Så er det slut....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-09 23:26

....Med AppleTalk og AppleTalk baseret printerstyring...

http://support.apple.com/kb/HT3771

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 07:11

> ....Med AppleTalk og AppleTalk baseret printerstyring...
>
> http://support.apple.com/kb/HT3771

Huzza!

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 12:08

Thomas von Hassel wrote:

> Huzza!

Tja, det er så din holdning. Men jeg tror ikke, det vil blive særlig
godt modtaget hos dem, der sidder med nogle af de store og lidt ældre
laserprintere, der kan holde til en halv million prints, men som måske
stadig kun har printe omkring hundrede tusind......

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 12:17

> [...]
> laserprintere, der kan holde til en halv million prints, men som måske
> stadig kun har printe omkring hundrede tusind......

"If your printer can only use the AppleTalk protocol, the printer can be
used if it is connected to, and shared by, an appropriate
AppleTalk-capable printer server. Snow Leopard can then use that print
share to print via a supported IP-based protocol. See the "How to add a
printer" section above for details about how to connect to a shared
printer to your Snow Leopard-based Mac."

Bortset fra det så skal printeren være meget gammel for udelukkende at
understøtte AppleTalk ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 12:52

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> printer to your Snow Leopard-based Mac."
>
> Bortset fra det så skal printeren være meget gammel for udelukkende at

Ja, ja, men det er stadig yderligere penge ud af lommen. - Og ja, men
der kører stadig mange af både de gamle Apple og HP printere rundt
omkring hos folk, der kun har et 'almindeligt' behov for udskrivning. -
De er jo uopslidelige de gamle...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 13:17

> [...]
> der kører stadig mange af både de gamle Apple og HP printere rundt
> omkring hos folk, der kun har et 'almindeligt' behov for udskrivning. -

nu bliver jeg nødt til at spørge .. hvad forventer du egentlig ? ...
skal f.eks. Apple blive ved med at understøtte en teknologi i al evighed
? ... for at supportere folk der sidder med printere der efterhånden er
hvad . 10-15 år gamle ?

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 29-08-09 13:36

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> skal f.eks. Apple blive ved med at understøtte en teknologi i al evighed
> ? ... for at supportere folk der sidder med printere der efterhånden er

Må jeg lige blande mig? Det her handler et sted jo osse om holdninger,
og der er min sådan overordnet set, at jeg går efter kvalitet, og i den
sammenhæng er begrebet holdbarhed inkluderet.

Derfor vil jeg da svare ja til spørgsmålet, om Apple skal understøtte
ældre teknologi - det er da absolut rimeligt, især når man sidder på et
monopol.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 13:46

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Derfor vil jeg da svare ja til spørgsmålet, om Apple skal understøtte
> ældre teknologi - det er da absolut rimeligt, især når man sidder på et

et monopol på hvad ?

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 29-08-09 14:15

Thomas von Hassel skrev:

> et monopol på hvad ?
>
> /thomas

Har jeg misforstået? Det der skrives om her, er det ikke, at der er
problemer med at kunne bruge ældre printere sammen med ny teknologi,
eller kan man bare installere ældre drivere, så det virker?
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 14:26

Hans Houmøller wrote:

> Har jeg misforstået? Det der skrives om her, er det ikke, at der er
> problemer med at kunne bruge ældre printere sammen med ny teknologi,
> eller kan man bare installere ældre drivere, så det virker?

Nej, du har ikke misforstået noget. Man kan IKKE 'bare' installere ældre
drivere og få sådanne printere til at fungere...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-09 14:42

Hej,

> Nej, du har ikke misforstået noget. Man kan IKKE 'bare' installere ældre
> drivere og få sådanne printere til at fungere...

Det kan man da. Du kan bare lade være med at opgradere til Snow Leopard.

Alle dine bilanalogier og kamera-analogier giver jeg ikke meget for.
Hvis du skulle den her problemstilling lidt nærmere, skulle du jo
istedet spørge om det er rimeligt, at man ikke kan bruge et
automatgears-ekstraudstyr købt til en 15 år gammel bil på en ny, moderne
bil.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-09 17:54

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

Vil du have de bøger?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 14:46

> [...]

> problemer med at kunne bruge ældre printere sammen med ny teknologi,
> eller kan man bare installere ældre drivere, så det virker?

Vi snakker om at Apple har udfaset print via AppleTalk .. en protokol
som har været "depreceated" eller "ilde set" siden 10.5 kom ud ..
faktisk har AppleTalk været slået fra som std. under netværks
indstillinger og skulle slåes til manult hvis man ville bruge det.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-09 14:49

Hej,

> Har jeg misforstået? Det der skrives om her, er det ikke, at der er
> problemer med at kunne bruge ældre printere sammen med ny teknologi,
> eller kan man bare installere ældre drivere, så det virker?

Problemet er, at man i gamle dage kunne købe printere som udover direkte
tilslutning også kunne kobles på netværk med en protokol kaldet AppleTalk.

Alle printere du har kunnet købe de sidste mange år med
netværkstilslutning har alle haft andre/flere protokoller end AppleTalk,
da AppleTalk er forældet.

Alle printere, jeg kender til, med AppleTalk har haft understøttelse af
andre netværksprotokoller, da de jo også skal virke med Windows. De
vigtige af disse netværksprotokoller understøtter Mac også i dag.

Nu vælger Apple at droppe understøttelsen af AppleTalk i Snow Leopard.

Konsekvensen er, at hvis du har en tudsegammel printer som KUN er lavet
til at virke med Mac, så skal du enten tilslutte den direkte til
computeren istedet for til netværket, eller købe en lille
printserver-boks til 225 kr. på edbpriser.

Det burde tage overskrifter i dagspressen at Apple formaster sig til en
sådan uhyrlighed.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 15:42

Hans Houmøller skrev:

> Har jeg misforstået? Det der skrives om her, er det ikke, at der er
> problemer med at kunne bruge ældre printere sammen med ny teknologi,
> eller kan man bare installere ældre drivere, så det virker?

Drivere skal passe til operativsystemet, herunder den korrekte version.
Gør de ikke det, får man helt sikkert problemer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 14:24

Thomas von Hassel wrote:

> et monopol på hvad ?

Styresystem + dedikeret hardware!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 14:43

> Styresystem + dedikeret hardware!

det svarer lidt til at sige at philips har monopol på philips fjernsyn

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 17:11

Thomas von Hassel wrote:

> det svarer lidt til at sige at philips har monopol på philips
> fjernsyn...

Netop lige præcis ikke. - Philips leverer nemlig hovedparten af de
komponenter, der bruges i ca. 90% af alle andre fjernsynsmodeller.

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-08-09 18:00

> Philips leverer nemlig hovedparten af de
> komponenter, der bruges i ca. 90% af alle andre fjernsynsmodeller.

Næ, ikke længere. Nu er det nemlig fladskærme fra østen alt sammen

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 18:56

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Næ, ikke længere. Nu er det nemlig fladskærme fra østen alt sammen

Ja, og de fleste af de fabrikker hører helt eller delvist under Philips
koncernen..-)

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-08-09 20:37

> Ja, og de fleste af de fabrikker hører helt eller delvist under Philips
> koncernen..-)

Hvem har bildt dig den ind?

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 20:53

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Hvem har bildt dig den ind?

Bl.a. Philips selv. Men prøv at tage en række Philips produkter, så vil
du se, de kommer fra både HongKong, Taiwan, PRC Kina (Tzesuan, Hunan,
Nanking, shanghai og flere andre steder), Singapore, Malaysia, Thailand,
Goa, Indonesien, m.fl.. - Jeg har faktisk været Philips forhandler og
har solgt adskillige båndoptagere og andet Philips udstyr i tidens
løb... Desuden er det nok ikke uden grund, at Philips ligger og slås med
National koncernen (Matshuchita Technics-Panasonic) om at være verdens
største komponentfabrik....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 21:04

> [...]
> løb... Desuden er det nok ikke uden grund, at Philips ligger og slås med
> National koncernen (Matshuchita Technics-Panasonic) om at være verdens

utroligt at du har solgt et par philips båndoptagere og pludselig bliver
expert i hvem der leverer hvad til hvem. Bare det at du stadig kalder
Panasonic for "Matshuchita" beviser at dine oplysninger er 10-15 år for
gamle ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 21:54

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> expert i hvem der leverer hvad til hvem. Bare det at du stadig kalder
> Panasonic for "Matshuchita" beviser at dine oplysninger er 10-15 år for

Jeg har ikke bare solgt 'et par stykker', som du påstår. Jeg har solgt
Philips fra 1973 til 2007. - Og så hedder Panasonic altså stadig
Matshushita, hvilket er samme ord som 'National', hvilket igen er det
oprindelige navn på koncernen. De har så forskellige trademarks som fx.
JVC, Technics, Panasonic, Matshita osv.. Hvis jeg nu går hen og kigger
på min store stereo VHS, så sidder der stadig det nok så velkendte
National logo på den. Og det samme gjorde der på min Technics
båndkopimaskine.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 22:08

> [...]
> Philips fra 1973 til 2007. - Og så hedder Panasonic altså stadig
> Matshushita, hvilket er samme ord som 'National', hvilket igen er det

Det er navnet på grundlæggeren ..... og sjovt nok er pansonic.net ikke
enig mht. navnet ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-08-09 08:51

http://panasonic.net/brand/history/

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-09 08:58

Flemming Rubini skrev:

> http://panasonic.net/brand/history/

"The National brand name was first employed for square battery-powered
bicycle lamps in 1927.

The founder, Konosuke Matsushita, chose "National" as the trademark,
hoping to make this an essential product for the "Nation".

Upon a company name change, the 'National' brand, which had been used
for home appliances and household equipment since 2003 in Japan, will be
unified to the 'Panasonic' brand by the end of fiscal 2009."

Erik, du husker nok ikke så godt mere som du gjorde i dine unge dage

Panasonic er iøvrigt en af dem der har brug for logistiksoftware (og det
er jo der jeg tjener mit brød). Det er simpelthen forbløffende hvor
meget information der flyder igennem sådan noget - vi har lige rodet med
et projekt hvor man var interesseret i ydelse ved 50 EDIFAC-beskeder pr
sekund plus det løse. Der skal ikke være meget nedetid førend der er en
del at indhente.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-09 12:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> unified to the 'Panasonic' brand by the end of fiscal 2009."
>
> Erik, du husker nok ikke så godt mere som du gjorde i dine unge dage

Jeg orker ganske enkelt ikke at gå ud og finde og afskrive koncernens
historie fra både deres 50 års og 75 års jubilæumskataloger. Det er
derfra, jeg har taget de opl., jeg har brugt.

> [...]
> et projekt hvor man var interesseret i ydelse ved 50 EDIFAC-beskeder pr
> sekund plus det løse. Der skal ikke være meget nedetid førend der er en

Det er ihvertfald et område, jeg holder mig fra.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-09 13:35

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jeg orker ganske enkelt ikke at gå ud og finde og afskrive koncernens
> historie fra både deres 50 års og 75 års jubilæumskataloger. Det er
> derfra, jeg har taget de opl., jeg har brugt.

Tjah, ovenstående var sakset fra deres hjemmeside. Bemærk at
grundlæggeren er nævnt ved navns nævnelse.

Bortset fra det, hvis du ikke lige havde deres jubilæumskataloger ved
hånden, er det vel netop "som du husker det" at du har refereret.

Nå. Panasonic tager nok fejl, for der står bestemt noget andet i de
kataloger du har læst i hhv 1977 og 2002.

> Det er ihvertfald et område, jeg holder mig fra.

Nok klogt :)

Det er virkelig et område hvor man kan se at det kan PC'ere simpelthen
ikke løfte. Der er et behov for lastbiler, også i IT-verdenen (for nu
at snuppe den oplagte bilanalogi).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-09 14:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tjah, ovenstående var sakset fra deres hjemmeside. Bemærk at
> grundlæggeren er nævnt ved navns nævnelse.

Og det er også navnet på især CD ROM drev, der blev brugt i de ældre
PowerMac - fx. "Matshushita CR-584" 16x CD drev (PM 9600) og
"Matshushita CR-587" 32x CD drev (Beige G3).

> [...]
>
> Nå. Panasonic tager nok fejl, for der står bestemt noget andet i de
> kataloger du har læst i hhv 1977 og 2002.

Hvis jeg ikke havde de kataloger, havde jeg nok heller ikke skrevet, som
jeg gør... - Og hvor 'fejlen' så ligger, vil jeg lade være usagt.

I øvrigt er navnet 'National' ikke enestående - hverken inden for
elektronik eller andre brancher. - Her i landet har der både været et
forsikringsselskab (traktorforsikringer), en fabrik til
landbrugsmaskiner (traktorer, plove og kværne), sjovt nok også en
cykellygte-/dynamofabrik, der har heddet 'National'. - I USA bl.a. en
traktor-, selbinder- og mejetærskerfabrik, der hed 'National'. De gik
sammen med en masse andre små og mellemstore fabrikker i svjh. 1931/32
(Dasnk Andels Maskin Haandbog, rev. 1956) i selskabet 'International
Harvester'. - Nogle herinde vil måske genkende navnet 'IH Farmall'
fra traktorer og entreprenørmaskiner.

mvh. Erik Richard

Fra : Carl Drud

Dato : 30-08-09 14:50

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> 'National'. De gik sammen med en masse andre små og mellemstore
> fabrikker i svjh. 1931/32 (Dasnk Andels Maskin Haandbog, rev. 1956) i

Dette skete i 1902. Se firmaets hjemmeside. Og ingen af dem hed National
før fusionen.

http://www1.caseih.com/denmark/AboutUs/Pages/CaseIHistory.aspx

og i dag en del af CNH (Case New Holland) som er ejet af Fiatgroup.

http://www.cnh.com/wps/portal/cnhportal

--
Carl

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-09 16:00

Erik Richard Sørensen skrev:

> Og det er også navnet på især CD ROM drev, der blev brugt i de ældre
> PowerMac - fx. "Matshushita CR-584" 16x CD drev (PM 9600) og
> "Matshushita CR-587" 32x CD drev (Beige G3).

Sikkert. Din hukommelse er jo ufejlbarlig.

> Hvis jeg ikke havde de kataloger, havde jeg nok heller ikke skrevet, som
> jeg gør... - Og hvor 'fejlen' så ligger, vil jeg lade være usagt.

Den ligger nok hos Panasonic så. De aner ikke hvad der foregår.

Du kan selv kontrollere at jeg har kopieret korrekt fra deres
hjemmeside, hvis du er i tvivl, bare lige for at være helt sikker.

> I øvrigt er navnet 'National' ikke enestående - hverken inden for

Hvorfor bruger du ikke alt dit skrivekrudt på at finde dine kataloger i
stedet? Du nåede da helt frem til Dansk Andels Maskiin Haandbog fra
1956, så kan der ikke være langt igen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-09 22:22

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Sikkert. Din hukommelse er jo ufejlbarlig.

Faktisk er det ikke ret længe siden, jeg sendte en hel stak af dem til
genbrug...

> Den ligger nok hos Panasonic så. De aner ikke hvad der foregår.
>
> Du kan selv kontrollere at jeg har kopieret korrekt fra deres
> hjemmeside, hvis du er i tvivl, bare lige for at være helt sikker.

Det gør den jo under alle omstændigheder, - men om det re i katalogerne
eller på hjemmesiden.

> Hvorfor bruger du ikke alt dit skrivekrudt på at finde dine kataloger i
> stedet? Du nåede da helt frem til Dansk Andels Maskiin Haandbog fra
> 1956, så kan der ikke være langt igen.

Fordi den har jeg her, mens de andre er pakket ned i kasser.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 30-08-09 15:14

> Det er virkelig et område hvor man kan se at det kan PC'ere simpelthen
> ikke løfte. Der er et behov for lastbiler, også i IT-verdenen (for nu
> at snuppe den oplagte bilanalogi).

(...og den evigt tilbagevendende vidensdiskussion...)).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-09 16:05

Morten Lind skrev:

> (...og den evigt tilbagevendende vidensdiskussion...)).

Vi er mange, rigtigt mange, der gør hvad vi kan for at efteruddanne
Arrivas buschauffører. Det er iøvrigt et utaknemmeligt job ))

Bemærk i øvrigt at jeg endnu ikke har fundet en IT-analogi for en bus ))

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-09 22:37

> [...]
> Arrivas buschauffører. Det er iøvrigt et utaknemmeligt job ))
>
> Bemærk i øvrigt at jeg endnu ikke har fundet en IT-analogi for en

Buffer? cache? - To ting, hvor der kan fyldes op.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-09 02:46

> Vi er mange, rigtigt mange, der gør hvad vi kan for at efteruddanne
> Arrivas buschauffører. Det er iøvrigt et utaknemmeligt job ))

Dét tror jeg gerne.

> Bemærk i øvrigt at jeg endnu ikke har fundet en IT-analogi for en bus ))

Yep

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 21:24

> [...]

> har solgt adskillige båndoptagere og andet Philips udstyr i tidens
> løb... Desuden er det nok ikke uden grund, at Philips ligger og slås med

Tiderne har forandret sig. Der er ikke meget salg i Philips
båndoptagere mere...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 22:01

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tiderne har forandret sig. Der er ikke meget salg i Philips
> båndoptagere mere...

Ikke ud over de såkaldte notecorders. - Men nu dækker 'Philips
udstyr' altså også langt mere end båndoptagere. Det dækker også sådan
noget som halv- og helprof højttalerkomponenter, mikrofoner stagegear, osv..

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 22:31

> [...]
> udstyr' altså også langt mere end båndoptagere. Det dækker også sådan
> noget som halv- og helprof højttalerkomponenter, mikrofoner stagegear,

Jow jow. Og det sidder altsammen i moderne fjernsyn?

Lidt svært når de ikke er så tykke mere.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 22:51

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jow jow. Og det sidder altsammen i moderne fjernsyn?
>
> Lidt svært når de ikke er så tykke mere.

Suk.! - Jeg snakker om, at udover færdige apparater, laver Philips en
temmelig stor del af alle de komponenter, der bl.a. bruges i fjernsyn. -
Prøv fx. om du kunne få lov til at splitte en af de nye 70.000kr.-B&O
ad, så vil du se, at ca. 85% af al indmaden er Philips, ca. 10% fra
Matshushita og resten er måske udviklet af B&O. Det samme kan du gøre
med både Siemens TV, Thompson, Metz, Löwe, Sharp osv.. - Selv i
Panasonic fjernsyn finder du Philips komponenter, men her er forholdet
bare omvendt. Ja selv i Philips TV sidder der komponenter fra andre
fabrikker.

Kunsten at lave fx. et godt TV er ikke at det hele laves af én og samme
fabrik, men at sammensætte komponenterne til det maksimale. - Jeg tør
endda godt garantere for, at selv i Apple produkter sidder der masser af
Philips komponenter...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 22:58

> [...]
> fabrik, men at sammensætte komponenterne til det maksimale. - Jeg tør
> endda godt garantere for, at selv i Apple produkter sidder der masser af

Det er som om du tror vi andre er komplet uvidende om hvordan en moderne
design og fabrikations process foregår ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-09 18:03

> Netop lige præcis ikke. - Philips leverer nemlig hovedparten af de
> komponenter, der bruges i ca. 90% af alle andre fjernsynsmodeller.
>
> mvh. Erik Richard

???????

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 18:58

Morten Lind wrote:

> ???????

??????????????

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 19:12

> ???????

du skal ikke tage dig af ers .. jeg er også stået af ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 18:41

> Netop lige præcis ikke. - Philips leverer nemlig hovedparten af de
> komponenter, der bruges i ca. 90% af alle andre fjernsynsmodeller.

ok fint nok .. mercedes har monopol på mercedes biler .. forstå nu min
analogi ... apple har ikke monopol på computere vel ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 19:37

Thomas von Hassel wrote:

> ok fint nok .. mercedes har monopol på mercedes biler .. forstå nu min
> analogi ... apple har ikke monopol på computere vel ?

Jo, forstået på den måde, at OS X officielt kun kan installeres på
hardware, der er godkendt/forhandlet af Apple. - Du kan også godt
installere en Mercedes motor i en Neoplan Adventure...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 14:22

Hans Houmøller wrote:

> [...]
>
> Derfor vil jeg da svare ja til spørgsmålet, om Apple skal understøtte
> ældre teknologi - det er da absolut rimeligt, især når man sidder på et

Eller monopollignende status... Jeg kender flere, der stadig har deres
gamle og bundsolide HP 4L, 5L eller 6L/6M eller Apple LW 4/600, LW 8500,
eller LW 12/600 uden netværk. - Printere, der ganske enkelt ikke er til
at slå ihjel, medmindre man altså direkte mishandler dem.....-)

Jeg brugte analogien med bilfabrikkerne, men jeg kunne også have brugt
både Canon og Nikon som analogi. - De laver stadig reservedele og
reparerer deres kameraer - især de gamle prof modeller - Canon F1 og
T90, og Nikon F1/2/3/4/5, selv om de er både 25 og 30 år gamle... -
Faktisk er det ikke så længe siden, jeg fik repareret min Canon EOS 600
fra april 1990, da jeg var uheldig at flække prismehuset....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 14:43

> [...]
> eller LW 12/600 uden netværk. - Printere, der ganske enkelt ikke er til
> at slå ihjel, medmindre man altså direkte mishandler dem.....-)

hvis de ikke har netværk så har de jo heller ikke AppleTalk .. og er i
så fald sat på en printserver som kan snakke med resten af netværket,
f.eks. via std. IP print (LRP)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 17:19

Thomas von Hassel wrote:

> hvis de ikke har netværk så har de jo heller ikke AppleTalk .. og er i
> så fald sat på en printserver som kan snakke med resten af netværket,
> f.eks. via std. IP print (LRP)

Flere af de modeller, jeg nævner kræver AppleTalk aktiv, _selvom_ de
ikke kører i netværk, hvis de bruges på computere med OS X. - Og så er
vi jo lige vidt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 18:41

> Flere af de modeller, jeg nævner kræver AppleTalk aktiv, _selvom_ de
> ikke kører i netværk, hvis de bruges på computere med OS X. - Og så er
> vi jo lige vidt...

Ja, men så er det så gammelt at det kræver local talk .. og ingen
maskiner der har localtalk kan køre 10.6 ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 14:04

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> skal f.eks. Apple blive ved med at understøtte en teknologi i al evighed
> ? ... for at supportere folk der sidder med printere der efterhånden er

Hvis det er professionelle printere, så mener jeg - ja! - Bilfabrikkerne
bliver da også ved med at lave reservedele til deres modeller helt op
mod 20 år efter, modellen udgik...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 15:07

> Hvis det er professionelle printere, så mener jeg - ja! - Bilfabrikkerne
> bliver da også ved med at lave reservedele til deres modeller helt op
> mod 20 år efter, modellen udgik...

det vil jeg gerne se nogen tal på .. for 20 år tror jeg ikke ... de
producrer allerhøjst så længe der er modeller der er unden garanti ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-09 16:41

> det vil jeg gerne se nogen tal på .. for 20 år tror jeg ikke ... de
> producrer allerhøjst så længe der er modeller der er unden garanti ...

Jeg mener, det kun er 12 år. Det synes jeg, jeg har hørt engang. Min far
kørte da næsten to år i 2007-9 eller deromkring uden en fungerende radio
i en Jaguar XJ fra 1996, fordi det autoriserede værksted ikke kunne
skaffe en passende radio eller reparere den gamle.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 18:52

Henrik Münster wrote:

> [...]
> i en Jaguar XJ fra 1996, fordi det autoriserede værksted ikke kunne
> skaffe en passende radio eller reparere den gamle.

På en XJ? - så ville jeg hurtigst mulig skifte til et andet autoriseret
værksted... - Det er da uhyrligt på en Jaguar, når de stadig kan levere
originale rørradioer til E modellerne fra 1950'erne og 1960'erne...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-09 01:14

> På en XJ? - så ville jeg hurtigst mulig skifte til et andet autoriseret
> værksted... - Det er da uhyrligt på en Jaguar, når de stadig kan levere
> originale rørradioer til E modellerne fra 1950'erne og 1960'erne...

Et andet autoriseret værksted? Der er et i Odense, et i Randers og et i
Århus foruden det i København, som min far bruger. Læg mærke til, at
stort set alle bilhandlere sælger biler med en nummerpladeramme med
forhandlerens navn på som reklame. Undtagelsen er Jaguar, hvor
nummerpladen sidder direkte på bilen. Der er ingen grund til at
reklamere for forhandleren, for hvor skulle man ellers have købt bilen?
Min far har nok været lidt for flink og tålmodig i det nævnte
tilfælde. Det er trods alt ikke den værste bil at køre rundt i uden
musik. Havde han presset mere på, kunne de nok have fundet en løsning.
Det skulle også være muligt at montere en uoriginal radio. Jeg fandt i
hvert fald en adapterramme på nettet engang. Han valgte i stedet den
løsning at beholde værkstedet og skifte bilen
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 17:25

Thomas von Hassel wrote:

> det vil jeg gerne se nogen tal på .. for 20 år tror jeg ikke ... de
> producrer allerhøjst så længe der er modeller der er unden garanti ...

VW laver stadig reservedele til både 'boblen' og VW 4xx serien, men nu
kun på deres fabrik i Brasilien. Ford laver også stadig reservedele til
deres Taunus, Granada og Sierra modeller fra 70'erne. - Så mon ikke også
andre fabrikker gør det samme.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 18:41

> VW laver stadig reservedele til både 'boblen' og VW 4xx serien, men nu
> kun på deres fabrik i Brasilien.

kun fordi bolben rent faktisk var i produktion i brasilionen og/eller
mexio indtil for et par år siden ...

> Ford laver også stadig reservedele til
> deres Taunus, Granada og Sierra modeller fra 70'erne.

den køver jeg stadig ikke ...

> - Så mon ikke også
> andre fabrikker gør det samme.

nix ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 19:46

Thomas von Hassel wrote:

> kun fordi bolben rent faktisk var i produktion i brasilionen og/eller
> mexio indtil for et par år siden ...

Nej, svjh. stoppede produktionen af 'spritbilen' i Brasilien i 1991
eller 1992. Mexikaneren allerede i 1986... - En VW 1303BIG, der kørte på
sukkerrørssprit...

> den køver jeg stadig ikke ...

> nix ..

Jo, bl.a. Alfa-Romeo, Ferrari, Mazaratti, Lambourgini, Land (Rover),
Rover (GB), Mercedes, Chevrolet, m.fl........

Fra : Carl Drud

Dato : 29-08-09 20:07

> [...]

> Nej, svjh. stoppede produktionen af 'spritbilen' i Brasilien i 1991
> eller 1992. Mexikaneren allerede i 1986... - En VW 1303BIG, der kørte

Sidste VW Käfer rullede a båndet i Mexico i 2003.

http://en.wikipedia.org/wiki/VW_Beetle#Phase-out_of_the_original_Beetle

--
Carl

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 20:36

Carl Drud wrote:

> Sidste VW Käfer rullede a båndet i Mexico i 2003.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/VW_Beetle#Phase-out_of_the_original_Beetle

Iflg. mine bilbøger har den model intet til fælles med en boble udover
karosseriet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 20:56

> Iflg. mine bilbøger har den model intet til fælles med en boble udover
> karosseriet.

den har en masse at gøre med boblen, selvom den naturiligvis er blevet
lettere opdateret med årene .. og fakta er stadig at den blev
fremstillet tom. 2003 ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 21:36

Thomas von Hassel wrote:

> den har en masse at gøre med boblen, selvom den naturiligvis er blevet
> lettere opdateret med årene .. og fakta er stadig at den blev
> fremstillet tom. 2003 ...

Ikke hvis vi snakker den klassiske VW 1200/1300 käfer, boble, avnblæser,
trillebør eller hvad den ellers har haft af kælenavne, men nok hvis du
mener den, der hedder 'Beetle', som er noget af en sportsvogn med en 2
liters frontmonteret GTI motor - samme som i Golf 2,0GTI. Beetlen er
bare ikke en helt alm. 'boble'..-) - Det er for øvrigt ikke så længe
siden, jeg så en Beetle Cabriolet hernede i vestergade med kalechen
slået ned, - og den var endda rigtig DUdu gul.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 21:47

> [...]
> siden, jeg så en Beetle Cabriolet hernede i vestergade med kalechen
> slået ned, - og den var endda rigtig DUdu gul.

Du blander nok den sydamerikanske model sammen med VW's "New Beetle" som
blev solgt i europa+usa i en periode. Den sydamerikanske var bygget på
baggrund af den orginale, dog efterhånden med visse moderne dimser som
skrivebremser og en anden motor ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 22:26

Thomas von Hassel wrote:

> Du blander nok den sydamerikanske model sammen med VW's "New Beetle" som
> blev solgt i europa+usa i en periode.

Ærlig talt, så er det dælme da dig, der blander dem sammen. Jeg har hele
tiden referet til den originale boble - VW 1200/1300. Tror du ikke, jeg
havde skrevet 'Beetle', hvis jeg havde ment 'Beetle' modellen?

> Den sydamerikanske var bygget på baggrund af den orginale, dog
> efterhånden med visse moderne dimser som skrivebremser og en
> anden motor ...

Faktisk var der også skivebremser på den VW 1302/66Ti Twin, min far
havde, så det er da ikke noget specielt. Hvad motoren angår i den
brasilianske, så er det præcis samme motor som i den, der hedder VW
1303BIG, men med et lidt andet indsugningssystem og en lidt højere
kompression pga. tilpasningen til at kunne køre på benzin med meget højt
spritindhold. Desuden blev den lavet i en luksusudgave med en porsche
401 1,78 liters motor, modificeret til at kunne køre på en 30%s
spritblanding. Præcis samme model, men uden modificeringen blev solgt
her i Danmark under modelnavnene VW 421 og i en VW Variant udgave under
navnet VW 423TS Variant (stationcar) og en VW 423TSI Coupé. Sidstnævnte
havde en topfart på 260km/t! Alle 4xx modeller havde skivebremser på
begge hjulpar og Porsche ophæng.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 22:44

> [...]
> navnet VW 423TS Variant (stationcar) og en VW 423TSI Coupé. Sidstnævnte
> havde en topfart på 260km/t! Alle 4xx modeller havde skivebremser på

.... og endnu mere ubrugelig og malplaceret information ... er det bare
for at aflede opmærksomheden på at den org. beetle blev fremstillet i
brazilien indtil 2003 ?

/thomas

Fra : Carl Drud

Dato : 29-08-09 22:02

> [...]

> nok hvis du mener den, der hedder 'Beetle', som er noget af en
> sportsvogn med en 2 liters frontmonteret GTI motor - samme som i Golf

Du taler om "New Beetle" og den produceres stadig.

> Beetlen er bare ikke en helt alm. 'boble'..-)

Jo, den gamle "Käfer" er altid blevet kaldet "Beetle" i Nordamerika. Og
den blev produceret frem til 2003 i Mexico

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Beetle_in_Mexico#Volkswagen_Sed.C3.A1n_.C3.9Altima_Edici.C3.B3n

--
Carl

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 22:08

Carl Drud <carl.drud@gmx.com> wrote:

> [...]
>
> Jo, den gamle "Käfer" er altid blevet kaldet "Beetle" i Nordamerika. Og
> den blev produceret frem til 2003 i Mexico

nej stop nu med det wikipedia .. ERS tror at alt hvad der står på
wikipedia er løgn og latin ...

/thomas

Fra : Carl Drud

Dato : 29-08-09 22:25

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> nej stop nu med det wikipedia .. ERS tror at alt hvad der står på
> wikipedia er løgn og latin ...

Hvad så med New York Times?

http://www.nytimes.com/2003/07/27/automobiles/after-58-years-the-beetle-gets-to-the-end-of-the-road.html?scp=2&sq=beetle&st=nyt

--
Carl

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 22:45

Carl Drud <carl.drud@gmx.com> wrote:

> Hvad så med New York Times?
>
> http://www.nytimes.com/2003/07/27/automobiles/after-58-years-the-beetle-ge
> ts-to-the-end-of-the-road.html?scp=2&sq=beetle&st=nyt

nah de er bare i lommen på kommunisterne ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 22:32

Carl Drud wrote:

> Du taler om "New Beetle" og den produceres stadig.

NEJ! - Jeg taler om den originale tyskudviklede og opr. tysk producerede
VW Folkswagen - opr. udviklet af et team under ledelse af Fr. Porsche i
1932!

Ikke af dem, jeg kender derovre....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 22:45

> [...]
>
> NEJ! - Jeg taler om den originale tyskudviklede og opr. tysk producerede
> VW Folkswagen - opr. udviklet af et team under ledelse af Fr. Porsche i

og som blev produceret i Brazilien tom. 2003 ...

> Ikke af dem, jeg kender derovre....

??

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 30-08-09 04:33

> og som blev produceret i Brazilien tom. 2003 ...

> ??
>
> /thomas

"Den originale VW(Käfer) er ikke blevet kaldt Beetle af de mennesker i
Nordamerika, ERS kender". (Tror jeg nok, der menes ).

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-09 12:23

Morten Lind wrote:

> "Den originale VW(Käfer) er ikke blevet kaldt Beetle af de mennesker i
> Nordamerika, ERS kender". (Tror jeg nok, der menes ).

Lige netop. Den har lige så mange navne derovre, som vi har for den...
'Herbie', Bubbie', 'Bubble', 'Beagle', 'Bunny', 'Chu-chu', 'Gabbi'
osv.osv.... 'Herbie' er højst sandsynlig efter filmene...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 20:56

> [...]
>
> Jo, bl.a. Alfa-Romeo, Ferrari, Mazaratti, Lambourgini, Land (Rover),
> Rover (GB), Mercedes, Chevrolet, m.fl........

jeg synes du skal høre det lokale lamborghini værksted om de stadig kan
bestille orginale dele fra fabrikken ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-09 01:14

> jeg synes du skal høre det lokale lamborghini værksted om de stadig kan
> bestille orginale dele fra fabrikken ...

Der kan jo ligge store lagre af dele, der ikke fremstilles mere. Jeg
læste lige forleden om et udsalg af gamle reservedele hos Rolls-Royce
(eller var det Bentley?). De manglede simpelthen plads, så de havde
inviteret entusiaster og ejere af gamle modeller på udsalg på fabrikkens
lager af gamle reservedele. Jeg kan forestille mig, at netop sådanne
lidt sjældne og dyre bilmærker oftere har dele til gamle modeller. De
sætter nok en ære i at yde en god service på det punkt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-09 15:52

> [...]
> skal f.eks. Apple blive ved med at understøtte en teknologi i al evighed
> ? ... for at supportere folk der sidder med printere der efterhånden er

Tjae, jeg forventer da stadig at min HP LaserJet 4050N bliver
understøttet. Men den kører jo også postscript, og er forsynet med en
ethernetport.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 15:57

Per Rønne skrev:

> Tjae, jeg forventer da stadig at min HP LaserJet 4050N bliver
> understøttet. Men den kører jo også postscript, og er forsynet med en
> ethernetport.

Gad VIDE hvorfor Ethernet har udkonkurreret Appletalk. Nogen gode
forslag? :)

TCP/IP banker ganske enkelt alle de andre af banen. Det er fascinerende
at se.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 16:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Tjae, jeg forventer da stadig at min HP LaserJet 4050N bliver
> understøttet. Men den kører jo også postscript, og er forsynet med en
> ethernetport.

men den kan også køre LPR udover Apple talk og SMB print .. det er jo
kun et problem hvis printeren _udelukkende_ kan snakke AppleTalk ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 18:36

Per Rønne wrote:

> Tjae, jeg forventer da stadig at min HP LaserJet 4050N bliver
> understøttet. Men den kører jo også postscript, og er forsynet med en
> ethernetport.

Det er den, hvis du opdaterer drivere til den - ellers ikke... Der er
allerede nu kommet driver packages til næsten alle de store printermærker.

HP Printer Drivers for Mac OS X v10.6 2.0
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/firmware_hardware/hpprinterdriversformacosxv106.html

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-09 19:05

> Det er den, hvis du opdaterer drivere til den

Disse drivere ligger som en del af Sneleoparden, på samme måde som de
ligger i Leoparden. De bliver automatisk installeret når man installere
MacOS X.

Indtaster man printerens IP-adresse finder systemet lynhurtigt ud af at
det er en HP LaserJet 4050N, og så kan man printe på den ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 19:53

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Indtaster man printerens IP-adresse finder systemet lynhurtigt ud af at
> det er en HP LaserJet 4050N, og så kan man printe på den ...

Til de fleste ja, - ikke alle HPs modeller er med i 10.6, men de er med
i opd. 2.0 - inkl. de ældre PSC modeller. Det samme gælder for Brother.
De mest kendte/brugte modeller er med i OS X, men vil man have de lidt
ældre modeller med, skal man hente Brother opd. 2.0. Brother er jo endnu
nemmere end de andre, da de har valgt at samarbejde med CUPS udviklerne
og udelukkende betjener sig af disse drivere...

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 29-08-09 19:55

> [...]
>
> Indtaster man printerens IP-adresse finder systemet lynhurtigt ud af at
> det er en HP LaserJet 4050N, og så kan man printe på den ...

jep. Har den samme printer, nu skal den bare lige have et IP-nr...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-09 23:06

> Tjae, jeg forventer da stadig at min HP LaserJet 4050N bliver
> understøttet. Men den kører jo også postscript, og er forsynet med en
> ethernetport.

den snakker fint TCP/IP i form af jetdirect.
--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 30-08-09 00:02

> den snakker fint TCP/IP i form af jetdirect.

Jep.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 13:24

> [...]
> der kører stadig mange af både de gamle Apple og HP printere rundt
> omkring hos folk, der kun har et 'almindeligt' behov for udskrivning. -

nå ja ... er det en målgruppe der slår dig som nogen der er "bleeding
edge" og opdaterer til 10.6 ? .. de fleste af dem hænger vel stadig på
10.4 ... og ppc maskiner ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 14:07

Thomas von Hassel wrote:

> nå ja ... er det en målgruppe der slår dig som nogen der er "bleeding
> edge" og opdaterer til 10.6 ? .. de fleste af dem hænger vel stadig på
> 10.4 ... og ppc maskiner ..

Eller beholder deres PPC Mac og køber en Intel baseret - bærbar - som
nr. 2...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 20:56

> Eller beholder deres PPC Mac og køber en Intel baseret - bærbar - som
> nr. 2...

så kan de jo bruge deres ppc mac som printer server .. igen .. no
problem ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-09 21:25

Thomas von Hassel wrote:

> så kan de jo bruge deres ppc mac som printer server .. igen .. no
> problem ...

Hvis det bare var så enkel... Det er ikke alle printere, der vil blive
genkendt under OS X, hvis de er koblet direkte på en anden maskine. -
Fx. har jeg en forholdsvis ny Brotehr 3-i-1, som ikke kan genkendes via
printerdeling eller noget andet - ikke engang på 10.5.x....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 21:28

> [...]
> Fx. har jeg en forholdsvis ny Brotehr 3-i-1, som ikke kan genkendes via
> printerdeling eller noget andet - ikke engang på 10.5.x....

Kan vi blive "on topic" for en gangs skyld ? ... det her drejer sig om
at Apple klogeligt ikke har brugt mere end 5 minutter på at beslutte
_ikke_ at portere AppleTalk stacken til 64bit og at det kommer til at
berøre måske 0.5% nærige kødhoveder som stædigt holder fast i deres
gamle lorteprinter ....

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-09 15:36

> [...]
> printer to your Snow Leopard-based Mac."
>
> Bortset fra det så skal printeren være meget gammel for udelukkende at

Ja, og hvis det er den slags laserprintere, er de alle udstyret(eller
_kan_ udstyres) med netkort.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 16:00

> Ja, og hvis det er den slags laserprintere, er de alle udstyret(eller
> _kan_ udstyres) med netkort.

eh .. AppleTalk er jo en netværks protokol ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-09 17:17

> eh .. AppleTalk er jo en netværks protokol ...

> /thomas

Nåeh ja - ups - men så er der CUPS m.v.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-09 18:41

> Nåeh ja - ups - men så er der CUPS m.v.

njaeh .. cups har noget med driverne at gøre ... det her er en netværks
protocol ... det er laget _under_ driver m.m.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 15:40

> [...]

> laserprintere, der kan holde til en halv million prints, men som måske
> stadig kun har printe omkring hundrede tusind......

Store laserprintere? Der ikke kan køre TCP/IP?

Nu må du lige lade være :)