Installeringsproblemer....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-09 23:50

Der er flere, der har rapporteret, at de ikke umiddelbart kan installere
SnowLeopard på flere Intel baserede maskiner. 'Fejlen' viser sig
åbenbart at være, at SnowLeopard kræver GUID partitionstabel og ikke
APM, så man bør nok lige være opmærksom på den side også...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 02:29

Tilføjelse...

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> åbenbart at være, at SnowLeopard kræver GUID partitionstabel og ikke
> APM, så man bør nok lige være opmærksom på den side også...

Udover ovennævnte vil PGP 9.x og tidl. versioner blokere for
installering af SnowLeopard. PGP Corp anbefaler, at PGP afinstalleres
før installering af snekatten...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-09 06:26

> Tilføjelse...

> Udover ovennævnte vil PGP 9.x og tidl. versioner blokere for
> installering af SnowLeopard. PGP Corp anbefaler, at PGP afinstalleres
> før installering af snekatten...

Jeg troede, en Intel Mac krævede, at hardisken er partitioneret med GUID
for overhovedet at kunne boote fra drevet(?). Hvordan kan man så have en
Intel Mac, hvor harddisken ikke er partitioneret med GUID?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 07:11

> Jeg troede, en Intel Mac krævede, at hardisken er partitioneret med GUID
> for overhovedet at kunne boote fra drevet(?). Hvordan kan man så have en
> Intel Mac, hvor harddisken ikke er partitioneret med GUID?

Faktisk havde 10.5 til intel samme "problem" ... en Intel maskine kan
sagtens boote fra en APM disk, men installeren brokker sig. Du kan
f.eks. have klonet dit system rund mellem forskellige disk og hvis man
ikke passer på kan man have klonet over på en AMP disk..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 11:58

Henrik Münster wrote:

> Jeg troede, en Intel Mac krævede, at hardisken er partitioneret med GUID
> for overhovedet at kunne boote fra drevet(?). Hvordan kan man så have en
> Intel Mac, hvor harddisken ikke er partitioneret med GUID?

Tja, det véd jeg såmænd ikke, men jeg véd, jeg booter lige godt fra både
GUID og APM ekstern såvel som intern på MacPro'en. Den eneste, den
hidtil har brokket sig over, er en ekstern, jeg glemte, jeg havde
formatteret i MBR. - Det gider den ikke.

Omvendt har jeg prøvet - efter råd her fra gruppen, at jeg skulle bruge
GUID overalt - at formattere og installere både 10.4.x og 10.5.x på en
MDD dual 1ghz. Det kørte /IKKE/ godt med GUID.! Kernel panic på
kernel panic og manglende PCI understøttelse af USB2.0HS og
USB2.0HS+FW400 combo kort. Omformattering til APM, og den kører igen
uden problem...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 12:17

> [...]
> kernel panic og manglende PCI understøttelse af USB2.0HS og
> USB2.0HS+FW400 combo kort. Omformattering til APM, og den kører igen

Eh nej .. det siger sig selv ... GUID er en Intel ting ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 13:53

Thomas von Hassel wrote:

> Eh nej .. det siger sig selv ... GUID er en Intel ting ...

Njaoe. - Jeg har en 160gb Mercury Elite Pro (Oxford923 chipset) med
en OS X 10.5, der var klonet over fra en QS dual 1ghz, hvor jeg havde
installeret 10.5. Herefter flyttede jeg disken fra 1aghz QS'eren til en
QS dual 1,8ghz, hvor firmware var modificeret for at den kunne starte op
i Os 9.2.x med den store processor.

QS'eren kører upåklageligt med den disk. Det samme gjorde den også med
den eksterne klon-disk. - På trods af at den var GUID formatteret - også
uden kernel panic. - Men det er også indtil nu den eneste PPC
maskine, det er lykkedes for mig at boote med en GUID disk. Det er i
øvrigt den disk, jeg senere så har brugt til min WinXP som 'Harddisk G'
formatteret i MBR. Og som jeg har været nødt til at 'inddrage' til
backup af min developer disk, og i skyndingen glemte jeg at reformattere
i GUID, så den vil ikke boote i OS X. - Så den skal lige omformatteres,
og så kommer den på natarbejde..-)

Men hvorfor den som GUID disk kunne starte den ene QS Dual 1,8ghz og
ikke den anden QS Dual 1,8ghz. - Jeg havde to af dem en overgang. Den,
der ikke ville boote, var opr. en 733mhz/4.2.8f6, den anden opr. en
867mhz/4.3.3f6. - Min gamle og nu slagtede QS 1ghz var også med firmware
4.3.3f6. Gad vide, om det har noget med firmwaren at gøre.... Men så
burde alle maskiner med 4.3.3f6 jo kunne køre med en GUID disk uden
problemer. - Det gør de ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 07:11

> [...]
> åbenbart at være, at SnowLeopard kræver GUID partitionstabel og ikke
> APM, så man bør nok lige være opmærksom på den side også...

det gjore 10.5 også ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 15:45

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> åbenbart at være, at SnowLeopard kræver GUID partitionstabel og ikke
> APM, så man bør nok lige være opmærksom på den side også...

Det RIGTIGT gode spørsgmål er så hvordan de maskiner har fået en APM
partitionstabel? Flyttet en disk fra en PowerPC til den nye Intel maskine?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 18:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det RIGTIGT gode spørsgmål er så hvordan de maskiner har fået en
> APM partitionstabel? Flyttet en disk fra en PowerPC til den nye
> Intel maskine?

Ja, se det skriver de ikke noget om. - Men det er højst sandsynlig
det ellre evt. fra en ekstern box...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 20:20

> Ja, se det skriver de ikke noget om. - Men det er højst sandsynlig
> det ellre evt. fra en ekstern box...

Kan vi blive enige om at det har krævet en aktiv pillenørklefedteindsats?

Den slags folk skal nærlæse vejledningerne!

(Time Machine er nok deres redning)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 20:56

> Kan vi blive enige om at det har krævet en aktiv pillenørklefedteindsats?
>
> Den slags folk skal nærlæse vejledningerne!

korrekt .. det er folk der har dimset .. desværre er det ikke
enbetydende med at folk rent faktisk ved en disse om hvad de har gang i
.... eller læser manualerne ..

/thomas