Airport Extreme finder ikke længere 802.11~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-08-09 09:50

Jeg har fået et irriterende problem - min MB "opdager" ikke længere min
802.11a (5 GHz) AP. Det er ikke et harware problem, da den finder APen
når den booter i Vista. Den har dual boot.

Jeg har både 802.11a og 802.11n AP. Der er ingen problem når den skal
finde sidstnævnte. Jeg *tror* problemet kan skyldes, at en indstilling
i Mac OS X (10.5.8) er blevet ændret, således at kortet kun søger efter
802.11n udstyr, men jeg kan sgu'tte finde det.

Hvor kan man indstille det i OS X?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-08-09 10:30

> [...]
> i Mac OS X (10.5.8) er blevet ændret, således at kortet kun søger efter
> 802.11n udstyr, men jeg kan sgu'tte finde det.

Airport -> manuel indstilling -> trådløs -> radiofunktion, sæt den til
aut.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-08-09 11:47

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Airport -> manuel indstilling -> trådløs -> radiofunktion, sæt den til
> aut.

Tak. Men jeg har ingen Airport Extreme router/AP. Så knapperne i det
panel er slet ikke aktive.

Jeg har kun Airport på Macbooken. APerne er henhv en Trendnet
(802.11a/b/g, hvor radioen er sat til 5 GHz alene) og en Netgear
(802.11a/n, som kun understøtter 5 GHz).

Nu kom jeg så i tanke om, at jeg for nyelig havde begge AP tændt på
samme tid. Ellers tænder jeg kun den ene ad gangen - bruger osse 5 GHz
på en Thinkpad, men den har ikke problemet og kan hele tiden "se" begge
AP. Og de har heller ikke begge været tændt når Macbooken kørte Vista.

Jeg har så igen tændt for begge og Macbooken kunne pludseligt igen "se"
begge AP, også Trendnet APen.

Mystisk!

Jeg har forbundet Macbooken til Trendnet APen, lukket ned for Macbooken
og slukket for Netgear APen. Men når jeg tænder for Macbooken igen kan
den stadig ikke "se" Trendnet APen. Jeg har osse prøvet forskellige
andre kombinationer, men hver gang Netgear APen er slukket kan
Macbookens Airport kort kun se de andre trådløse netværk i nabolaget -
iøvrigt alle på 2,4 GHz båndet.

Jeg har osse prøvet med at sætte hak ved "Disconnect from wireless
networks when logging out" ved Airport i Network Preferences, men det
hjalp heller ikke.

Det må være en "bug" ved Apples driver/klient. Kortet "ser" ikke rene
802.11a trådløse netværk nu, hvis der ikke er et 802.11n trådløs netværk
tilstede.

Det kunne kortet godt før. Gad vide om der er andre måder at lave en
reset af det trådløse netkort i Macbooken?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-08-09 13:09

<snip>

> Det kunne kortet godt før. Gad vide om der er andre måder at lave en
> reset af det trådløse netkort i Macbooken?

Det løste problemet at flytte Trendnet APens SSID op foran Netgear APens
SSID i Prefered Networks, så den stod som den første.

Formodentlig har kortet været sat i 802.11n tilstand på 5 GHz båndet og
blevet ved med at være i den tilstand da Netgear APens SSID stod først.

Eller muligvis har jeg ikke ventet længe nok, indtil kortet opgiver og
går videre til næste mulighed på Prefered Networks listen? Men så er det
mærkeligt, at de andre SSID på 2,4 GHz båndet kommer frem allerede fra
begyndelsen.

Jeg tror det er en "bug" i Apples driver/klient.

Fra : KentBM

Dato : 30-08-09 00:40

Axel Hammerschmidt skrev:
> Jeg har kun Airport på Macbooken. APerne er henhv en Trendnet
> (802.11a/b/g, hvor radioen er sat til 5 GHz alene) og en Netgear
> (802.11a/n, som kun understøtter 5 GHz).
Af nysgerrighed. Hvad er det, som du forkorter AP?

Jeg troede, at det stod for AirPort, men det er så ikke rigtigt i følge
ovenstående.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-08-09 08:46

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Af nysgerrighed. Hvad er det, som du forkorter AP?
>
> Jeg troede, at det stod for AirPort, men det er så ikke rigtigt i følge
> ovenstående.

Access Point ?

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 30-08-09 10:36

Thomas von Hassel skrev:
> Access Point ?
Lyder sandsynlig. Men var ikke lige faldt mig ind. Tak.

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-09 10:33

> [...]
> i Mac OS X (10.5.8) er blevet ændret, således at kortet kun søger efter
> 802.11n udstyr, men jeg kan sgu'tte finde det.

Skud fra hoften(?): Hjælpeprogrammer>Airport-værktøj.

M.