Filmredigering
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-08-09 14:57

En veninde og samarbejdspartner vil gerne kunne redigere i nogle film,
som hun har liggende på en DVD. De er vistnok optaget med en camcorder i
sin tid.

iMovie* er jo et oplagt redigeringsinstrument for hende, men det vil
ikke importere filmstumperne, det siger, at der ikke er nogen film, men
det er der skam. For skiven spiller fint i DVDplayeren, men derinde kan
hun jo ikke redigere. Infoen viser, at disken indeholder filer af typen
..BUP, .IFO og .VOB, en anden info siger, at der er tale om PAL og
720x576.

Jeg aner ikke en hujende fis om film og filmformater, så hjælp mig gerne
- så jeg kan hjælpe veninden.

Har læst på Wikipedia, men der er alenlange rækker af forkortelser, som
jeg ikke kender. Men de der .VOB filer bærer et VLC-ikon, så jeg prøvede
at spille en enkelt film-fil i VLC. Den virkede ikke, og det er jo en
skam for VLC kan da vist konvertere (til MPEG-4, som iMovie gerne vil
arbejde med?).

Kan nogen af jer hjælpe? Jens Lyrik kommer sikkert med et bud, men alle
erfarne filmklippere på Mac er naturligvis velkomne

*Ville nok selv have peget på QT Pro, men den bliver nok ikke udviklet
mere - efter iMovies fremkomst?

--
v.h. Mich

Fra : Lyrik

Dato : 31-08-09 17:51

Den 30.08.2009 kl. 15:57 skrev Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk>:

> [...]
> erfarne filmklippere på Mac er naturligvis velkomne
>
> *Ville nok selv have peget på QT Pro, men den bliver nok ikke udviklet
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg kan ikke se andet end at vi forbløffende nok befinder os i ukendt
territorie!?))

Jeg måtte selv finde ud af det! Her er filmen der kom ud af det:

http://luen.dk/DVD_redigering.mov

Det havde ligget i baghovedet og irriteret mig længe,-og den forbløffende
sandhed om iMovie kom som en chockerende åbenbaring! Hvorfor fortæller
Apple ikke sådan noget???
P.S. Filmen er så lille at du kan downloade den og lade veninden bruge den
som vejledning.
Det vil være en klog beslutning for ikke at skulle guide hende hele
tiden!))

--
Hilsen fra:
Jens

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-08-09 23:09

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> som vejledning.
> Det vil være en klog beslutning for ikke at skulle guide hende hele

Tak for din store indsats og den instruktive film. Jeg har hentet den
ned og veninden skal nok få den at se.

Men, men, men: er der ikke en nemmere måde at komme til at redigere i de
der .BUP, .IFO og .VOB filer på? Altså et andet redigeringsprogram?
iMovie er ikke noget must, men det er jo medfødt på hendes iMac.

De redigerede filmstumper skal hun lægge på sin hjemmeside, så det
betyder vel osse noget? Kan du mærke, at mine tanker igen kredser om QT
Pro, som vistnok var/er en internetstandard?

Men tak for indsats.

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 05:55

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> betyder vel osse noget? Kan du mærke, at mine tanker igen kredser om QT
> Pro, som vistnok var/er en internetstandard?

du kommer ikke udenom at skulle gøre noget ved .vob filerne inden du
redigerer. Du kan prøve at kigge på MPEGStreamclip, men den kræver en
mpeg2 komponent.

<http://www.apple.com/quicktime/mpeg2/>

<http://www.squared5.com/>

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 01-09-09 00:13

Den 01.09.2009 kl. 00:09 skrev Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk>:

> [...]
> betyder vel osse noget? Kan du mærke, at mine tanker igen kredser om QT
> Pro, som vistnok var/er en internetstandard?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Man kan jo rende sig selv ihjæl på den slags forklaringer:
Øh ka' vi lave en DVD om?
Så laver man den til en ny DVD
Øh nej det var til web!
Så laver man den til web
Øh nej, det var til en Blu-Ray på en webside??....))

....jeg vil lige sige at Bup og ifo kan du glemme alt om! Filmen ligger i
VOB-filerne, især de nummererede. Det bedste var at smide dem på
harddisken, men her bruger vi den hårde metode lige fra skiven.
Mon ikke det er sådan noget du har forestillet dig ..mit sidste bud!? Og
spørg ikke mig om websidekonstruktion. Det må I selv ligge og rode med.:
http://luen.dk/dvd2web.mov

--
Hilsen fra:
Jens