Checke lad(e)cykler
Fra : Esben

Dato : 31-08-09 12:23

Jeg købte på et tidspunkt et batteri til min MBP C2D Alu som skulle være
nyt men ikke så ud til at være det da jeg checkede det dengang. Hvordan
er det jeg mest sikkert checker hvormange ladecykler det har kørt?

vh esben (derudaf på ladcykel..!)

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-09 12:43

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> nyt men ikke så ud til at være det da jeg checkede det dengang. Hvordan
> er det jeg mest sikkert checker hvormange ladecykler det har kørt?

Æble menu -> om denne mac -> Flere oplysninger -> Strøm[et eller andet]
/ Power (på engels)

/thomas

Fra : Esben

Dato : 01-09-09 17:58

> Æble menu -> om denne mac -> Flere oplysninger -> Strøm[et eller andet]
> / Power (på engels)

Forstår ikke helt hvordan den måler, for tallene er meget højere end jeg
ville forestille mig. Hvis 6 x 1/6 afladning er lig 1, synes jeg at
omkring 100 på et batteri der er mindre end et år gammelt er meget, når
maskinen langt overvejende kører på strøm.

Min kones som hun hærger vildt (dvs kører flad hele tiden) har ca 200 på
halvandet år - hmmm...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-09-09 00:55

> [...]
> maskinen langt overvejende kører på strøm.
>
> Min kones som hun hærger vildt (dvs kører flad hele tiden) har ca 200 på

Jeg har haft 14 cykli på et år.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Esben

Dato : 03-09-09 16:29

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg har haft 14 cykli på et år.

Tak for din melding!

Det sætter det jo lidt i perspektiv, men der er én der har brugt
maskinen før mig og han må have hærget batteriet meget.

http://www.retskrivningsordbogen.dk siger cyklusser eller cykler.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-09-09 16:46

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> http://www.retskrivningsordbogen.dk siger cyklusser eller cykler.

Tak. Cycli er engelsk. Så min form må være en fordanskning af den
engelske. Jeg bruger cyklusser fremover. Et ord der er kl-odser i.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-09 13:50

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Tak for din melding!
>
> Det sætter det jo lidt i perspektiv, men der er én der har brugt
> maskinen før mig og han må have hærget batteriet meget.

Jeg synes nu, at 14 lyder som et ekstremt lavt tal, der ikke kan bruges
som en målestok for, hvad der er almindeligt. Min MacBook Pro står langt
det meste af tiden sluttet til et 24" LED Cinema Display, der jo oplader
computeren hele tiden. En gang imellem tager jeg computeren med på
arbejde, rundt i huset eller på en togtur. Det er bestemt ikke et
dagligt fænomen. Min MacBook Pro er fra november sidste år og er altså
ti måneder gammel. Selv om den mest bruges stationært, har den haft 79
ladecykler.
Vi bruger jo alle vores computer forskelligt, og derfor har vi
forskellige resultater. Jeg lader ofte min computer være på vågeblus om
natten, og når jeg er på arbejde. Der har jeg skærmen og dermed
opladeren slukket, og vågeblus bruger trods alt nogen strøm. Når jeg så
tænder skærm/oplader igen, så vil den lade batteriet op, og det tæller
vel som en delvis opladning. Jeg bruger min computer meget hver dag. Det
trækker selvfølgelig op. Har man den bærbare som ekstra computer, og
bruger man den ikke dagligt, så vil man kunne holde sig på færre
ladecykler. Ved dagligt brug har jeg dog svært ved at se, at man kan
have ret meget færre ladecykler, end jeg har. Bruger man reelt sin
computer som bærbar dagligt, kan man til gengæld let have mange gange
flere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-09-09 15:06

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg har haft 14 cykli på et år.

Aflades hver anden måned (iCal husker mig på det).
Er tilsluttet strømforsyning døgnet rundt.
Bruges kun stationært.

Oplysninger om batterispænding:

Fuld ladekapacitet (mAh): 4983

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-09 18:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Aflades hver anden måned (iCal husker mig på det).
> Er tilsluttet strømforsyning døgnet rundt.
> [...]

Det er jo flot, men jeg har næsten lyst til at spørge dig om, hvorfor du
i det hele taget har en bærbar. Selv jeg overvejer nogle gange, om jeg
ikke kunne klare mig med en stationær. Bærbare er trods alt dyrere for
en given ydelse.
Min pointe med mit andet indlæg var også, at det ikke er normalt
med 14 ladecykler på et helt år. Det kræver, som du siger, at man har
opladeren sluttet til konstant, og det er jo ikke formålet med en
bærbar. Man kan derfor ikke gå ud fra 14 ladecykler om året som et
normalt tal og konkludere, at folk med flere ladecykler har hærget deres
batteri, som Esben var ved at gøre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-09-09 20:38

> [...]
> i det hele taget har en bærbar. Selv jeg overvejer nogle gange, om jeg
> ikke kunne klare mig med en stationær. Bærbare er trods alt dyrere for

En stationær mac med pro-ydelse har da altid været dyrere end en bærbar.
Regnskabet er måske lidt bedre hvis man har det perifere udstyr i
forvejen, i sær en rimelig skærm.

En stationær fra Apple starter ved 18.000 kr. Og for cirka det halve,
kr. 10.500, købte jeg en ny Macbook Pro 2,4 GHz. Det blev afgørende.

Jeg ville i øvrigt have en iMac, men den kunne ikke fåes med mat skærm.

> [...]
> bærbar. Man kan derfor ikke gå ud fra 14 ladecykler om året som et
> normalt tal og konkludere, at folk med flere ladecykler har hærget deres

Mit svar kom sig af at Esben faktisk skriver det modsattte: nemlig at

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-09 20:54

Hej,

> En stationær fra Apple starter ved 18.000 kr. Og for cirka det halve,

En iMac og en Mac Mini er vel også at regne som stationære computere?

> Mit svar kom sig af at Esben faktisk skriver det modsattte: nemlig at
> "maskinen langt overvejende kører på strøm".

Det ville da også være underligt, hvis den kørte på luft, olie eller
egetræ?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-09-09 21:06

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> En iMac og en Mac Mini er vel også at regne som stationære computere?

> Det ville da også være underligt, hvis den kørte på luft, olie eller
> egetræ?

I Esbens tilfælde tror jeg faktisk den har kørt på luft noget af tiden.
Der er formentlig en defekt i hans lader, så han tror den er tilsluttet
hele tiden, men faktisk ikke er det reelt, og så suger den falsk luft
ind

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-09 23:21

> En stationær mac med pro-ydelse har da altid været dyrere end en bærbar.
> Regnskabet er måske lidt bedre hvis man har det perifere udstyr i
> forvejen, i sær en rimelig skærm.

Generelt er bærbare computere dyrere i forhold til ydelsen, fordi de
kompakte og strømbesparende komponenter er dyrere. Nu er Apples modeller
af stationære computere jo ikke typisk. Pro-modellerne ligger langt
udenfor en normal computer-model. I stedet vil jeg sammenligne med
f.eks. en iMac. Alene det, at harddisken er 3,5" i stedet for 2,5" giver
noget bedre ydelse både hvad angår hastighed og plads. Jeg mener da
også, at iMac fås med langt bedre grafikkort end de bærbare..

> En stationær fra Apple starter ved 18.000 kr. Og for cirka det halve,
> kr. 10.500, købte jeg en ny Macbook Pro 2,4 GHz. Det blev afgørende.

Det må have været et billigt tilbud på en udgående model, for normalt
starter en 15" MacBook Pro ved kr. 14.000,-. Jeg kan se, at de nu er
nede på kr. 12.500,-. Det er sikkert fordi, de nøjes med den integrerede
grafik-chip, der efterhånden er ganske god.

> Jeg ville i øvrigt have en iMac, men den kunne ikke fåes med mat skærm.

Det kan MacBook Pro heller ikke. Det vil sige, det kan de vist igen, men
f.eks. min kunne ikke.

> Mit svar kom sig af at Esben faktisk skriver det modsattte: nemlig at
> "maskinen langt overvejende kører på strøm".

Det gør min også, og som nævnt har jeg 79 ladecykler på et år. Du må
være ret omhyggelig med at have den oplader sat til altid. Men ellers
skal man naturligvis købe den computer, man kan lide. En MacBook Pro er
jo rigtig lækker, og kan man lide at arbejde på den, så er det jo fint.
Især hvis man får et godt tilbud, som du næsten må have fået.
Der kan i øvrigt være mange andre grunde til at købe en bærbar.
Min kone har arbejdsplads i stuen. Hun har haft en bærbar i mange år,
simpelthen fordi, hun ikke synes, det er pænt med en stor computer i
stuen. Når man klapper låget ned på den bærbare, ser man den jo stort
set ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-09-09 09:38

> [...]
> simpelthen fordi, hun ikke synes, det er pænt med en stor computer i
> stuen. Når man klapper låget ned på den bærbare, ser man den jo stort

Jeg forstår ikke så meget af det med ladecykler. Min MBP har fået nyt
batteri efter halvandet år. I det daglige bruger jeg den stationært med
strømforsyning sat til hele tiden. Hvordan tæller man ladecykler, når
der er sat strømforsyning sat til hele tiden?

Kan computeren lade op, mens den er slukket?

Men for mig er det uundværligt at kunne tage computeren med i sommerhus
og lejlighedsvis på arbejde.

Hjemme har jeg tilsluttet en ekstern skærm og et eksternt tastatur.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-09 09:46

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> strømforsyning sat til hele tiden. Hvordan tæller man ladecykler, når
> der er sat strømforsyning sat til hele tiden?

hvis du ca. en gang om mdr. lader den køre en fuld af- og opladning så
holder dit batteri sig længst tid.

> Kan computeren lade op, mens den er slukket?

ja

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-09-09 10:44

> hvis du ca. en gang om mdr. lader den køre en fuld af- og opladning så
> holder dit batteri sig længst tid.

> ja
>
> /thomas

Det anede mig, at der var noget i den retning. Det bøvlede er, at man så
skal lade den stå tændt, mens man venter på, at strømmen løber ud. Man
skal ikke være igang med noget vigtigt. Og det gør også ondt, at
maskinen slukker af sig selv af mangel på strøm. Men det er måske ikke
noget, man skal bekymre sig om.

Hvordan tilrettelægger man det bedst? Skal man lade den stå tændt natten
over uden strømforsyning med bevidstheden om, at den vil gå ud, mens man
sover?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-09 12:14

> [...]
>
> Hvordan tilrettelægger man det bedst? Skal man lade den stå tændt natten
> over uden strømforsyning med bevidstheden om, at den vil gå ud, mens man

eh .. nej du arbejder da bare på batteri indtil den siger "nu er jeg ved
at løbe tør" og så smækker du strøm til .. selv hvus den løber helt tør
så falder den jo bare i søvn .. ikke noget du mister data ved ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-09 14:16

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad du bruger computeren til. Langt det
meste af min tid med computeren bruges i nyhedsgrupper som den her eller
med at læse hjemmesider om emner, der interesserer mig. Det kan vel
næppe kaldes vigtigt. Hvis jeg endelig skriver noget vigtigt, kan jeg
bare sørge for at gemme hele tiden. Endelig skulle computeren gerne bare
gå på vågeblus, når der ikke er mere strøm. Den dør ikke bare.
De nyere bærbare fra Apple gemmer endda indholdet af RAM på
harddisken, før de går på vågeblus. Hvis strømmen så forsvinder helt,
skal man bare trykke på startknappen, når man har sat opladeren til. Så
bliver indholdet fra harddisken læst ind i RAM, og man kan bare
fortsætte, hvor man slap. Men OK, nogle gange er det som om,
batteristyringen ikke er helt i orden, så min erfaring er, at det kan
ske, at det glipper.

> eh .. nej du arbejder da bare på batteri indtil den siger "nu er jeg ved
> at løbe tør" og så smækker du strøm til .. selv hvus den løber helt tør
> så falder den jo bare i søvn .. ikke noget du mister data ved ...

Jeg plejer at bruge en anledning, hvor jeg alligevel har computeren væk
fra strømforsyningen. Det kan være inde i stuen, i et tog eller at andet
fremmed sted. Hvis den så alligevel er ved at være kørt tør, så kører
jeg batteriet helt ned og slutter den til strømforsyningen, som jeg så
lader være sat til, til batteriet er ladet helt op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-09-09 17:13

> [...]
> bare sørge for at gemme hele tiden. Endelig skulle computeren gerne bare
> gå på vågeblus, når der ikke er mere strøm. Den dør ikke bare.

Se, det vidste jeg ikke. Jeg troede, den gik helt ned, når strømmen slap
op. Så vil jeg nok gøre forsøget ved første lejlighed.

I øvrigt bruger jeg i høj grad computeren til at producere tekst, dtp og
noder, hvor man nemt bliver optaget af processen og glemmer reglen om at
trykke æble-s, hvergang man tager en tænkepause.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-09-09 12:10

> hvis du ca. en gang om mdr. lader den køre en fuld af- og opladning så
> holder dit batteri sig længst tid.

> ja
>
> /thomas

Angående batteriers holdbarhed:

Der er batteriets samlede levetid.

Der er batteriets evne til at holde computeren igang, før det skal lades
op igen.

Kan begge disse egenskaber styrkes ved den måde, du beskriver.

(Jeg har ikke fulgt med i tråden fra begyndelsen og undskylder, hvis jeg
spørger om noget, der har været nævnt før).

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-09 12:15

> [...]
>
> (Jeg har ikke fulgt med i tråden fra begyndelsen og undskylder, hvis jeg
> spørger om noget, der har været nævnt før).

ja, hvis du normalt bruger den med lader så er det metoden som apple
selv anbefaler ...

/thomas

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-09-09 21:46

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Angående batteriers holdbarhed:

Tjah - min MBP (2.4 penryn fra 08) har nu 450 ladninger (vel lige så
godt som ladecykler og batteriet er tilsyneladende dødt: Efter
kalibrering mv springer det fra 81% sundhedstilstand til 5%. AppleCare
sagde jeg skulle købe nyt batteri, da 300 cycles var livslængden. Så det
har jeg gjort....

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-09 21:48

Martin Ammentorp <ammentorpx@yzmac.com> wrote:

> [...]
> kalibrering mv springer det fra 81% sundhedstilstand til 5%. AppleCare
> sagde jeg skulle købe nyt batteri, da 300 cycles var livslængden. Så det

Det passer meget godt ... der er ingen der har sagt at de holder evigt

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-09 23:30

Jeg er også holdt op med Apple Care. Jeg havde det én gang, da jeg netop
havde fået det indtryk, at man fik ordnet alt, der ikke virkede incl.
batteriet. Da jeg så ringede for at få et nyt batteri, fik jeg samme
besked. Det havde holdt længe nok, så der var ingen fejl på det. Siden
har jeg i stedet købt fire års tillægsforsikring hos Merlin eller Fona.
Vi har på den konto netop fået ny top med tastatur på en MacBook, nogle
børn havde spildt Fanta i.

> Det passer meget godt ... der er ingen der har sagt at de holder evigt

Nej. Jeg regner også batterier for en sliddel. Jeg vil gerne tage hensyn
til batteriet, men det skal også være til at holde ud at bruge
computeren. Man hører jo så meget om batterier. Så må man ikke sjatlade.
Så må man ikke aflade dem helt. Så skal man helst aflade dem helt hver
gang. Så må man ikke have opladeren sluttet til hele tiden. Så skal man
alligevel. Det er jo ikke til at vide, hvad der er rigtigt. Jeg sætter
opladeren til, når det er belejligt, og kører på batteri, når det ikke
er. En gang imellem, når batteriet er ved at være nede, kører jeg det
helt tørt, og lader det derefter op i ét stræk. Det skulle kalibrere
styringen af det. Mine batterier holder gerne 3-4 år, og det er jeg
såmænd godt tilfreds med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 07-09-09 06:02

> Mine batterier holder gerne 3-4 år, og det er jeg
> såmænd godt tilfreds med.

Det ville jeg også være - mit holdt 18 mdr

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-09 06:29

> Det ville jeg også være - mit holdt 18 mdr

det er jo ikke set spm. om alder, men om brug ..

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-09-09 11:04

> det er jo ikke set spm. om alder, men om brug ..
>
> /thomas

Jeg synes faktisk ikke altid det hænger sammen. Muligvis i et større
perspektiv, men hos mig virker det ret tilfældigt om et batteri virker
kort eller lang tid. Jeg bruger dem ca. på samme måde, men nogle bærbare
holder et par hundrede cyklusser, mens batteriet i den Macbook jeg
skriver det her på er oppe på 417 cyklusser og kører ganske fint og lang
tid på hver opladning (til gengæld smadrer den så en harddisk om året).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-09-09 11:07

> [...]
> nede på kr. 12.500,-. Det er sikkert fordi, de nøjes med den integrerede
> grafik-chip, der efterhånden er ganske god.

Ja, jeg købte den udgående model 2,4 gHz MBP (Early 2008, MB133/A1260)
med mat skærm, på udsalg hos FONA, d. 31.10.08 til kr. 10.579,-.

På samme måde ville jeg i dag købe den udgående model med to skærmkort,
når den kommer på udsalg, som i øvrigt har samme ydelse som min.

Jeg afprøvede i øvrigt iMac overfor Macbook Pro (min, eller den med to
grafikkort) og mærkede tydeligt forskel. Men jeg synes stadig man får
mest for pengene med en iMac.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 06-09-09 03:27

> Min pointe med mit andet indlæg var også, at det ikke er normalt
> med 14 ladecykler på et helt år.

Åeh, jeg så 1950erne svajere for mig ... store drenge der efter skoletid
bragte varer ud for de handlende, på ladcykler ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 05-09-09 12:16

On 5 Sep., 19:33, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> i det hele taget har en bærbar. Selv jeg overvejer nogle gange, om jeg
> ikke kunne klare mig med en stationær. Bærbare er trods alt dyrere for
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har kun én eneste grund til at bruge bærbar.

Grunden er det sociale samvær!

Min iMac står på 1. sal på et særdeles rart sted og jeg længes efter
at sidde der som en fugl længes efter sin rede.

Uheldigvis sidder vi nu og ser fodbold nede i dagligstuen. Der ligger
konen på sin sofa og jeg slænger mig i 90 graders vinklen på den anden
længe af sofaen.
Jeg kigger mest på den bærbare som står på kaffebordet, hvor jeg
søfter en kaffetår engang imellem og spiser en kage.

Hvis jeg går ovenpå, så kan jeg ikke følge med i konens hyggelige
småråb over Danmark/Portugal. Så sidder jeg isoleret helt alene på
første sal.
Dette er min eneste grund til at bruge bærbar!
Det er for bøvlet at slæbe iMac'en ned i stuen og op igen.
Men iMac'en giver enormt meget for pengene sammenlignet med den
bærbare. Som iøvrigt er en Vista-maskine.

Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-09 12:57

Esben skrev:
> Jeg købte på et tidspunkt et batteri til min MBP C2D Alu som skulle være
> nyt men ikke så ud til at være det da jeg checkede det dengang. Hvordan
> er det jeg mest sikkert checker hvormange ladecykler det har kørt?

Skud fra hoften:

Prop det i, og Ævle -> "Om denne Mac" -> Flere oplysninger -> Strøm

Under oplysninger om batteritilstand står de der ladcykler.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-09 15:43

> [...]

> nyt men ikke så ud til at være det da jeg checkede det dengang. Hvordan
> er det jeg mest sikkert checker hvormange ladecykler det har kørt?

Troede s´gu´, du havde købt en elcykel

M.