillykke - en dejlig ting.

Fra : Palle

Dato : 04-09-09 17:07

On 2009-09-04 00:07:59 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> dig for at fortælle mig at det forpligter at blande sig? Og fortæller
> mig så hvordan jeg i virkeligheden BØR opføre mig?

Hvad er det præcist du ikke forstår? Jeg skal med glæde uddybe. Jeg
blander mig ikke for at nedgøre andre, men for at påpege at andre
bliver nedgjort (uretmæssigt endda). Jeg lægger ikke skjul på at jeg
synes du er arrogant i din fremtoning. Det er vel en ærlig sag? Du skal
være velkommen til at forklare at det ikke er tilfældet og at jeg har
misforstået. Men den retning du vælger giver mig ikke det inddtryk.
Altså at det er det du vil?

De to sætninger ovenfor står ikke imod hinanden, som du får det til at fremstå.

Med mindre du har lyst til at uddybe?

--
Palle

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-09 18:31

Palle skrev:

> [...]
> velkommen til at forklare at det ikke er tilfældet og at jeg har
> misforstået. Men den retning du vælger giver mig ikke det inddtryk.

Du sagde du har fulgt gruppen her i flere år. Hvis du efter dette
tidsrum mener ovenstående, er det min mening at det er lige meget hvad
jeg siger eller gør på nuværende tidspunkt - det vil ikke ændre din
opfattelse.

Det ser jeg derfor ikke nogen grund til.

Fra : Palle

Dato : 04-09-09 20:24

On 2009-09-04 19:30:50 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> jeg siger eller gør på nuværende tidspunkt - det vil ikke ændre din
> opfattelse.
>
> Det ser jeg derfor ikke nogen grund til.

Bevares... Jeg mente nu den nærværende tråd. I alt respekt. Ellers
havde jeg nu nok blandet mig andre gange i perioden. Ligesom jeg har
gjort før til Morten Reippuert Knudsen som har svaret lidt - i mit
optik - overlegent tilbage. På den - for mig - uhensigtsmæssige måde.

Kunsten må være, at være yderst kompetent til en ting og stadig kunne
føre en ligeværdig samtale med folk men ikke er enige med eller måske
oven i købet entydigt er forkert på den.

Men det er langt ude nu, og på det fundats-agtige plan, som ikke bør
høre til herinde, som I også påpeger. (En ting som man heldigvis aldrig
aldrig ser i denne grupe er f.eks. en FUT. Dejligt).

God weekend da så i øvrigt.

--
Palle

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-09-09 10:30

Palle skrev:

> Kunsten må være, at være yderst kompetent til en ting og stadig kunne
> føre en ligeværdig samtale med folk men ikke er enige med eller måske
> oven i købet entydigt er forkert på den.

Naturligvis. Det er desværre bare ikke altid muligt, hvis man også
gerne vil formidle en pointe.

At pointen måske så ikke er den du tror, er en anden historie :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-09 16:39

Hans Houmøller skrev:

> [...]
> hånlige og nedladende bemærkninger. Er det ikke unødvendigt i et forum
> som dette, hvor det vel osse handler om at hjælpe tåber som mig videre?

I et bredt forum som dette, er der plads til nye men sandelig også til
de hårde bananer der kan pille i konfigurationsfiler med bind for øjnene
og grus i CD-drevet.

Problemet er bare at det kræver mange ord når ting bliver sagt for at
alle er med (Hej Morten!) og det er ikke altid det lykkes. Du skal
derfor ikke tage dig af at nogen indlæg er lidt korte for hovedet - det
er bare et resultat af dette :)

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-09-09 17:49

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> [...]
> alle er med (Hej Morten!) og det er ikke altid det lykkes. Du skal
> derfor ikke tage dig af at nogen indlæg er lidt korte for hovedet - det

Jeg tager ved lære af dine ord, og så sandelig af de andres osse. Det er
kanon for en nybegynder som mig at læse med i de forskellige tråde her,
for der er meget godt at hente.
;_) Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-09-09 16:22

Yderligere virker mit trådløse netværk igen, så jeg klager ikke!